1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРЕЗИДІЯ ФЕДЕРАЦІЇ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
21.06.2018 № П-15-6
Про позицію профспілок щодо збереження та розвитку трудового потенціалу в Україні
Втрата позицій України у підготовці конкурентоспроможного людського капіталу почала безпосередньо впливати на зниження конкурентоспроможності країни у світі. В опублікованому в січні 2018 року рейтингу Global Competitiveness Index 2017-2018 Rankings, який враховує оцінку стану продуктивності праці та використання трудового потенціалу, Україна зайняла 81-ше місце з майже 140 країн за Таджикистаном та Бразилією, перед Бутаном та Тринідадом і Тобаго. Серед основних причин такої ситуації можна виокремити демографічну кризу, стагнацію ринку праці та невідповідність системи підготовки кадрів потребам економіки.
Питання підтримання, відновлення і розвитку трудового потенціалу України потребує значних інвестицій з боку держави і бізнесу. Демографічні, соціально-економічні проблеми та структурні реформи призвели до скорочення чисельності зайнятого населення, а з іншого боку - до активних міграційних процесів за кордон.
Старіння та масове вибуття кваліфікованих працівників, третина яких на багатьох підприємствах має передпенсійний вік, уже сьогодні призводить до гострого дефіциту кадрів з основних виробничих професій та до істотного зростання демографічного навантаження на працездатне населення.
Майже чверть зайнятого населення України (22,3 %, або 3,5 млн осіб) змушена погоджуватись на пропозиції недобросовісних роботодавців та працювати напівлегально, або взагалі нелегально. Кількість українських заробітчан та трудових мігрантів, вимушених шукати кращого життя для себе та членів своїх сімей, наразі складно оцінити, але дані варіюються від 2 до 6 млн осіб. Це призводить до дефіциту державного бюджету та перешкоджає наповненню фондів соціального страхування. Звідси й маємо недостатній соціальний захист працюючого населення: низькі пенсії, страхові виплати, недофінансування медичної й освітньої систем, недостатнє охоплення соціальним страхуванням фактично працюючих тощо.
Особливого значення набувають не так прагнення збільшити чи принаймні підтримати чисельність населення та його трудоактивну частину, як зусилля, спрямовані на збереження й поліпшення його якісних характеристик (стану здоров'я, освіченості, професійно-кваліфікаційного складу, життєвої та трудової активності). Ці та інші фактори призводять до необхідності негайної трансформації суспільних відносин у сфері забезпечення здоров'я та довголіття населення, ефективного регулювання ринку праці та системи підготовки кадрів для потреб економіки.
На виконання п. 1.2 постанови Президії ФПУ від 22.06.2017 № П-9-7 "Про ситуацію на ринку праці та дії профспілок" профспілками було ініційовано розгляд питання "Про збереження та розвиток трудового потенціалу України" на засіданні Національної тристоронньої соціально-економічної ради, яке відбулось 5 квітня 2018 року.
За результатами засідання було прийнято рішення доручити Комітету з питань трудових відносин та ринку праці Національної ради доопрацювати проект рішення з урахуванням пропозицій, висловлених під час розгляду цього питання, та подати узгоджений проект на розгляд Президії Національної ради.
Під час засідання також було попередньо узгоджено пропозицію щодо проведення окремого засідання Уряду, присвяченого питанню збереження та розвитку трудового потенціалу, а також прийнято низку рекомендацій Сторонам соціального діалогу (додаток 1).
Разом з тим, деякі пропозиції Сторони профспілок не увійшли до проекту рішення і були викладені в окремій позиції (додаток 2).
У зв'язку із зазначеним, Президія Федерації професійних спілок України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Керівництву ФПУ та членам Національної тристоронньої економічної ради від профспілкової сторони:
1.1. Наполягати на необхідності проведення окремого засідання Кабінету Міністрів України, присвяченого питанню збереження та розвитку трудового потенціалу.
1.2. Під час підготовки відповідного засідання Уряду направити Стороні органів виконавчої влади профспілкові пропозиції щодо збереження та розвитку трудового потенціалу їх подальшого врахування.
1.3. Забезпечити співпрацю зі Стороною роботодавців для врахування пропозицій сторін щодо соціального діалогу Кабінетом Міністрів України.
2. Контроль за виконанням постанови покласти на заступника Голови Федерації профспілок України Шубіна О.О.
Голова ФПУ Г.В. Осовий
Додаток 1
до постанови Президії ФПУ
21.06.2018 № П-15-6
ПЕРЕЛІК
узгоджених положень проекту рішення НТСЕР щодо збереження і розвитку трудового потенціалу України
1. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
1.1. Провести цільове засідання Уряду з розгляду питання про збереження та розвиток трудового потенціалу України в червні поточного року;
1.2. Здійснювати подальше реформування політики оплати праці з метою підвищення доходів від трудової діяльності;
1.3. Протягом 2018 року разом із соціальними партнерами опрацювати пропозиції щодо запровадження обґрунтованих співвідношень в розмірах заробітної плати між керівниками державних/комунальних підприємств та працівниками.
1.4. Забезпечити впровадження міжнародних стандартів та новітніх прогресивних технологій щодо безпечних умов праці.
1.5. Посилити увагу до проблем охорони праці та, зокрема, забезпечити:
1.5.1) посилення відповідальності за порушення вимог законодавства України з охорони праці як з боку роботодавців, так і посадових осіб підприємств, установ і організацій, особливо за приховування нещасних випадків на виробництві від розслідування та обліку шляхом розроблення пропозиції щодо внесення змін до діючого законодавства у сфері охорони праці, цивільного і кримінального права з питань запровадження (посилення) значних видів відповідальності;
1.5.2) до кінця I півріччя 2018 року затвердження Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві в новій редакції.
1.6. Розробити та схвалити Концепцію реформування системи управління охороною праці в Україні та план заходів з її реалізації з урахуванням цілей, визначених Рамковою Стратегією Європейського Союзу із розвитку здоров'я та безпеки праці на 2014 - 2020 роки.
1.7. Забезпечити проведення реформи ринку праці, впровадження нових активних заходів на ринку праці, спрямованих на задоволення потреб роботодавців та працівників.
1.8. Розробити проект нормативно-правового акта щодо імплементації норм Рекомендацій МОП про трудове правовідношення від 31.05.2006 № 198 в частині визначення ознак існування трудових відносин.
1.9. Забезпечити проведення аналізу з метою визначення сфер господарювання у регіонах, що мають високі ризики використання праці найманих працівників без належного оформлення трудових відносин, та вжити заходи щодо проведення інспекційних відвідувань у вказаних сферах господарювання.
1.10. Удосконалити у 2018 році систему середньострокового прогнозування розвитку ринку праці в професійно-кваліфікаційному розрізі.
1.11. Забезпечити проведення державної міграційної політики, що відповідає міжнародним стандартам і зобов'язанням України та спрямована на задоволення потреб держави.
1.12. Модернізувати освітній простір (зокрема, технічне оснащення закладів освіти, оновлення інформаційно-методичних матеріалів, забезпечення умов для підвищення кваліфікації викладацького складу тощо).
1.13. Розвивати систему професійної орієнтації.
1.14. Розвивати систему безперервної професійної освіти громадян.
1.15. Забезпечити формування ринку освітніх послуг для реалізації професійного навчання на виробництві, створення сучасного інформаційного та навчально-методичного забезпечення, розроблення технологій професійного навчання; спростити процедуру отримання дозволів на проведення професійного навчання кадрів на виробництві.
1.16. Активізувати розроблення державних освітніх стандартів вищої та професійно-технічної освіти на компетентній основі.
1.17. Сприяти налагодженню діалогу й співробітництва закладів професійної освіти з роботодавцями та профспілками шляхом активізації їхньої участі в розробленні професійних та оновленні освітніх стандартів, запровадженні незалежної експертизи програм професійної освіти і навчання.
1.18. Здійснювати заходи щодо популяризації професійної освіти у засобах масової інформації.
1.19. Продовжити роботу щодо модернізації мережі закладів професійної (професійно-технічної) освіти, у тому числі створення багатопрофільних центрів професійної (професійно-технічної) освіти.
1.20. Продовжити роботу з оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти шляхом розроблення освітніх стандартів на основі компетентнішого підходу, впровадження в освітній процес елементів дуальної форми навчання.
1.21. Створити сучасні навчально-практичні центри за галузевим спрямуванням із залученням інвестицій роботодавців та за рахунок коштів державного бюджету.
1.22. Удосконалити механізм формування державного та регіонального замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів відповідно до попиту на ринку праці.
1.23. Доручити Мінекономрозвитку разом з відповідними міністерствами та відомствами здійснювати формування державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів з урахуванням прогнозу потреб ринку праці.
1.24. Забезпечити підвищення мінімальної заробітної плати, як основної державної соціальної гарантії, темпами, більшими ніж прогнозний індекс інфляції.
1.25. Забезпечити формування та розвиток національної системи кваліфікацій та формування професійних стандартів.
2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України та Стороні роботодавців:
- забезпечити до кінця 2018 року погашення заборгованості із виплати заробітної плати на економічно активних підприємствах усіх форм власності згідно із затвердженими графіками погашення заборгованості та не допускати її у подальшому.

................
Перейти до повного тексту