- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Порядку забезпечення матеріально-технічної бази вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти та оцінювання її стану
Відповідно до Закону України
"Про вищу освіту" , підпункту 6 пункту 10
Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти , затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1187, з метою упорядкування питань ліцензування освітньої діяльності у сфері вищої освіти та забезпечення якісної підготовки військових фахівців у вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок забезпечення матеріально-технічної бази вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти та оцінювання її стану, що додається.
2. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.
Тимчасово виконуючий обов'язки Міністра оборони України |
І.С. Руснак |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
оборони України
07.06.2018 № 262
ПОРЯДОК
забезпечення матеріально-технічної бази вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти та оцінювання її стану
1. Загальні положення
1.1. Порядок забезпечення матеріально-технічної бази вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти (далі - Порядок) визначає:
склад, призначення та вимоги до матеріально-технічної бази вищих військових навчальних закладів (далі - ВВНЗ) та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти (ВНП ЗВО);
порядок планування її використання, розвитку та вдосконалення з урахуванням перспектив розвитку озброєння та військової техніки, практичного досвіду та поглядів на застосування військ (сил);
порядок забезпечення, обліку, утримання та списання озброєння та військової техніки, тренажерів, навчально-лабораторного, полігонного обладнання та інших засобів, які використовуються для забезпечення освітнього процесу;
порядок перевірки та оцінки стану матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО.
1.2. Матеріально-технічна база ВВНЗ та ВНП ЗВО включає в себе комплекс навчальних, матеріальних і технічних засобів та обладнаних навчальних об'єктів (районів місцевості, полігонів), призначених для забезпечення підготовки курсантів (ад'юнктів, докторантів, слухачів, студентів, іноземних громадян, які навчаються відповідно до контрактів, угод та програм підготовки (перепідготовки) фахівців іноземних держав) за визначеним переліком спеціальностей та спеціалізацій підготовки військових фахівців відповідно до навчальних планів та програм навчальних дисциплін також для підготовки науково-педагогічних кадрів та проведення наукових досліджень.
Матеріально-технічна база ВВНЗ та ВНП ЗВО поділяється за місцем постійної дислокації та польову навчальну базу.
Основними елементами матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО є:
навчальні приміщення: лекційні аудиторії (зали), навчальні (лабораторні, комп'ютерні, спеціалізовані) аудиторії, кабінети (лінгафонні, навчальні, навчально-методичні тощо), аудиторії (зали) для курсового та дипломного проектування;
навчально-допоміжні приміщення: приміщення для науково-педагогічних (педагогічних) працівників, службові приміщення для інженерно-технічного складу тощо);
підсобні приміщення: санітарно-технічні та складські приміщення, комори, коридори, щитові, бойлерні, гардеробні, побутові кімнати тощо;
озброєння та військова техніка;
навчально-лабораторна база (лабораторне обладнання, вимірювальна та електронно-обчислювальна техніка, технічні засоби навчання і контролю, наочне приладдя);
клінічна база (лікувально-профілактичні заклади, медичні частини, підрозділи, клініки, лікувальні та поліклінічні відділення, операційні, перев'язочні, медичні лабораторії та кабінети);
польова навчальна база (повітряного повітрянодесантного, десантно-штурмового або морського вишколу, аеродроми (стаціонарні та польові), майданчики приземлення, стаціонарні старти для здійснення стрибків, багатоцільові класи), навчальні центри, полігони, табори, аеродроми, кораблі, навчальні катери та плавальні засоби, комплекс протидесантної оборони ділянки морського узбережжя та висадки морського десанту, системи пунктів управління (навчальних командних пунктів) тощо;
поліграфічна база;
навчально-виробничі майстерні, лабораторії;
база для виконання наукових досліджень: науково-дослідні лабораторії, обчислювальні центри (лабораторії, зали) тощо;
підручники та навчальні посібники, наукова та довідкова література, статути, порадники, технічні описи, курси стрільб та водіння, інші нормативні документи і навчально-методичні матеріали;
спортивні комплекси і споруди, навчальні містечка, а також стройові плаци, тири та інші об'єкти із загальновійськової підготовки;
казармені приміщення, гуртожитки та місця розташування у польових умовах (базові табори, наметові містечка тощо);
інші матеріальні та технічні засоби, будівлі, споруди, майнові комплекси, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби та інше майно, яке використовується для забезпечення освітнього процесу та підготовки військових фахівців.
1.3. Для виконання визначених завдань матеріально-технічна база ВВНЗ та ВНП ЗВО повинна:
відповідати вимогам керівних документів;
забезпечувати формування військово-професійних навиків випускників ВНЗ, що визначені в освітньо-кваліфікаційній характеристиці за відповідною спеціальністю підготовки;
бути адаптованою до характеру майбутньої діяльності випускника;
мати у навчальних приміщеннях (об'єктах), на навчальних зразках озброєння і військової техніки та полігонах систему управління, обладнання та устаткування аналогічних по складу й компоновці фактичним та забезпечувати максимальну наочність під час навчання;
моделювати бойові ситуації, відповідно до фактичних умов бою, з імітацією дій своїх сил та усіх видів протидії противника, наочно відображати тактичну обстановку в динаміці;
забезпечувати проведення всіх видів та форм бойової підготовки для набуття практичних навиків курсантів (слухачів, студентів) із управління озброєнням та військовою технікою;
створювати умови для ефективного самостійного формування курсантами (слухачами, студентами) військово-професійних навиків;
бути простою в експлуатації та безвідмовною у роботі;
не допускати травматизму та шкідливого впливу на людей, а також забруднення навколишнього середовища.
2. Планування, використання, удосконалення та розвиток матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО
2.1. З метою середньострокового планування у ВВНЗ та ВНП ЗВО розробляється Перспективний план розвитку та удосконалення матеріально-технічної бази строком на п'ять років.
Розробку Перспективного плану розвитку та удосконалення матеріально-технічної бази організує заступник начальника ВВНЗ та ВНП ЗВО з навчальної (навчальної та наукової) роботи. У розробці плану беруть участь заступники начальника ВВНЗ та ВНП ЗВО, начальники факультетів, кафедр, відділів і служб. Відповідальним за планування розвитку та удосконалення польової навчальної бази є заступник начальника ВВНЗ та ВНП ЗВО.
Перспективний план розвитку та вдосконалення матеріально-технічної бази підписується керівником ВВНЗ та ВНП ЗВО, керівником фінансово-економічного органу та погоджується з відповідними довольчими органами, службами (замовниками на підготовку військових фахівців), структурними підрозділами Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України та затверджується начальником, якому ВВНЗ та ВНП ЗВО підпорядкований.
За необхідністю до Перспективного плану розвитку та удосконалення матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО можуть вноситись зміни та доповнення у відповідності до змін державного замовлення на підготовку військових фахівців.
На основі Перспективного плану розробляється Річний план удосконалення матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО на короткострокову перспективу, який затверджується керівником ВВНЗ та ВНП ЗВО на два навчальні роки.
Забезпечення, виконання планів розвитку та вдосконалення матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО покладається на заступників начальника ВНЗ з озброєння, з тилу або заступника матеріально-технічного забезпечення.
В окремому розділі річних і місячних планів роботи кафедр (факультетів), передбачаються заходи щодо вдосконалення їх матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО.
Розвиток та вдосконалення матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО повинні здійснюватися у взаємозв'язку зі змінами усього освітнього процесу.
Матеріально-технічне забезпечення освітнього процесу здійснюється відповідними службами ВВНЗ та ВНП ЗВО, які визначають, замовляють та отримують військово-навчальне майно у відповідних постачальних органах.
2.2. Для забезпечення освітнього процесу озброєнням, військовою технікою, боєприпасами за погодженням зі структурним підрозділом, який здійснює організацію освітнього процесу ВВНЗ та ВНП ЗВО, службами матеріально-технічного забезпечення складаються розрахунки потреби в техніці, моторесурсах і боєприпасах у межах ліміту на рік (за місяцями). Розрахунки проводяться, виходячи з необхідного забезпечення навчальних занять, передбачених навчальними програмами.
2.3. Забезпечення навчальних занять засобами зв'язку, боєприпасами, вибуховими речовинами, засобами імітації та іншим військово-навчальним майном здійснюється відповідними службами за заявками начальників кафедр (факультетів), командирів підрозділів курсантів (слухачів, студентів), що надаються через структурний підрозділ, який здійснює організацію освітнього процесу ВВНЗ та ВНП ЗВО, а зброєю, що знаходиться у підрозділах, - командирами підрозділів.
2.4. Порядок планування використання озброєння та військової техніки для забезпечення навчальних занять визначається Положенням про організацію освітнього процесу у ВВНЗ та ВНП ЗВО та здійснюється щомісяця відповідними керівниками (начальниками) структурних підрозділів матеріально-технічного забезпечення ВВНЗ та ВНП ЗВО (службами) за заявками начальників кафедр (факультетів), командирів підрозділів курсантів (слухачів, студентів) та уточнюється напередодні проведення заняття.
2.5. Матеріально-технічна база створюється та удосконалюється відповідно до потреб ВВНЗ та ВНП ЗВО та повинна забезпечувати вирішення таких завдань:
якісну загальновійськову підготовку та розвиток фахової майстерності курсантів (слухачів, студентів) за всіма спеціальностями (спеціалізаціями), за якими здійснюється підготовка у ВВНЗ та ВНП ЗВО, та викладацького складу у відповідності до навчальних програм та планів;
відпрацювання питань управління підрозділами та організації взаємодії, роботи командних пунктів, бойових постів;
відпрацювання дій курсантів (слухачів, студентів) в умовах застосування засобів радіоелектронної боротьби та зброї масового ураження;
вогневу та стрілецьку підготовку із особистої зброї;
нарощування спроможностей для забезпечення підготовки резервістів оперативних резервів 1, 2 та при мобілізації;
досягнення високого рівня польового вишколу і фізичної підготовки особового складу ВВНЗ та ВНП ЗВО;
можливе скорочення термінів підготовки та навчання;
формування моральної стійкості та психологічної готовності до виконання бойових завдань;
формування загальних, фахових (військово-професійних, військово-спеціальних) компетентностей, які визначені стандартами вищої освіти за спеціальністю підготовки, професійними стандартами за спеціалізацією підготовки відповідного ступеня вищої освіти;
якісне виконання освітніх (освітньо-професійних, освітньо-наукових) програм, навчальних планів та програм навчальних дисциплін;
виконання нормативно-правових актів Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України щодо підготовки військових фахівців.
2.6. Витрати коштів на придбання майна і його використання, капітальне будівництво та ремонт приміщень, удосконалення матеріально-технічного, навчально-лабораторного, навчально-методичного забезпечення освітнього процесу тощо в межах статутної діяльності ВВНЗ та ВНП ЗВО здійснюються за рахунок асигнувань за відповідними бюджетними програмами Міністерства оборони України та власних надходжень ВВНЗ та ВНП ЗВО, отриманих від плати за послуги, що надаються згідно з освітньою, науковою та навчально-виробничою діяльністю, благодійних внесків та грантів відповідно до рішення, прийнятого вченою радою ВВНЗ та ВНП ЗВО.
Запаси видаткових матеріалів і комплектувальних виробів, які придбані для забезпечення освітнього процесу та наукових досліджень, створюються в розмірі не більше піврічної потреби.
ВВНЗ та ВНП ЗВО забезпечуються в межах коштів Державного бюджету України, що виділені Міністерству оборони України:
коштами - відповідно до плану розподілу бюджетних асигнувань, затвердженого Міністром оборони України;
озброєнням, військовою технікою, тренажерами, обчислювальною технікою, устаткуванням (у тому числі поліграфічним), приладами, технічними засобами навчання, запасними частинами, ремонтними комплектами та іншим військово-технічним майном - у відповідності до штатів, табелів до штатів і норм постачання за заявками ВВНЗ та ВНП ЗВО через відповідні довольчі органи, служби. Нові зразки озброєння, військової техніки та навчально-тренувальних засобів, вузли, агрегати машин і систем, прийняті на озброєння, поставляються до ВВНЗ та ВНП ЗВО із перших серійних зразків у першу чергу;
підручниками і навчальними посібниками (з розрахунку по одному примірнику на кожного курсанта (слухача, студента), які одночасно вивчають навчальну дисципліну, а також на кожного викладача), статутами, настановами, керівництвами - відповідними довольчими органами за заявками ВВНЗ та ВНП ЗВО;
наказами (директивами) Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України - згідно з нормативними документами;
заводською, технічною, експлуатаційною та ремонтною документацією за новими зразками озброєння та військової техніки - постачальними органами одночасно з поставкою зразків;
навчальними кіно- і відеофільмами - відповідно до нормативних документів, що регламентують виробництво і прокат кіно- та відеофільмів постачальними органами за заявками ВВНЗ та ВНП ЗВО;
озброєнням та військовою технікою, електронно-обчислювальною технікою, обладнанням, у тому числі поліграфічним, вимірювальними приладами, навчально-тренувальними засобами, технічними засобами навчання, макетами, стендами, запасними частинами, ремонтними комплектами та іншим військовим навчальним майном відповідно до штатів, табелів і норм постачання за заявками ВВНЗ та ВНП ЗВО у першу чергу через відповідні постачальні органи. Норми постачання переглядаються через кожні п'ять років і уточнюються щороку. Нові зразки озброєння, військової техніки, вузли, агрегати машин і систем, прийнятих на озброєння, поставляються до ВВНЗ та ВНП ЗВО у першу чергу з перших серійних зразків встановленим порядком. Разом з новим зразком озброєння та військової техніки постачається відповідний навчально-тренувальний засіб (тренажер);
коштами на удосконалення матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО за рахунок підготовки військ, у разі використання її для потреб військових частин Збройних Сил України;
статутами, інструкціями, технічною, експлуатаційною та ремонтною документацією з нових зразків озброєння і військової техніки - органами, які здійснюють замовлення (постачання) за заявками ВВНЗ та ВНП ЗВО.
Кількість та площа приміщень навчального призначення та інших приміщень мають відповідати Ліцензійним умовам надання освітніх послуг у сфері вищої освіти та встановленим нормам розквартирування військових частин, установ, ВВНЗ та ВНП ЗВО.
2.7. Джерелами поповнення матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО є:
продукція (озброєння, військова техніка, тренажери та обладнання), що надходить до військових навчальних закладів за централізованими поставками;
постачання за прямими договорами;
закупівля у комерційних (приватних) структурах;
продукція, виготовлена силами ВВНЗ та ВНП ЗВО;
за рахунок благодійних внесків та грантів, не заборонених законодавством.
2.8. Матеріально-технічна база ВВНЗ та ВНП ЗВО за місцем постійної дислокації призначена для проведення теоретичних і практичних занять, тренувань, відпрацювання нормативів із загальновійськової і спеціальної підготовок.
2.9. Матеріально-технічна база ВВНЗ та ВНП ЗВО за місцем постійної дислокації обладнується, виходячи з умов її використання і зменшення витрат часу на переміщення підрозділів до місць занять, та включає:
будівлі (корпуси) і споруди з: навчальними приміщеннями (лекційними аудиторіями (залами), навчальними (лабораторними, комп'ютерними, спеціалізованими) аудиторіями, кабінетами (лінгафонними, навчально-методичними та іншими), аудиторіями (залами) для курсового та дипломного проектування, що оснащені засобами інформаційної та обчислювальної техніки, лабораторним обладнанням та устаткуванням, технічними засобами навчання і контролю, іншим обладнанням і наочними посібниками;
навчально-допоміжними приміщеннями (приміщення для науково-педагогічних (педагогічних) працівників, службовими приміщеннями для інженерно-технічного складу тощо);
підсобними приміщеннями (санітарними вузлами, санітарно-технічними та складськими приміщеннями, коморами, коридорами, щитовими, бойлерними, гардеробними, побутовими кімнатами тощо);
озброєння та військова техніка, що підлягає вивченню (засвоєнню) та (або) використовується у освітньому процесі;
тренажерну базу з навчально-тренажерними та експлуатаційними комплексами і системами, навчальними командними пунктами і навчальними командними пунктами управління, що обладнані тренажерами, навчальним озброєнням і військовою технікою, іншими тренажерними засобами;
базу для виконання наукових досліджень з необхідними спеціалізованими об'єктами, обладнаними та оснащеними у відповідності до характеру та виду наукових робіт, що виконуються;
клінічну базу (лікувально-профілактичні заклади, медичні частини, підрозділи, клініки, лікувальні операційні, перев'язочні, медичні лабораторії та кабінети);
базу для загальновійськової і фізичної підготовки, що включає стройові плаци, стрілецькі тири, спортивні комплекси (містечка) та споруди, а також інші об'єкти, що обладнані та оснащені згідно з вимогами (положеннями) нормативних документів;
навчально-лабораторну базу і засоби інформаційного забезпечення, що складаються з навчальних бібліотек, читальних залів, типографій, а також підручників, навчальних посібників і навчально-методичних матеріалів, наукової та довідкової літератури, уставів, настанов і керівництв, курсів стрільб і водіння, інших нормативних документів, комп'ютерних програм, кіно-, фото- та відеоматеріалів;
об'єкти забезпечення навчального процесу: навчально-виробничі майстерні, майстерні по ремонту та обслуговуванню повітрянодесантної техніки та майна, склади та інші об'єкти.
2.10. До основних приміщень за місцем постійної дислокації матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО відносяться:
лекційні аудиторії (зали);
навчальні (лабораторні, комп'ютерні, повітрянодесантної підготовки, спеціалізовані тощо) аудиторії;
кабінети (лінгафонні, навчальні, навчально-методичні тощо);
аудиторії (зали) для курсового та дипломного проектування;
лабораторії (навчальні, наукові, дослідницькі, випробувальні тощо);
багатоцільовий комплекс для бойової підготовки десантно-штурмових військ;
приміщення бібліотек та читальних залів, книгосховища;
конференц-зали (багатофункціональні конференц-зали);
зали для проведення нарад і засідань;
інші службові (допоміжні, навчально-допоміжні, підсобні) приміщення.
Кількість і площа навчальних (допоміжних, навчально-допоміжних, службових, підсобних та інших) приміщень повинні відповідати встановленим нормам з урахуванням організаційно-штатної структури ВВНЗ та ВНП ЗВО, наявності відповідних зразків озброєння, військової техніки та визначених функціональних завдань.
Перелік орієнтовного обладнання і можливі варіанти розміщення комплексів аудіовізуальних технічних засобів по типовим приміщенням ВВНЗ та ВНП ЗВО визначений у додатку 1 до Порядку.
2.10.1. Лекційні та навчальні аудиторії (класи, кабінети) призначені для проведення теоретичних і практичних занять у складі потоку або навчальних груп курсантів (слухачів, студентів), наукових конференцій, семінарів, дистанційного навчання та інших заходів.
Обладнання аудиторій, класів, кабінетів, лабораторій повинні забезпечувати:
вивчення теоретичного матеріалу по навчальних дисциплінах;
відпрацювання практичних навиків при роботі з пультами і органами управління бортового обладнання та систем озброєння і військової техніки, їх експлуатації при підготовці застосування (при підготовці льотного складу - до підготовки до польоту та на всіх етапах польоту);
виконання лабораторних робіт, що передбачені програмою підготовки;
проведення обчислювальних робіт, експериментів, моделювання процесів, що вивчаються, бойових та польотних завдань, їх окремих елементів;
самостійне вивчення озброєння і військової техніки, що експлуатується в військових частинах.
Навчальні кабінети (класи) повинні обладнуватися зразками плакатів, стендів та іншими наглядними посібниками поліграфічного виробництва.
2.10.2. Комп'ютерні аудиторії призначені для навчання курсантів (слухачів, студентів) роботі з персональними комп'ютерами та пакетами програм загального і спеціального призначення.
2.10.3. Лінгафонний кабінет призначено для проведення занять з вивчення іноземних мов групою курсантів (слухачів, студентів).
2.10.4. Лабораторні (спеціалізовані та інші) аудиторії призначені для навчання курсантів (слухачів, студентів) основам побудови, функціонування, бойового застосування зразків озброєння, експлуатації військової техніки та роботі з військовим (спеціальним) обладнанням.
2.10.5. Конференц-зали, зали засідань призначені для проведення конференцій, засідань, нарад за участю керівництва ВВНЗ та ВНП ЗВО, науково-педагогічних працівників та інших категорій особового складу ВВНЗ та ВНП ЗВО (багатофункціональні конференц-зали - крім того, для проведення інших додаткових навчальних заходів).
2.10.6. Навчальні (навчально-методичні тощо) кабінети призначені для організації роботи з розробки та удосконалення навчальних планів, програм навчальних дисциплін з підготовки курсантів (слухачів, студентів), розробки дистанційних програм навчання, підготовки до занять науково-педагогічних працівників, проведення заходів з методичної підготовки науково-педагогічних працівників та тих, хто навчається, з удосконалення всіх форм навчання, а також для проведення інших навчальних та організаційно-методичних заходів у ВВНЗ та ВНП ЗВО.
2.10.7. Приміщення бібліотеки, читальні зали та книгосховища призначені для забезпечення курсантів (слухачів, студентів) та науково-педагогічних (наукових) працівників ВНЗ навчальною, науковою, методичною, довідковою, періодичною літературою та іншими необхідними інформаційними матеріалами.
2.10.8. Приміщення мають бути оснащені:
для організації та проведення аудиторних навчальних занять лекційні та навчальні аудиторії, зали засідань та інші приміщення стаціонарними та мобільними комплексами аудіовізуальних технічних засобів, сучасними технічними засобами навчання: мультимедійними проекторами, комп'ютерами, відеопрезентерами, графопроекторами, системами озвучення, екранами, дошками (smart-дошками) для письма, обладнанням для дистанційного навчання тощо;
для організації та проведення практичних занять, командно-штабних навчань (тренувань) спеціалізовані навчальні аудиторії (навчальні командні пункти) обладнуються зразками озброєння та військової техніки, тренажерами, вузлами та агрегатами бойових та спеціальних машин (автомобілів), засобами зв'язку, автоматизації та відображення інформації, в тому числі і автоматизовані робочі місця посадових осіб пунктів управління тощо.
2.10.9. Стаціонарні комплекси аудіовізуальних технічних засобів мають забезпечити:
ефективний обмін мовною інформацією в ході проведення навчальних занять, конференцій та нарад;
синхронний переклад з однієї мови на іншу;
вивід на акустичні системи інформації від будь-якого заданого аудіоджерела;
вивід на екран системи відображення комп'ютерної та відеоінформації від будь-якого заданого джерела;
відображення на екрані інформації зі слайдів, прозорих плівок та трьохмірних об'єктів;
попередній огляд "оператором" комп'ютерних та відеоматеріалів на моніторах попереднього перегляду перед виводом будь-якої інформації на великий екран системи відображення інформації;
управління системами комплексу аудіовізуальних технічних засобів, допоміжними системами (освітлення, зашторювання тощо) та джерелами інформації з використанням системи дистанційного управління;
вирішення будь-яких інших задач, які мають забезпечити високу ефективність роботи в аудиторії.
2.10.10. До складу комплексів аудіовізуальних технічних засобів мають входити:
система відображення комп'ютерної та відеоінформації;
система озвучення;
додаткові технічні засоби відображення інформації: портативний (мультимедійний) проектор комп'ютерних та відеоданих, стаціонарний або пересувний графопроектор, монітор (як додатковий засіб для відображення комп'ютерної або відеоінформації);
джерела комп'ютерної, відео- та аудіоінформації: відеопроектор (мультимедійний проектор), програвач компакт-дисків, персональний комп'ютер;
система дистанційного управління комплексом;
система відеоспостереження;
система освітлення;
система зашторювання.
Крім того, у будь-якому приміщенні комплекси мають бути доповнені мобільною конференц-системою з функціями синхронного перекладу.
З метою централізованого управління системами комплексу та джерелами інформації у складі всіх стаціонарних комплексів має бути передбачена система дистанційного управління.
2.10.11. Навчальні аудиторії та приміщення, в яких не передбачено встановлення стаціонарних комплексів аудіовізуальних технічних засобів, навчальний процес забезпечуються за рахунок використання мобільних комплексів та окремих технічних засобів навчання.
2.10.12. Мобільні комплекси аудіовізуальних технічних засобів будуються на базі портативних проекторів комп'ютерних та відеоданих з використанням додаткових технічних засобів навчання.
До складу комплексів входять також джерела комп'ютерної, відео- та аудіоінформації (персональні комп'ютери, відеомагнітофони, аудіомагнітофони, програвачі компакт-дисків, відеопроектор тощо).
Системи та обладнання, які входять до складу комплексів, мають забезпечити високу ефективність підготовки та проведення усіх заходів, які проводяться у приміщеннях навчальних закладів.
2.10.13. Основними джерелами комп'ютерної інформації є портативні та персональні комп'ютери. Вони застосовуються для підготовки різноманітних матеріалів у вигляді комп'ютерних слайдів та фільмів, комп'ютерних програм для лабораторних робіт та практичних занять.
При використанні комп'ютерів разом з проекторами комп'ютерних та відеоданих з'являється можливість оперативного виводу на великий екран матеріалу, який підготовлений попередньо або безпосередньо в ході проведення заняття.
2.10.14. До джерел відеоінформації, які доцільно використовувати на заняттях, відносяться відеомагнітофони та відеопроектори (мультимедійні проектори). При сумісному використанні відеомагнітофонів та проекторів комп'ютерних та відеоданих з'являється можливість демонстрації в ході проведення занять відеофільмів та їх фрагментів.
Мультимедійний проектор комп'ютерних та відеоданих використовується для відображення на великому екрані інформації, яка наочно пояснює матеріал, що викладається на лекціях, семінарах, лабораторних та практичних заняттях, шляхом демонстрації відеофільмів або їх фрагментів, анімації, інших наочних матеріалів, що підготовлені з використанням комп'ютерної техніки, як у статичному вигляді, так і у динаміці (слайдів, схем, малюнків, діаграм, трьохмірних об'єктів).
Інтерактивні монітори встановлюються на кафедрі в аудиторії, що дозволяє науково-педагогічному працівнику керувати цифровими інформаційними ресурсами з власного робочого місця. Монітор реагує як на натискання пальцем (керування програмами), так і на торкання спеціальним маркером (ручкою, пером) у режимі малювання. При цьому все, що відбувається на робочому столі комп'ютера, транслюється за допомогою проектора на екран.
Як додаткові екрани системи відображення у великих аудиторіях та залах можуть використовуються плоскі плазмові дисплеї. До них мають бути підключені персональні комп'ютери, відеомагнітофони, відеопрезентери та відеокамери.
Графопроектори використовуються для відображення на великому екрані інформації з прозорих плівок. На екран інформація має бути нанесена за допомогою фломастерів, лазерних або цівкових принтерів та копіювальних апаратів.
2.10.15. До складу комплексу аудіовізуальних технічних засобів має входити система озвучення. Системи озвучення використовуються у великих аудиторіях та залах для кращого сприйняття аудиторією промови викладача або доповідача.
2.10.16. У великих конференц-залах та залах для проведення нарад, навчальних аудиторіях, які використовуються для проведення загальних заходів у ВНЗ та занять з потоком курсантів (слухачів, студентів), у тому числі й за участю іноземних представників, встановлюються конференц-системи, системи синхронного перекладу або конференц-системи з функціями синхронного перекладу.
2.10.17. Для забезпечення навчального процесу, нарад та переговорів за участю іноземних представників використовується мобільна система синхронного перекладу.
2.10.18. Зазначені технічні засоби мають використатися як в приміщеннях, де встановлені стаціонарні комплекси аудіовізуальних технічних засобів, так і в інших приміщеннях ВВНЗ та ВНП ЗВО, де вони потрібні для роботи.
2.10.19. Системи і обладнання, які входять до складу комплексу аудіовізуальних технічних засобів, мають забезпечити вирішення усіх задач в ході проведення різних заходів. Для цього передбачаються необхідні канали обміну інформацією між системами та обладнанням.
Взаємний обмін комп'ютерною, відео- та аудіоінформацією між системами та обладнанням комплексів має здійснюватися каналами передачі комп'ютерної, відео- та аудіоінформації. Обмін інформацією між системами та джерелами інформації може здійснюватися в одному або в обох напрямках залежно від задач, які треба вирішувати. Комп'ютерна та відеоінформація має бути одночасно відображена на декількох екранах системи відображення.
2.10.20. Система управління апаратурою аудіовізуальних технічних засобів повинна взаємодіяти з усіма системами комплексу аудіовізуальних технічних засобів по каналу управління від пульта оператора до виконавчих пристроїв. Система управління комплексом має забезпечувати управління усіма системами комплексу з одного робочого місця.
2.10.21. Електронні інтерактивні дошки призначені для забезпечення інтерактивного формування, редагування, корегування та обміну інформації між викладачем та тим, хто навчається, шляхом створення під час проведення заняття презентацій, графічних та інших типів документів.
Додаткові технічні засоби відображення інформації повинні мати можливість функціонувати також в автономному режимі.
2.11. Оснащення основних приміщень основними зразками озброєння та військової техніки здійснюється відповідно до спеціальностей та спеціалізацій підготовки фахівців ВВНЗ, ВНП ЗВО. До основних елементів оснащення також відносяться навчально-тренувальна техніка і навчальні зразки матеріальної частини озброєння та технічних засобів, які в свою чергу поділяються на розбірні-збірні та розрізні.
До навчально-тренувальної техніки відносяться тренажери і діючі навчальні зразки матеріальної частини озброєння та технічних засобів, що працюють на імітатори й еквіваленти зовнішніх пристроїв.
2.11.1. Тренажерна база повинна забезпечити набуття (в умовах, наближених до реалістичних, в дуельній ситуації, з економією моторесурсу та з об'єктивною оцінкою) початкових навичок у застосуванні озброєння, військової техніки, зброї та підтримання професійних навичок (одиночні тренажери, електронні та мультимедійні тири, навчально-тренувальні комплекси з використанням озброєння військової техніки та їх макетів), набуття навичок командирами в управлінні боєм та особовим складом в діях у складі підрозділу (колективні тренажери, системи лазерного прицілювання та ураження), навчання штабів (систем імітаційного моделювання бойових дій).
Тренажерна база повинна забезпечувати навчання і тренування злагодженим діям на всіх рівнях управління.
Тренажерна база повинна забезпечувати підготовку:
у Національному університеті оборони України імені Івана Черняховського - підготовку органів військового управління та підготовку штабів бригад;
у вищих військових навчальних закладах - підготовку офіцерів тактичної ланки та штабів батальйонів.
Для забезпечення підготовки у Національному університеті оборони України імені Івана Черняховського мати:
для підготовки органів військового управління - комплекти спеціального математичного програмного забезпечення та засобів імітаційного моделювання бойових дій;
для підготовки штабів бригад - комплекти імітаційного моделювання бойових дій бригади.
Для забезпечення підготовки у вищих військових навчальних закладах:
для загальновійськової підготовки:
вогнева підготовка - лазерні тири, мультимедійні пневматичні тири, мультимедійні тири для стрільби бойовим патроном;
тактична підготовка - страйкбольне, пейнтбольне обладнання, системи лазерного прицілювання та ураження;
тактична медицина - тренажери невідкладної допомоги.
Для підготовки за фахом:
вогнева підготовка - лазерні тири, мультимедійні пневматичні тири, мультимедійні тири для стрільби бойовим патроном, спеціалізовані класи, процедурні тренажери, навчально-діючі стенди, індивідуальні тренажери;
тактична підготовка - спеціалізовані класи, страйкбольне, пейнтбольне обладнання, системи лазерного прицілювання та ураження;
водіння - спеціалізовані класи, процедурні тренажери, навчально-діючі стенди, індивідуальні тренажери;
технічна (спеціальна) підготовка - спеціалізовані класи, процедурні тренажери, навчально-діючі стенди.
Загальна класифікація тренажерів наведена у додатку 2 до Порядку.
2.11.2. Діючі навчальні зразки матеріальної частини озброєння та технічних засобів, що працюють на імітатори і еквіваленти зовнішніх пристроїв, призначені для вивчення пристроїв, засобів і правил експлуатації матеріальної частини, та дозволяють проводити заняття і тренування з підготовки до роботи (переведення з похідного положення в бойове), пуску, експлуатації та обслуговування під час роботи та виключення (переводу із бойового положення в похідне).
Діючі навчальні зразки матеріальної частини озброєння та технічних засобів поділяються на:
навчально-діючу апаратуру - передаючі радіостанції, які працюють на еквівалент антени; радіолокаційні станції, діючі від імітатора сигналів; пускові пристрої, які працюють на імітатор електропривода тощо;
навчально-діюче обладнання - наявні зразки дистанційно-керованої апаратури і засобів, які мають пневматичний, гідравлічний або змішаний привід; системи дистанційного та автоматичного керування, які працюють на імітатори виконавчих механізмів тощо;
навчально-тренувальні стенди діючих механізмів - стенди діючих гідравлічний, пневматичний та газових систем кораблів, макети кабін літаків (вертольотів), робочі місця штурманів літаків, у тому числі агрегати, механізми, резервуари, арматуру, з'єднуючі трубопроводи, системи або апаратуру керування та контрольно-вимірювальні пристрої;
навчально-діючу апаратуру, навчально-діюче обладнання та навчально-тренувальні стенди діючих механізмів повинні використовуватись під час проведення занять (тренувань) з експлуатації та ремонту, пошуку та усунення відмови та несправностей, проведенню регламентних робот, планово-попереджувальних оглядів та ремонтів.
Стенди укомплектовуються необхідним майном, інструментом та вимірювальними пристроями, наочними посібниками, методиками і інструкціями з проведення регламентних, профілактичних й ремонтних робіт, збірниками аварій і поломок даної апаратури, пристроїв або механізмів.
2.11.3. Об'єднання комплексних та спеціалізованих тренажерів і діючої навчальної техніки технічними системами зв'язку й командно-інформаційною гучномовною або телефонною мережею (радіозв'язком) утворює тренувальний комплекс бойової машини (літального апарату, зенітно-ракетного комплексу, корабля тощо), яка забезпечує одночасну та єдину підготовку екіпажу з виконання властивих йому завдань.
2.12. Тренажно-моделюючі комплекси призначені для проведення практичних тренувань особового складу у виконанні посадових обов'язків відповідно до вправ курсів (програм) бойової підготовки. Тренажно-моделюючі комплекси повинні забезпечувати проведення автономних і комплексних тренувань. Засоби моделювання повинні відтворювати роботу зразків озброєння і військової техніки та умови їх застосування завдань максимально наближено до реальних умов. Можливості імітаційної складової тренажно-моделюючі комплекси повинні забезпечити створення умов, що потрібні для відпрацювання повного переліку вправ курсів бойової підготовки, відпрацювання дій в особливих випадках, об'єктивний контроль дій тих, хто навчається, з можливістю подальшого відтворення їх дій.
Тренажно-моделюючі комплекси є комплексом взаємопов'язаних зразків озброєння і військової техніки з робочими місцями особового складу, ПЕОМ для створення імітаційних моделей зразків озброєння та військової техніки з робочими місцями особового складу для їх обслуговування, засоби зв'язку та інші складові для забезпечення повного циклу підготовки та використання тренажно-моделюючих комплексів відповідно до функціонального призначення при забезпеченні практичної підготовки.
2.13. Навчальні командні пункти розгортаються в спеціалізованих аудиторіях та обладнуються згідно з вимогами керівних документів до командних пунктів відповідного роду військ. На навчальних командних пунктах передбачається можливість розгортання апаратно-програмного комплексу (комплексів) підіграшу наземної (повітряної) та завадової обстановки.
Обладнання навчальних командних пунктів повинно забезпечувати:
проведення занять з тактики;
вивчення теоретичного матеріалу з бойового застосування;
вивчення обладнання навчальних командних пунктів та робочих місць бойової обслуги;
відпрацювання практичних навичок бойової роботи у складі бойової обслуги;
виконання практичних операцій, передбачених програмою підготовки;
підіграш наземної (повітряної) та завадової обстановки для проведення занять у необхідному обсязі.
2.14. Повітрянодесантний комплекс розгортається на окремих ділянках та обладнується згідно з вимогами керівних документів. Обладнання повітрянодесантного комплексу повинно забезпечувати відпрацювання дій парашутистів, а саме:
під час здійснення стрибків з парашутом;
посадки (висадки) в макети літаків (вертольотів);
застосування стапельних підвісних систем;
тренування вестибулярного апарату;
укріплення гомілкових суглобів.
2.15. Комплекс підготовки бойової техніки та вантажу для десантування парашутним способом розгортається в парковій зоні та обладнується згідно з вимогами керівних документів. Обладнання комплексу підготовки бойової техніки та вантажу для десантування парашутним способом повинно забезпечувати проведення теоретичних і практичних занять щодо матеріальної частини парашутної десантної тари та парашутних платформ (парашутно-реактивних систем, парашутних безплатформенних систем).
2.16. Комплекс протидесантної оборони ділянки морського узбережжя та висадки морського десанту: елементи ротного опорного пункту, довготривалі вогневі точки, вогневі позиції, траншеї-бліндажі, район розташування резерву, шляхи виховання для контратак, вогневі рубежі.
2.17. Стенд для боротьби за живучість плавзасобів розгортається в парковій зоні та обладнується згідно з вимогами навчальних програм підготовки.
2.18. Макет твіндеку корабля проекту 771 для тренування особового складу завантаження (виходу) техніки на десантні кораблі та порядку кріплення техніки і розміщення особового складу (макет з розрахунку на розміщення 4 од. БТР).
2.19. Десантно-висадочні засоби (СНЛ-8, "БРІГ") розгортаються на окремих ділянках та обладнуються згідно з вимогами навчальних програм підготовки.
2.20. Стрілкові (спортивні) тири обладнуються навчальними місцями, які повинні забезпечувати відпрацювання навиків з володіння зброєю, та надавати можливість отримувати методичні навики з навчання підлеглих, у тому числі з використанням стрілецького обладнання, тренажерів та інших засобів навчання. Використовуються також мультимедійні тири відповідних типів.
2.21. Стройовий плац призначений для проведення занять зі стройової підготовки, змагань на кращий підрозділ із стройової підготовки, ранкової фізичної зарядки, загальних вечірніх перевірок, розводів варт, нарядів від підрозділів закладу, а також особового складу, який звільняється із розташування закладу, мітингів та військових ритуалів. Стройові плаци обладнуються відповідно до вимог Стройового статуту Збройних Сил України. Крім того, стройові плаци обладнуються стендами з вимогами щодо порядку перевірки та оцінки стройової підготовки.
2.22. Перелік та ємність спортивних споруд і місць для проведення занять з фізичної підготовки та спортивно-масової роботи з курсантами (слухачами, студентами) визначається відповідно до настанов з фізичної підготовки та спорту.
Спеціальний комплекс з фізичної підготовки зі спеціальними тренувальними засобами для підготовки льотного складу повинен забезпечувати:
досягнення високого рівня різнобічної фізичної підготовленості льотного складу;
розвиток і удосконалення рухомої координації, просторової орієнтації, уваги, швидкості реакції і дій, фізичних та психічних якостей, підвищення витривалості, високої стійкості і витривалості до перевантажень та заколихувань.
2.23. Інші приміщення (службові та допоміжні) мають використовуватися згідно з їх призначенням.
2.24. Польова навчальна база ВВНЗ та ВНП ЗВО включає:
полігони, навчальні аеродроми (навчальні майданчики посадки), навчальні центри, навчально-тренувальні комплекси, повітрянодесантні комплекси, комплекси підготовки бойової техніки та вантажу для десантування парашутним способом, багатоцільові комплекси для бойової підготовки десантно-штурмових військ та морської піхоти, комплекси протидесантної оборони ділянки морського узбережжя та висадки морського десанту, розгорнуті на окремих ділянках, обладнання блок-постів (стандартне спорядження блок-посту збройних сил США), навчальні поля з розміщеними на них об'єктами (комплексами) бойової підготовки та забезпеченими в необхідній кількості зразками озброєння, військової техніки, тренажерами, оснащеними полігонним та іншими видами обладнання, засобами зв'язку, управління і контролю.
Полігони та навчальні об'єкти польової навчальної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО повинні мати відповідний рівень автоматизації та технічної оснащеності, високу пропускну здатність, автономність, відповідати сучасним вимогам організації бойової підготовки, забезпечувати ефективність і якість навчання, виконання вимог безпеки, охорони життя і здоров'я людей, екологічну безпеку та раціональне природокористування.
Основою польової навчальної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО є полігони (центри забезпечення навчального процесу). Визначення полігонів, їх класифікація, порядок функціонування визначаються Положенням про полігони Збройних Сил України, альбомами схем навчальних об'єктів та полів полігонів Збройних Сил України, курсами стрільб та іншими нормативно-правовими документами.
3. Організація обліку та порядок списання і категорування об'єктів МТЗ ВВНЗ та ВНП ЗВО
3.1. Документальне оформлення операцій руху (приймання та відпускання) об'єктів матеріально-технічної бази (далі - військове майно) здійснюється у відповідності до вимог
Інструкції з обліку військового майна у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 17 серпня 2017 року № 440, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27 вересня 2017 року за № 1192/31060 (далі - Інструкція). Облік та списання полігонного обладнання здійснюється відповідно до встановлених у Збройних Силах України норм.
3.2. Відчуження військового майна здійснюється відповідно до чинного законодавства.
3.3. Облік військового майна в підрозділах, на складах, на інших об'єктах військового (корабельного) господарства, у службах забезпечення ВВНЗ та ВНП ЗВО ведеться встановленим порядком.
Облік військового майна ведеться у кількісних, якісних, вартісних, обліково-номерних показниках відповідно до вимог керівних документів.
Правила оформлення та ведення вказаних облікових документів визначені
Інструкцією.
Бухгалтерський облік здійснюється згідно з діючими нормативно-правовими документами.
Облік військового майна з використанням електронно-обчислювальної техніки (ЕОТ) здійснюється відповідно до вимог
Інструкції.
Під час ведення обліку військового майна з використанням електронно-обчислювальної техніки, відповідні книги та картки обліку у структурних підрозділах, що здійснюють облік, щомісячно роздруковуються і зшиваються у справи.
Облік програмного забезпечення здійснюється відповідно до вимог Порядку обліку програмного забезпечення в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 05 березня 2012 року № 115.
Інвентаризація військового майна ВВНЗ та ВНП ЗВО здійснюється відповідно до вимог
Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02 вересня 2014 року № 879, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 жовтня 2014 року за № 1365/26142 (із змінами).
3.4. Категорування військового майна.
Підставою для проведення категорування (переведення в ту чи іншу категорію) є технічний стан військового майна.
Категорії навчально-лабораторного майна:
1-а категорія - нове майно, яке не було в експлуатації, знаходиться на зберіганні на складі військового навчального закладу;
2-а категорія - майно, яке знаходиться в експлуатації в тому чи іншому підрозділі, технічно справне, відповідає технічним вимогам. Підставою для переведення в 2-гу категорію є видаткова накладна (або акт передачі) на видачу (отримання) зі складу в експлуатаційний підрозділ;
3-а категорія - майно, яке потребує поточного ремонту (якщо потребують заміни 1 - 2 основні агрегати), середнього ремонту (якщо потребують заміни до 50 % основних агрегатів). Підставою для переведення в 3-ю категорію є затверджений уповноваженою особою акт технічного стану;
4-а категорія - майно, яке потребує капітального ремонту (якщо заміни потребують більше 50 % основних агрегатів). Підставою для переведення в 4-у категорію є затверджений уповноваженою особою акт технічного стану;
5-а категорія - майно, несправне, морально та фізично застаріле, ремонту не підлягає (або ремонт економічно не доцільний), яке потребує списання. Підставою для переведення в 5-у категорію є затверджений уповноваженою особою акт технічного стану.
У такому разі, якщо виріб відпрацював встановлений ресурс, морально та фізично застарів і ремонту не підлягає, можливе переведення його відразу з 2-ї в 5-у категорію.
Переведення військового майна у третю і четверту категорію здійснюється на підставі актів технічного стану після їх затвердження начальником ВВНЗ та ВНП ЗВО.
Визначення залишкової вартості навчально-лабораторного (військового майна) здійснюється відповідно до Методики визначення залишкової вартості майна Збройних Сил України та інших військових формувань, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 29 травня 1998 року
№ 759 (із змінами).
Залишкова вартість визначається з урахуванням вартості дорогоцінних, кольорових та чорних металів, які містяться в навчально-лабораторному обладнанні за цінами Національного банку України (які оновлюються першого числа кожного місяця).
Списання військового майна здійснюється на підставі актів технічного стану після їх затвердження начальником ВВНЗ та ВНП ВНЗ або директором Департаменту військової освіти, науки, соціальної та гуманітарної політики Міністерства оборони України у межах наданих повноважень, визначених
Порядком.
Підставою для списання обладнання інформаційно-телекомунікаційних систем, забезпечення якими здійснює Департамент військової освіти, науки, соціальної та гуманітарної політики Міністерства оборони України, є відпрацювання ним встановленого ресурсу або строку служби, що наведені у додатку 3 до Порядку.
4. Перевірка та оцінка стану матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО здійснюється за місцем постійної дислокації та польової навчальної бази
4.1. Стан польової навчальної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО перевіряється й оцінюється відповідно до вимог наказів, директив Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України та оцінюються за параметрами "відповідає" або "не відповідає" вимогам.
4.2. Стан матеріально-технічної бази ВВНЗ та ВНП ЗВО за місцем постійної дислокації перевіряється й оцінюється за її складовими.
4.2.1. Навчальні приміщення перевіряються за такими параметрами:
площа лекційних аудиторій (залів), навчальних (лабораторних, комп'ютерних, спеціалізованих) аудиторій, кабінетів (лінгафонних, навчальних, навчально-методичних тощо), аудиторій (залів) для курсового та дипломного проектування;
обладнання навчальних приміщень.
Навчальні приміщення оцінюються:
"задовільно", якщо площа приміщень становить не менш 2,4 кв. м на одну особу фактичного контингенту осіб, які навчаються, та не менше 70 % приміщень оснащені засобами інформаційної та обчислювальної техніки, лабораторним обладнанням та устаткуванням, технічними засобами навчання і контролю, іншим обладнанням і наочними посібниками;
"незадовільно", якщо не виконано вимоги на оцінку "задовільно".
4.2.2. Навчально-допоміжні приміщення: приміщення для науково-педагогічних (педагогічних) працівників, службові приміщення для інженерно-технічного складу та інше оцінюються за параметрами "відповідає" або "не відповідає" вимогам.
4.2.3. Підсобні приміщення, санітарно-технічні та складські приміщення, комори, коридори, щитові, бойлерні, гардеробні, побутові кімнати тощо оцінюються за параметрами "відповідає" або "не відповідає" вимогам та цільовому призначенню.
4.2.4. Озброєння та військова техніка, що підлягає вивченню (засвоєнню) та (або) використовується у освітньому процесі, перевіряється під час проведення інспекційних заходів, перевірок готовності до виконання функціональних завдань, навчань (тренувань), практичних і контрольних занять у парках, на базах, складах і в інших місцях як шляхом огляду, так і перевірки на функціонування основних систем, вузлів, агрегатів. При цьому оцінюються види озброєння та військової техніки, що визначені відповідними нормами, та які забезпечують якісне проведення всіх видів навчальних занять. Враховується рівень забезпеченості озброєнням і військовою технікою (рівень забезпеченості визначається за кількістю зразків, придатних до використання у навчальному процесі за технічним станом. Не придатними до використання у навчальному процесі за технічним станом вважаються зразки озброєння та військової техніки, відновлення (доукомплектування) яких неможливе у встановлений термін силами ВВНЗ та ВНП ЗВО).
Озброєння та військова техніка оцінюється:
"задовільно", якщо наявність, стан утримання й оснащення становить не менш 70 % загальної кількості зразків, визначених у штаті (табелю до штату) ВВНЗ та ВНП ЗВО. Окремі недоліки, що виявляються при обслуговуванні та використанні зразків озброєння та військової техніки, які істотно не впливають на його готовність до використання, повинні вчасно усуватися;
"незадовільно", якщо не виконано вимоги на оцінку "задовільно".
4.2.5. Тренажерна база з навчально-тренажерними та експлуатаційними комплексами і системами, навчальними командними пунктами і навчальними командними пунктами управління, що обладнані тренажерами, навчальним озброєнням і військовою технікою, іншими тренажерними засобами перевіряється за такими параметрами:
укомплектованість навчально-тренажерними та експлуатаційними комплексами і системами, навчальними командними пунктами і навчальними командними пунктами управління, що обладнані тренажерами, навчальним озброєнням і військовою технікою, іншими тренажерними засобами відповідно до освітньо-професійних програм підготовки;
відповідність тренажерних засобів наявним у військах (силах) і прийнятим на озброєння зразкам озброєння та військової техніки;
технічний стан та готовність до проведення всіх видів навчальних занять, що передбачені навчальними планами та програмами.
................Перейти до повного тексту