- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію (дачі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Державним уповноваженим, керівникам структурних підрозділів, головам територіальних відділень Комітету:
2.1. Забезпечити врахування положень Методичних рекомендацій під час погодження Рішень, відповідно до частини четвертої
статті 20 Закону та
Положення.
2.2. Під час опрацювання Рішень заповнювати Контрольний перелік питань, що міститься у Таблиці 1 Методичних рекомендацій.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Першого заступника Голови Комітету - державного уповноваженого М. Ніжнік.
Голова Комітету |
Ю. Терентьєв |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Голови
Антимонопольного
комітету України
14.11.2017 № 117
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію
Абревіатури:
АМКУ |
Антимонопольний комітет України |
ОЕСР |
Організація Економічного Співробітництва та Розвитку |
РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Ці Методичні рекомендації призначені для використання:
органами Антимонопольного комітету під час досліджень ринків, підготовки рекомендацій згідно із пунктом 5 частини третьої
статті 7 Закону
"Про Антимонопольний комітет України" , розгляду заяв і справ про антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю;
органами влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю, органами Антимонопольного комітету України під час погодження проектів нормативно-правових актів та рішень, що можуть вплинути на конкуренцію, згідно із вимогами законодавства про захист економічної конкуренції;
органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування під час розробки нормативно-правових актів, які б забезпечували б досягнення цілей державної політики, не створюючи, при цьому, суттєвих обмежень економічної конкуренції або, принаймні, зменшуючи негативний вплив на конкуренцію.
2. Ці методичні рекомендації мають інформаційний, рекомендаційний характер.
РОЗДІЛ 2. ОЦІНКА ВПЛИВУ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ НА КОНКУРЕНЦІЮ
Принципи оцінки
2.1.1. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю (далі - уповноважені органи та організації) в межах своєї компетенції ініціюють, розробляють та приймають нормативно-правові акти, адміністративні рішення з метою забезпечення економічних, соціальних, регіональних, природоохоронних та інших напрямів державної політики. Переважна більшість нормативно-правових актів та адміністративних рішень не створює проблем для функціонування конкуренції на товарних ринках, проте в окремих випадках можуть надмірно обмежувати підприємницьку ініціативу, встановлювати завищені вимоги до господарської діяльності в окремих галузях, надавати переваги окремим суб'єктам господарювання чи галузям, і, тим самим, негативно впливати на ефективність та конкурентоспроможність економіки у довгостроковій перспективі.
2.1.2. Державне регулювання може негативно впливати на умови конкуренції прямо або опосередковано, зокрема, внаслідок:
створення перешкод для заснування чи розширення бізнесу, перешкод для входження в ринок нових конкурентів, або внаслідок підтримки життєдіяльності неефективних підприємств;
обмеження свободи підприємців формувати власну ринкову стратегію, визначати ціни, обсяги та способи виробництва, канали реалізації продукції, обсяги реклами тощо;
встановлення економічних умов, які знижують зацікавленість підприємців у активному змаганні за частку ринку, за споживачів на завдяки власним інноваціям, досягненням і, таким чином, може сприяти антиконкурентному узгодженню поведінки суб'єктів господарювання;
збільшення витрат споживачів, які бажають змінити постачальників товарів чи послуг, або обмеження необхідної споживачам інформації щодо товарів, послуг або діяльності інших постачальників.
2.1.3. З огляду на закріплені в
Конституції України принципи свободи підприємницької діяльності, недопущення неправомірних обмежень конкуренції та зловживань монопольним становищем на ринку, недобросовісної конкуренції, вимоги законодавства щодо утримання державних органів та організацій від будь-яких неправомірних дій, що можуть зашкодити вільній конкуренції між суб'єктами господарювання-1, втручання держави у ринковий механізм може вважатися виправданим лише у випадках, коли ринковий механізм не спрацьовує належним чином, має певні "неспроможності ринку"-2, що не дозволяють забезпечувати суспільні інтереси на основі звичайної взаємодії попиту та пропозиції, вільної конкуренції між учасниками ринку.
____________
-2Англ. "market failures"
Оцінка впливу проектів нормативно-правових актів (нормативно-правових актів) на конкуренцію
2.1.4. Оцінку впливу проектів нормативно-правових актів (нормативно-правових актів) на конкуренцію доцільно здійснювати відповідно до Контрольного переліку питань, наведеного в Таблиці 1 (далі - Контрольний перелік).
2.1.5. Первинну оцінку впливу проектів нормативно-правових актів (нормативно-правових актів) на конкуренцію здійснює орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що є розробником документа.
У випадку відсутності жодної позитивної відповіді на питання Контрольного переліку, проект нормативно-правового акта не матиме суттєвого негативного впливу на конкуренцію.
2.1.6. У випадку якщо на одне чи більше питань Контрольного переліку буде отримано позитивну відповідь, це свідчить про можливість (наявність) недопущення, усунення, обмеження, спотворення конкуренції внаслідок дії акта, це має враховуватись під час погодження згідно з частиною четвертою
статті 20 Закону України
"Про Антимонопольний комітет України" та
Положенням про порядок погодження з органами Антимонопольного комітету України рішень органів державної влади, органів адміністративно-господарського управління та контролю, органів місцевого самоврядування щодо демонополізації економіки, розвитку конкуренції та антимонопольного регулювання, затвердженим розпорядженням АМКУ від 01.04.94 № 4-р (із змінами), а також під час розгляду заяв (справ) про порушення, передбачені
статтею 15 Закону України
"Про захист економічної конкуренції" , досліджень ринків.
РОЗДІЛ 3. КАТЕГОРІЇ ВПЛИВУ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО АКТА (ПРОЕКТУ АКТА) НА КОНКУРЕНЦІЮ
3.1. КАТЕГОРІЯ ВПЛИВУ "А":
ОБМЕЖЕННЯ КІЛЬКОСТІ АБО КОЛА УЧАСНИКІВ РИНКУ
Поява нових конкурентів зазвичай обумовлюється розробкою нових товарів, більш ефективних методів виробництва, розширенням асортименту та географічних меж реалізації та каналів дистрибуції продукції окремими суб'єктами господарювання. Розширення асортименту товарів та послуг забезпечує встановлення цін на конкурентному рівні.
З іншого боку, перспектива появи нових конкурентів, розширення діяльності існуючими конкурентами, сприймається іншими суб'єктами господарювання як певна загроза їх ринковій позиції, а отже, є джерелом конкурентного тиску. Регулювання кількості або кола учасників ринку знижує рівень конкурентного тиску на учасників ринку і, як наслідок, негативно впливає на конкурентне ціноутворення і, як правило, на якість товарів та послуг. Крім того, зменшення або обмеження кількості чи кола учасників ринку може сприяти узгодженню ринкової поведінки між суб'єктами господарювання, що залишаються на ринку, спонукати їх до розподілу ринку, узгодження цін, зниження обсягів виробництва та стримування інновацій.
Тип впливу А1: Надання виключних прав
3.1.1. Надання виключних прав на продаж певних товарів або надання послуг означає монополію, усунення чи недопущення конкуренції. Надання ексклюзивних прав інколи може бути виправданим за умов "природної монополії"-3, або за необхідності залучення приватних інвестицій у публічну інфраструктуру, або проведення необхідних суспільству наукових розробок, які неможливо реалізувати без залучення приватних інвестицій.
__________
-3Законодавче визначення природної монополії міститься в п. 1 статті 1 Закону України
"Про природні монополії" (№ 1682-III від 20.04.2000 р.).
3.1.2. Значна ринкова влада може виникнути внаслідок надання права на закупівлі чи дистрибуцію певних товарів лише одному підприємству або кільком підприємствам в умовах, коли існує багато невеликих, розрізнених постачальників такої продукції. Така ситуація є актуальною для ринків сільськогосподарської продукції.
3.1.3. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які пропонують надати виключне право суб'єкту господарювання, повинні чітко обґрунтувати строк дії такого ексклюзивного права, вартість його використання, та можливі альтернативні способи досягнення поставленої цілі. Оскільки суб'єкт господарювання, що володіє виключним правом, не зазнає конкурентного тиску на ринку, доцільно забезпечити конкуренцію принаймні на етапі входження в ринок, тобто тендерні процедури для отримання виключного права.
3.1.4. Надання виключних прав одному суб'єкту господарювання чи невеликій групі суб'єктів господарювання часто здійснюється у процедурі державних закупівель або укладення концесійних договорів. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, уповноважені установи та організації, що формують відповідну нормативно-правову базу та умови державної закупівлі чи концесії, повинні забезпечити, щоб виключні права надавалися на відносно короткий строк. Це дасть можливість періодично проводити конкурентні процедури для відбору постачальників або концесіонерів і стимулювати змагання між ними принаймні за відповідний ринок, якщо конкуренція на відповідному ринку відсутня або суттєво обмежена.
Приклад 1 (Україна): Проектом Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про поштовий зв'язок" передбачено, що призначений оператор поштового зв'язку має виключне право на пересилання простих листів масою до 50 грамів та простих поштових карток. Крім того, проектом закону передбачено, що висновок про відповідність суб'єкта господарювання, який має намір надавати послуги щодо здійснення поштових переказів, встановленим вимогам надається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері надання послуг поштового зв'язку, за результатами розгляду поданих суб'єктом господарювання документів, зокрема таких, що підтверджують бездоганність ділової репутації кінцевих (контролюючих) власників та осіб, які здійснюють чи будуть здійснювати управління цими суб'єктами господарювання. При цьому конкретних критеріїв бездоганності ділової репутації у законопроекті не наведено, що створює правову невизначеність та потенційне обмеження для доступу на цей ринок окремих суб'єктів господарювання. Альтернативне рішення: Виключити необґрунтовані преференційні умови для роботи уповноваженого оператора поштового зв'язку. Якщо регуляторний орган вважає, що альтернативи виключному праву немає, наприклад, з врахуванням стану природної монополії або необхідності надійного забезпечення суспільних інтересів, доцільно стимулювати конкуренцію за доступ до ринку. Наприклад, шляхом проведення аукціону або відповідної конкурентної процедури з придбання виключного права. Необхідно також контролювати, щоб критерії відбору ексклюзивного надавача послуг не дозволяли компанії, яка вже діє в якості ексклюзивного постачальника, на підставі минулого досвіду, набутого в ході виконання попереднього контракту на основі ексклюзивного права, отримати додаткову перевагу перед іншими зацікавленими претендентами і, таким чином, закріпитися в якості єдиного кваліфікованого постачальника. Обмежити строк дії виключного права на ринку поштових послуг (в умовах неконкурентної структури відповідного ринку); Крім того, розглянути можливість розподілу виключного права між двома чи трьома суб'єктами господарювання одночасно, що дозволить до певної міри зберігати динаміку конкурентного ринку і при цьому забезпечити необхідні результати від надання виключного права. Вказати, які саме документи підтверджують бездоганність ділової репутації кінцевих (або контролюючих) власників суб'єкта господарювання та осіб, які здійснюватимуть чи здійснюють управління цими суб'єктами. Джерело: Антимонопольний комітет України |
Тип впливу А2: Запровадження ліцензій, дозволів або вимог погодження підприємницької діяльності із органами влади
3.1.5. Ліцензування, дозволи або погодження підприємницької діяльності з органами влади запроваджують як правило з метою забезпечити належну якість послуг, необхідний рівень компетентності підприємців, захист суспільних інтересів. В деяких галузях споживачам важко самостійно оцінити якість послуг та кваліфікацію їх надавачів, а помилковий вибір (медичні, юридичні послуги, архітектура тощо) може призвести до серйозних негативних наслідків. У таких сферах зазвичай дозволяється працювати лише особам, що мають відповідну кваліфікацію.
3.1.6. Обмежуючи кількість ліцензій, держава створює абсолютний бар'єр для входження в ринок нових постачальників і захищає ліцензовані суб'єкти господарювання від конкуренції. Наприклад, в багатьох країнах кількість таксі або аптек обмежується в залежності від населення. На деяких ринках отримання ліцензії обумовлюється вимогами до кваліфікації надавачів послуг, спеціальними умовами обслуговування клієнтів або максимальною кількістю осіб, що можуть бути зайняті у цій сфері. В деяких галузях (наприклад, телекомунікаційні послуги) ліцензування є оплатою за доступ до ринку. У таких випадках вартість ліцензії може залежати від рівня доходності, на яку ліцензований оператор може розраховувати на відповідному ринку.
3.1.7. Пропонуючи режим ліцензування, отримання дозволу або необхідність погодження підприємницької діяльності із органами влади, розробники нормативно-правових актів мають звернути увагу на наступні аспекти:
Ефективність та вартість системи контролю за дотриманням ліцензійних умов підприємцями та недопущення не ліцензованих суб'єктів господарювання на ринок, оскільки відсутність контролю за ліцензіями може підірвати якість послуг, та власне, саму логіку ліцензій та дозволів;
Кваліфікаційні вимоги до ліцензіатів не повинні бути надмірними. Зокрема, вимоги до мінімального розміру капіталу, наявності потужностей, персоналу або професійного досвіду, реєстрації або присутності в регіоні тощо можуть створювати невиправдані бар'єри для входження в ринок нових учасників. Умови ліцензування повинні бути спрямовані насамперед на захист інтересів споживачів, ніж на інтереси ліцензованих суб'єктів господарювання на ринку.
3.1.8. Розробникам нормативно-правових актів, якими пропонується запровадження ліцензій, дозволів на певні види господарської діяльності, доцільно провести консультації з АМКУ та учасниками ринку щодо необхідного балансу між захистом інтересів суб'єктів господарювання та інтересами споживачів.
Приклад 2 (Греція): Законодавством Греції у сфері нафтопродуктів передбачалась необхідність отримання ліцензії для реалізації асфальту. Для отримання ліцензії від компанії вимагалось наступне: 1. Мінімальний розмір статутного капіталу - 500000 євро. 2. Наявність резервуарів для зберігання асфальту ємністю не менше 2000 м-3. Мета - забезпечити гарантії фінансової спроможності та життєздатності компаній, які займаються реалізацією нафтопродуктів з огляду на високу вартість такої продукції. Ці вимоги підвищували необхідні витрати підприємств на входження в ринок, особливо для дрібних постачальників. Ускладнення з отриманням необхідного розміру ділянки для будівництва резервуара виникали також з огляду на невизначеність цільового використання земельних ділянок в значній частині країни. Ліцензійні вимоги обмежували кількість конкурентів і посилювали концентрацію на відповідному ринку, потенційно призводячи до підвищення ціни на асфальт. Крім того, бар'єри для доступу на ринок нових учасників посилювали ринкову владу діючих постачальників та сприяли їх антиконкурентній поведінці. Альтернативне рішення: - Скасувати вимогу до мінімального розміру статутного капіталу та організаційної форми підприємств галузі. Збереження вартості продукції можна забезпечити через страхування ризиків загибелі продукції, а не через вимогу до мінімального розміру статутного капіталу. - Дозволити компаніям утримувати резервуари будь-якої ємності, яку вони можуть забезпечити власними фінансовими ресурсами та згідно із обсягами реалізації. Джерело: "ОЕСР, Огляд оцінки конкуренції в Греції (2014 р.)" Source: OECD (2014), OECD Competition Assessment Reviews: Greece, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264206090-en |
Приклад 3 (Румунія): Згідно законодавства Румунії ліцензія на експлуатацію покладів вугілля надається на строк до 20 років, який може бути подовженим на наступні 5 років. Максимальна кількість подовжень ліцензії законом не передбачена. Видобуток вугілля вимагає великих інвестицій, і пов'язаний із значними ризиками та вартістю виробництва. Якщо родовище велике, може знадобитися тривалий час на його експлуатацію, поки ресурси не будуть вичерпані. Проте, за відсутності регламентації щодо максимального строку дії ліцензії, інші підприємства не зможуть вийти на ринок протягом невизначеного часу. Альтернативне рішення: Доповнити закон положенням щодо максимальної кількості продовження ліцензії на експлуатацію вугільних родовищ. Джерело: "ОЕСР, Огляд оцінки конкуренції в Румунії (2016 р.)" Source: OECD (2016), OECD Competition Assessment Reviews: Romania, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264257450-en |
Тип впливу А3: Обмеження здатності окремих підприємців реалізовувати товари чи послуги
3.1.9. Нормативно-правові акти можуть обмежувати можливості підприємців реалізувати продукцію, зокрема, обмежуючи канали дистрибуції (наприклад, продаж лікеро-горілчаних виробів або окремих медичних препаратів, вітамінів) або тип підприємств, що можуть здійснювати певні операції (наприклад, проведення розрахунків через мобільні платіжні системи дозволяється лише банківським установам).
3.1.10. У сфері публічних закупівель, яка охоплює численні ринки, державні замовники можуть встановлювати занадто високі вимоги до учасників, кваліфікаційні критерії, занадто стислі строки для підготовки пропозицій, внаслідок чого деякі категорії підприємців не зможуть брати участі в процедурах закупівлі, хоча вони здатні постачати продукцію належної якості за конкурентними цінами.
3.1.11. Значні за розміром поставок договори державної закупівлі також можуть призвести до звуження кола потенційних постачальників, здатних самостійно виконувати замовлення. Замовники також можуть обмежити право виконавців залучати субпідрядників. Інколи замовники можуть встановити такі жорсткі вимоги, що фактично контракт буде здатен виконати лише один учасник ринку, а в ситуації, коли єдиним покупцем є держава, такі умови фактично створюють монополію і мають ефект, аналогічний наданню виключних прав.
3.1.12. Державні замовники прагнуть знизити адміністративні витрати на виконання договору закупівлі, і укладення договору з одним чи двома великими підприємствами, може покращити контроль за виконанням зобов'язань за договором, проте вигоди такого договору потрібно зважувати із загальними втратами від зниження рівня конкуренції та звуження вибору для споживачів.
3.1.13. Переслідуючи цілі розвитку малого та середнього бізнесу, регіонального розвитку та забезпечення зайнятості, державні замовники можуть встановлювати вимоги обов'язкового залучення певної квоти місцевої робочої сили, місцевих підприємств на основі субпідряду тощо. Такий підхід також інколи може знизити рівень конкуренції. Альтернативою таким вимогам може бути державна підтримка, субсидії чи податкові стимули для малих та середніх підприємств в обсягах та з дотриманням умов, що допускаються законодавством про державну допомогу.
3.1.14. Інколи державні органи влади чи органи місцевого самоврядування або уповноважені галузеві об'єднання, можуть встановлювати завищені вимоги до бізнесу, і лише незначна кількість сертифікованих фірм буде здатна забезпечити комплекс послуг згідно із встановленими нормами. Встановлення обов'язкового мінімального набору послуг може обмежити здатність окремих фірм реалізовувати послуги, які вони могли б надавати, але не у такому обсязі як вимагає регулятор (це може стосуватися аптек, перукарень, інвестиційних брокерів, ріелторів тощо).
Приклад 4(Україна): Проектом постанови Кабінету Міністрів України пропонувалося визначити АТ "Ощадбанк" єдиним уповноваженим банком для виплати пенсій та грошової допомоги внутрішньо переміщеним особам. Крім того, встановлювалися критерії відбору уповноважених банків для виплати пенсій, грошової допомоги та заробітної плати працівникам бюджетних установ, а саме: i) активи банку повинні становити не менше 1% активів банківської системи; або ii) контрольний пакет акцій має належати міжнародним фінансовим та банківським установам, які мають міжнародний рейтинг інвестиційного класу від міжнародновизнаних рейтингових агенцій; та/або iii) у яких держава володіє часткою статутного капіталу в розмірі понад 75%. Встановлення таких критеріїв може призвести до обмеження конкуренції на ринку банківських послуг у сегменті обслуговування працівників бюджетних установ та громадян, які отримують державну соціальну допомогу, оскільки створюють переваги для банків, у яких держава володіє часткою понад 75% порівняно з банківськими установами приватної форми власності. Альтернативне рішення: - Визначати банки, які отримають право надавати послуги з виплати пенсій, грошової допомоги внутрішньо переміщеним особам на основі конкурсного відбору. - Переглянути критерії відбору банківських установ, уповноважених надавати відповідні послуги. Джерело: Антимонопольний Комітет України |
Приклад 5 (Румунія): Законодавство Румунії про концесії надавало право державному замовнику встановлювати вимогу про субконтрактацію на рівні до 30% вартості відповідного концесійного договору. Метою такої норми є розширення можливостей для малих та середніх підприємств брати участь в концесіях на будівництво інфраструктури. Проте законодавство не пояснювало: а) чи така вимога дає можливість виключати учасників, які пропонували виконати контракт своїми силами; б) чи визначення субконтракторів мало погоджуватися із замовником, чи повністю залежало від основного виконавця. Нечітке регулювання могло обмежувати участь операторів, що були здатні виконати такі роботи самостійно, а крім того, замовники могли нав'язувати субконтракторів виконавцю договору (щоправда, виконавці не підтверджували під час проведення ринкових досліджень таких дій з боку державних замовників). Альтернативне рішення: Відредагувати зазначену норму і привести її у відповідності до Директиви ЄС, що не передбачає можливості замовників вимагати субконтрактацію. Джерело: "ОЕСР, Огляд оцінки конкуренції в Румунії (2016 р.)" Source: OECD (2016), OECD Competition Assessment Reviews: Romania, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264257450-en |
Тип впливу А4: Значне підвищення вартості входження в ринок або виходу з ринку
3.1.15. Нормативно-правовий акт може впливати на кількість учасників ринку опосередковано - через підвищення витрат суб'єктів господарювання. Якщо витрати підприємств підвищуються незначною мірою і всі, без виключення, суб'єкти господарювання, що працюють в галузі, несуть такі витрати - умови конкуренції суттєво не зміняться. Проте, якщо правила вимагають від підприємців значних капіталовкладень та витрат на дотримання вимог нормативно-правового акта, підприємці можуть прагнути залишити такий ринок, оскільки доходність, на яку вони розраховували, значно знижується.
3.1.16. Бар'єрами для входження в ринок можуть бути вимоги щодо мінімального розміру приміщень для надання послуг або обов'язкового набору послуг. При укладенні державних контрактів бар'єрами для входження в ринок можуть стати вимоги до статутного капіталу або мінімальної кількості кваліфікованих працівників. Занадто короткий термін дії ліцензії при високій вартості її подовження також може створювати бар'єр для входження в ринок.
3.1.17. Суттєве підвищення вартості господарської діяльності може стосуватися нових учасників ринку порівняно із діючими підприємствами. Зокрема, в тих галузях, де доступ до ресурсів є ускладненим (наприклад, кількість часових "вікон" ("слотів") для посадки літаків в аеропортах або вільних радіочастот для телекомунікаційних послуг обмежена), суб'єкти господарювання, що вже працюють на ринку, можуть переконати державні органи, органи місцевого самоврядування встановити для них нижчий тариф за використання ресурсу або забезпечити преференційний доступ до ресурсів, порівняно із новими учасниками ринку.
3.1.18. З іншого боку, переваги можуть надаватися новим учасникам ринку порівняно із діючими підприємствами, або окремим діючим підприємствам порівняно з іншими. Нормативні акти можуть встановити в якості стандартної технологію, якою володіє лише одне чи два новостворених підприємства, а інші учасники ринку змушені нести значні витрати на переобладнання виробничих процесів, на інновації або навіть на придбання ліцензії для використання запатентованої технології, щоб виконати нормативні вимоги.
3.1.19. Нормативно-правові акти можуть також суттєво збільшувати вартість виходу з ринку, зокрема, встановлюючи надмірно суворі вимоги до очистки території після закриття виробництва. Занадто висока вартість виходу з ринку може відлякувати потенційних інвесторів від входження у відповідний ринок. Надмірні витрати, пов'язані з виходом з ринку, можуть мати подвійний негативний вплив: як бар'єр для входження в ринок нових конкурентів, а також як фактор, що посилює стимули для активного спротиву появі нових конкурентів з боку діючих підприємств і, таким чином, знижує привабливість ринку для нових суб'єктів господарювання.
3.1.20. Аналіз бар'єрів для входження в ринок або виходу з нього, внаслідок суттєвого підвищення витрат підприємців, повинен бути спрямованим на знаходження альтернативних засобів, які дозволять встановити лише мінімально-необхідні витрати для забезпечення адекватних стандартів якості продукції та захисту споживачів. Витрати підприємців на дотримання нормативних вимог необхідно порівнювати із прогнозованою доходністю у відповідній галузі, а також із прогнозованим зростанням споживчих цін, оскільки підвищення загальних витрат постачальників вірогідно призведе до переносу цих витрат на ціну товарів чи послуг.
Приклад 6 (Мексика): Мексиканський регулятор послуг телекомунікації з метою реформування галузі запропонував встановити нові вимоги до технологічного обладнання, покриття мережею та необхідних інвестицій для отримувача концесії на розгортання та експлуатацію аудіо-телевізійних кабельних мереж. Нові технологічні умови встановлювали вимогу до мінімальної потужності мережі на рівні частоти 750 МГц. Такої вимоги не існувало на момент, коли на ринку починали працювати діючі оператори, а 90% з них на момент регуляторної реформи надавали послуги в мережах потужністю від 450 до 500 МГц. Реформа також вимагала від учасників ринку використовувати "сучасні" технології, які могли бути визнані такими на розсуд регулятора. Щодо площі покриття, від операторів вимагались гарантії забезпечити доступ до мережі 50% приєднаним до електропостачання будинкам в районі протягом перших трьох років, і 80% будинкам до кінця п'ятирічного періоду. Крім того, з моменту укладення договору концесії 30% мережі повинно бути розгорнуті протягом 180 днів. Запропонована регуляторна реформа на ринку кабельного телебачення вимагала значних капіталовкладень для більшості діючих компаній і створювала суттєві бар'єри для входження в ринок нових операторів. Альтернативне рішення: Встановити вимоги до операторів на мінімально необхідному рівні для забезпечення адекватних технічних стандартів та реальних потреб споживачів, і дозволити поступове технологічне оновлення кабельних мереж. Джерело: "ОЕСР, Матеріали круглого столу з питань бар'єрів доступу на ринок" (2005 р.) Source: OECD (2005, DAF/COMP (2005) 42 "OECD Policy Round tables: Barriers to Entry", р. 175 https://www.oecd.org/competition/abuse/36344429.pdf |
Тип впливу А5: Створення географічних бар'єрів для переміщення товарів, робіт, послуг або інвестицій
3.1.21. Обмеження вільного переміщення товарів чи послуг між регіонами створюють географічний бар'єр для входження в ринок нових підприємців. В результаті, як правило, посилюється концентрація та ринкова влада присутніх на ринку суб'єктів господарювання, що має наслідком вищі ціни та менший вибір для споживачів. Контроль за переміщенням товарів, послуг чи робочої сили є традиційним інструментом регіональної політики, що прагне стимулювати місцеву промисловість та забезпечити зайнятість населення в економічно відсталих регіонах.
3.1.22. Географічні обмеження повинні оцінюватися насамперед з огляду на наступні питання:
чи простежується прямий зв'язок між обмеженням конкуренції, торгівлі чи руху капіталу і досягненням конкретних політичних цілей?
чи запропоновані обмеження дійсно є мінімально необхідними для досягнення цілі регулювання?
чи є обмеження тимчасовим заходом, кінцевий термін якого визначений в нормативно-правовому акті?
Приклад 7 (Україна): 1. Розпорядженням Голови обладміністрації "Про наповнення споживчого ринку області продовольчими товарами місцевого виробництва і збільшення надходжень до бюджету" був затверджений асортимент продовольчих товарів (зокрема лікеро-горілчаних виробів), в якому підприємства роздрібної торгівлі мали пропонувати не менше 80% продуктів, що були вироблені підприємствами цієї області, порівняно із кількістю аналогічної імпортної продукції або поставленої з інших областей України. 2. Розпорядженням одного із міських голів в Україні територія міста була розподілена для стоянок таксі між чотирма суб'єктами господарювання, що діють на ринку пасажирських автоперевезень. Альтернативне рішення: Зазначені адміністративні рішення були скасовані, оскільки вони порушують вимоги статті 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції". У той же час при підготовці регуляторних рішень відповідні адміністративні органи мали б розглянути можливості для застосування стимулюючих заходів, таких як податкові пільги або проведення інформаційних компаній для заохочення відповідної поведінки підприємців. Якщо ж обмеження вільного переміщення товарів, послуг чи капіталу дійсно вважається виправданим з огляду на інтереси громади, регуляторний акт мав би встановлювати короткий термін дії відповідного обмеження. Джерело: Антимонопольний комітет України |
3.2. КАТЕГОРІЯ ВПЛИВУ "Б":
ОБМЕЖЕННЯ ЗДАТНОСТІ ПОСТАЧАЛЬНИКІВ КОНКУРУВАТИ
Постачальники товарів чи послуг можуть конкурувати на ринку за допомогою таких засобів як ціна, якість, обсяг послуг або інновація.
Державне регулювання засобів конкуренції може обмежувати здатність учасників ринку змагатися між собою.
До цієї категорії негативного впливу на конкуренцію можна віднести нормативні положення, які стосуються, зокрема, контролю за цінами, встановлення підвищених стандартів якості, обов'язкових характеристик для товарів чи послуг, виробництва товарів із новими характеристиками, обмеження вибору маркетингових та рекламних заходів, організаційно-правових форм ведення бізнесу, альтернативних каналів дистрибуції чи виробничого процесу тощо.
Тип впливу Б1: Обмеження здатності підприємців самостійно визначати ціни на товари та послуги
3.2.1. Регулювання цін може бути виправданим по відношенню до ринків з монопольною структурою, зокрема природних монополій та сфери житлово-комунальних послуг. Проте, по відношенню до ринків, на яких діє значна кількість постачальників, регулювання цін може призвести до небажаних наслідків як для споживачів, так і економічної ефективності в цілому.
3.2.2. Регулювання цін на товари чи послуги здійснюється, як правило, через встановлення мінімальних або максимальних цін (цінових порогів). Цінове регулювання може бути прямим або опосередкованим. Під прямим ціновим регулюванням розуміють визначення ціни або тарифу в самому нормативно-правовому чи адміністративному акті. Опосередковане цінове регулювання має місце, коли уповноважений орган влади, орган місцевого самоврядування або інша компетентна організація встановлює обов'язковий порядок формування ціни на товари чи послуги.
3.2.3. Мінімальні ціни зазвичай встановлюються з метою забезпечення певного рівня якості та безпеки товарів або послуг. Однак мінімальні цінові пороги фактично захищають інтереси діючих підприємств, оскільки обмежується здатність більш ефективних суб'єктів господарювання пропонувати товари чи послуги за цінами, нижчими за регульовану мінімальну ціну, а отже, споживачі не можуть скористатися перевагами конкурентного ринку. Крім того, запровадження мінімальних цін не гарантує дотримання всіма постачальниками стандартів якості та безпеки продукції, оскільки мінімальна ціна не перешкоджає недобросовісним постачальникам пропонувати товари чи послуги нижчої якості, а лише заохочує неефективних виробників до зменшення витрат, оскільки це дозволяє збільшити прибуток від продажу товарів чи послуг за гарантовану мінімальну ціну.
3.2.4. В деяких випадках мінімальні ціни можуть встановлюватися як реакція на надзвичайно агресивну цінову конкуренцію з метою захисту дрібних виробників, малого бізнесу або місцевої промисловості. Такі заходи регулювання потребують уважної оцінки, оскільки їх наслідком, як правило, є підвищення споживчих цін та недостатнє задоволення попиту.
3.2.5. Максимальні ціни запроваджуються зазвичай також як аргумент для захисту споживачів від ринкової влади домінуючого постачальника або від швидкого зростання споживчих цін. У той же час максимальні цінові пороги можуть використовуватись суб'єктами господарювання в якості орієнтиру для координації поведінки та "підтягування" загального рівня цін до встановленого максимального порогу. При цьому інтенсивність цінової конкуренції між постачальниками знижується, а мотивація до інновацій, до покращення якості продукції знижується. Інколи, щоб обійти норматив максимально допустимої ціни, постачальники можуть нав'язувати клієнтам додаткові скриті платежі.
3.2.6. Встановлення максимального цінового порогу призводить до того, що деякі постачальники залишають ринок, оскільки у них знижуються стимули для конкуренції за рахунок інновацій, кращої якості товарів чи послуг, а не лише на основі ціни.
3.2.7. Встановлення максимальної ціни може бути побічним наслідком існування бар'єру для входження в ринок. У таких випадках альтернативою регулювання максимальної ціни є зниження або усунення відповідного бар'єру. Інколи зростання цін може бути наслідком змови між учасниками ринку. В таких випадках найбільш ефективним способом вирішення проблеми є проведення розслідування та застосування антимонопольного законодавства до учасників антиконкурентної змови.
3.2.8. В деяких випадках ефективною альтернативою ціновому регулюванню є субсидіювання споживачів відповідних товарів або послуг, додаткове стимулювання зі сторони попиту, а не додатковий контроль зі сторони пропозиції.
Приклад 8 (Греція): З метою захисту споживачів від роздрібних торговців, які отримували надзвичайно високу маржу з реалізації основних харчових продуктів, були встановлені максимальні рівні націнок практично на всі овочі та фрукти. Альтернативне рішення: У 2011 р. максимальні націнки на харчові продукти були скасовані, після чого середній рівень роздрібних та оптових цін фактично знизився. Це дозволяє зробити висновок про те, що максимальна націнка, як правило, використовувалася продавцями в якості орієнтиру для узгодження цін. Навіть якщо відповідна норма могла захистити окремих споживачів від високих націнок в сфері роздрібної торгівлі, в середньому вона сприяла зростанню цін на продукти харчування. (Див. Христос Дженакос, Пантеліс Каутраумпіс і Маріо Пагльеро (2014 р.) "Вплив регулювання торгових націнок на рівень цін", DAF/COMP/WP24, http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf |
Приклад 9 (Канада): Керуючись Кодексом професійних послуг провінції Квебек (Professional Code), Загальна Рада асоціації адвокатів, до компетенції якої належать питання організації діяльності адвокатів, має право своїм рішенням [...] затверджувати та рекомендувати тарифи для оплати професійних послуг адвокатів - членів асоціації. Наявність такого рекомендованого тарифу могло б сприяти координації цін на адвокатські послуги, що суперечить правилам конкуренції. В результаті запропонованого методу розрахунку цін на юридичні послуги, адвокати могли б встановити ціни вищі за рівень, який був би можливим за відсутності такої інформації. Як наслідок, якість юридичних послуг могла знизитися, оскільки професіонали, ціна послуг яких є фіксованою, не мали б мотивації для покращення якості послуг, а отже, якість послуг вірогідно погіршилася б. Альтернативне рішення: Бюро з питань конкуренції Канади запропонувало Раді розглянути питання про скасування положення Професійного кодексу, що надавало право пропонувати своїм членам тариф для оплати професійних послуг, які можуть застосовуватися члени. Джерело: Бюро з питань конкуренції Канади "Огляд ринку вільних професій: балансування конкуренції та регулювання" (2007 р.) "Self-regulated professions Balancing competition and regulation" http://www.competitionbureau.gc.ca/eic/site/cb-bc.nsf/vwapj/Professions-study-final-E.pdf |
Тип впливу Б2: Обмеження можливості рекламувати товари та послуги
3.2.9. Обмеження реклами та маркетингових заходів зазвичай запроваджуються з метою захистити права споживачів, яким важко самостійно оцінити якість окремих товарів чи послуг. Зокрема, обмеження спрямовуються проти неправдивої та оманливої реклами. Обмеження реклами можуть використовуватися також як засіб зменшення споживання товарів з потенційно негативними наслідками для здоров'я людей та суспільного добробуту (наприклад, обмеження реклами сигарет чи алкоголю). У той же час реклама є важливим засобом отримання споживачами інформації про товари та послуги на ринку. Рекламуючи свої товари та послуги постачальники надають можливість споживачам відрізняти їх від продукції інших виробників, приймати обізнані рішення щодо придбання потрібних їм товарів та послуг.
3.2.10. Обмеження реклами мають, як правило, антиконкурентні наслідки, і тому пропозиції обмежити рекламу та маркетингові можливості для окремих виробників повинні ретельно аналізуватись з увагою до потенційних наслідків для конкуренції. Особливо шкідливими обмеження реклами виявляються для нових учасників ринку, оскільки вони позбавлені можливості повідомити потенційних споживачів про свою присутність на ринку та про характер і якість продукції, яку вони здатні запропонувати.
3.2.11. Оманлива реклама забороняється законодавством України-4, що гарантує суб'єктам господарювання право конкурувати на рівних умовах і забезпечує додатковий захист споживачів від помилкового вибору товарів чи послуг. Також законодавством визнається неправомірною порівняльна реклама, спрямована на отримання переваг на ринку за рахунок надання споживачам негативних або недостовірних відомостей про продукцію інших виробників-5.
__________
-5Ст. 7
Закону України (№ 236/96-ВР від 07.06.96)
Приклад 10 (ОЕСР): Реклама та маркетинг професійних послуг часто стають предметом регулювання. У минулому регуляторні акти, зокрема рішення саморегулюючих організацій, запроваджували вимоги до деяких аспектів реклами послуг або навіть встановлювали повну заборону на рекламу послуг. Прикладом може бути Ірландія, де існувала повна заборона на рекламу адвокатських послуг. Обмежувальні норми можуть стосуватися як окремих форм реклами (наприклад, телевізійної реклами), так і змісту реклами (наприклад, реклама спеціального досвіду), або засобів, за допомогою яких споживачі можуть звернутися за послугами (наприклад, поданням запиту на юридичну допомогу через веб-сайт, який розподіляє ці запити серед адвокатів - членів асоціації). Альтернативне рішення: Повна заборона реклами підлягає все більшому спротиву з боку організацій із захисту прав споживачів та антимонопольних органів. Європейська Комісія, наприклад, чітко зазначила, що реклама повинна бути дозволена як законний засіб конкуренції, якщо в ній використовується правдива та репрезентативна інформація. У той же час дослідження, проведене Маастрихтським центром наукових досліджень у сфері бухгалтерської та аудиторської діяльності, свідчить про те, що не існує доказів прямого позитивного впливу обмежень реклами аудиторів на якість аудиту. Дослідники дійшли висновку, що існуючі дані переконливо доводять негативні наслідки обмежень реклами для конкуренції в рамках ЄС. Дослідження рекомендує вилучити національні регуляторні обмеження по відношенню до активної пропозиції професійних послуг та реклами... Джерело: ОЕСР, Конкурентні обмеження в юридичній професії (2011). OECD (2009), Competitive Restrictions in Legal Professions. OECD (2011), Competition Assessment Toolkit, Version 2.0 |
Приклад 11 (ОЕСР): Податки на рекламу можуть призвести до збільшення витрат на виробництво товарів і втрату робочих місць, а також вплинути на конкуренцію внаслідок підвищення витрат на входження в ринок нової продукції, що більше потребує рекламування, порівняно із існуючими товарами. Існують докази широкого спектру ринкового впливу податків на рекламу. До 2000 року кожна федеральна земля в Австрії мала різні ставки податку на рекламу. В результаті запровадження в 2000 р. єдиної загальнонаціональної ставки податку на рекламу у розмірі 5%, ціна реклами в деяких регіонах збільшилася, а в інших зменшилась. Детальне дослідження Рауха (2013) пропонує аналіз залежності обсягу витрат компаній на рекламу та рівня споживчих цін від зміни граничної вартості виробництва реклами на основі досвіду федеральних земель Австрії. З цього дослідження випливають три основні результати. По-перше, підвищення вартості реклами на 1% призвело до скорочення обсягу витрат на рекламу на 1,6%, за умови, що компанії не залишають рекламний ринок. По-друге, підвищення вартості реклами збільшило на 17,5% кількість випадків виходу компаній з рекламного ринку. По-третє, хоча ціни на деякі продукти зростали, а на деякі знижувалися в середньому, за оцінками Рауха, якщо б податок на рекламу у 5% було б скасовано, загальний рівень цін по економіці знизився б на 0,25%. [Див. Rauch, F. (2013), "Витрати на рекламу та споживчі ціни", Міжнародний журнал організації промислового виробництва, Т. 31 (4), сторінки 331 - 341. Джерело: ОЕСР, Інструментарій з питань оцінки конкуренції, Том 3, Версія 3, 2015 р. OECD (Competition Assessment Toolkit, Vol. 3, Version 3.0? 2015) |
Тип впливу Б3: Встановлення стандартів якості, що надають необґрунтовану перевагу окремим постачальникам, або стандартів вищого рівня ніж той, який обрали б достатньо поінформовані споживачі
3.2.12. Забезпечення споживачів якісними та безпечними продуктами та послугами є цілком виправданою метою політики регулювання. Стандартизація дозволяє забезпечити сумісність товарів різних виробників і, таким чином, сприяє розширенню асортименту товарів та послуг. Проте завищені стандарти якості, якщо вони безпосередньо не пов'язані із безпекою споживачів, можуть обмежувати здатність підприємств конкурувати на ринку за рахунок диференціації товарів та послуг.
3.2.13. Невиправдано завищені вимоги до якості продукції можуть навіть негативно впливати на добробут окремих груп споживачів, які фактично можуть бути позбавлені можливості придбавати товари нижчої якості, хоча вони надали б перевагу саме цій продукції, повністю усвідомлюючи ризики, пов'язані із її споживанням чи використанням. Зокрема, наслідки завищених стандартів якості можуть бути особливо відчутними для споживачів із низьким рівнем доходів, що з більшою готовністю поступаються якістю заради ціни.
3.2.14. Запровадження мінімального стандарту якості товарів чи послуг, якщо більшість учасників ринку не здатні його підтримувати, може суттєво обмежити конкуренцію, і надати переваги окремим учасникам ринку. Наприклад, встановлення вимоги використовувати певну технологію може обмежити конкуренцію, оскільки вона є занадто дорогою або навіть недоступною для тих учасників ринку, які не мають достатніх власних інвестиційних ресурсів та доступу до необхідного фінансування. Крім того, виробничі технології часто захищені патентами. Вимога застосовувати запатентовану технологію посилює ринкову владу власника патенту, який може відмовити у наданні ліцензії потенційним конкурентам. Вимоги нормативно-правових актів до технологічного процесу також можуть стримувати виробників та надавачів послуг щодо пошуку інноваційних технічних рішень та більш ефективних методів виробництва.
3.2.15. Невиправдано високі стандарти якості, як правило, потребують додаткових капіталовкладень, які, в свою чергу, переносяться на ціну продукції. У перспективі це призводить лише до зростання споживчих цін та звуження споживчого асортименту, оскільки деякі суб'єкти господарювання будуть змушені залишити ринок.
3.2.16. З огляду на наслідки для конкуренції, більш доцільним засобом забезпечення адекватної якості товарів та послуг є встановлення критеріїв функціональної ефективності, а не конкретних параметрів товару чи послуги. Виробники потребують свободи у визначенні характеристик власного товару, який здатен задовольнити потреби споживача з огляду на його функціональність. Наприклад, більш ефективним способом зменшення рівня забруднення повітря від використання двигунів внутрішнього згорання є встановлення обмежень на рівень викидів діоксину вуглецю, ніж встановлення обмежень на потужність автомобільних двигунів. При такому підході виробники двигунів можуть запропонувати інноваційні технології, що забезпечать обмеження шкідливих викидів у повітря.
3.2.17. Альтернативою регулювання через встановлення стандартів якості та безпеки продукції, вимог до технології виробництва є вимога детального інформування споживачів про характеристики товару на етикетках, в анотаціях товарів, в приміщеннях надавачів послуг тощо.
3.2.18. Зрештою, в ринкових умовах якість гарантується репутацією продавця, який зацікавлений у тому, щоб клієнти, ознайомлені з якістю його продукції чи послуг, зверталися до нього і в майбутньому.
Приклад 11: Регулятор може встановити вимогу для авіакомпаній забезпечувати пасажирів харчуванням на всіх рейсах (включно із середніми та короткими маршрутами). Проте багато пасажирів, особливо на коротких маршрутах, надають перевагу послугам низько-бюджетних авіакомпаній, хоча вони не пропонують їжу та напої під час польоту. Вимога щодо харчування пасажирів на всіх авіарейсах суперечить інтересам значної кількості споживачів, обмежує свободу учасників ринку, які можуть запропонувати різні набори та диверсифікацію послуг для задоволення різного попиту на ринку. Альтернативне рішення: Запропонувати авіакомпаніям інформувати пасажирів на момент купівлі авіаквитків про основні та додаткові умови перевезення, зокрема щодо перевезення багажу, харчування, послуг для пасажирів зі спеціальними потребами тощо. |
Приклад 12 (Україна): Проектом Правил виробництва коньяків України, розробленим Міністерством аграрної політики та продовольства, встановлено, що у виробництві ординарних коньяків України допустимо використовувати коньячні спирти невітчизняного походження, витримані не менше трьох років, за умови, що частка використання спиртів коньячних вітчизняного походження при цьому у перерахунку на 1 літр стовідсоткового спирту виробленої продукції повинна бути не меншою ніж: з 1 червня 2017 року - 15%; у 2018 році - 20%; у 2019 році - 25%; у 2020 році - 30%; у 2021 році - 35%; у 2022 році - 45%; у 2023 році - 55%; у 2024 році - 65%; у 2025 році - 75%; з 2026 року - 85%. Наслідками запропонованого регулювання може бути усунення/обмеження з ринку виробництва ординарних коньяків в Україні інших виробників, крім тих, що мають власні виноградники. Альтернативне рішення: Не запроваджувати жорстку регламентацію вмісту спирту коньячного, виробленого з вітчизняної сировини та пропорційного вмісту абсолютного алкоголю, виробленого з вітчизняної сировини, для кожного купажу спирту коньячного. Джерело: Антимонопольний комітет України |
................Перейти до повного тексту