1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
12.04.2018 № 189-р
Про закриття провадження у справі
Антимонопольний комітет України (далі - Комітет) розглянувши матеріали справи № 130-26.13/26-17 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції державним підприємством «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» (далі - ДП «МА "Бориспіль", Аеропорт) та подання з попередніми висновками від 22.03.2018 № 130-26.13/26-17/100-спр,
ВСТАНОВИВ:
1. ПРЕДМЕТ СПРАВИ
(1) Розгляд справи здійснюється у зв'язку з наявністю в діях державного підприємства «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» (далі - ДП «МА «Бориспіль») ознак порушення, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 ЗаконуУкраїни «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку спеціалізованих послуг аеропорту, що призводять до недопущення конкуренції на ринку послуг з надання джерела наземного електроживлення та установки кондиціювання повітря салонів повітряного судна під час обслуговування повітряних суден на авіамостах терміналу «D» на території ДП «МА «Бориспіль».
2. СТОРОНИ
(2) Заявниками у справі (далі - Заявники) є наступні суб'єкти господарювання:
-товариство з обмеженою відповідальністю «Інтеравіа» (ЄДРПОУ 33240887 м. Київ) (далі - ТОВ «Інтеравіа» або товариство) є суб'єктом господарювання, який відповідно до виданих Державною авіаційною службою України Сертифікатів відповідностей (далі - Сертифікатів) надає на території ДП «МА «Бориспіль» певні послуги з наземного обслуговування;
- товаристо з обмеженою відповідальністю «Аерохендлінг» (ЄДРПОУ 32614518, м. Київ) (далі - ТОВ «Аерохендлінг» або товариство) є суб'єктом господарювання, якій відповідно до виданих Державною авіаційною службою України Сертифікатів надає на території ДП «МА «Бориспіль» певні послуги з наземного обслуговування.
(3) Відповідачем у справі (далі - Відповідач) є ДП «МА «Бориспіль». ДП «МА «Бориспіль» є державним підприємством цивільної авіації України, входить до сфери управління Міністерства інфраструктури України.
(4) ДП «МА «Бориспіль» є юридичною особою, має самостійний баланс, свій розрахунковий та інші рахунки (в тому числі валютні), власну печатку, емблему і штампи єдиних зразків зі своїм найменуванням, ідентифікаційний код 20572069.
(5) Відповідно до Статуту ДП МА «Бориспіль», затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 29.06.2011 № 179, зареєстрованого виконавчим комітетом Бориспільської міської ради Київської області від 29 06.2011, основною метою діяльності ДП «МА «Бориспіль» є наземне обслуговування повітряних суден авіакомпаній, що використовуються на внутрішніх, мімсдержавних і міжнародних повітряних лініях, забезпечення авіаційної безпеки та безпеки польотів.
(6) Отже, ДП «МА «Бориспіль» є суб'єктом господарювання у значенні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції», який здійснює діяльність щодо обслуговування повітряних суден і пасажирів, пов'язану із забезпеченням посадки-зльоту повітряних суден, обслуговування пасажирів в аеровокзалі, має сертифікат аеродрому від 26.05.2014 № АП 09-01, виданий Державною авіаційною службою України, який засвідчує, що аеродром придатний до експлуатації та прийому повітряних суден, обладнаний посадковими системами.
3. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
(7) До Антимонопольного комітету України (далі - Комітет) надійшли заяви ТОВ «Інтеравіа» від 19.12.2013 № 01-18-743 (вх. Комітету від 19.12.2013 № 8-01/244-АМ), від 13.12.2013 № 01-18-734 (вх. Комітету від 19.12.2013 № 8-01/11875), від 10.01.2014 № 01-18-10 (вх. Комітету від 10.01.2014 № 8-01/153ф), від 20.01.2014 № 01-18-29.1 (вх. Комітету від 23.01.2014 № 8-01/540) та від 23.01.2014 № 01-18-36 (вх. Комітету від 23.01.2014 № 8-01/588) щодо необгрунтованої відмови ДП «МА «Бориспіль» ТОВ «Інтеравіа» у погодженні заявок на отримання сертифікатів відповідності на надання послуг з наземного обслуговування, встановлення ДП «МА «Бориспіль» різної плати за користування інфраструктурою аеропорту для різних суб'єктів господарювання, а також: заява ДП II «АІРО Кейтерінг Сервісіз Україна» від 30.12.2013 № 30/12-13 (вх. Комітету від 31.12.2013 № 8-01/253-АМ) щодо обмеження ДП «МА «Бориспіль» доступу ДП II «АІРО Кейтерінг Сервісіз Україна» до інфраструктури аеропорту, а саме щодо звільнення та повернення аеропорту приміщення цеху бортового харчування та частини твердого покриття.
(8) Розпорядженням державного уповноваженого Комітету від 31.01.2014 № 03/21-р було розпочато розгляд справи № 136-26.13/27-14 за ознаками вчинення ДП «МА «Бориспіль» порушень, передбачених:
1) пунктом 2 статті 50, пунктом 7 частини другої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем шляхом усунення з ринку суб'єктів господарювання;
2) пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем шляхом вчинення дій, які можуть призвести до ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання, зокрема ТОВ «Інтеравіа», які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(9) Київським обласним територіальним відділенням Комітету листом від 19.05.2016 № 02-05/1803 (вх. Комітету № 12-01/2842 від 20.07.2016) до Комітету передано заяви ТОВ «Аерохендлінг» від 27.01.2016 б/н (вх. Відділення від 27.01.2016 № 01-11-12) і ТОВ «Інтеравіа» від 18.02.2016 № 01-08-94 (вх. Відділенні: від 23.02.2016 № 01-11-41) щодо порушення, на думку Заявників, ДП «МА «Бориспіль» законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді стягнення подвійної плати за користування інфраструктурою аеропорту (за доступ до інфраструктури аеропорту та за користування тією ж самою інфраструктурою аеропорту), а також позбавлення можливості інших суб'єктів господарювання надавати на авіамостах терміналу «Б» послугу із забезпечення наземним джерелом живлення та установкою кондиціювання повітряного судна самостійно, за допомогою мобільної техніки та матеріали, отримані під час розгляду цих заяв, які були приєднані до справи № 136-26.13/27-14.
(10) Під час розгляду справи № 136-26.13/27-14 на засіданні Комітету 24.01.2017 були виявлені додаткові обставини, які відсутні в матеріалах справи, зокрема, ДП «МА «Бориспіль» і ТОВ «Інтеравіа» було наголошено, що на сьогодні немає спірних питань щодо штучних обмежень ДП «МА «Бориспіль» у використанні пересувного джерела наземного електроживлення та установки кондиціювання повітря салонів повітряного судна під час обслуговування повітряних суден на авіамостах терміналу «О».
(11)Враховуючи викладене, на засіданні Комітету було вирішено (пункт 2 протокольного рішення № 3 від 24.01.2017у) виділити матеріали справи, а саме питання щодо наявності в діях ДП «МА «Бориспіль» ознак порушення, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку спеціалізованих послуг аеропорту «Бориспіль» шляхом вчинення дій, що призводять до недопущення конкуренції на ринку послуг з надання джерела наземного електроживлення та установки кондиціювання повітря салонів повітряного судна під час обслуговування повітряних суден на авіамостах терміналу «Б» на території державного підприємства міжнародний аеропорт «Бориспіль», в окреме провадження.
4. ВИЗНАЧЕННЯ МОНОПОЛЬНОГО (ДОМІНУЮЧОГО) СТАНОВИЩА
(12) Аналіз та дослідження становища ДП «МА «Бориспіль» під час надання спеціалізованих послуг в аеропорту «Бориспіль» здійснювався відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єкта господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 5 березня 2002 року № 49-р, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 1 квітня 2002 року за № 317/6605 (далі - Методика), з урахуванням пункту 2.2 цієї Методики, згідно з яким етапи визначення монопольного (домінуючого) становища, їх кількість та послідовність проведення можуть змінюватися залежно від фактичних обставин, зокрема особливостей товару, структури ринку, обсягів наявної інформації щодо ринку тощо.
(13) О6'єктом для визначення монопольного (домінуючого) становища є ДП «МА «Бориспіль».
(14)Відповідно до статті 1 Повітряного кодексу України (далі - Кодекс):
1) аеродром - поверхня земної або водної ділянки, на якій розміщені будівлі, споруди та обладнання, яка призначена повністю або частково для вильоту, прибуття та руху по цій поверхні повітряних суден;
2) аеропорт - комплекс споруд, призначених для приймання, відправлення повітряних суден та обслуговування повітряних перевезень, що має для цих цілей аеродром, інші наземні споруди та необхідне обладнання;
3) експлуатант аеропорту - юридична особа, що є утримувачем сертифіката аеродрому та має сертифікат на право здійснення діяльності з наземного адміністрування в аеропорту. Експлуатант аеропорту може мати також інші сертифікати та здійснювати інші види аеропортової діяльності, крім визначених у цьому абзаці;
4) користувач аеропорту (аеродрому) - юридична або фізична особа, що здійснює повітряні перевезення пасажирів, пошти, вантажу або виконує інші види польотів;
5) наземне обслуговування - послуги з наземного обслуговування повітряних суден, екіпажу, пасажирів, вантажу, багажу, пошти, що надаються користувачам аеропорту на території аеропорту (аеродрому) або за його межами.
(15) Згідно з частинами першою - третьою статті 66 Кодексу: керівник експлуатанта аеродрому несе відповідальність за забезпечення безпеки польотів, контроль за станом приаеродромної території, будівництвом об'єктів, діяльністю суб'єктів на аеродромі та на приаеродромній території, контроль за дотриманням вимог щодо встановлення і розміщення маркірувальних знаків та радіотехнічних пристроїв, підтримання встановленого порядку виконання і забезпечення польотів на аеродромі та здійснює координацію діяльності на аеродромі підприємств і організацій;
З метою забезпечення безпеки польотів керівник експлуатанта аеродрому є незалежним у прийнятті рішень щодо забезпечення безпеки авіації на аеродромі. Експлуатант аеродрому не має права вживати дискримінаційних заходів та обмежувати права користувачів аеропорту, суб'єктів з наземного обслуговування.
(16) Відповідно до статті 70 Кодексу експлуатант аеропорту забезпечує прийняття та відправку повітряних суден, організацію наземного обслуговування повітряних суден, пасажирів, екіпажів, багажу, вантажу та пошти, повинен мати для цього аеродром, споруди, обладнання, техніку, персонал і може включати розташовані на його території об'єкти системи організації повітряного руху, метеорологічного обслуговування, вертолітні майданчики, під'їзні колії із сі лугами відведення, об'єкти соціальної сфери та інші спорудження і об'єкти.
(17) Згідно зі статтею 72 Кодексу експлуатант аеропорту може одночасно бути експлуатантом аеродрому.
Експлуатант аеропорту може самостійно надавати послуги в аеропорту, а також на договірних умовах передавати право на наземне обслуговування в аеропорту юридичним чи фізичним особам, що відповідають вимогам авіаційних правил України.
(18) Статтею 77 Кодексу визначено, що суб'єкти авіаційної діяльності, які надають послуги з наземного обслуговування, що підлягають обов'язковій сертифікації, провадять свою діяльність на території аеропорту та аеродрому на підставі відповідного сертифіката, виданого уповноваженим органом з питань цивільної авіації, а також договору, укладеного з експлуатантом аеропорту (аеродрому).
(19) Відповідно до статті 5 Закону України «Про природні монополії» до сфери діяльності суб'єктів природних монополій належать спеціалізовані послуги аеропорту за переліком, який визначається Кабінетом Міністрів України.
(20) ДП «МА «Бориспіль» є суб'єктом природної монополії в частині надання спеціалізованих послуг аеропорту,
(21) Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2010 № 590 «Про затвердження переліку спеціалізованих послуг аеропортів» (далі - постанова КМУ) до спеціалізованих послуг аеропортів належать такі:
- забезпечення посадки, зльоту повітряного судна;
- забезпечення авіаційної безпеки;
- забезпечення приймання, зберігання, контролю за якістю та видачі авіаційного пального для заливу у паливозаправник або заправлення баків повітряного судна:
- забезпечення наднормативної стоянки повітряного судна;
- забезпечення обслуговування пасажирів в аеровокзалі.
(22) Отже, спеціалізовані послуги аеропорту надаються виключно аеропортом, як суб'єктом природної монополії, та є відповідним, взаємодоповнюючим комплексом послуг, які аеропорт надає суб'єктам авіаційної діяльності.
(23) Спеціалізовані послуги аеропорту надаються за допомогою спеціалізованого обладнання та спеціалізованої інфраструктури, які є у власності аеропорту.
(24) Під час надання спеціалізованих послуг аеропорт фактично забезпечує здійснення всієї аеропортової діяльності та забезпечує, зокрема, доступ суб'єктів господарювання (контрагентів аеропорту, операторів послуг з наземного обслуговування) на ринки послуг з наземного обслуговування на території самого аеропорту, які є суміжними до спеціалізованих послуг аеропорту та напряму залежать від надання аеропортом цих спеціалізованих послуг, у тому числі на ринку послуг з надання джерела наземного електроживлення та установки кондиціювання повітря салонів повітряного судна під час обслуговування повітряних суден на авіамостах терміналу «Б» на території державного підприємства міжнародний аеропорт «Бориспіль».
5. АНАЛІЗ ДІЙ ДП «МА «БОРИСПІЛЬ» ПІД ЧАС НАДАННЯ ПОСЛУГ АВІАМОСТУ
(29) Під час наземного обслуговування повітряні судна авіакомпаній можуть розміщуватись у місцях стоянки, які обладнані авіамостами (пристрій для сполучення повітряного судна з будівлею пасажирського терміналу без проміжного виходу пасажирів на вулицю). У цьому випадку авіакомпанії/агенти з обслуговування в обов язковому порядку замовляють послугу з використання авіамосту.
(30) ТОВ «Інтеравіа» і ТОВ «Аерохендлінг» зазначали у своїх заявах, що під час наданняпослуги авіамосту ДП «МА «Бориспіль» дозволяє використання виключно наземного живлення та установки кондиціювання салонів повітряних суден, які встановлені на авіамості, чим позбавляє інших суб'єктів господарювання можливості надавати послугу із забезпечення повітряних суден наземним джерелом живлення та установкою кондиціювання повітряного судна самостійно, за допомогою мобільної техніки.
(31) За інформацією ТОВ «Інтеравіа» і ТОВ «Аерохендлінг», вони мають право та технічні можливості надавати авіаперевізникам додаткові та спеціальні послуги (що надаються на запит авіаперевізника за окрему плату) із забезпечення наземним джерелом живлення та установкою кондиціювання повітря салонів повітряного судна.
Крім Заявників, зазначену послугу в Аеропорту надають й інші суб'єкти авіаційної діяльності, у тому числі й ДП «МА «Бориспіль».
(32) За інформацією ТОВ «Інтеравіа» і ТОВ «Аерохендлінг», авіаміст може бути обладнаний стаціонарними джерелами живлення та установками кондиціювання повітряного судна,
(33) Технологічно послуги із забезпечення джерелом наземного електроживлення та установкою кондиціювання повітря салонів повітряного с удна можуть надаватися як з використанням пересувного обладнання, так і стаціонарного, що встановлене на авіамостах.
(34) Як зазначили ТОВ «Інтеравіа» і ТОВ "Аерохендлінг", внаслідок технологічних особливостей єдиним суб'єктом господарювання, що надає послугу з надання авіамосту на території Аеропорту, є власник авіамостів - ДП «МА «Бориспіль».

................
Перейти до повного тексту