1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
12.04.2018 № 190-р
Про закриття провадження у справі
Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), розглянувши матеріали справи № 136-26.13/388-12 за ознаками вчинення Київською міською радою (далі - Рада, Київрада) порушення законодавства про захист економічної конкуренції та подання про попередні висновки у цій справі від 31.01.2018 № 136-26.13/388-12/35-спр,
ВСТАНОВИВ:
До Антимонопольного комітету України (далі - Комітет) протягом 2011 -2012 років надходили звернення суб'єктів господарювання, які здійснювали діяльність на ринку телекомунікаційних послуг міста Києва, щодо прийнятого Київською міською радою (далі - Рада, Київрада) рішення від 14 липня 2011 року № 378/5765 «Про питання впорядкування діяльності суб'єктів господарювання в галузі зв'язку та інформаційних технологій» (далі - Рішення № 378/5765).
За інформацією, що наводилася у зверненнях, відповідними діями Ради у вигляді прийняття Рішення № 378/5765 створювалися умови для вчинення окремим суб'єктом господарювання порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Відповідно до Рішення № 378/5765 комунальному підприємству «Київжитлоспецексплуатація» (далі - КП «Київжитлоспецексплуатація», Підприємство) доручалося:
- здійснювати моніторинг та координацію розміщення суб'єктами господарювання телекомунікаційних мереж у житлових та нежитлових будівлях комунальної власності;
- укладати договори на розміщення телекомунікаційних мереж у житлових та нежитлових будівлях комунальної власності, а також розробити та вести бази даних телекомунікаційних мереж у місті Києві;
- розробити та погодити в установленому порядку з Головним управлінням цінової політики виконавчого органу Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) тарифи на розміщення телекомунікаційних мереж у житлових та нежитлових будівлях комунальної власності міста Києва.
Відповідно до Рішення № 378/5765 плата за розміщення телекомунікаційних мереж у житлових та нежитлових будівлях комунальної власності щомісячно у формі попередньої оплати перераховувалася суб'єктами господарювання згідно з умовами договору на поточний рахунок КП «Київжитлоспецексплуатація».
Відповідно до пункту 4 Рішення № 378/5765 сума платежів, отриманих Підприємством зменшена на суму податків, зборів (обов'язкових платежів), визначених законодавством, розподілялася таким чином:
50 відсотків - на формування цільового фонду КП «Київжитлоспецексплуатація», кошти якого використовуються згідно з кошторисом на фінансування робіт, пов'язаних з утриманням житлового та нежитлового фонду;
25 відсотків - підприємствам, установам, організаціям комунальної власності територіальних громад районів - балансоутримувачам житлових та нежитлових будівель.
Зазначені кошти спрямовувалися на відшкодування витрат на утримання місць розміщення телекомунікаційних мереж.
25 відсотків - залишаються у розпорядженні КП «Київжитлоспецексплуатація» і використовуються для здійснення його статутної діяльності.
Відповідно до Статуту КП «Київжитлоспецексплуатація» предметом діяльності підприємства, зокрема, є здійснення технічного обслуговування і ремонту димовентиляційних каналів від газових приладів і печей; прочистка, ремонт і технічне обслуговування дренажних систем і внутрішньоквартальних зливостоків та інших спеціалізованих робіт у житловому та нежитловому фонді; утримання, експлуатація і ремонт внутрішньоквартальних колекторів, що знаходяться в повному господарському віданні підприємства; підготовка аналітичних довідок з питань підвищення ефективності використання нерухомого майна; забезпечення контролю за виконанням орендарями умов договорів оренди, у т. ч. в частині сплати орендних платежів; за дорученням здійснення функцій замовника з будівництва і реконструкції жилих і нежилих приміщень тощо.
Враховуючи наведене, лише 25 відсотків від суми отриманих КП «Київжитлоспецексплуатація» платежів за розміщення телекомунікаційних мереж у житлових та нежитлових будівлях комунальної власності, зменшених на суму податків, зборів (обов'язкових платежів), визначених законодавством, спрямовувалися на відшкодування витрат на утримання місць розміщення телекомунікаційних мереж, а 75 відсотків відповідних платежів розподіляється за напрямами, не пов'язаними з відшкодуванням витрат на утримання місць розміщення телекомунікаційних мереж.
Такий порядок розподілу коштів призводив, зокрема, до необгрунтованого завищення тарифів на розміщення телекомунікаційних мереж у житлових та нежитлових будівлях комунальної власності та відповідно до необґрунтованого завищення витрат на надання телекомунікаційних послуг, що надаються кінцевим споживачам з використанням цих мереж.
Запровадження Київською міською радою такого механізму розподілу суми отриманих платежів за розміщення телекомунікаційних мереж у житлових та нежитлових будівлях комунальної власності, згідно з яким 75 відсотків суми отриманих КП «Київжитлоспецексплуатація» платежів за розміщення телекомунікаційних мереж у житлових та нежитлових будівлях комунальної власності, зменшеної на суму податків, зборів (обов'язкових платежів), визначених законодавством, спрямовується за напрямами, що не пов'язані із забезпеченням розміщення телекомунікаційних мереж у житлових і нежитлових будівлях комунальної власності, створювало умови для вчинення Підприємством порушень законодавства про захист економічної конкуренції при встановленні тарифів на розміщення телекомунікаційних мереж у житлових та нежитлових будівлях комунальної власності.
З метою запобігання вчиненню порушень законодавства про захист економічної конкуренції, керуючись пунктом 5 частини третьої статті 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», Комітет надав Київській міській раді обов'язкові для розгляду рекомендації від 26.10.2011 № 20-рк (далі - Рекомендації № 20-рк).
Київрадою не було вжито заходів, спрямованих на виконання Рекомендацій Комітету № 20-рк та приведення Рішення № 378/5765 у відповідність до законодавства про захист економічної конкуренції.
У зв'язку з чим, розпорядженням державного уповноваженого Комітету від 12 грудня 2012 року № 06/495-р було розпочато розгляд справи № 136-26.13/388-12 за ознаками вчинення Київрадою порушення, передбаченого пунктом 7 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді створення умов для вчинення Підприємством порушень законодавства про захист економічної конкуренції при встановленні тарифів на послуги з розміщення телекомунікаційних мереж у житлових та нежитлових будівлях комунальної власності.
Протягом розгляду Комітетом зазначеної справи, Київрадою було прийнято рішення від 14 травня 2015 року № 464/1328 (далі - Рішення № 464/1328), згідно з яким до Рішення № 378/5765 було внесено такі зміни, зокрема:
- пункт 1 Рішення № 378/5765 було викладено у такій редакції: «1. Доручити КП «Київжитлоспецексплуатація» здійснювати моніторинг та координацію розміщення суб'єктами господарювання телекомунікаційних мереж та обладнання у (на) об'єктах комунальної власності територіальної громади міста Києва, таких як: нежитлові будинки, інженерні та інші споруди, а також будинки та інфраструктурні об'єкти житлового фонду, передані до сфери управління районних в місті Києві державних адміністрацій.»;
- пункт 3 Рішення № 378/5765 було викладено у такій редакції: «3. Встановити, що плата за розміщення телекомунікаційних мереж та обладнання у (на) об'єктах, зазначених у пункті 1 цього рішення, щомісячно у формі попередньої оплати перераховується суб'єктами господарювання згідно з умовами договору на поточний рахунок КП «Київжитлоспецексплуатація»;
- абзац другий пункту 4 Рішення № 378/5765 було викладено в такій редакції: «- 50 % - на формування цільового фонду КП «Київжитлоспецексплуатація», кошти якого використовуються згідно з кошторисом на фінансування робіт, пов'язаних з утриманням житлового та нежитлового фонду, упорядкуванням внутрішніх та прибудинкових стояків та колекторів, місць для встановлення обладнання та прокладання комунікацій зв'язку».
Таким чином, Київрадою було частково вжито заходів, спрямованих на виконання Рекомендацій Комітету № 20-рк та приведення Рішення № 378/5765 у відповідність до вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
Слід зазначити, що для доведення вчинення Київрадою порушення, передбаченого пунктом 7 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», обов'язковою умовою є доведення факту вчинення КП «Київжитлоспецексплуатація» порушення, передбаченого пунктом 1 частини другої статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку з організації розміщення телекомунікаційних мереж у (на) житлових та нежитлових будівлях комунальної власності шляхом встановлення таких тарифів (плати) за послуги розміщення телекомунікаційних мереж у (на) житлових будівлях комунальної власності, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
Розпорядженням державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 21.11.2012 № 05/263-р було розпочато розгляд справи № 243-26.13/202-11 за ознаками вчинення КП «Київжитлоспецексплуатація» порушення, передбаченого пунктом 1 частини другої статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку з організації розміщення телекомунікаційних мереж у (на) житлових та нежитлових будівлях комунальної власності шляхом встановлення таких тарифів (плати) на послуги розміщення телекомунікаційних мереж у (на) житлових будівлях комунальної власності, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
У ході розгляду справи № 243-26.13/202-11 Комітетом було надано Підприємству обов'язкові для розгляду рекомендації від 29.12.2015 № 21-рк (далі - Рекомендації № 21-рк) вжити заходів щодо встановлення тарифу/плати за розміщення телекомунікаційних мереж у (на) житлових та нежитлових будівлях комунальної власності в межах міста Києва, у розмірі, який існував би за умов значної конкуренції на ринку.
На виконання Рекомендацій № 21-рк Підприємство листом від 25.05.2017 № 062/15/1/11-3б97 повідомило Комітет, що у випадку затвердження економічно обґрунтованого тарифу, плата з надання щомісячної послуги з розміщення обладнання телекомунікаційних мереж доступу в розрахунку на одну квартиру в житлових будинках комунальної власності територіальної громади міста Києва становила б:

................
Перейти до повного тексту