1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
05.04.2018 № 149-р
Про перевірку рішення адміністративної колегії Івано-Франківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.12.2016 № 41 у справі № 27/11-2016
Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), розглянувши подання державного уповноваженого Антимонопольного комітету України В. Полюховича від 02.02.2018 № 8-01/906/38-зв та відповідні матеріали,
ВСТАНОВИВ:
1. ПРЕДМЕТ ПЕРЕВІРКИ
(1) Комітетом здійснено перевірку рішення адміністративної колегії Івано-Франківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі -Відділення) від 14.12.2016 № 41 у справі № 27/11-2016 (далі - Рішення № 41).
2. ПІДСТАВИ ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ
(2) Підставою для перевірки є заява комунального підприємства Івано-Франківської міської ради "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" (далі - КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія", Підприємство) (м. Івано-Франківськ, ідентифікаційний код юридичної особи 35277442) від 25.01.2017 № 01-03/87 (зареєстрована в Комітеті 30.01.2017 за № 8-01/906) (далі - Заява) про перевірку Рішення № 41.
(3) Розпорядженням державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 10.02.2017 № 06/29-р Заяву прийнято до розгляду.
(4) Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 15.02.2017 порушено провадження у справі № 909/201/17 за позовом комунального підприємства Івано-Франківської міської ради "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" до Івано-Франківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним Рішення № 41.
(5) Розпорядженням державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 13.03.2017 № 06/51-р зупинено розгляд Заяви до завершення розгляду судами справи № 909/201/17.
(6) Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 26.06.2017, яка набрала законної сили (залишена без змін постановою Вищого господарського суду України від 10.10.2017), залишено без змін рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 27.04.2017 у справі № 909/201/17, яким відмовлено в позові КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" про визнання недійсним Рішення № 41, апеляційну скаргу КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" залишено без задоволення.
(7) Розпорядженням державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 05.12.2017 № 06/236-р поновлено розгляд Заяви.
3. РІШЕННЯ
(8) У Рішенні № 41 адміністративна колегія Відділення постановила:
(9) "1. Визнати, що відповідно до статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" комунальне підприємство Івано-Франківської міської ради "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" (вул. Незалежності, 161, м. Івано-Франківськ, ідентифікаційний код - 35277442) на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у територіальних межах м. Івано-Франківська та прилеглих до нього населених пунктів, які відносяться до Івано-Франківської міської ради, де розташовані житлові будинки разом з закріпленими за ними прибудинковими територіями, які знаходяться в управлінні та обслуговуванні КП "МІУК", у 2015 році та І кварталі 2016 року займало монопольне (домінуюче) становище з часткою 100 відсотків, не маючи при цьому жодного конкурента.
(10) 2. Визнати дії комунального підприємства Івано-Франківської міської ради "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" (вул. Незалежності, 161, м. Івано-Франківськ, ідентифікаційний код - 35277442) щодо надання для встановлення виконавчому комітету Івано-Франківської міської ради та застосування з 02 квітня 2015 року по 31 березня 2016 року скоригованих тарифів на послугу з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання, гарячого водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації для мешканців будинків, зазначених у рішенні Виконкому від 27.03.2015 № 169, в той час як для мешканців усіх інших будинків механізм коригування тарифів не застосовувався, порушенням, передбаченим пунктом 2 статті 50 та пунктом 2 частини 2 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, шляхом застосування різних цін до рівнозначних угод із покупцями без об'єктивно виправданих на те причин.
(11) 3. За вчинене порушення накласти на комунальне підприємство Івано-Франківської міської ради "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" (вул. Незалежності, 161, м. Івано-Франківськ, ідентифікаційний код - 35277442) штраф у розмірі 24 814,00 (двадцять чотири тисячі вісімсот чотирнадцять) гривень.
(12) 4. Зобов'язати комунальне підприємство Івано-Франківської міської ради "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" (вул. Незалежності, 161, м. Івано-Франківськ, ідентифікаційний код - 35277442) у двохмісячний термін здійснити перерахунок зайво нарахованих коштів за послугу з технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання, гарячого водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації для мешканців будинків, зазначених у рішенні виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 27.03.2015 № 169, за період з 02.04.2015 по 31.03.2016".
4. ДОВОДИ ЗАЯВНИКА
(13) У Заяві Підприємство зазначило, що не погоджується з Рішенням № 41, оскільки адміністративною колегією Відділення не доведено факт вчинення КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем.
(14) Підприємство вважає, що під час прийняття Рішення № 41 не взято до уваги, що КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" повідомляло Відділення про виконання рекомендацій адміністративної колегії Відділення від 08.12.2015 № 01.1/07/118. На думку Підприємства, адміністративна колегія Відділення мала прийняти рішення про закриття провадження в справі № 27/ІІ-2016 у зв'язку з виконанням КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" цих рекомендацій.
(15) У зв'язку з наведеним Підприємство вважає, що за результатами розгляду справи № 27/ІІ-2016 адміністративна колегія Відділення прийняла Рішення № 41 з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить скасувати пункти 2, 3, 4 резолютивної частини Рішення № 41 і направити справу № 27/11-2016 на новий розгляд у цій частині.
5. ПЕРЕВІРКА РІШЕННЯ
(16) На підставі аналізу Рішення № 41 та матеріалів справи № 27/11-2016 встановлено наступне.
(17) Відповідно до статті 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (далі - Закон), залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються, зокрема, на комунальні послуги; послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків; послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд.
(18) Статтею 19 Закону визначено, що особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.
(19) Основними видами діяльності КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" є комплексне обслуговування об'єктів і загальне прибирання будинків.
(20) Рішенням сесії Івано-Франківської міської ради від 02.06.2011 № 212-Х "Про організацію та забезпечення роботи комунального підприємства "Єдиний розрахунковий центр" для житлового фонду комунальної власності територіальної громади м. Івано-Франківська з 01.11.2011 комунальне підприємство "Єдиний розрахунковий центр" визначено виконавцем послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків; з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; з ремонту приміщень, будинків, споруд.
(21) Також згідно з вказаним рішенням передано нерухоме майно (в тому числі житловий фонд), що перебувало на балансі житлово-експлуатаційних організацій № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, та комунального підприємства "Івано-Франківськліфт", на баланс комунального підприємства "Єдиний розрахунковий центр".
(22) Рішенням сесії Івано-Франківської міської ради від 25.12.2015 № 66-2 "Про внесення змін до статуту комунального підприємства "Єдиний розрахунковий центр" перейменовано комунальне підприємство "Єдиний розрахунковий центр" на комунальне підприємство "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" та затверджено його статут.
(23) Тобто, з урахуванням вказаних рішень, КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" є балансоутримувачем (управителем) переданого нерухомого майна (житлового фонду) та виконавцем (надавачем) послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
(24) Враховуючи, що послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мають специфічні споживчі властивості щодо задоволення потреб у забезпеченні умов проживання та перебування осіб у жилих приміщеннях (будинках) відповідно до нормативів (норм, стандартів, порядків і правил), відсутні взаємозамінні товари, в межах яких споживач за звичайних умов може перейти від споживання одного товару до іншого.
(25) Отже, в Рішенні № 41 адміністративна колегія Відділення обґрунтовано визначила товарними межами ринку послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - Послуги з утримання).
(26) У Рішенні № 41 при визначенні територіальних (географічних) меж ринку адміністративна колегія Відділення довела, що мінімальною територією, за межами якої, з погляду споживача, отримання Послуг з утримання є неможливим (недоцільним), є територія міста Івано-Франківська та населених пунктів, адміністративним центром яких є місто Івано-Франківськ, де розташовані житлові будинки з прибудинковими територіями, які знаходяться на балансі (управлінні) КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія".
(27) Доказами наявності бар'єрів вступу на ринок Послуг з утримання адміністративна колегія Відділення в Рішенні № 41 зазначила організаційні обмеження щодо функціонування цього ринку стосовно входження на нього нових учасників-виконавців послуг, можливості споживача змінити виконавця послуг шляхом відмови від надання їх виконавцем за рішенням об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (в разі його створення), з урахуванням особливості цього ринку, коли окремий споживач послуг не може відмовитись від отримання вказаних послуг від КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" та обрати між кількома їх виконавцями з урахуванням розміру тарифу та умов надання цих послуг.
(28) Висновок адміністративної колегії Відділення в Рішенні № 41 щодо визначення часових меж ринку як періоду з 2015 по ІІ квартал 2016 року підтверджено матеріалами справи № 27/ІІ-2016, які свідчать, що протягом цього періоду структура ринку Послуг з утримання була сталою.
(29) Згідно з матеріалами цієї справи на ринку Послуг з утримання у визначених межах протягом періоду, який дослідило Відділення, в КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" не було жодного конкурента.
(30) Адміністративна колегія Відділення в Рішенні № 41 зазначила, що за результатами визначення монопольного (домінуючого) становища встановлено монопольне (домінуюче) становище КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" на ринку Послуг з утримання в межах міста Івано-Франківська та населених пунктів, адміністративним центром яких є місто Івано-Франківськ, де розташовані житлові будинки з прибудинковими територіями, які знаходяться на балансі (управлінні) КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія", у період з 2015 по І квартал 2016 року з часткою 100 відсотків.
(31) Отже, Рішення № 41 в частині визнання КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у межах міста Івано-Франківська та населених пунктів, адміністративним центром яких є місто Івано-Франківськ, де розташовані житлові будинки з прибудинковими територіями, які знаходяться на балансі (управлінні) КП "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія", у період з 2015 по І квартал 2016 року з часткою 100 відсотків, прийнято при повному з'ясуванні обставин, які мають значення для справи, відповідності висновків, викладених у Рішенні № 41, обставинам справи.
(32) Статтею 7 Закону визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.
(33) Відповідно до порядку формування та затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, визначеного у статті 31 цього Закону, виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
(34) Органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).
(35) Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги" затверджено Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - Порядок формування тарифів).
(36) Згідно з Порядком формування тарифів, тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій є сукупною (загальною) вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку.

................
Перейти до повного тексту