- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Про перевірку рішення адміністративної колегії Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.01.2017 № 1 р/к у справі № 1-02-33/2016
Антимонопольний комітет України, розглянувши подання першого заступника Голови Антимонопольного комітету України – державного уповноваженого від 04.12.2017 № 13-01/180/460 та відповідні матеріали,
ВСТАНОВИВ:
1. ПРЕДМЕТ ПЕРЕВІРКИ
(1) Рішення адміністративної колегії Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) від 27.01.2017 № 1 р/к (далі – Рішення) у справі № 1-02-33/2016 (далі – Справа).
2. СТОРОНИ У СПРАВІ
(2) Відповідач у Справі – публічне акціонерне товариство "Львівобленерго" (далі – ПАТ "Львівобленерго", Товариство) (адреса: вул. Козельницька, 3, м. Львів, 79026, ідентифікаційний код 00131587).
(3) Заявник у Справі – фізична особа – підприємець Вязовченко Тетяна Миколаївна (далі – Споживач) (адреса: вул. Котляревського, 53 А/2, м. Львів, 79044).
3. РІШЕННЯ
(4) Адміністративна колегія Відділення прийняла Рішення, яким постановила:
"1. Визнати, що ПАТ "Львівобленерго" (ідентифікаційний код: 00131587) з 01.01.2015 до 27.01.2017 займає монопольне (домінуюче) становище на ринку постачання електричної енергії за регульованим тарифом на території Львівської області із часткою 100 % у межах розташування електричних мереж, які знаходяться на балансі (у володінні, користуванні, оперативному управлінні тощо) ПАТ "Львівобленерго" (ідентифікаційний код: 00131587).
2. Визнати, що ПАТ "Львівобленерго" (ідентифікаційний код: 00131587) вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене частиною 1 статті
13 та пунктом 2 статті
50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку постачання електричної енергії за регульованим тарифом шляхом дії, що може призвести до ущемлення інтересів Споживача (проведення ПАТ "Львівобленерго" (ідентифікаційний код: 00131587) необґрунтованого нарахування за актом про порушення від 17.06.2015 № 027683 та розрахунку обсягу спожитої електричної енергії), яка була б неможливою за умов існування значної конкуренції на ринку постачання електричної енергії за регульованим тарифом.
3. За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, вказане у пункті 2 резолютивної частини рішення, накласти на ПАТ "Львівобленерго" (ідентифікаційний код: 00131587) штраф у розмірі 68 000 (шістдесят вісім тисяч) гривень."
4. ПІДСТАВИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ
(5) Доручення Голови Антимонопольного комітету України від 13.06.2017 № 13-01/180 до службової записки Департаменту досліджень і розслідувань ринків паливно- енергетичного комплексу та житлово-комунального господарства від 15.05.2017 № 128-01/154.
(6) Розпорядженням першого заступника Голови Антимонопольного комітету України – державного уповноваженого від 27.07.2017 № 02/150-р розпочато провадження з перевірки Рішення за власною ініціативою Антимонопольного комітету України (далі – Комітет).
5. ПЕРЕВІРКА РІШЕННЯ
(7) Визначення монопольного (домінуючого) становища ПАТ "Львівобленерго"
(8) Відповідно до частини першої статті
12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" суб’єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо: на цьому ринку в нього немає жодного конкурента; не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб’єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар’єрів для доступу на ринок інших суб’єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин.
(9) Згідно з частиною другою цієї статті монопольним (домінуючим) вважається становище суб’єкта господарювання, частка якого на ринку товару перевищує 35 (тридцять п’ять) відсотків, якщо він не доведе, що зазнає значної конкуренції.
(10) Порядок визначення монопольного (домінуючого) становища встановлений Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку, затвердженою розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р,
зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 01.04.2002 за № 317/6605 (далі – Методика визначення монопольного (домінуючого) становища), і передбачає визначення товарних меж ринку, визначення територіальних (географічних) меж ринку і визначення часових меж ринку.
(11) Об’єктом аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища є ПАТ "Львівобленерго".
(12) Основними видами ліцензованої діяльності ПАТ "Львівобленерго" є:
- передача електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (ліцензія серії АГ № 500365, що видана Національною комісією, яка здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики (далі – НКРЕ);
- постачання електричної енергії за регульованим тарифом (ліцензія серії АГ № 500366, видана НКРЕ);
- виробництво електричної енергії (ліцензія серії АГ № 500384, видана НКРЕ).
Відповідно до
Закону України "Про природні монополії" розподіл електричної енергії (передача електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) відноситься до сфери діяльності суб’єктів природних монополій.
(13) ПАТ "Львівобленерго" одночасно має ліцензії на здійснення діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом.
(14) Товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів, у межах якої споживач за звичних умов може легко перейти від споживання одного товару до споживання іншого.
У Рішенні адміністративною колегією територіального відділення товарними межами ринку визначено постачання електричної енергії за регульованим тарифом власними місцевими (локальними) електричними мережами ПАТ "Львівобленерго", розташованими у межах Львівської області, а товаром, який не має замінників, визначено постачання електроенергії за регульованим тарифом.
(16) Відповідно до пункту 1.2 ПКЕЕ, зокрема, термін та визначення населення вживаються в такому значенні:
населення - споживачі електричної енергії - фізичні особи, які з метою задоволення власних побутових або господарських потреб споживають електричну енергію для потреб електроустановок, що належать їм за ознакою права власності або користування, за винятком електроустановок, які використовуються для здійснення в установленому законодавством порядку підприємницької та/або незалежної професійної діяльності.
(17) Відповідно до пункту 1.3 ПКЕЕ постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, або договору про купівлю-продаж електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом.
(18) Також відповідно до абзацу другого пункту 10.1 ПКЕЕ споживачі електричної енергії мають право на вибір постачальника електричної енергії.
(19) Отже, у цьому випадку Споживач – фізична особа – підприємець, яка не відноситься до категорії "населення", мала право укласти договір на постачання електричної енергії як з постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, так і з постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом.
(20) З огляду на те, що в межах розташування електричних мереж, які знаходяться у власності ПАТ "Львівобленерго", електричну енергію споживачам (юридичним особам та фізичним особам (крім населення) можуть продавати як постачальник 4 електричної енергії за регульованим тарифом, так і постачальники електричної енергії за нерегульованим тарифом, Відділенням звужені товарні межі ринку, оскільки товаром у цьому випадку треба розглядати – постачання електричної енергії юридичним особам та фізичним особам (крім населення).
(21) Виходячи з наведеного твердження Відділення про те, що постачання електричної енергії за регульованим тарифом не має замінників, є хибним, оскільки, як зазначено вище, юридичні та фізичні особи (крім населення) мають можливість вибору між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом та постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом.
(22) Враховуючи, що Відділенням неправильно визначено товарні межі ринку, висновок Відділення про відсутність у ПАТ "Львівобленерго" конкурентів на цьому ринку не відповідає дійсності, адже на території Львівської області, у межах розташування електричних мереж, які знаходяться на балансі (у володінні, користуванні, оперативному управлінні тощо) ПАТ "Львівобленерго", свою діяльність можуть здійснювати постачальники електричної енергії за нерегульованим тарифом.
(23) Тобто, Відділенням неправильно визначено ринок товару, на якому вбачались ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, відповідно неправильно визначено товарні межі цього ринку, а відтак положення Методики визначення монопольного (домінуючого) становища застосовано неправильно.
(24) Отже, при винесенні Рішення в частині визнання ПАТ "Львівобленерго" таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку постачання електричної енергії за регульованим тарифом у межах розташування електричних мереж, які знаходяться на його балансі (у володінні, користуванні, оперативному управлінні тощо) протягом періоду з 01.01.2015 до 27.01.2017 з часткою 100 відсотків, норми матеріального права застосовані неправильно.
(27) Рішенням визнано, що ПАТ "Львівобленерго", здійснивши нарахування суми завданих фізичною особою – підприємцем Вязовченко Тетяною Миколаївною (адреса: вул. Котляревського, 53 А/2, м. Львів, 79044) збитків за актом про порушення від 17.06.2015 № 027683 у розмірі 42 143,23 (сорок дві тисячі сто сорок три грн 23 коп), безпідставно застосувало Методику визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричної енергії, затверджену постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 4 липня 2006 року за № 782/12656 (далі – Методика).
(28) Такі дії ПАТ "Львівобленерго" адміністративна колегія Відділення кваліфікувала як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті
13 та пунктом 2 статті
50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку постачання електричної енергії за регульованим тарифом шляхом дії, що може призвести до ущемлення інтересів Споживача.
(29) Згідно з пунктом 1.3 ПКЕЕ постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом.
(30) Під час розгляду Справи Відділенням встановлено, що між ПАТ "Львівобленерго" та Споживачем укладено договір про постачання електричної енергії від 13.06.2006 № 68765, відповідно до якого постачається електрична енергія на об’єкт – магазин (адреса: вул. Дністерська, 1, м. Львів).
Згідно з пунктом 2.3.3 договору Споживач зобов’язався оплачувати постачальнику вартість електричної енергії згідно з умовами додатків № 2 "Порядок розрахунків" та № 9 "Графік зняття показів засобів обліку електричної енергії".
(31) Пунктом 4.2.3 договору встановлено, що Споживач сплачує постачальнику вартість електричної енергії, недоврахованої унаслідок порушення Споживачем ПКЕЕ, розрахованої виходячи з приєднаної потужності струмоприймачів та кількості годин їх використання відповідно до Методики за тарифами, що діяли протягом споживання електричної енергії з порушеннями ПКЕЕ, у разі таких дій Споживача: самовільне внесення змін у схеми обліку електроенергії; пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, зняття пломб із засобів обліку; споживання електроенергії поза засобами обліку; інших умов, визначених Методикою.
(32) Недоврахована електрична енергія – це обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом, але не врахований розрахунковими засобами обліку або врахований неправильно.
(33) Відповідно до пункту 6.40 ПКЕЕ, у разі виявлення представниками електропередавальної організації або представниками постачальника електричної енергії пошкоджень чи зриву пломб, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів обліку, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів (систем) обліку з метою зміни їх показів, перерахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до Методики.
(34) Як вбачається з матеріалів Справи, 27.02.2015 представниками енергоінспекції Львівських міських електромереж складено акт № 509976 про пломбування та відповідальність за збереження засобів обліку та пломб на них.
(35) Відповідно до пункту 3.3 ПКЕЕ відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
(36) Відповідно до пункту 6.41 ПКЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником постачальника електричної енергії, від якого споживач одержує електричну енергію, або електропередавальної організації порушень цих Правил або умов договору, на місці виявлення порушення у присутності представника споживача оформляється акт порушень.
(37) В акті мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт складається в двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт підписується представником постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) та представником споживача.
У разі відмови споживача підписати акт в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт вважається дійсним, якщо він підписаний не менше ніж трьома уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації).
Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта, які зазначаються в акті, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання.
Акт підписують тільки особи, які брали участь в контрольному огляді або технічній перевірці.
(38) Відповідно до пункту 6.42 ПКЕЕ на підставі акта порушень уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг недоврахованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
(39) Комісія з розгляду актів порушень створюється постачальником електричної енергії (електропередавальною організацією) і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників постачальника електричної енергії. Споживач має бути повідомлений про час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 5 робочих днів до призначеного дня засідання і має право бути присутнім на засіданні комісії.
(40) Рішення комісії оформляється протоколом і набирає чинності з дня вручення протоколу споживачу. Разом з протоколом споживачу надаються розрахунок величини вартості та розрахункові документи для оплати недоврахованої електричної енергії та/або збитків.
(41) Споживач має право оскаржити рішення комісії в суді. У разі звернення до суду впродовж 10 робочих днів з дня вручення протоколу споживачу останній має право не оплачувати виставлені рахунки до вирішення спірних питань у судовому порядку. Постачальник електричної енергії (електропередавальна організація) під час вручення протоколу споживачу зобов'язаний ознайомити споживача з його правом щодо можливості оскарження рішення комісії.
................Перейти до повного тексту