1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08.02.2018 № 63-р
Про перевірку рішення адміністративної колегії Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.01.2017 № 2 р/к у справі № 1-02-106/2015
Антимонопольний комітет України, розглянувши подання першого заступника Голови Антимонопольного комітету України – державного уповноваженого від 04.12.2017 № 13-01/181/461 та відповідні матеріали,
ВСТАНОВИВ:
1. ПРЕДМЕТ ПЕРЕВІРКИ
(1) Рішення адміністративної колегії Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) від 27.01.2017 № 2 р/к (далі – Рішення) у справі № 1-02-106/2015 (далі – Справа).
2. СТОРОНИ У СПРАВІ
(2) Відповідач у Справі – публічне акціонерне товариство "Львівобленерго" (далі – ПАТ "Львівобленерго", Товариство) (адреса: вул. Козельницька, 3, м. Львів, 79026, ідентифікаційний код 00131587).
(3) Заявник у Справі – товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд Лев" (далі – ТзОВ "Гранд Лев", Споживач) (адреса: вул. Л. Галицького, 98, м. Старий Самбір, 82000, ідентифікаційний код 33505979).
3. РІШЕННЯ
(4) Адміністративна колегія Відділення прийняла Рішення, яким постановила:
(5) "1. Визнати, що ПАТ "Львівобленерго" (ідентифікаційний код: 00131587) з 01.01.2014 до 27.01.2017 займає монопольне (домінуюче) становище на ринку постачання електричної енергії за регульованим тарифом на території Львівської області із часткою 100 % у межах розташування електричних мереж, які знаходяться на балансі (у володінні, користуванні, оперативному управлінні тощо) ПАТ "Львівобленерго" (ідентифікаційний код: 00131587).
2. Визнати, що ПАТ "Львівобленерго" (ідентифікаційний код: 00131587) вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене частиною 1 статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку постачання електричної енергії за регульованим тарифом шляхом дій (встановлення ПАТ "Львівобленерго" (ідентифікаційний код: 00131587) неправомірних вимог № 061565 та № 061870, що призвело до відключення об’єкту ТзОВ "Гранд - Лев" за адресою: вул. Дністрова, 27, м. Старий Самбір, від електромереж), що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
3. За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, вказане у пункті 2 резолютивної частини рішення, накласти на ПАТ "Львівобленерго" (ідентифікаційний код: 00131587) штраф у розмірі 34 000 (тридцять чотири тисячі) гривень."
4. ПІДСТАВИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ
(6) Доручення Голови Антимонопольного комітету України від 13.06.2017 № 13-01/181 до службової записки Департаменту досліджень і розслідувань ринків паливно- енергетичного комплексу та житлово-комунального господарства від 15.05.2017 № 128-01/154.
(7) Розпорядженням першого заступника Голови Антимонопольного комітету України – державного уповноваженого від 27.07.2017 № 02/151-р розпочато провадження з перевірки Рішення за власною ініціативою Антимонопольного комітету України (далі – Комітет).
5. ПЕРЕВІРКА РІШЕННЯ
(8) Визначення монопольного (домінуючого) становища ПАТ "Львівобленерго"
(9) Відповідно до частини першої статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" суб’єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо: на цьому ринку в нього немає жодного конкурента; не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб’єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар’єрів для доступу на ринок інших суб’єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин.
(10) Згідно з частиною другою цієї статті монопольним (домінуючим) вважається становище суб’єкта господарювання, частка якого на ринку товару перевищує 35 (тридцять п’ять) відсотків, якщо він не доведе, що зазнає значної конкуренції.
(11) Порядок визначення монопольного (домінуючого) становища встановлений Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку, затвердженою розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 01.04.2002 за № 317/6605 (далі – Методика визначення монопольного (домінуючого) становища), і передбачає визначення товарних меж ринку, визначення територіальних (географічних) меж ринку і визначення часових меж ринку.
(12) Об’єктом аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища є ПАТ "Львівобленерго".
(13) Основними видами ліцензованої діяльності ПАТ "Львівобленерго" є:
- передача електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (ліцензія серії АГ № 500365, що видана Національною комісією, яка здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики (далі – НКРЕ);
- постачання електричної енергії за регульованим тарифом (ліцензія серії АГ № 500366, видана НКРЕ);
- виробництво електричної енергії (ліцензія серії АГ № 500384, видана НКРЕ). Відповідно до Закону України "Про природні монополії" розподіл електричної енергії (передача електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) відноситься до сфери діяльності суб’єктів природних монополій.
(14) ПАТ "Львівобленерго" одночасно має ліцензії на здійснення діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом.
(15) Товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів, у межах якої споживач за звичних умов може легко перейти від споживання одного товару до споживання іншого.
У Рішенні адміністративною колегією територіального відділення товарними межами ринку визначено постачання електричної енергії за регульованим тарифом власними місцевими (локальними) електричними мережами ПАТ "Львівобленерго", розташованими у межах Львівської області, а товаром, який не має замінників, визначено постачання електроенергії за регульованим тарифом.
(16) Взаємовідносини, що виникають у процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами, регулюються Правилами користування електричною енергією, затвердженими постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 № 28, з наступними змінами і доповненнями (далі – ПКЕЕ, Правила), дія яких поширюється на всіх юридичних осіб та фізичних осіб (крім населення).
(17) Відповідно до пункту 1.2 ПКЕЕ, зокрема, термін та визначення населення вживаються в такому значенні:
населення - споживачі електричної енергії - фізичні особи, які з метою задоволення власних побутових або господарських потреб споживають електричну енергію для потреб електроустановок, що належать їм за ознакою права власності або користування, за винятком електроустановок, які використовуються для здійснення в установленому законодавством порядку підприємницької та/або незалежної професійної діяльності.
(18) Відповідно до пункту 1.3 ПКЕЕ постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, або договору про купівлю-продаж електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом.
(19) Також відповідно до абзацу другого пункту 10.1 ПКЕЕ споживачі електричної енергії мають право на вибір постачальника електричної енергії.
(20) Таким чином, у цьому випадку Споживач (ТзОВ "Гранд Лев", юридична особа, яка не відноситься до категорії "населення") мав право укласти договір на постачання електричної енергії як з постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, так і з постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом.
(21) З огляду на те, що в межах розташування електричних мереж, які знаходяться у власності ПАТ "Львівобленерго", електричну енергію споживачам (юридичним особам та фізичним особам (крім населення) можуть продавати як постачальник електричної енергії за регульованим тарифом, так і постачальники електричної енергії за нерегульованим тарифом, Відділенням звужені товарні межі ринку, оскільки товаром у цьому випадку треба розглядати – постачання електричної енергії юридичним особам та фізичним особам (крім населення).
(22) Виходячи з наведеного твердження Відділення про те, що постачання електричної енергії за регульованим тарифом не має замінників є хибним, оскільки, як зазначено вище, юридичні та фізичні особи (крім населення) мають можливість вибору між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом та постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом.
(23) Враховуючи, що Відділенням неправильно визначено товарні межі ринку, висновок Відділення щодо відсутності у ПАТ "Львівобленерго" конкурентів на цьому ринку не відповідає дійсності, адже на території Львівської області, у межах розташування електричних мереж, які знаходяться на балансі (у володінні, користуванні, оперативному управлінні тощо) ПАТ "Львівобленерго", свою діяльність здійснюють постачальники електричної енергії за нерегульованим тарифом.
(24) Тобто, Відділенням неправильно визначено ринок товару, на якому вбачались ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, відповідно неправильно визначено товарні межі цього ринку, а відтак положення Методики визначення монопольного (домінуючого) становища застосовано неправильно.
(25) Отже, при винесенні Рішення в частині визнання ПАТ "Львівобленерго" таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку постачання електричної енергії за регульованим тарифом у межах розташування електричних мереж, які знаходяться на його балансі (у володінні, користуванні, оперативному управлінні тощо) протягом періоду з 01.01.2014 до 27.01.2017 з часткою 100 відсотків, норми матеріального права застосовані неправильно.
(26) У зв’язку з наведеним є підстави для зміни, скасування чи визнання недійсним Рішення, що передбачені статтею 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
(27) Вчинення ПАТ "Львівобленерго" порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене частиною першою статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції"
(28) Рішенням визнано, що ПАТ "Львівобленерго" встановило неправомірні вимоги від 08.07.2015 № 061565 та від 22.09.2015 № 061870, що призвело до відключення від електромереж об’єкта ТзОВ "Гранд Лев" за адресою: вул. Дністрова, 27, м. Старий Самбір.
(29) Такі дії ПАТ "Львівобленерго" адміністративна колегія Відділення кваліфікувала як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку постачання електричної енергії за регульованим тарифом шляхом дії, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(30) Взаємовідносини, що виникають у процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами, регулюються Правилами користування електричною енергією, затвердженими постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 № 28, з наступними змінами і доповненнями, дія яких поширюється на всіх юридичних осіб та фізичних осіб (крім населення).
(31) Згідно з пунктом 1.3 ПКЕЕ постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом.
(32) Пунктом 5.1 ПКЕЕ визначено, що договір про постачання електричної енергії є основним документом, який регулює відносини між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій території, і споживачем та визначає зміст правових відносин, прав та обов’язків сторін.
(33) Відповідно до пункту 8.1 ПКЕЕ постачальник електричної енергії за регульованим тарифом має право, зокрема, надавати обов’язкові до виконання вимоги щодо приведення належних споживачу розрахункових засобів обліку і схем їх підключення у відповідність до вимог ПКЕЕ та нормативно-технічних документів.
(34) Під час розгляду справи № 1-02-106/2015 Відділенням встановлено, що між ТзОВ "Гранд Лев" та ПАТ "Львівобленерго" укладено договір на постачання електричної енергії від 17.01.2007 № 53760 (який є чинним) за адресами:
- вул. Л. Галицького, 98, м. Старий Самбір з дозволеною до використання потужністю 3 кВт;
- вул. Дністрова, 27, м. Старий Самбір з дозволеною до використання потужністю 57 кВт.
(35) Також на енергопостачання об’єкта за адресою: вул. Дністрова, 27, м. Старий Самбір, було укладено договір про постачання електричної енергії від 26.11.2010 № 53918 між ПАТ "Львівобленерго" та фізичною особою – підприємцем Павліш І.М. (далі – ФОП Павліш І.М.) (орендарем цього приміщення) з дозволеною до використання потужністю 57 кВт.
(36) 08.07.2015 ПАТ "Львівобленерго" надало ФОП Павліш І.М. на об’єкт: столярний цех за адресою: вул. Дністрова, 27, м. Старий Самбір, вимогу № 061565 щодо приведення розрахункових засобів обліку і схем їх підключення у відповідність до вимог ПКЕЕ та нормативно-технічних документів, згідно з якою необхідно виконати такі заходи:
- п. 5. Змінити завищені трансформатори струму 150/5, на трансформатори струму, номінальний струм яких відповідає реальному навантаженню на підставі п. 1.5.17 Правил улаштування електроустановок (далі – ПУЄ) до 07.08.2015 згідно з проектним рішенням;
- п. 7. Встановити комутаційний апарат (автоматичний вимикач) в дообліковому розриві з тепловою вставкою згідно з дозволеною потужністю на підставі п. 1.2 (абзац 21) та п. 3.1 ПКЕЕ; п. 1.5.30 та п. 1.5.36 ПУЄ; табл. 27 додатка 1 до Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів (далі – ПТЕЕС); ГОСТ 17703-72 та ТУ до 07.08.2015 згідно з проектним рішенням;
- п. 14. У разі зміни електричної схеми обліку розробити проект встановлення розрахункового обліку електричної енергії на підставі п. 3.1 та п. 3.8 ПКЕЕ до 07.08.2015.
(37) 22.09.2015 ПАТ "Львівобленерго" надало ФОП Павліш І.М. на об’єкт: столярний цех за адресою: вул. Дністрова, 27, м. Старий Самбір, вимогу № 061870 щодо приведення розрахункових засобів обліку і схем їх підключення у відповідність до вимог ПКЕЕ та нормативно-технічних документів, згідно з якою необхідно виконати такі заходи:
- п. 5. Змінити завищені трансформатори струму 150/5 на трансформатори струму, номінальний струм яких відповідає реальному навантаженню на підставі п. 1.5.17 ПУЄ до 08.10.2015 згідно з проектним рішенням;
- п. 7. Встановити комутаційний апарат (автоматичний вимикач) в дообліковому розриві з тепловою вставкою згідно з дозволеною потужністю на підставі п. 1.2 (абзац 21) та п. 3.1 ПКЕЕ; п. 1.5.30 та п. 1.5.36 ПУЄ; табл. 27 додатка 1 до ПТЕЕС; ГОСТ 17703-72 та ТУ до 08.10.2015 згідно з проектним рішенням;
- п. 14. У разі зміни електричної схеми обліку розробити проект встановлення розрахункового обліку електричної енергії на підставі п. 3.1 та п. 3.8 ПКЕЕ до 08.10.2015;
- п.16. Відновити прилад обліку активної енергії на підставі п. 3.1 та п. 3.8 ПКЕЕ до 08.10.2015.
(38) На вимогу Відділення від 15.10.2015 № 13/03-601 ПАТ "Львівобленерго" листом від 29.10.2015 повідомило таку інформацію: "Причиною видачі вимоги № 061565 від 08.07.2015 була невідповідність належних споживачу розрахункових засобів обліку і схем їх підключення вимогам ПКЕЕ та нормативно-правових документів, а саме:
- вставки спрацювання існуючих технічних засобів контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності (автоматичних вимикачів) не відповідали величині дозволеної потужності;
- рівень фактичного споживання електричної енергії по точці обліку споживача протягом двох попередніх розрахункових періодів до дня видачі вимоги був нижчим мінімально допустимого рівня завантаження схеми обліку згідно п. 1.5.17 ПУЕ та п. 6.21 ПКЕЕ".
(39) Для отримання висновків щодо дій ПАТ "Львівобленерго" стосовно зазначених вимог Відділення звернулось листом від 10.11.2015 № 13/03-659 до Інспекції Держенергонагляду у Львівській області.
(40) В Рішенні зазначено, що у зв’яку з цим Інспекцією Держенергонагляду у Львівській області проведено захід державного енергетичного нагляду в електроустановках ТзОВ "Гранд Лев" після якого листом Інспекції Держенергонагляду у Львівській області від 14.12.2015 № 27-23/01-235 повідомлено інформацію, яка стала підставою для початку розгляду Справи.
(41) Проте, відповідно до приписів Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", виявлення порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства може здійснюватися органом державного нагляду (контролю) виключно під час проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
(42) За результатами здійснення заходів державного нагляду (контролю) складається акт. Форма акта здійснення заходу з державного енергетичного нагляду (контролю), який мав би бути результатом проведення заходу державного енергетичного нагляду Інспекцією Держенергонагляду у Львівській області, затверджена відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 15.09.2010 № 1850-р "Про забезпечення здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" наказом Міністерства палива та енергетики України від 15.11.2010 № 473.
(43) Однак у матеріалах справи такий акт відсутній, інформація від Інспекції Держенергонагляду надана у вигляді листа, що дає підстави вважати, що ця інформація не є актом за результатами здійснення заходу державного енергетичного нагляду, а є відповіддю на звернення Відділення від 10.11.2015 № 13/03-659.
(44) Інспекція Держенергонагляду у Львівській області повідомила таку інформацію:
"При оформленні ФОП Павліш І.М. Вимоги від 08.07.2015 №061565 представники ПАТ "Львівобленерго" допустили порушення ПКЕЕ, а саме:
- порушення п.3.4 ПКЕЕ, при оформленні Вимоги від 08.07.15 р. № 061565 не було вказано прізвище представника споживача, який був присутній при її складенні; відсутній підпис представника споживача та не зроблено відповідний запис про його відмову від підпису;
- не оформлявся акт про невідповідність метрологічних характеристик кіл обліку;
- не виконано позапланової технічної перевірки кіл обліку.
З огляду на порушення процедури оформлення документу Держенергонагляд вважає, що Вимога від 08.07.2015 № 061565 щодо приведення розрахункових засобів обліку і схем їх підключення у відповідність до вимог ПКЕЕ та нормативно технічних документів є нечинною".
(45) Додатково, Інспекція Держенергонагляду у Львівській області надала висновки щодо пунктів вимог № 061870 та № 061565, а саме:
- щодо п. 5: "Схема обліку електричної енергії столярного цеху по вул. Дністрова, 27 в м. Старий Самбір організована електричним лічильником ЦЄ6803В "Єнергомера", який підключений через трансформатори струму Т-0,66 УЗ з класом точності 0,5. Згідно пункту 6.21 ПКЕЕ, у разі встановлення у схемі обліку трансформаторів струму, мінімально допустимий рівень завантаження схеми обліку визначається виходячи з величини мінімального струму первинних обмоток трансформаторів струму, при яких нормується їх похибка. Згідно пункту 1.5.17 Правил улаштування електроустановок допускається застосування трансформаторів струму із завищеним коефіцієнтом трансформації, якщо у разі мінімального навантаження струм у вторинній обмотці трансформатора струму складатиме не менше 0,25 А. Прямої норми про необхідність заміни завищених трансформаторів струму ПУЕ не містить.

................
Перейти до повного тексту