- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КОМІТЕТ З ДЕРЖАВНОЇ ПРЕМІЇ УКРАЇНИ В ГАЛУЗІ ОСВІТИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постановою Комітету
з Державної премії України
в галузі освіти
27.10.2016 № 1
(із змінами, затвердженими
Постановою Комітету
з Державної премії України
в галузі освіти
24.11.2017 № 1)
ПОРЯДОК
висування кандидатів (колективів) на здобуття Державної премії України в галузі освіти та оформлення подань про висування кандидатів (колективів), документів та матеріалів щодо кандидатів (колективів), які подаються суб'єктами висування
1. Цей Порядок розроблено відповідно до
Положення про Державну премію України в галузі освіти та
Положення про Комітет з Державної премії України в галузі освіти, затверджених Указом Президента України від 30 вересня 2010 року № 929. Порядок визначає механізм висування Національною академією наук України, Національною академією педагогічних наук України, всеукраїнськими громадськими організаціями, статутна діяльність яких пов'язана з галуззю освіти, Міністерством освіти і науки України, головними управліннями (департаментами) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій, вищими навчальними закладами (далі - суб'єкти висування) фахівців у галузі освіти (далі - кандидати), колективів декількох фахівців у галузі освіти (далі - колективи), на здобуття Державної премії України в галузі освіти (далі – Державна премія), вимоги до оформлення подань, документів та матеріалів щодо кандидатів (колективів), розгляду документів, матеріалів, результатів громадського обговорення щодо кандидатів (колективів) спеціалізованими секціями Комітету з Державної премії України в галузі освіти (далі - Комітет) і внесення на розгляд Президентові України пропозиції щодо кандидата (колективу) на присудження Державної премії за кожною номінацією.
Загальні положення
2. Висування кандидатів (колективів) здійснюється з урахуванням того, що Державна премія покликана сприяти реформуванню української освіти з метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти кожного громадянина, створенню умов для економічного зростання України, інтеграції до європейського та світового освітнього простору, виявленню та впровадженню інноваційного досвіду педагогічних, науково-педагогічних працівників та інших фахівців у сфері освіти з розроблення та практичної реалізації інноваційних технологій, нових напрямів розвитку науки та психолого-педагогічних засад модернізації змісту неперервної освіти на основі компетентнісної парадигми та ресурсного, кадрового і науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу.
3. Державна премія присуджується громадянам України за видатні досягнення в галузі освіти за номінаціями:
"Дошкільна і позашкільна освіта" - за видатні досягнення в розробленні та упровадженні сучасних освітніх методик, технологій, кращого педагогічного досвіду в галузі дошкільної освіти, зокрема за створення посібників, дитячої літератури, що відповідають сучасним вимогам і сприяють ефективному вихованню дітей, оволодінню ними знаннями, уміннями, навичками, за досягнення в розробленні й упровадженні в систему діяльності позашкільного закладу оригінальної виховної системи з високим результатом виховного впливу на навчання, розвиток та соціалізацію дітей, зокрема за навчально-методичні роботи в галузі позашкільної освіти.
Методичні праці в сфері дошкільної і позашкільної освіти мають бути спрямовані на особистісно орієнтовані технології, інноваційні методики, засоби навчання, метою яких є:
створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей;
реалізація потреб дитини на основі індивідуальної траєкторії розвитку з урахуванням вікових можливостей;
забезпечення ефективної взаємодії суб'єктів освітнього процесу з метою фізичного, розумового та духовного розвитку дітей дошкільного віку;
єдність виховних впливів сім'ї та закладу дошкільної освіти;
забезпечення стратегії цілісного та гармонійного розвитку зростаючої особистості;
соціальна адаптація та готовність продовжувати освіту;
реалізація Концепції Нової української школи з погляду наступності;
програмно-методичне, дидактичне забезпечення змісту дошкільної освіти щодо можливості реалізації сучасних підходів до організації освітньої діяльності (особистісно орієнтованого, інтегрованого, діяльнісного та ін.) з метою оволодіння дітьми життєво важливих та освітніх компетентностей.
Науково-методичні праці з виховної проблематики в галузі позашкільної освіти мають бути орієнтовані на забезпечення потреби особистості у творчій самореалізації та інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створення умов для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та стану здоров'я вихованців, учнів і слухачів та набуття необхідних компетентностей.
"Загальна середня освіта" - за видатні досягнення в розробленні та впровадженні сучасних освітніх методик, технологій, кращого педагогічного досвіду в галузі загальної середньої освіти, зокрема за створення підручників, навчально-методичної літератури, які відповідають сучасним вимогам і сприяють ефективному оволодінню знаннями.
Науково-методичні праці в сфері загальної середньої освіти мають бути спрямовані на новітні (авторські) освітні технології, методи оцінювання, інноваційні технології, засоби навчання, метою яких є забезпечення набуття учнем ключових компетентностей Нової української школи, необхідних для успішної самореалізації особистості:
вільне володіння державною мовою;
здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
математична компетентність;
компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
інноваційність;
екологічна компетентність;
інформаційно-комунікаційна компетентність;
навчання впродовж життя;
громадянські та соціальні компетентності, пов'язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;
культурна компетентність;
підприємливість та фінансова грамотність.
Підручники, у тому числі електронні, навчально-методична література, мають відповідати сучасним вимогам, створені на особистісно орієнтованих, компетентнісних, діяльнісних засадах, що дає змогу забезпечити індивідуалізацію навчання, творчий розвиток особистості.
"Професійно-технічна освіта" - за видатні досягнення в розробленні та упровадженні новітніх технологій навчання та виробництва, що сприяють розвитку професійно-технічної освіти і підготовці кваліфікованих робітничих кадрів та молодших спеціалістів, зокрема за створення підручників, які відповідають вимогам сучасних технологій виробництва, сприяють ефективному засвоюванню учнями знань, набуттю ними умінь та навичок, забезпечують якісний рівень професійно-технічної освіти.
Науково-методичні праці в сфері професійно-технічної освіти мають бути спрямовані на впровадження сучасних наукових, педагогічних, інформаційно-комунікаційних технологій, засобів навчання, спрямованих на подальше вдосконалення навчально-виробничого процесу, забезпечення рівного доступу до професійної (професійно-технічної) освіти, якісну підготовку мобільних, конкурентоспроможних кваліфікованих працівників з урахуванням потреб та прогнозування розвитку ринку праці.
Створення новітніх підручників для закладів професійної (професійно-технічної) освіти, у тому числі електронних, навчально-методичних комплексів, що забезпечуватимуть формування професійних компетентностей, практичне втілення набутих знань, вмінь та навичок.
"Вища освіта" - за видатні досягнення у діяльності, що відкривають нові напрями в розвитку педагогіки вищої школи, науково-теоретичні, прикладні здобутки в модернізації змісту вищої освіти, педагогічну майстерність в упровадженні новітніх розробок в освітню діяльність, створення ефективних технологій навчання і виховання у вищих навчальних закладах, розроблення та упровадження інформаційних технологій у навчальний процес вищої школи, а також за значний внесок у наукове забезпечення процесу інтеграції вітчизняної вищої освіти в європейський та світовий освітній простір.
Наукові та науково-методичні праці в сфері вищої освіти мають бути спрямовані на забезпечення ефективного вирішення проблем сучасної вищої школи, сприяти модернізації змісту освіти України відповідно до національних пріоритетів, а також світових та європейських стандартів в освіті.
Авторські методики викладання навчальних дисциплін у вищій школі мають забезпечити набуття студентами знань, умінь і практичних навичок, необхідних професійних, громадянських компетентностей.
Ефективні моделі професійної підготовки педагогічних кадрів.
"Наукові досягнення в галузі освіти" - за видатні досягнення в наукових дослідженнях з педагогіки, психології, теорії освіти, які сприяють подальшому розвитку педагогічної науки, позитивно впливають на суспільний прогрес та інтелектуальний розвиток, утверджують високий авторитет вітчизняної науки в галузі освіти у світі.
Наукові праці мають бути представлені результатами дослідницької та науково-практичної діяльності науковців або наукових шкіл, спрямованих на вирішення актуальних освітянських проблем загальнодержавного та міжнародного рівнів.
4. Щорічно присуджується п'ять Державних премій, по одній у кожній номінації.
5. Державна премія присуджується громадянину один раз за життя. Присудження Державної премії посмертно не провадиться.
6. Громадянину, удостоєному Державної премії, присвоюється звання лауреата Державної премії і вручається Диплом та Почесний знак лауреата Державної премії.
7. Лауреатам Державної премії виплачується грошова частина премії. Виплата Державної премії України в галузі освіти здійснюється в межах і за рахунок бюджетних асигнувань, передбачених на цю мету за відповідною бюджетною програмою Державного управління справами.
У разі відзначення Державною премією колективу Диплом та Почесний знак видаються кожному лауреату, а грошова частина премії ділиться між ними порівну.
Висування кандидатів (колективів)
8. На здобуття Державної премії висувають громадян України, які є фахівцями в галузі освіти, суб'єктами висування.
На здобуття Державної премії за спільне досягнення може бути висунуто разом як колектив декілька фахівців у галузі освіти. Склад колективу, який висунуто на здобуття Державної премії, не може перевищувати десяти осіб.
9. Висування кандидатів (колективів) на здобуття Державної премії здійснюється за номінаціями, зазначеними у пункті 3 цього Порядку.
Зміна номінації, за якою кандидата (колектив) висунуто на здобуття Державної премії, не допускається.
Кандидата (колектив) може бути висунуто на здобуття Державної премії за однією номінацією.
10. Кандидат (фахівець у складі колективу) може бути висунутий на здобуття Державної премії за відповідною номінацією лише за його згодою, збір у зв'язку з цим документів і матеріалів щодо нього здійснюється також за його згодою.
11. Висування кандидатів (колективів) на здобуття Державної премії провадиться з 1 листопада року, що передує року, в якому присуджується Державна премія, суб'єктами висування.
12. Висування кандидатів (колективів) провадиться за умов широкої гласності, високої вимогливості та з урахуванням значення творчого внеску кожного з них у розвиток галузі освіти.
Керівники установ та організацій проводять попереднє обговорення кандидатів (колективів) та їх видатних досягнень в галузі освіти. До участі в обговоренні залучаються представники інших установ і організацій, які працюють у галузі освіти, представники громадських організацій.
13. Рішення про висування кандидатів (колективів) на здобуття Державної премії приймається відкритим або таємним голосуванням на засіданнях відповідних колегій, вчених (педагогічних) рад освітніх закладів, наукових рад та керівних органів наукових, громадських організацій.
................Перейти до повного тексту