1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14.12.2017 № 709-р
Про перевірку рішення адміністративної колегії Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 15.03.2017 № 6-ріш у справі № 1-26.213/20-2016
Антимонопольний комітет України, розглянувши подання заступника Голови Антимонопольного комітету України - державного уповноваженого А. Вовка від 26.07.2017 № 8-01/4531/265-зв та відповідні матеріали,
ВСТАНОВИВ:
1. ПРЕДМЕТ ПЕРЕВІРКИ
(1) Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет) здійснено перевірку рішення адміністративної колегії Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 15.03.2017 № 6-ріш у справі № 1-26.213/20-2016 (далі - Рішення № 6-ріш).
2. ПІДСТАВИ ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ
(2) Підставою для перевірки є заява приватного акціонерного товариства "Миколаївське обласне підприємство автобусних станцій" (далі - ПРАТ "МОПАС", Товариство) (м. Миколаїв, ідентифікаційний код юридичної особи 03117820) від 11.05.2017 № 192 (зареєстрована в Комітеті 15.05.2017 за № 8-01/4531) (далі - Заява) про перевірку рішення адміністративної колегії.
(3) Розпорядженням заступника Голови Антимонопольного комітету України - державного уповноваженого від 26.05.2017 № 07/115-р Заяву прийнято до розгляду.
3. РІШЕННЯ № 6-РІШ У СПРАВІ № 1-26.213/20-2016
(4) Адміністративна колегія Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення) постановила:
(5) "1. Визнати приватне акціонерне товариство "Миколаївське обласне підприємство автобусних станцій", код ЄДРПОУ 03117820 (адреса: 54029, м. Миколаїв, пр. Леніна, 26 Б) таким, що за результатами діяльності протягом 2014-2016 років та з січня по поточний період 2017 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку автостанційних послуг, зокрема обов'язкових послуг, що надаються суб'єктам господарювання -автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах за маршрутами, до яких згідно затверджених паспортів цих маршрутів включені автостанції Товариства, що розташовані у населених пунктах Миколаївської області, як таке, що не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо збуту товарів та наявності бар'єрів для доступу на ринок.
(6) 2. Визнати дії приватного акціонерного товариства "Миколаївське обласне підприємство автобусних станцій", які полягають у встановленні в договорах про продаж квитків та надання послуг на автостанціях, що укладені з перевізниками, умов про визначення строку для перерахування на рахунок перевізника коштів від продажу квитків на проїзд в автобусі та за перевезення багажу, які суперечать вимогам чинного законодавства, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", а саме: зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку у вигляді дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(7) 3. За вчинення порушення, зазначеного в пункті 2 цього рішення, накласти на приватне акціонерне товариство "Миколаївське обласне підприємство автобусних станцій" штраф відповідно до абзацу другого частини другої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" в розмірі 68 000 (шістдесят вісім тисяч) гривень.
(8) 4. Зобов'язати приватне акціонерне товариство "Миколаївське обласне підприємство автобусних станцій" усунути наслідки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, викладеного в пункті 2 цього рішення, шляхом вжиття вичерпних заходів, передбачених положеннями чинного законодавства, щодо приведення у відповідність до вимог чинного законодавства положень укладених договорів про надання обов'язкових автостанційних послуг з суб'єктами господарювання - автоперевізниками, про що повідомити територіальне відділення з наданням відповідних підтверджуючих документів у двомісячний термін з дня одержання цього рішення".
4. ДОВОДИ ЗАЯВНИКА
(9) У Заяві ПРАТ "МОПАС" зазначило, що не погоджується з Рішенням № 6-ріш, оскільки адміністративна колегія Відділення неповно з'ясувала обставини, які мають значення для справи, щодо визнання Товариства таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку автостанційних послуг.
(10) На думку ПРАТ "МОПАС", адміністративна колегія Відділення неповно з'ясувала обставини щодо кола споживачів автостанційних послуг, які надає Товариство, існування бар'єрів вступу на ринок, меж цього ринку.
(11) Товариство зауважило, що Відділення не взяло до уваги ті обставини, що з 2011 року, в якому між ПРАТ "МОПАС" і перевізниками були укладені договори про продаж квитків та надання послуг на автостанціях, до Товариства не звертались перевізники з пропозиціями про зміну умов цих договорів у частині зміни строків взаєморозрахунків.
(12) Заявник вважає, що адміністративна колегія в Рішенні № 6-ріш не довела, що здійснення ПРАТ "МОПАС" розрахунків з перевізниками один раз на 10 днів за поточним станом рахунків завдає збитків і може призвести до ущемлення інтересів перевізників.
(13) У зв'язку з наведеним Товариство вважає, що висновок адміністративної колегії Відділення в Рішенні № 6-ріш про вчинення ПРАТ "МОПАС" порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем, не відповідає обставинам справи № 1-26.213/20-2016, просить скасувати Рішення № 6-ріш і припинити провадження у справі.
5. ПЕРЕВІРКА РІШЕННЯ
5.1. Перевірка пункту 1 резолютивної частини Рішення № 6-ріш щодо визначення монопольного (домінуючого) становища ПРАТ "МОПАС"
(14) На підставі аналізу Рішення № 6-ріш та матеріалів справи № 1-26.213/20-2016 встановлено наступне.
(15) Основними видами діяльності ПРАТ "МОПАС" є надання послуг перевізникам та населенню з продажу квитків на проїзд та перевезення багажу в автобусах на маршрутах приміських, міжміських, внутрішньообласних, міжобласних та міжнародних сполучень; створення мережі автостанцій і касових пунктів, автостоянок, місць для паркування в населених пунктах та містах відпочинку Миколаївської області.
(16) ПРАТ "МОПАС" укладає з автомобільними перевізниками договори про продаж квитків і надання послуг на автостанціях, предметом яких є надання комплексу обов'язкових послуг, пов'язаних з організацією і здійсненням процесу прийняття і відправлення пасажирів транспортом автоперевізника, продажем проїзних квитків, диспетчерським управлінням, організацією прибуття і відправлення автобусів, інформуванням водіїв щодо умов дорожнього руху.
(17) Законодавством у сфері автомобільного транспорту визначено, що власники автостанцій зобов'язані укласти договір з автомобільним перевізником, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, тільки за наявності в нього договору з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування про організацію перевезення на автобусних маршрутах загального користування чи дозволу органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування на обслуговування маршрутів загального користування, що пролягають через цю автостанцію.
(18) Організатор перевезень на конкурс із визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування виносить маршрути із затвердженими паспортами.
(19) Паспорт маршруту є документом, що містить схему маршруту, розклад руху, таблицю вартості проїзду, графіки режимів праці та відпочинку водіїв тощо, який затверджується в установленому порядку.
(20) Місцями зупинки автобусів на приміських та міжміських маршрутах визначаються автостанції, а в разі їх відсутності - місця розташування автопавільйонів, на яких розміщується інформація, що містить найменування зупинки, початкового та кінцевого пунктів маршруту і час відправлення автобусів.
(21) Місця зупинки автобусів приміських маршрутів на території населених пунктів, крім автостанцій, погоджують виконавчі органи сільських, селищних і міських рад.
(22) Відправлення чи прибуття автобусів приміських, міжміських та міжнародних автобусних маршрутів загального користування здійснюється тільки з автостанцій, а в разі їх відсутності - із зупинок, передбачених розкладом руху, що враховують і при розробці схеми маршруту.
(23) Внесення змін до маршруту та/або графіка руху здійснюється шляхом внесення змін до договору про організацію перевезень чи дозволу на обслуговування за погодженням сторін.
(24) У відомостях про зміни на маршруті зазначається інформація про всі зміни до схеми руху, кількості, тривалості та розташування зупинок, розкладу руху та інші зміни, які здійснюються організатором перевезень чи замовником послуг за згодою перевізника або без згоди перевізника у випадках, передбачених законодавством.
(25) Під час розгляду справи № 1-26.213/20-2016 Відділення з'ясувало, що протягом досліджуваного періоду автомобільні перевізники змінювали автостанції ПРАТ "МОПАС" на автостанції інших суб'єктів господарювання, які надавали їм обов'язкові послуги автостанцій.
(26) Отже, з урахуванням визначених законодавством особливостей відносин автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, з організаторами перевезень та з власниками автостанцій, становище суб'єкта господарювання - власника автостанції на ринку обов'язкових послуг, які надаються автостанціями автомобільному перевізнику у визначених територіальних (географічних) і часових межах, має оцінюватись з урахуванням кількості автостанцій (суб'єктів господарювання), які в конкретному населеному пункті надають обов'язкові послуги автостанцій незалежно від кількості автоперевізників та автобусних маршрутів, які мають в населеному пункті проміжні, початкові або кінцеві зупинки маршруту (розкладом руху яких передбачено заїзд на автостанцію).
(27) Тобто, територіальні (географічні) межі ринку обов'язкових послуг, які надаються автостанціями автомобільному перевізнику, мають бути визначені щодо кожного населеного пункту регіону, в якому знаходяться автостанції суб'єкта господарювання.
(28) При цьому необхідно враховувати, наскільки автомобільному перевізнику в межах одного населеного пункту економічно вигідно змінити автостанцію на іншу для одержання обов'язкових послуг автостанцій з урахуванням зміни витрат, які є прийнятними для автоперевізника, здатності переміщення попиту відповідно до показника пасажиропотоку, а також виконання контрагентом зобов'язань за договором про надання автостанційних послуг, класу автостанції.
(29) Адміністративна колегія Відділення в описово-мотивувальній частині Рішення № 6-ріш щодо визначення монопольного (домінуючого) становища ПРАТ "МОПАС" на ринку зазначила, що "товаром є обов'язкові автостанційні послуги, які надаються пасажирам та автомобільним перевізникам, що здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах. Споживачами автостанційних послуг є фізичні особи - пасажири, а також суб'єкти господарювання - автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах та користуються обов'язковими автостанційними послугами".
(30) Стосовно територіальних (географічних) меж ринку в Рішенні № 6-ріш вказано, що "територіальні межі ринку надання автостанційних послуг визначаються межами автостанцій, які зазначені організатором перевезення у паспорті маршруту, та які розташовані на території населених пунктів Миколаївської області".
(31) При цьому в описово-мотивувальній частині та в пункті 1 резолютивної частини Рішення № 6-ріш адміністративна колегія Відділення визнала, що "ПРАТ "МОПАС" за результатами діяльності протягом 2014-2016 років та з січня по поточний період 2017 року є таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку автостанційних послуг, зокрема обов'язкових послуг, що надаються суб'єктам господарювання - автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах за маршрутами, до яких, згідно із затвердженими паспортами цих маршрутів, включено автостанції Товариства, що розташовані у населених пунктах Миколаївської області, як таке, що не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо збуту товарів та наявності бар'єрів для доступу на ринок".
(32) Отже, адміністративна колегія Відділення в Рішенні № 6-ріш при встановленні монопольного (домінуючого) становища ПРАТ "МОПАС" неповно з'ясувало обставини стосовно територіальних (географічних) меж ринку.
(33) Поряд з цим, під час розслідування у справі № 1-26.213/20-2016 Відділення неповно з'ясувало питання щодо наявності конкуренції та розміру часток учасників ринку автостанційних послуг, зокрема обов'язкових послуг, що надаються суб'єктам господарювання - автомобільним перевізникам у межах тих населених пунктів Миколаївської області, де знаходяться автостанції ПРАТ "МОПАС".
(34) Так, у Рішенні № 6-ріш та матеріалах справи № 1-26.213/20-2016 відсутня інформація щодо становища (розміру часток) ПРАТ "МОПАС" на вказаному ринку щодо кожного населеного пункту Миколаївської області, де знаходяться автостанції ПРАТ "МОПАС", у визначених часових межах.
(35) Отже, Рішення № 6-ріш адміністративної колегії Відділення в частині визнання ПРАТ "МОПАС" таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку автостанційних послуг, зокрема обов'язкових послуг, що надаються суб'єктам господарювання - автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах за маршрутами, до яких, відповідно до затверджених паспортів цих маршрутів, включено автостанції Товариства, що розташовані у населених пунктах Миколаївської області, як таке, що не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо збуту товарів та наявності бар'єрів для доступу на ринок, прийнято при неповному з'ясуванні обставин, які мають значення для справи.

................
Перейти до повного тексту