- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Про перевірку рішення у справі № 1-02-1/2017
Антимонопольний комітет України, розглянувши подання державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 11.09.2017 № 13-01/177/332-зв та відповідні матеріали,
ВСТАНОВИВ:
1. ПРЕДМЕТ ПЕРЕВІРКИ СПРАВИ
(1) Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет) здійснено перевірку рішення адміністративної колегії Львівського обласного територіального відділення Комітету (далі - територіальне відділення) від 17.03.2017 № 10-р/к у справі № 1-02-1/2017 за власною ініціативою.
2. ПІДСТАВИ ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ
(2) Підставою для перевірки за власною ініціативою Комітету рішення від 17.03.2017 № 10-р/к адміністративної колегії територіального відділення "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" є доручення Голови Комітету від 12.06.2017 № 13-01/177 до службової записки Департаменту досліджень і розслідувань ринків паливно-енергетичного комплексу та житлово-комунального господарства від 15.05.2017 № 128-01/155.
(3) Розпорядженням державного уповноваженого Комітету від 11.07.2017 № 06/141-р розпочато перевірку рішення адміністративної колегії територіального відділення Комітету від 17.03.2017 № 10-р/к у справі № 1-02-1/2017 за власною ініціативою.
3. РІШЕННЯ від 17.03.2017 № 10-р/к у СПРАВІ № 1-02-1/2017
(4) Адміністративна колегія територіального відділення рішенням від 17.03.2017 № 10-р/к у справі № 1-02-1/2017 (далі - Рішення) постановила:
(5) "1. Визнати, що становище публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Львівгаз" (ідентифікаційний код: 03349039), що здійснювало господарську діяльність на ринку розподілу природного газу, згідно з статтею
12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" є монопольним (домінуючим) на ринку розподілу природного газу у межах території, на якій розташовані газові мережі, що перебувають у власності, обслуговуванні та користуванні публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Львівгаз" (ідентифікаційний код: 03349039) у територіальних межах міста Львова та Львівської області із часткою 100 відсотків у часових межах: 01.01.2016-17.03.2017.
(6) 2. Визнати, що публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Львівгаз" (ідентифікаційний код: 03349039) вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене частиною 1 статті
13 та пунктом 2 статті
50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживанням монопольним становищем (домінуючим) становищем на ринку розподілу природного газу шляхом дії (недотримання вимог Кодексу газорозподільних систем в частині терміну встановлення лічильника газу після проведення його повірки або ремонту (недотримано вимоги встановлення газового лічильника протягом двох місяців з дати його зняття) публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Львівгаз" (ідентифікаційний код: 03349039), що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(7) 3 . За порушення, вказане в пункті 2 цього рішення, накласти на публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Львівгаз" (ідентифікаційний код: 03349039) штраф у розмірі 8 000 (вісім тисяч) гривень".
4. ПЕРЕВІРКА РІШЕННЯ
(9) Об'єктом аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища є суб'єкт господарювання - публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації ПАТ "Львівгаз", що здійснює діяльність на ринку розподілу природного газу; ринок розподілу природного газу.
(10) Товарними межами ринку за показниками взаємозамінності, подібності призначення, споживчих властивостей та умов використання товару є здійснення ПАТ "Львівгаз" розподілу природного газу.
(11) Споживачами з розподілу природного газу у місті Львові та Львівській області є юридичні та фізичні особи, які замовляють здійснення розподілу природного газу.
(12) Територіальними межами ринку розподілу природного газу є межі розташування газових мереж у місті Львові та Львівській області, які знаходяться у володінні та користуванні ПАТ "Львівгаз".
(13) Часовими межами ринку розподілу природного газу визначено період з 01.01.2016 по 17.03.2017, протягом якого незмінними залишались структура ринку, співвідношення попиту та пропозиції на ньому.
(14) Рішенням встановлено, що відповідно до статті
5 Закону України "Про природні монополії" ПАТ "Львівгаз" здійснювало діяльність на ринку розподілу природного газу (метану) вугільних родовищ відповідно до ліцензії НКРЕ серії АГ № 507387 від 24.03.2011 № 386 (переоформлена рішенням від 15.12.2015 № 2970) (ліцензія безстрокова).
(15) Конкуренція на ринку розподілу природного газу відсутня, оскільки ПАТ "Львівгаз" у період з 01.01.2016 по 17.03.2017 було єдиним суб'єктом господарювання, який здійснював розподіл природного газу в межах розташування мереж газопостачання, які знаходяться у володінні, користуванні та обслуговуванні Товариства.
(16) Отже, у споживачів розподілу природного газу у місті Львові та Львівській області відсутня альтернатива в отриманні зазначеної послуги.
(17) На підставі дослідження ринку розподілу природного газу у період з 01.01.2016 по 17.03.2017 у місті Львові та Львівській області встановлено, що у вищезазначених територіальних та товарних межах ринку ПАТ "Львівгаз" працювало одноосібно та безальтернативно, не зазнаючи конкуренції на цьому ринку.
(18) Враховуючи вищенаведене, відповідно до статті
12 Закону України "Про захист економічної конкуренції", ПАТ "Львівгаз" займало монопольне (домінуюче) становище на ринку розподілу природного газу у місті Львові та Львівській області в межах розташування газових мереж, що перебувають у власності, обслуговуванні та користуванні Товариства із часткою 100 відсотків у період з 01.01.2016 по 17.03.2017.
(19) У Рішенні зазначено, що ПАТ "Львівгаз" при проведенні періодичної повірки лічильника газу типорозміру 0-4 зав. № 146444, який було демонтовано у споживача Тимошук Р.Є. 20 вересня 2016 року на державну повірку за адресою: вул. Пекарська, буд. 35, кв. 9, м. Львів та встановлено після державної повірки 13 грудня 2016 року за адресою: вул. Пекарська, буд. 35, кв. 9, м. Львів, не було дотримано вимог Кодексу газорозподільних систем, затвердженого
постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 № 2494 у частині терміну встановлення лічильника газу після проведення його повірки або ремонту (не дотримано вимог встановлення газового лічильника протягом двох місяців з дати його зняття).
(20) Такі дії ПАТ "Львівгаз" адміністративна колегія територіального відділення кваліфікувала як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене частиною першою статті
13 та пунктом 2 статті
50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку розподілу природного газу, шляхом дії (недотримання вимог Кодексу газорозподільних систем у частині терміну встановлення лічильника газу, після проведення його повірки або ремонту (не дотримано вимог встановлення газового лічильника протягом двох місяців з дати його зняття) ПАТ "Львівгаз", що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(21) Таких висновків адміністративна колегія територіального відділення дійшла, посилаючись на те, що відповідно до пункту 4 глави 8 розділу Х Кодексу газорозподільних систем від 30.09.2015 № 2494: на період зняття лічильника газу для проведення періодичної повірки Оператор ГРМ встановлює лічильники газу з обмінного фонду (у разі якщо знятий лічильник газу належав Оператору ГРМ, встановлений на його місце лічильник газу з обмінного фонду Оператора ГРМ стає розрахунковим, що оформлюється відповідним актом, та в подальшому розрахунки зі споживачем здійснюються згідно з його показаннями).
(22) У разі якщо замість тимчасово вилученого лічильника газу неможливо встановити інший, розрахунки зі споживачем здійснюються залежно від середньомісячного (середньодобового) обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний), якщо він становить менш як шість місяців. У разі справності лічильника газу після проведення його повірки або ремонту Оператор ГРМ зобов'язаний встановити його протягом двох місяців з дати зняття. При цьому рішення про доцільність проведення ремонту або заміни лічильника за результатами проведення чергової повірки приймає Оператор ГРМ, враховуючи технічні та економічні чинники.
(23) У разі якщо лічильник газу, що встановлений у споживача та перебуває у власності Оператора ГРМ, визнано в установленому законодавством порядку непридатним до подальшої експлуатації та ремонту (крім випадків, коли такі наслідки стали причиною несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ), демонтаж, транспортування та монтаж нового лічильника газу здійснюються за рахунок Оператора ГРМ. При цьому Оператор ГРМ встановлює споживачеві новий лічильник газу протягом двох місяців з дня визнання його непридатним до експлуатації та ремонту.
(24) Якщо встановити лічильник газу протягом двох місяців з дня визнання його непридатним до експлуатації та ремонту неможливо, Оператор ГРМ здійснює розрахунок спожитого об'єму природного газу відповідно до середньомісячного (середньодобового) обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний), якщо він становить менш як шість місяців.
(25) У разі якщо лічильник газу, що перебуває у власності споживача, визнано в установленому законодавством порядку непридатним до подальшої експлуатації та ремонту, розрахунок спожитого об'єму природного газу здійснюється протягом двох місяців з дня письмового повідомлення Оператором ГРМ споживача про визнання лічильника газу непридатним до експлуатації та ремонту відповідно до середньомісячного (середньодобового) обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний), якщо він становить менш як шість місяців, а в подальшому відповідно до встановлених норм споживання та вимог
Закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу".
(26) Згідно з пунктом 5 глави 8 розділу Х Кодексу газорозподільних систем від 30.09.2017 № 2494 (зі змінами від 11.08.2016):
у разі якщо на період зняття лічильника газу на періодичну повірку неможливо встановити інший, розрахунки зі споживачем здійснюються залежно від середньомісячного (середньодобового) обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний), якщо він становить менше шести місяців. При цьому:
1) якщо знятий на періодичну повірку лічильник газу перебуває у власності Оператора ГРМ, Оператор ГРМ зобов'язаний протягом двомісячного строку з дати зняття лічильника за власний рахунок забезпечити встановлення розрахункового лічильника газу на місце знятого лічильника газу;
................Перейти до повного тексту