1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14.12.2017 № 705-р
Про порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції та накладення штрафу
Розглянувши матеріали справи № 27-26.4/90-15/41-11/42-11 про порушення приватним акціонерним товариством "Київстар" (далі - ПрАТ "Київстар", Товариство, Оператор, Відповідач) (м. Київ, ідентифікаційний код юридичної особи 21673832) законодавства про захист від недобросовісної конкуренції та подання з попередніми висновками від 13.04.2017 № 27-26.4/90-15/41-11/42-11/ 140-спр (далі - Подання), Антимонопольний комітет України (далі - Комітет),
ВСТАНОВИВ:
1. ПРЕДМЕТ СПРАВИ
(1) Розпорядженням державного уповноваженого Комітету від 11.02.2011 № 12/51-р розпочато розгляд справи № 27-26.4/41-11 за ознаками вчинення ПрАТ "Київстар" порушення, передбаченого статтею 15-1 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.
(2) Розпорядженням державного уповноваженого Комітету від 11.02.2011 № 12/52-р розпочато розгляд справи № 27-26.4/42-11 за ознаками вчинення приватним акціонерним товариством "Українські радіосистеми" (далі - ПрАТ "УРС") порушення, передбаченого статтею 15-1 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.
2. ВІДПОВІДАЧІ
(3) ПрАТ "Київстар" (вул. Дегтярівська, 53, м. Київ, ідентифікаційний код юридичної особи 21673832) здійснює свою діяльність на підставі Статуту (нова редакція), затвердженого протоколом від 04.11.2016 № 67 позачергових загальних зборів акціонерів ПрАТ "Київстар"; видами діяльності ПрАТ "Київстар" є: діяльність у сфері телекомунікацій, зокрема, але не обмежуючись: з надання послуг рухомого (мобільного) телефонного зв'язку, фіксованого місцевого, міжміського, міжнародного телефонного зв'язку.
(4) Отже, відповідно до абзацу дванадцятого статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ПрАТ "Київстар" є суб'єктом господарювання.
(5) ПрАТ "УРС" (вул. Вікентія Хвойки, 15/15/6, м. Київ, ідентифікаційний код 23151188), на дату відкриття справи № 27-26.4/42-11 видами діяльності ПрАТ "УРС" були, зокрема: діяльність у сфері проводового електрозв'язку та діяльність у сфері безпроводового електрозв'язку.
(6) Отже, відповідно до абзацу дванадцятого статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ПрАТ "УРС" було суб'єктом господарювання на дату відкриття справи № 27-26.4/42-11.
3. ПРОЦЕДУРНІ ДІЇ
(7) Під час здійснення Комітетом дослідження дотримання суб'єктами господарювання законодавства про захист від недобросовісної конкуренції при здійсненні своєї діяльності, у січні 2011 року у мережі Інтернет на сайті ПрАТ "Київстар" (www.kyivstar.ua) була виявлена інформація про тарифні плани, які пропонує ПрАТ "Київстар" як оператор мобільного зв'язку, а також на сайті ПрАТ "УРС" (www.beeline.ua), які пропонує ПрАТ "УРС".
(8) За результатами проведеного дослідження достовірності поширеної на офіційному веб-сайті Товариства інформації щодо тарифікації вихідних дзвінків у тарифних планах ПрАТ "Київстар" розпорядженням державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 11.02.2011 № 12/51 -р розпочато розгляд справи № 27-26.4/41-11 за ознаками вчинення ПрАТ "Київстар" порушення, передбаченого статтею - 151 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.
(9) Крім того, за результатами проведеного дослідження достовірності поширеної на офіційному веб-сайті інформації щодо тарифікації вихідних дзвінків у тарифних планах ПрАТ "УРС" розпорядженням державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 11.02.2011 № 12/52-р розпочато розгляд справи № 27-26.4/42-11 за ознаками вчинення ПрАТ "УРС" порушення, передбаченого статтею - 15-1 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.
(10) Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, прийнято рішення від 21.06.2012 № 301 "Про видачу, переоформлення дозволів на використання номерного ресурсу та вилучення номерного ресурсу", яким було вилучено номерні ресурси у ПрАТ "УРС" та переоформлено дозволи на використання номерних ресурсів на ПрАТ "Київстар".
(11) 30 серпня 2013 року відповідно до статті 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" внесено запис № 10711120057002485 про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи приватного акціонерного товариства "Українські радіосистеми" на підставі рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті реорганізації шляхом приєднання до ПрАТ "Київстар".
(12) Відповідно до статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників. У зв'язку з реорганізацією ПрАТ "УРС" його права та обов'язки перейшли до ПрАТ "Київстар".
(13) Враховуючи наведене, розпорядженням державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 24 червня 2015 року № 04/130-р об'єднано справи № 27-26.4/41-11 та № 27-26.4/42-11 в одну справу і присвоєно їй № 27-26.4/9015/41-11/42-11.
(14) На подання з попередніми висновками від 13.04.2017 № 27-26.4/90-15/41-11/42-11/ 140-спр листом від 19.07.2017 № 417/01 (зареєстрований у Комітеті 19.07.2017 за № 8-127/606-кі) Відповідач надав власні заперечення (далі - Заперечення), не погоджуючись з висновками Комітету та вважаючи їх незаконними й необґрунтованими.
4. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
(15) У тарифному плані "Курортний", який у 2011 році пропонувало ПрАТ "Київстар", на офіційному сайті Товариства розміщено інформацію про вартість дзвінків (вихідних викликів) і тарифікацію міжнародних дзвінків. Вищезазначений тарифний план містить примітку такого змісту: "...Тарифікація послуг мобільного зв'язку посекундна й здійснюється з першої секунди розмови. При цьому тарифікується кожна перша секунда кожної хвилини розмови, інші секунди (із другої по шістдесяту) кожної хвилини розмови не тарифікуються".
(16) У тарифних планах, які пропонувало у 2011 році ПрАТ "УРС", зокрема, таких як "Відпочивай", "Монстр спілкування", "Бум!", на офіційному сайті ПрАТ "УРС" www.beeline.ua розміщена інформація про вартість дзвінків (вихідних викликів) і тарифікацію міжнародних дзвінків такого змісту: "... Тарифікація дзвінків по Україні щосекундна. Тарифікуються кожна перша та тридцять перша секунда кожної хвилини розмови в розмірі половини зазначеної хвилини. Інші секунди розмови надаються безкоштовно..."
(17) Під час розгляду справи було з'ясовано наступне.
(18) У примітці тарифного плану "Курортний" зазначено, що "...тарифікація послуг мобільного зв'язку посекундна й здійснюється з першої секунди розмови..." тобто, у споживача/абонента може скластися враження, що при розрахунку за вихідні дзвінки оплата здійснюється безпосередньо за використані секунди розмови.
(19) Водночас, у примітці вищезазначеного тарифного плану вказано: "...Тарифікується кожна перша секунда кожної хвилини розмови, інші секунди (із другої по шістдесяту) кожної хвилини розмови не тарифікуються". Отже, у споживача/абонента може скластися враження, що, оскільки Оператор не тарифікує секунди з другої по шістдесяту, то це безкоштовні секунди і плата за ці секунди не стягується.
(20) Разом з тим було з'ясовано, що в інших тарифних планах ПрАТ "Київстар", серед яких, зокрема: "Свобода", "25 мільйонів", "Відпочинь", "Привіт, весь світ", "Тримайте зв'язок", "Спілкуйся без меж", які були дійсні на початок розгляду цієї Справи, зазначена така інформація: "...Тарифікація вихідних та переадресованих дзвінків (передавання інформації голосом, передача даних та факсимільних повідомлень) є посекундною та здійснюється в першу секунду кожної хвилини розмови, секунди з другої по шістдесяту кожної хвилини розмови не тарифікуються..."
(21) Водночас ПрАТ "Київстар" у тарифний план "Курортний" були внесені зміни, а саме: "Тарифікація вихідних та переадресованих дзвінків (передавання інформації голосом, передача даних та факсимільних повідомлень) є посекундною та здійснюється в першу секунду кожної хвилини розмови, секунди з другої по шістдесяту кожної хвилини розмови не тарифікуються".
(22) У тарифних планах "Курортний", "Тримайте зв'язок" та "Спілкуйся без меж" зазначалось, що "... тарифікація послуг мобільного зв 'язку посекундна й здійснюється з першої секунди розмови..."
(23) Отже, у споживача/абонента були всі підстави вважати, що у вищезазначених тарифних планах застосовувалась посекундна тарифікація.
(24) На запит Комітету стосовно надання роз'яснень щодо системи розрахунків, яку застосовує ПрАТ "Київстар" при тарифікації вихідних дзвінків по Україні в тарифних планах "Тримайте зв'язок", "25 мільйонів" та "Спілкуйся без меж", ПрАТ "Київстар" листом від 17.03.2011 № 1842/03/01 повідомило: "... ПрАТ "Київстар" не застосовує похвилинну тарифікацію, це означає, що тарифною одиницею під час відповідних розрахунків, є виключно секунда".
(25) Вартість хвилини розмови Товариство використовує для відповідних тарифних планів, виключно з метою зручності сприйняття споживачами/абонентами розміру вартості послуги та супроводжується при цьому приміткою такого змісту: "Тарифікація дзвінка здійснюється посекундно. Тарифікується кожна перша секунда кожної хвилини розмови в розмірі зазначеної вартості хвилини. Секунди з другої по шістдесяту не тарифікуються". ПрАТ "Київстар" також зазначає, що визначення вартості послуг у такий спосіб є сформованою та широко застосованою практикою на ринку надання послуг телефонного зв'язку та застосовується всіма без винятку операторами.
(26) При цьому вартість вихідного виклику на номери інших операторів у тарифних планах "Тримайте зв'язок", "25 мільйонів" та "Спілкуйся без меж" становила 0,70 грн/хв. без ПДВ, якщо розмова триває, наприклад:
- 1 сек. - споживач/абонент сплачує 0,74 грн;
- 1 хв. - споживач/абонент сплачує 0,74 грн;
- 1 хв. 28 сек. - споживач/абонент сплачує 1 грн 49 коп.;
- 2 хв. 00 сек. - споживач/абонент сплачує 1 грн 49 коп.
(27) У тарифному плані "Курортний" вартість кожної першої секунди розмови по Україні (після вичерпання обсягу тарифних хвилин) становила 0,67 грн. Якщо розмова триває, наприклад:
- 1 сек. - споживач/абонент сплачує 0,67 грн;
- 1 хв. - споживач/абонент сплачує 0,67 грн;
- 1 хв. 28 сек. - споживач/абонент сплачує 1 грн 34 коп.;
- 2 хв. 00 сек. - споживач/абонент сплачує 1 грн 34 коп.
(28) Отже, виходячи з наведеного можна зробити висновок, що при кінцевому розрахунку за використані хвилини та секунди розмови Оператор стягує кошти за вихідні дзвінки в повному обсязі незалежно від того, що споживач/абонент може проговорити 1 секунду або 1 хвилину, 1 хвилину 28 секунд чи дві хвилини.
(29) Тобто, кошти стягуються за хвилину розмови, і навіть якщо споживач/абонент проговорив декілька секунд, Оператор рахує ці секунди як хвилину розмови.
(30) Враховуючи вищенаведені роз'яснення щодо системи розрахунків, ПрАТ "Київстар" як при похвилинній, так і при посекундній тарифікації, застосовує одну систему розрахунків, тобто кошти стягуються за хвилину, оскільки вартість однієї секунди дорівнює вартості однієї хвилини.
(31) Інформація, яку поширює ПрАТ "Київстар" в тарифному плані "Курортний": "... секунди з другої по шістдесяту кожної хвилини розмови не тарифікуються...", містить неправдиві відомості, оскільки зазначене вище вказує на те, що Оператор безкоштовних секунд розмови не надає, споживач/абонент в першу секунду розмови сплачує за хвилину розмови.
(32) Листом від 10.08.2011 № 6242/03/01 ПрАТ "Київстар" повідомило, що ".ПрАТ "Київстар" установлює тарифи на послуги рухомого (мобільного) зв'язку самостійно, керуючись принципами тарифоутворення, визначеними ст. 67 Закону України "Про телекомунікації". Відповідно до ст. 66 Закону України "Про телекомунікації" та п. 27 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 09.08.2005 № 720, оператори (провайдери) телекомунікацій мають право установлювати тарифи на телекомунікаційні послуги, що ними надаються, крім послуг, тарифи на які регулюються державою. Отже, під час надання послуг рухомого (мобільного) зв'язку на визначених вище умовах тарифного плану "Курортний", наше підприємство здійснює свою діяльність повно та неухильно дотримуючись вимог законодавства України."
(33) З метою отримання оновленої інформації Комітет направив до ПрАТ "Київстар" вимогу від 04.12.2015 № 127-26/09-12116, в якій запитувалась, зокрема, така інформація:
(34) 1. Перелік усіх тарифних планів ПрАТ "Київстар", до яких на момент отримання цієї вимоги здійснюється підключення абонентів.
(35) 1.1. Роздруківки таких тарифних планів, в тому числі щодо кожного з вищеназваних тарифних планів, інформацію про тарифікацію (посекундну, похвилинну тощо), яка доноситься до споживача/абонента. А також детальне пояснення стосовно фактичного моменту списання вартості за хвилину розмови з абонентом.
(36) 1.2. Копії наказів про введення таких тарифних планів у дію.
(37) На вищезазначену вимогу ПрАТ "Київстар" листом № 8-127/1268-кі від 28.12.2015 повідомило, що на 08.12.2015 Товариство надавало телекомунікаційні послуги за такими публічними тарифними планами: "Київстар дзвінки", "Київстар дзвінки. Регіон 1", "Київстар дзвінки. Регіон 2", "Київстар дзвінки+", "Київстар дзвінки+. Регіон 1", "Київстар дзвінки+. Регіон 2", "Київстар смартфон", "Київстар смартфон. Регіон 1", "Київстар смартфон. Регіон 2", "Київстар смартфон+", "Київстар смартфон+. Регіон 1", "Київстар смартфон+. Регіон 2", "Київстар смартфон екстра", "Київстар смартфон екстра. Регіон 2", "Київстар датчик", "Київстар планшет", "Улюблені країни", "Все за 40", "Все за 70", "Все за 95", "Все за 120", "Все за 150", "Все за 500", "Все за 800", "3G Бізнес 25", "3G Бізнес 55", "3G Бізнес 90", "3G Бізнес 160", "3G Бізнес 250", "3G Бізнес 500", "3G Бізнес 800".
(38) Крім того, зазначеним листом ПрАТ "Київстар" повідомило, що Товариство не застосовує похвилинну тарифікацію і тарифною одиницею під час розрахунків є виключно секунда. Також у зазначеному листі, як і в листі № 1842/03/01 від 17.03.2011, ПрАТ "Київстар" повідомило, що ".вартість хвилини розмови використовується нашим товариством для відповідних тарифних планів, виключно з метою зручності сприйняття споживачами розміру вартості послуги та супроводжується при цьому приміткою такого змісту: "Тарифікація дзвінка здійснюється посекундно. Тарифікується кожна перша секунда кожної хвилини розмови в розмірі зазначеної вартості хвилини. Секунди з другої по шістдесяту не тарифікуються". Слід також зазначити, що визначення вартості послуг у такий спосіб є сформованою та широко застосованою практикою на ринку надання послуг телефонного зв'язку та застосовується всіма без виключення операторами".
(39) Під час розслідування Комітетом були направлені листи про надання інформації до таких громадських об'єднань, як Всеукраїнська Федерація Споживачів "ПУЛЬС" та Громадська організація "Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз "ТЕСТ".
(40) На питання Комітету: "Як ви розумієте, що таке посекундна тарифікація вихідних дзвінків?" та "Як ви розумієте, що таке похвилинна тарифікація вихідних дзвінків?" Всеукраїнська Федерація Споживачів "ПУЛЬС" зазначила, що:
(41) посекундна тарифікація може означати тільки нарахування плати за кожну секунду розмови після з'єднання;
(42) похвилинна тарифікація означає призначення тарифу за повну хвилину розмови/з'єднання.
(43) На питання Комітету: "Як ви, наприклад, розумієте інформацію, зазначену в тарифному плані Оператора: "Тарифікація вихідних та переадресованих дзвінків (передавання інформації голосом, передача даних та факсимільних повідомлень) є посекундною та здійснюється в першу секунду кожної хвилини розмови, секунди з другої по шістдесяту кожної хвилини розмови не тарифікуються" Всеукраїнська Федерація Споживачів "ПУЛЬС" відзначила, що зазначена в тарифному плані інформація є оманливою, не достовірною та свідчить про порушення нормативних документів у частині тарифікації повної тривалості з'єднання.
(44) Громадська організація "Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз "ТЕСТ" на питання Комітету: "Як ви розумієте, що таке похвилинна тарифікація вихідних дзвінків?" зазначила: "Осуществление звонка потребителем производится процедурно последовательно, т.е. начиная с набора соответствующего номера, затем нажатие кнопки вызова абонента (в течение которого оператор осуществляет соединение с вызываемым номером). Тарификация осуществляется именно с момента соединения и до прерывания соединения. Все процессы можно считать в различных временных режимах, общепринятыми считаются минуты и секунды. Минутной тарификацией можно назвать подсчет времени по отношению к деньгам. Поскольку в минуте 60 секунд, то минутная тарификация должна считаться с первой секунды включительно по 60 секунду включительно. Это время (полная минута) должно быть привязано к финансовому расчету" (мовою оригіналу).
(45) На питання Комітету: "Як ви розумієте, що таке посекундна тарифікація вихідних дзвінків?" Громадська організація "Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз "ТЕСТ" зазначила, що "осуществление звонка потребителем производится процедурно последовательно, т.е. начиная с набора соответствующего номера, затем нажатие кнопки вызова абонента (в течение которого оператор осуществляет соединение с вызываемым номером). Тарификация осуществляется именно с момента соединения и до прерывания соединения. Все
процессы можно считать в различных временных режимах, общепринятыми считаются минуты и секунды. Посекундной тарификацией можно назвать подсчет времени в секундах по отношению к деньгам. Поскольку здесь не указана привязка к минутам, то количество секунд не ограничивается 60, секундная тарификация начинается с первой до прекращения соединения. Причем все секунды должны быть самостоятельными единицами и не объединяться. Полученное время в секундах должно быть привязано к финансовому расчету" (мовою оригіналу).
(46) Так, на питання Комітету: "Чи може вводити в оману інформація, яка міститься в тарифному плані оператора мобільного зв'язку, а саме: тарифікація вихідних та переадресованих дзвінків (передавання інформації голосом, передача даних та факсимільних повідомлень) є посекундною та здійснюється в першу секунду кожної хвилини розмови, секунди з другої по шістдесяту кожної хвилини розмови не тарифікуються" Громадська організація "Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз "ТЕСТ" повідомила: "...Такая формулировка вводит потребителя в заблуждение. Поскольку общепринятыми на протяжении последних лет являются тарификации по минутам и по секундам, то игра словами что тарифицируется (т.е используется для оплаты) только первые секунды минут, то у потребителя создается впечатление, что он платит только, например, за 5 секунд при пятиминутном разговоре. Фактически же стоимость указанных тарифицируемых секунд сопоставима по стоимости всей минуты, при этом потребитель, начиная со второй секунды, уже не может прекратить оплату разговора, у него вся минута фактически уже оплачена. Поэтому такую тарификацию можно фактически считать поминутной" (мовою оригіналу).
(47) Враховуючи наведене, можна зробити висновок, що інформація, зазначена в примітках тарифних планів ПрАТ "Київстар" щодо тарифікації вихідних дзвінків, на думку Всеукраїнської Федерації Споживачів "ПУЛЬС" та Громадської організації "Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз "ТЕСТ", що є поясненнями третіх осіб у справі, може вводити споживачів/абонентів в оману.
(48) Як зазначило ПрАТ "Київстар" у своїх відповідях від 19 вересня 2016 року, вих. № 1258/01 та від 27 жовтня 2017 року, вих. № 578/01 на вимоги Комітету, у своїх тарифних планах Відповідач застосовував такі твердження (далі - Комунікації):
(49) У 2015 році:
(50) "Тарифікація дзвінків здійснюється посекундно. Тарифікується перша секунда кожної хвилини розмови в розмірі зазначеної вартості хвилини. Секунди з другої по шістдесяту кожної хвилини розмови не тарифікуються";
(51) "Тарифікація дзвінків є посекундною. Тарифікується перша секунда кожної хвилини розмови в розмірі зазначеної вартості хвилини. Секунди з другої по шістдесяту не тарифікуються";
(52) "Тарифікація дзвінків є посекундною. Тарифікується перша секунда кожної хвилини розмови в розмірі зазначеної вартості хвилини"
(53) (далі всі разом - Твердження 2015 року).
(54) Кожне із зазначених Тверджень 2015 року містить неправдиві відомості, зокрема: "Тарифікація дзвінків здійснюється посекундно", "Тарифікація дзвінків є посекундною".
(55) Подальша інформація, яка міститься в кожному з Тверджень 2015 року, зокрема: "Тарифікується перша секунда кожної хвилини розмови в розмірі зазначеної вартості хвилини", ще раз підтверджує той факт, що відомості про "посекундну тарифікацію" є неправдивими.
(56) Відомості про те, що "Секунди з другої по шістдесяту кожної хвилини розмови не тарифікуються" та "Секунди з другої по шістдесяту не тарифікуються" є неточними, оскільки, як зазначив Відповідач (протокол слухання у справі № 3 від 22.11.2017), секунди з 2 по 60 "додатково" не тарифікувалися, тобто мали свою вартість (не були безкоштовними), що включалась у вартість першої секунди.
(57) У 2016 та наступних роках:
(58) "Тарифікація вихідних та переадресованих дзвінків є посекундною та здійснюється в першу секунду кожної хвилини розмови. Секунди з другої по шістдесяту кожної хвилини розмови не тарифікуються" (далі - Перше Твердження).
(59) "Тарифікація дзвінків здійснюється в першу секунду кожної хвилини розмови в розмірі зазначеної вартості хвилини. Секунди з другої по шістдесяту не тарифікуються" (далі - Друге Твердження).
(60) Перше Твердження містить неправдиві відомості: "Тарифікація вихідних та переадресованих дзвінків є посекундною". Зокрема, вказано, що тарифікація вихідних дзвінків є посекундною і це дає підстави споживачу/абоненту вважати, що оплата знімається за кожну фактично використану секунду розмови, а насправді оплата знімається в першу секунду розмови в розмірі вартості повної хвилини незалежно від кількості проговорених секунд у цій хвилині.
(61) Подальші відомості, які включені в Перше Твердження, є недостатньо чіткими (неточними) і неповними та не дають можливості споживачу/абоненту зрозуміти фактичну тарифікацію, яка буде здійснена за тарифним планом.
(62) Тарифікація здійснюється в першу секунду як при похвилинній тарифікації, так і при посекундній тарифікації, тому немає жодних підстав вважати, що фраза "тарифікація ... здійснюється в першу секунду кожної хвилини розмови" має навести споживача/абонента на думку про те, що насправді тарифікація є похвилинною.
(63) Крім того, Відповідач взагалі не зазначає вартості однієї секунди розмови, а також не зазначає вартості подальших 59 секунд, яка включена у вартість першої секунди (як випливає з пояснень Відповідача згідно з протоколом попередніх слухань № 3 від 22.11.2017), що є неповною інформацією. Отже, вартість 1 секунди розумний споживач/абонент (далі - середньостатистичний споживач, середньостатистичний споживач/абонент, розумний споживач, розумний споживач/абонент, споживач, абонент) може отримати виключно розрахунковим методом, маючи вартість хвилини та знаючи, що тарифікація посекундна.
(64) Інформація, що міститься в Першому Твердженні "Секунди з другої по шістдесяту кожної хвилини розмови не тарифікуються", є неточною згідно з поясненнями Відповідача у протоколі попередніх слухань № 3 від 22.11.2017.
(65) Друге Твердження не містить неправдивої інформації про "посекундну тарифікацію". За своєю суттю Друге Твердження є неповним та неточним, проте не надає достатніх підстав розумному споживачу/абоненту зробити висновок про "посекундну тарифікацію". Проте Друге Твердження містить ознаки порушення статті 15-1 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" та має бути доопрацьоване, оскільки споживачу/абоненту незрозуміло, яким чином здійснюється тарифікація виходячи з формулювань Другого Твердження.
(66) Отже, розумний споживач/абонент, який обізнаний з пунктом 65 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295 (далі - Правила), та зрозумівши з Комунікації Відповідача, що тарифною одиницею є секунда, має всі підстави вважати, що пункт 65 не буде порушуватись Оператором і плата буде стягуватись лише за повні тарифні одиниці - секунди, що не відбувається в цій ситуації, чим абонент/споживач вводиться в оману.
(67) Зокрема, згідно з пунктом 3 Правил тарифною одиницею (одиниця тарифікації) послуги є одиниця обсягу послуги (тривалість часу (секунда, хвилина), обсяг даних (кілобайт, мегабайт), кількість повідомлень, сеансів зв'язку), за якою здійснюється тарифікація.
(68) Відповідно до частини третьої статті 39 Закону України "Про телекомунікації" у разі, якщо оператор, провайдер телекомунікацій встановлює плату за телекомунікаційні послуги згідно з почасовими тарифами, то при розрахунках зі споживачами/абонентами він зобов'язаний врахувати лише повні тарифні одиниці часу.
(69) Згідно з абзацами третім та четвертим пункту 65 Правил, обсяг наданих послуг встановлюється на підставі тривалості їх надання та/або обсягу надісланої та/або отриманої споживачем інформації. Для ведення обліку обсягу наданих послуг застосовуються тільки повні тарифні одиниці в межах окремого сеансу зв'язку. Неповні тарифні одиниці тарифікації не підлягають.
(70) Відповідно споживач/абонент має всі обґрунтовані підстави вважати, що якщо оператор обрав тарифною одиницею послуги хвилину, то обсяг наданих послуг рахується хвилинами (повними тарифними одиницями тарифікації), а якщо обрав секунду, то секундами.
(71) Згідно з абзацом першим пункту 66 Правил, обсяг голосової послуги визначається з моменту фіксації технічними засобами телекомунікаційного сигналу відповіді сторони, яка викликається, до моменту фіксації сигналу відбою з'єднання однієї зі сторін відповідно до даних автоматизованих систем розрахунків за послуги.

................
Перейти до повного тексту