- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
НАКАЗ
17.11.2017 № 617 (з основної діяльності) |
Про затвердження Примірних навчального плану та навчальної програми підготовки членів добровільних формувань цивільного захисту
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Примірні навчальний план та навчальну програму підготовки членів добровільних формувань цивільного захисту, що додаються.
2. Керівникам територіальних органів ДСНС, Інституту державного управління у сфері цивільного захисту за запитамиорганів місцевого самоврядування, організацій та установздійснювати згідно з чинним законодавствомпідготовку членів добровільних формувань цивільного захисту на базі навчальних пунктів аварійно-рятувальних загонів спеціального призначення (загонів технічної служби) територіальних органів ДСНС, Навчального центру ГУ ДСНС України у м. Києві, Інституту державного управління у сфері цивільного захисту відповідно до затверджених навчальногопланута навчальної програмипідготовки членів добровільних формувань цивільного захисту.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови Мельчуцького О.Г.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДСНС
17.11.2017 № 617
ПРИМІРНІ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН ТА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ПІДГОТОВКИ ЧЛЕНІВ ДОБРОВІЛЬНИХ ФОРМУВАНЬ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ
1. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Примірні навчальний план та навчальна програма підготовки членів добровільних формувань цивільного захисту поширюються на членів добровільних і громадських об'єднань та інших добровольців (волонтерів), які залучаються або планують залучатися до виконання допоміжних робіт із цивільного захисту.
Метою проведення підготовки членів добровільних формувань цивільного захисту є здобуття ними спеціальних знань і практичних навичок для виконання допоміжних робіт із цивільного захисту у межах об'єднаних територіальних громад та/або населених пунктів.
Підготовка (навчання) членів добровільних формувань цивільного захисту, які залучаються або планують залучатися до виконання допоміжних робіт з цивільного захисту, здійснюється в навчальних пунктах аварійно-рятувальних загонів спеціального призначення (загонах технічної служби)територіальних органів ДСНС, Навчальному центрі ГУ ДСНС України у м. Києві, комунальних аварійно-рятувальних службах, Інституті державного управління у сфері цивільного захисту та ТовариствіЧервоного Хреста України.
До Примірних навчального плану та навчальної програми підготовки членів добровільних формувань цивільного захисту входять:
пояснювальна записка;
примірнийнавчальний план підготовки членів добровільних формувань цивільного захисту;
примірнанавчальна програма з навчального модуля І "Загальні положення діяльності членів добровільних формувань цивільного захисту";
примірнанавчальна програма з навчального модуля ІІ "Пожежна підготовка";
примірнанавчальна програма з навчального модуля ІІІ "Спеціальна підготовка";
примірнанавчальна програма з навчального модуля IV"Домедична підготовка";
орієнтовний перелік питань до заліку;
приклади практичних пробних робіт.
Тривалість навчання за програмою становить 60 годин.
Навчання може бути здійснене як за повним курсом підготовки членів добровільних формувань цивільного захисту, так і за окремими навчальними модулями про що робиться відповідний запис у сертифікаті.
У разі необхідності тривалість навчання може бути збільшена на десять відсотків за рахунок включення додаткового навчального матеріалу.
Наповнення однієї навчальної групи до 30 осіб.
Теоретична підготовка проводиться у формі уроків із використанням зразків рятувальних засобів, спеціального обладнання і спорядження, плакатів, схем, відеофільмів, манекенів, макетів тощо для засвоєння матеріальної бази та основ рятування людей, спеціальних знань з проведення заходів у сфері цивільного захисту.
Практичне навчанняпроводиться у формі навчальних занять, на яких керівником заняття організовується детальний розгляд слухачами окремих теоретичних положень навчального матеріалу та формуються вміння і навички їх практичного застосування шляхом індивідуального виконання ними відповідно сформульованих завдань (виконання практичних робіт, вправ).
Під час практичних занять членам добровільних формувань цивільного захисту необхідно дотримуватися вимог нормативно-правових актів з охорони праці.
Перелік засобів навчання: навчальні кабінети, оргтехніка з відповідним програмним забезпеченням, зразки спеціальних пожежно-рятувальних автомобілів, мотопомпи, спеціальний (захисний) одяг та спорядження, ручний немеханізований та механізований інструменти, механізований інструмент з електро-, пневмо-, гідроприводами, пневматичні подушки та клинки, гідравлічні ножиці, розтискачі та домкрати, напірні пожежні рукави та рукавне обладнання, пожежні драбини, вогнегасники, пожежні гідранти та пожежні крани, підручні засоби для гасіння низових лісових пожеж, рятувальна мотузка, засоби зв'язку, засоби індивідуального захисту шкіри, органів дихання та зору, легкий моторний і весловий човни, "Кінець Александрова", рятувальні круги, страхувальні кінці, мегафон, свисток, рятувальні жилети, бінокль, комплект спорядження № 1 (ласти, дихальна трубка, маска), засоби демеркуризації, аптечка індивідуальна, джгут, косинка медична, шини, ноші санітарні, сумки медичні, манекени для проведення серцево-легеневої реанімації.
Робочі навчальні програми підготовки членів добровільних формувань цивільного захистунеобхідно систематично доповнювати навчальним матеріалом відповідно до змін у техніці, вдосконалювати відповідно до сучасних технологій та з урахуванням міжнародних стандартів.
Слухачі, які пройшли навчання, повинні:
знати:
статутні документи, що регламентують діяльність членів добровільних формувань цивільного захисту;
права та функціональні обов'язки членів добровільних формувань цивільного захиступід час виконання заходів у сфері цивільного захисту;
вимоги до добровольців у сфері цивільного захисту;
техніку, технічні засоби, оснащення та устаткування, якими члени добровільних формувань цивільного захисту користуються під час виконання заходів цивільного захисту;
встановлені сигнали оповіщення та порядок збору до місця події;
правила охорони праці, санітарної та пожежної безпеки;
вміти:
виконувати основні прийоми дій під час здійснення заходів цивільного захисту;
володіти технікою, технічними засобами, оснащенням та устаткуванням, засобами індивідуального захисту, якими членидобровільних формувань цивільного захистукористуються;
надавати домедичну допомогу собі та постраждалим.
Навчальний час слухача визначається обліковими одиницями часу, передбаченого для виконання навчальних програм. Обліковою одиницею навчального часу є академічна година тривалістю 45 хвилин.
Після закінчення курсу підготовки членів добровільних формувань цивільного захиступроводиться залік, що передбачає перевірку теоретичних знань методом тестування та практичне відпрацювання навчальних вправ.
Особам, які пройшли підготовку за програмою підготовки членів добровільних формувань цивільного захистута успішно склали залік, на підставі рішення (протоколу) комісії видається сертифікат про закінчення курсу підготовки членів добровільних формувань цивільного захисту.
Особам, які пройшли підготовку за окремими навчальними модулями та успішно склали залік, на підставі рішення (протоколу) комісії видається сертифікат про проходження курсу підготовки за окремими навчальними модулями із зазначенням їх найменувань.
Наявність у особи сертифікату (-ів) про закінчення окремих навчальних модулів, які разом відповідають наповненню програми, прирівнюється до наявності у особи сертифікату про закінчення курсу підготовки членів добровільних формувань цивільного захисту.
2. ПРИМІРНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
підготовки членів добровільних формувань цивільного захисту
№ з/п |
Навчальні предмети |
Кількість годин |
Всього |
з них на лабораторно-практичні роботи |
1 |
Модуль І (Загальні положення діяльності членів добровільних формувань цивільного захисту) |
16 |
10 |
1.1 |
Культура волонтерства |
2 |
- |
1.2 |
Основи пожежної та техногенної безпеки |
4 |
2 |
1.3 |
Просвітницька робота з населенням |
6 |
4 |
1.4 |
Введення в екстремальну психологію |
4 |
4 |
2 |
Модуль ІІ (Пожежна підготовка) |
22 |
19 |
2.1 |
Пожежна техніка та оснащення |
12 |
11 |
2.2 |
Пожежна тактика і тактика дій підрозділів під час ліквідації надзвичайних ситуацій |
7 |
5 |
2.3 |
Засоби зв'язку |
1 |
1 |
2.4 |
Засоби індивідуального захисту |
2 |
2 |
3 |
Модуль ІІІ (Спеціальна підготовка) |
6 |
4 |
3.1 |
Організація роботи із забезпечення безпеки на водних об'єктах |
4 |
3 |
3.2 |
Порядок дій членів добровільних формувань цивільного захиступід час виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних із ртутьвмісними речовинами |
2 |
1 |
4 |
Модуль IV(Домедична допомога в екстремальних ситуаціях) |
10 |
6 |
4.1 |
Домедична допомога |
10 |
6 |
|
5 Залік |
6 |
5 |
|
Загальний обсяг навчального часу |
60 |
44 |
3. ПРИМІРНАНАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
Модуль І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ЧЛЕНІВ ДОБРОВІЛЬНИХ ФОРМУВАНЬ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
всього |
з них на лабораторно-практичні роботи |
1.1 |
Культура волонтерства |
2 |
- |
1.2 |
Основи пожежної та техногенної безпеки |
4 |
2 |
1.3 |
Просвітницька робота з населенням |
6 |
4 |
1.4 |
Введення в екстремальну психологію |
4 |
4 |
|
Всього |
16 |
10 |
Тема 1.1. Культура волонтерства.
Роль волонтерства у формуванні цивільної культури. Призначення волонтерів, їх мотивація.
Форми і способи самоорганізації членів добровільних формувань цивільного захисту.
Тема 1.2. Основи пожежної та техногенної безпеки.
Загальні вимоги пожежної та техногенної безпеки. Протипожежні вимоги до територій населених пунктів, котеджних містечок, дачних і садових товариств.
Заходи з забезпечення техногенної та пожежної безпеки.Створення бази матеріально-технічних резервів для проведення заходів із ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
Система оповіщення населення про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацій. Утримання евакуаційних шляхів і виходів та вимоги до них. Заходи з евакуації.
Лабораторно-практична робота 1.
Прогнозування та оцінка можливих надзвичайних ситуацій та їх наслідки.
Тема 1.3. Просвітницька робота з населенням.
Проведення заходів просвітницького характеру з населенням.Організація заходів з різними категоріями населення. Методи роботи з дітьми.
Лабораторно-практична робота 2.
Моделювання заходів просвітницького характеру. Алгоритм організації просвітницької роботи у школах, в установах та на підприємствах.
Тема 1.4. Введення в екстремальну психологію.
Психологічна підготовка членів добровільних формувань цивільного захисту до дій в умовах надзвичайних ситуацій.
Лабораторно-практична робота 3.
Екстремальні ситуації, їх вплив на членів добровільних формувань цивільного захистута постраждалих.Ознайомлення з поняттями психологічної готовності до дій в умовах надзвичайних ситуацій. Основні напрями формування психологічної готовності: розвиток почуття відповідальності за виконання свого обов'язку; набуття і постійне удосконалення досвіду дій в реальних умовах надзвичайних ситуацій (землетрус, вибухи, повені, пожежі, аварії на хімічних і радіаційно-небезпечних об'єктах, епідемії тощо); відпрацювання дій на моделях надзвичайних ситуацій, розвиток здібностей переносити інтенсивні екстремальні і довготривалі фізичні навантаження; накопичення досвіду гострих емоційних впливів під час роботи з постраждалими, загиблими, розвиток вольових якостей; тренування оперативного мислення.
Навички ефективного спілкування з оточуючими, як запорука успішного виконання завдань у сфері цивільного захисту.
Лабораторно-практична робота 4.
Тренінгові заняття, на яких відпрацьовуються наступні питання:
1. Види контактів, стереотип поведінки в різних ситуаціях.
2. Особливості спілкування в екстремальних ситуаціях.
3. Відпрацювання навичок спілкування з постраждалими, які перебувають в негативному психічному стані.
4. Формування вміння протидії емоційному зараженню, яке призводить до панічних настроїв під час НС.
5. Формування навичок спілкування з керівництвом та колегами.
Модуль ІІ. ПОЖЕЖНА ПІДГОТОВКА
2.1. Пожежна техніка та оснащення
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
всього |
з них на лабораторно-практичні роботи |
2.1.1 |
Пожежні автомобілі та мотопомпи |
3 |
2 |
2.1.2 |
Пожежно-технічне обладнання та спорядження |
1 |
1 |
2.1.3 |
Пожежне устаткування пожежно-рятувального транспортного засобу, порядок його експлуатації |
3 |
3 |
2.1.4 |
Вогнегасники та вогнегасні речовини |
3 |
3 |
2.1.5 |
Системи обладнання протипожежного захисту |
2 |
2 |
|
Всього |
12 |
11 |
Тема 2.1.1. Пожежні автомобілі та мотопомпи.
Класифікація пожежних автомобілів.
Основні пожежні автомобілі: види, призначення, тактико-технічні характеристики. Розміщення на них обладнання.
Спеціальні пожежні автомобілі: види, призначення, тактико-технічні характеристики. Розміщення на них обладнання.
Допоміжні пожежні автомобілі: види та призначення.
Пожежні автомобілі, які знаходяться в оперативному розрахунку державних пожежно-рятувальних частин, місцевих і добровільних пожежних команд.
Пожежні мотопомпи. Призначення, класифікація, характеристики та їх будова.
Лабораторно-практична робота 1.
Ознайомлення з пожежними автомобілями та мотопомпами.
Відпрацювання вправ із зняття та розміщення пожежно-технічного обладнання.
Підготовка до роботи з пожежними мотопомпами. Відпрацювання вправ із забору води з вододжерел. Здійснення обслуговування пожежних мотопомп.
Тема 2.1.2. Пожежно-технічне обладнання та спорядження.
Лабораторно-практична робота 2.
Види спеціального (захисного) одягурятувальника, його призначення.
Спорядженнярятувальника, терміни та порядок його випробування.
Рятувальна мотузка, її призначення, терміни та порядок проведення випробування.
Ручний немеханізований інструмент: ломи, багри, гаки, сокири, пили, лопати, хлопавки. Технічне обслуговування немеханізованого інструменту.
Ручний механізований аварійно-рятувальний інструмент та його класифікація.
Механізований інструмент з електро-, пневмо-, гідроприводом. Пневматичні подушки та клинки, гідравлічні ножиці, розтискачі й домкрати. Загальна будова, технічні характеристики.
Ознайомлення зі спеціальним (захисним) одягом та спорядженням рятувальника. Відпрацювання порядку одягання.
Типові способи та прийоми роботи з механізованим та немеханізованим інструментом. Вимоги безпеки праці під час роботи з інструментом.
Тема 2.1.3. Пожежне устаткування пожежно-рятувального транспортного засобу, порядок його експлуатації.
Лабораторно-практична робота 3.
Ознайомлення з видами напірних пожежних рукавів та групи їх міцності. Правила експлуатації напірних пожежних рукавів: маркування, періодичність та порядок випробовування, збереження, перекантовка.
Види всмоктувальних (напірно-всмоктувальних) рукавів. Правила їх експлуатації: маркування, періодичність та порядок випробовування, збереження.
Рукавне обладнання, яким укомплектовано пожежно-рятувальний транспортний засіб (ручні пожежні стволи, рукавні головки, пінозмішувач, всмоктувальний фільтр-клапан, рукавний колектор та розгалузник, гідроелеватор): маркування, будова, технічні характеристики та порядок застосування.
................Перейти до повного тексту