1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Роз"яснення


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ПРАЦІ
РОЗ'ЯСНЕННЯ
19.09.2017
Головам міських рад міст
обласного значення,
об'єднаних територіальних громад
Роз'яснення
щодо повноважень з питань контролю за додержанням законодавства про працю
Державна служба України з питань праці на додаток до листа від 22.06.2017 № 6827/1/4-ДП-17 надає рекомендації щодо реалізації делегованих повноважень у сфері державного контролю за додержанням законодавства про працю.
I. Організація реалізації повноважень
Статтею 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об'єднаних територіальних громад належать здійснення на відповідних територіях контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством та накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством.
З метою забезпечення реалізації зазначених повноважень міські ради міст обласного значення, сільські, селищні, міські ради об'єднаних територіальних громад (далі - ОМС) можуть прийняти, відповідно до статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" , рішення:
- про створення структурного підрозділу, на який покладатиметься обов'язок здійснення контролю за додержанням законодавства про працю, визначити його чисельність та структуру;
- про введення посади (посад) з повноваженнями інспектора праці;
- про покладання обов'язків інспектора праці на одну (кілька) із існуючих посад (за умови можливості виконання інших повноважень без шкоди для виконання контрольних функцій).
Рішення про створення структурного підрозділу чи введення окремої (додаткової) посади приймається на сесії відповідної ради з дотриманням вимог статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" .
Після прийняття відповідного рішення про створення структурного підрозділу необхідно розробити положення про підрозділ, визначити його структуру, чисельність, розподіл обов'язків, посадові інструкції працівників, після чого вживаються заходи щодо призначення на відповідні посади.
У разі введення окремої (додаткової) посади розробляється посадова інструкція.
Рішення про покладання обов'язків на існуючий структурний підрозділ або посаду приймається головою органу місцевого самоврядування чи об'єднаної територіальної громади з дотриманням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" .
У разі покладання обов'язків інспектора праці на існуючий структурний підрозділ чи особу - вносяться зміни до існуючого положення чи посадової інструкції працівника з урахуванням вимог статті 32 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України). Наголошуємо на необхідність попередження посадової особи ОМС про внесення змін до посадової інструкції за два місяці відповідно до статті 32 КЗпП України.
II. Видача посвідчень інспекторам праці
Відповідно до пункту 3 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 295 (далі - Порядок), підставою для видачі посвідчення інспектора праці посадовій особі виконавчого органу ради є лист сільського, селищного, міського голови, до якого додається заповнена картка обліку даних інспектора праці відповідно до форми, затвердженої Мінсоцполітики.
Заповнена картка обліку даних інспектора праці з фотокарткою інспектора праці розміром 3 х 4 см (для посвідчення) направляється до Держпраці (01025, м. Київ, вул. Десятинна, 14). Інформація про видане посвідчення вноситься до реєстру посвідчень інспекторів праці, який ведеться Держпраці. Держпраці забезпечує передачу посвідчення до ОМС через територіальні органи Держпраці.
З інформацією щодо виданих посвідчень інспекторам праці можна ознайомитися на сайті Держпраці у розділі Здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю - Інформація щодо виданих посвідчень інспекторам праці або за телефоном (044) 288-10-00. У інформації зазначається номер посвідчення, місце роботи інспектора праці, посада та його фото.
Оформлене посвідчення видається інспектору праці, після чого він може здійснювати інспекційні відвідування (невиїзні інспектування) відповідно до Порядку. Методологічне забезпечення та координація дій інспекторів праці покладається на відповідний територіальний орган Держпраці відповідної області.
III. Прийняття рішення про інспекційне відвідування
Підстави для здійснення інспекційних відвідувань визначені пунктом 5 Порядку . Здійснення контрольних заходів з інших підстав не допускається.
Рішення про доцільність проведення відповідних заходів з підстав, визначених підпунктами 5 - 7 пункту 5 та пунктом 31 Порядку , приймає керівник органу контролю, його заступник. Також керівник органу контролю може прийняти рішення на підставі підпункту 3 пункту 5 Порядку про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийняте за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та джерел, зазначених у підпунктах 1, 2, 4 - 7 пункту 5 Порядку .
Рішення керівника органу контролю оформлюється відповідно до підрозділу "Накази (розпорядження)" розділу "Складення деяких видів документів" Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 № 1242, шляхом видання наказу.
IV. Внесення відомостей про повідомну реєстрацію
Після прийняття рішення про інспекційне відвідування інспектор праці здійснює повідомну реєстрацію. Повідомна реєстрація проводиться шляхом внесення відповідним територіальним органом Держпраці відомостей про інспектора праці, що здійснює відвідування, та об'єкт відвідування до Реєстру інспекційних відвідувань та рішень інспектора праці про відвідування роботодавця.
Подання інформації про відвідування подається шляхом службового листування. В листі на повідомну реєстрацію повинна міститися інформація, передбачена Порядком повідомної реєстрації, що затверджений наказом Держпраці № 76 від 22.06.2017, викладена у формі таблиці, встановленій вказаним наказом. З порядком повідомної реєстрації та формою таблиці для подання інформації можна ознайомитися на офіційному сайті Держпраці за посиланням: http://dsp.gov.ua/nakazy-derzhpratsi/.
Перед присвоєнням інспекційному відвідуванню номеру, інспектор праці, що реєструє відвідування, повідомляється про наявні у Реєстрі записи щодо відвідувань, проведених упродовж попередніх 12 календарних місяців.
Якщо до Реєстру вноситься запис про інспекційне відвідування роботодавця щодо якого упродовж попередніх 6 календарних місяців здійснювались інспекційні відвідування, керівник територіального органу (інша уповноважена ним посадова особа) вивчає питання про доцільність його проведення та приймає відповідне рішення.
Підтвердження повідомної реєстрації відвідування здійснюється шляхом надання відповідним територіальним органом Держпраці листа про здійснення повідомної реєстрації з номером відвідування. Інспекційне відвідування може бути розпочате лише після отримання інспектором праці вказаного листа.
V. Здійснення інспекційного відвідування
Під час підготовки до проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування інспектор праці, якщо тільки він не вважатиме, що це завдасть шкоди інспекційному відвідуванню або невиїзному інспектуванню, може одержати (шляхом письмового запиту) інформацію та/або документи, що стосуються предмета інспекційного відвідування чи невиїзного інспектування, від об'єкта відвідування, державних органів, а також шляхом проведення аналізу наявної (загальнодоступної) інформації про стан додержання законодавства про працю.
Документи, отримані під час підготовки до проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, що містять інформацію про порушення об'єктом відвідування вимог законодавства про працю, долучаються до матеріалів інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.
Інспектори праці можуть проводити інспекційні відвідування або невиїзні інспектування. Інспекційні відвідування проводяться за місцем знаходження роботодавця. Невиїзні інспектування можуть проводитися у приміщенні органу контролю на підставі рішення керівника органу контролю, погодженого із об'єктом відвідування, якщо підставою для контрольного заходу стали звернення працівника, рішення суду, повідомлення правоохоронного органу, інформація державних органів, профспілкових організацій тощо (підпункти 1, 4 - 7 пункту 5 Порядку ). Контроль за оформленням трудових відносин незалежно від підстав здійснюється виключно шляхом інспекційних відвідувань.

................
Перейти до повного тексту