1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
18.09.2017 №546-р
Про порушення законодавствапро захист від недобросовісної конкуренціїта накладення штрафу
Розглянувши матеріали справи № 27-26.4/47-11 про порушення товариством з обмеженою відповідальністю «Астеліт» (з 02.02.2016 - товариство з обмеженою відповідальністю «лайфселл») (м. Київ) (далі - ТОВ «лайфселл», ТОВ «Астеліт», Відповідач, Оператор) (код ЄДРПОУ 22859846) законодавства про захист від недобросовісної конкуренції та подання з попередніми висновками від 13.04.2017 № 27-26.4/47-11/139-спр, Антимонопольний комітет України (далі - Комітет),
ВСТАНОВИВ:
ПРЕДМЕТ СПРАВИ
Розпорядженням державного уповноваженого Комітету від 23.02.2011 № 12/60-р розпочато розгляд справи № 27-26.4/47-11 за ознаками вчинення ТОВ «лайфселл» порушення, передбаченого статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації стосовно детальних умов тарифікації вихідних дзвінків рухомого (мобільного) зв'язку, що вводить в оману.
ВІДПОВІДАЧ
ТОВ «лайфселл» (вул. Солом'янська, 11, літера А, м. Київ, ідентифікаційний код 22859846) надає послуги рухомого (мобільного) телефонного зв'язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв'язку на всій території України згідно з ліцензією № 000311, виданою Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації від 16.02.2016.
Отже, відповідно до абзацу дванадцятого статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» ТОВ «лайфселл» є суб'єктом господарювання.
ПРОЦЕДУРНІ ДІЇ
Під час здійснення Комітетом дослідження щодо дотримання суб'єктами господарювання законодавства про захист від недобросовісної конкуренції при здійсненні своєї діяльності, у січні 2011 року в мережі Інтернет на сайті ТОВ «Астеліт» (www.life.com.ua) була виявлена інформація про тарифні плани, які пропонувало ТОВ «Астеліт» як оператор мобільного зв'язку. За результатами проведеного дослідження достовірності поширеної в мережі Інтернет на сайті
інформації щодо тарифікації вихідних дзвінків у тарифних планахТОВ «лайфселл», розпорядженням державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 23.02.2011 № 12/60-р розпочато розгляд справи № 27-26.4/47-11 за ознаками вчинення ТОВ «лайфселл» порушення, передбаченого статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.
На подання з попередніми висновками від 13.04.2017 № 27-26.4/47-11/139-спр ТОВ «лайфселл» листом від 19.05.2017 № 2285 (зареєстрований у Комітеті 22.05.2017 за № 8-01/4808) надало власні заперечення (далі - Заперечення), не погоджуючись з висновками Комітету та вважаючи їх незаконними та необгрунтованими.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Комітетом у січні 2011 року на сайті Відповідача в тарифному плані «Оптимальний Life:)», який пропонувало ТОВ «лайфселл», було виявлено таку інформацію про вартість дзвінків (вихідних викликів) і тарифікацію міжнародних дзвінків:
«Дзвінки на всі номери life:), грн./хв. - 0.;
Дзвінки на номери мереж фіксованого зв'язку та номери інших операторів мобільного зв'язку України, грн./хв. - 1,00».
Водночас вищезазначений тарифний план містить примітку такого змісту: «Для тарифікації дзвінків по Україні застосовується повна тарифна одиниця часу - 30 секунд, починаючи з першої секунди. Для тарифікації дзвінків до 30 секунд застосовується повна тарифна одиниця часу - 30 секунд...»
Під час розгляду справи для отримання інформації Комітетом були направлені Вимоги № 27-29.3/12-1987 від 28.02.2011, № 136-29/12-7093 від 04.08.2011 та № 136­29/04-1605від 14.02.2012 до Відповідача, в яких запитувалась, зокрема, така інформація:
1. У вимозі № 27-29.3/12-1987 від 28.02.2011:
«Яким чином Відповідач здійснює тарифікацію дзвінків по Україні, посекундно чи похвилинно?
Якщо тарифікація похвилинна, надати пояснення чому в примітці тарифного плану «Оптимальний Life:)» зазначено, що тарифікація дзвінків по Україні застосовується повна одиниця часу - 30 секунд, починаючи з першої секунди, а якщо тарифікація посекундна, надати пояснення чому в тарифному плані «Оптимальний Life:)» є посилання на вартість за хвилину розмови».
2. У вимозі №136-29/12-7093 від 04.08.2011:
«Чи були дійсними на момент отримання зазначеної вимоги тарифні плани Відповідача, такі як «Оптимальний Life:)», «Місцевий Life:)», «Вільний Life:)», та «Life:) шалений день» і чи були внесені зміни до умов зазначених тарифних планів?»
3. У вимозі № 136-29/04-1605 від 14.02.2012:
«Надати роз'яснення щодо системи розрахунків, яка застосовується Відповідачем при тарифікації вихідних дзвінків у тарифних планах «Вільний Life:)», «Оптимальний Life:)», «Місцевий Life:)» та «Life:) шалений день».
Пояснити, що Відповідач розуміє під значенням повна тарифна одиниця часу - одна хвилина та повна тарифна одиниця часу - 30 секунд?
Надати обґрунтоване роз'яснення, яким чином здійснюється тарифікація дзвінків, якщо в тарифному плані зазначено, що тарифікація починається з першої секунди?
Надати відповідні роз'яснення щодо змісту примітки, зазначеної в тарифному плані «Вільний Life:)»: «Для тарифікації дзвінків до однієї хвилини застосовується повна одиниця часу - одна хвилина».
Зазначити, яка саме тарифікація дзвінків, на момент отримання зазначеної вимоги, застосовується Відповідачем у тарифних планах «Оптимальний Life:)» та «Місцевий Life:)»: тарифна одиниця 30 секунд або повна тарифна одиниця - одна хвилина?».
На вимогу Комітету № 27-29.3/12-1987 від 28.02.2011 стосовно тарифікації дзвінків по Україні, посекундно чи похвилинно, Відповідач у листі № 1438 від 17.03.2011 (зареєстрований у Комітеті 21.03.2011 за № 8-127/2603) повідомив, що ТОВ «Астеліт» надає можливість своїм абонентам обрати декілька варіантів тарифних планів, у кожному з яких застосовуються різні тарифні одиниці, зокрема, у тарифних планах «Вільний Life:)», «Оптимальний Life:)», «Місцевий Life:)» та «Life:) шалений день» застосовується одиниця послуг, що надаються, 30 секунд та повна одиниця часу - 30 секунд, у тарифному плані «Єдиний» застосовується одиниця послуг, що надаються, 1 секунда та повна одиниця часу - 1 секунда, а в тарифних планах «Супер life:) 15», «Вільний Life:) максимум ЗАХІД» та «Вільний Life:) Максимум Без поповнень» застосовується одиниця послуг, що надаються, 60 секунд та повна одиниця часу - 60 секунд.
Крім того, цим же листом Відповідач повідомив: «В білінговій системі Оператора, виходячи з технічної можливості, ведеться облік наданих телекомунікаційних послуг у секундах. При цьому, під час нарахування плати за надані телекомунікаційні послуги абонентам, які обслуговуються на умовах тих чи інших тарифних планів, застосовується відповідна для конкретного тарифного плану повна тарифна одиниця часу, що відповідає обсягу послуг, які надаються. Посилання на вартість хвилини наводиться Товариством в інформації про кожен тарифний план, метою чого є надання абоненту можливості порівнювати вартість дзвінків у його тарифному плані з їхньою вартістю в інших тарифних планах, у тому числі й тарифних планах інших операторів. При цьому слід зазначити, що посилання на вартість послуг, що залежать від обсягу, у хвилинному вимірі, є усталеною для практично усіх без виключення операторів зв'язку та застосовується у нормативно-правових галузевих актах».
Стосовно системи розрахунків, яку Відповідач застосовував на дату отримання вимоги Комітету № 136-29/04-1605 від 14.02.2012, при тарифікації вихідних дзвінків у тарифних планах «Вільний Life:)», «Оптимальний Life:)», «Місцевий Life:)» та «Life:) шалений день», ТОВ «Астеліт» у листі від 24.02.2012 № 1340 (зареєстрований у Комітеті 29.02.2012 за № 8-03/1795) повідомило, що:
1. У тарифному плані «Вільний Life:)» вартість вихідного виклику на номери інших операторів становила 0,39 грн/хв. без ПФ, якщо розмова триває, наприклад:
- 1 сек. - споживач/абонент сплачує0,39 грн без ПФ;
- 1 хв. - споживач/абонент сплачує 0,39 грн без ПФ;
- 1 хв. 28 сек. - споживач/абонент сплачує 0,78 грн без ПФ.
При цьому в примітках тарифного плану «Вільний Life:)» зазначено, що «для тарифікації дзвінків по Україні застосовується повна тарифна одиниця часу - одна хвилина, починаючи з першої секунди. Для тарифікації дзвінків до однієї хвилини застосовується повна тарифна одиниця часу - одна хвилина».
2. У тарифному плані «Оптимальний Life:)» вартість вихідного виклику на номери інших операторів становила 1,00 грн/хв. без ПФ, якщо розмова триває, наприклад:
- 1 сек. - споживач/абонент сплачує 1,00 грн без ПФ;
- 1 хв. - споживач/абонент сплачує 1,00 грн без ПФ;
- 1 хв. 28 сек. - споживач/абонент сплачує 2,00 грн без ПФ.
3. У тарифному плані «Місцевий Life:)» вартість вихідного виклику на номери інших операторів становила 0,50 грн/хв. без ПФ, якщо розмова триває, наприклад:
- 1 сек. - споживач/абонент сплачує 0,50 грн без ПФ;
- 1 хв. - споживач/абонент сплачує 0,50 грн без ПФ;
- 1 хв. 28 сек. - споживач/абонент сплачує 1,00 грн без ПФ.
При цьому в примітках тарифних планів «Оптимальний Life:)» та «Місцевий Life:)» зазначено, що «для тарифікації дзвінків по Україні застосовується повна тарифна одиниця часу - 30 секунд, починаючи з першої секунди. Для тарифікації дзвінків до однієї хвилини застосовується повна тарифна одиниця часу - 30 секунд. З 02.12.11 для тарифікації дзвінків по Україні застосовується повна тарифна одиниця часу - одна хвилина, починаючи з першої секунди. Для тарифікації дзвінків до однієї хвилини застосовується повна тарифна одиниця часу - одна хвилина» .
4. У тарифному плані «Life:) шалений день» вартість вихідного виклику на номери інших операторів становила 1,00 грн/хв. без ПФ, якщо розмова триває, наприклад:
- 1 сек. - споживач/абонент сплачує 1,00 грн без ПФ;
- 1 хв. - споживач/абонент сплачує 1,00 грн без ПФ;
- 1 хв. 28 сек. - споживач/абонент сплачує 2,00 грн без ПФ.
Стосовно повної тарифної одиниці часу Відповідач повідомив, що «повна тарифна одиниця часу - означає обсяг телекомунікаційних послуг, що надаються абоненту та який враховується при розрахунках зі споживачем/абонентом. В залежності від тарифного плану, обраного абонентом, повна тарифна одиниця часу може дорівнювати періоду часу рівному одній секунді, одній хвилині (60 секундам), або періоду часу, рівному 30 секундам тощо. Законодавство України не встановлює для операторів обов'язку застосовувати виключно секунду в якості повної тарифної одиниці часу».
Додатково Відповідач проінформував, «що у зв'язку з впровадженням нових тарифних планів, підключення до тарифних планів «Оптимальний Life:)» та «Місцевий Life:)» після 31.12.2011 неможливе. Тарифний план «Оптимальний Life:)» діє до 31.03.2012 включно. Тарифний план «Місцевий Life:)» діє до 30.06.2012 включно».
З метою отримання оновленої інформації Комітет направив Відповідачу вимогу від 04.12.2015 № 127-26/09-12118, в якій запитувалась така інформація:
1. Перелік усіх тарифних планів ТОВ «Астеліт», до яких на момент отримання цієї вимоги здійснюється підключення абонентів.
1.1. Роздруківки таких тарифних планів, у тому числі щодо кожного з вищеназваних тарифних планів, інформація про тарифікацію (посекундну, похвилинну тощо), яка доноситься до споживача/абонента. А також детальне пояснення стосовно фактичного моменту списання вартості за хвилину розмови з абонента.
1.2. Копії наказів про введення таких тарифних планів у дію.
2. Зазначати, з якого часу та де саме в Україні (в засобах масової інформації, друкованих виданнях, на радіо, телебаченні та в Інтернеті тощо) рекламуються тарифні плани ТОВ «Астеліт», до яких здійснюється підключення абонентів на момент отримання вимоги?
На вищезазначену вимогу ТОВ «Астеліт» листом № 8-127/826 від 01.02.2016 повідомило, що на дату отримання зазначеної Вимоги Відповідач здійснював підключення до телекомунікаційних послуг за такими публічними тарифними планами: «Шалений день», «Шалений день+», «Шалений день класичний», «Шалений день безліміт», «3G+СмартфонL345», «Все включено», «Все включено+», «Все включено VIP», «Вигідний», «Вигідний післяоплата», «business Life 15», «business Life 15 післяоплата», «business Life 39», «business Life 39 післяоплата», «business Life 59», «business Life 59 післяоплата», «business Life 149», «business Life 149 післяоплата», «business Life 35», «business Life 35 післяоплата», «business Life 79», «business Life 79 післяоплата», «business Life 75», «business Life 75 післяоплата», «3G Смартфон», «:3в+Шалений день Ultra», «30+Шалений день», «Базовий 3G», «Базовий 3G післяоплата», «Оптимальний 3G», «Оптимальний 3G післяоплата», «Преміальний 3G», «Преміальний 3G післяоплата», «Вільний Life Ultra», «Вільний Life 2015», «Вільний Life +», «Зв+Гаджет», «Безмежний BUSINESS Life 300», «Безмежний BUSINESS Life 300 післяоплата», «Безмежний BUSINESS Life 500», «Безмежний BUSINESS Life 500 післяоплата», «Life:) Смартфон+», «3G+Вільний Life:)», «VIP 3GСмартфон», «Все включено», «Безлімітний Все включено», «Все включено VIP», «Безлімітний Все включено післяоплата», «Міжнародний Life:)», «3G+ Смартфон Ultra».
Крім того, Відповідач листом № 8-127/826 від 01.02.2016 надав Комітету копії наказів про введення в дію зазначених тарифних планів. У наказах про введення в дію тарифних планів «Шалений день», «Шалений день+», «Шалений день класичний», «Шалений день безліміт», «Вигідний», «Вигідний післяоплата», «business Life 15», «business Life 15 післяоплата», «Все включено», «business Life 35 післяоплата», «business Life 75 післяоплата», «business Life 39», «business Life 39 післяоплата», «business Life 59», «business Life 59 післяоплата», «business Life 79», «business Life 79 післяоплата», «Базовий 3G», «Базовий 3G післяоплата», «Оптимальний 3G», «Оптимальний 3G післяоплата», «Преміальний 3G», «Преміальний 3G післяоплата»,
«Вільний Life:) Ultra», «Вільний Life:) 2015», «3G+ Шалений день Ultra»,«:3в+Гаджет», «Все включено VIP», «Безмежний BUSINESS Life 300», «Безмежний BUSINESS Life 300 післяоплата», «Безмежний BUSINESS Life 500», «Безмежний BUSINESS Life 500 післяоплата», «Life:) Смартфон+», «VIP ЗвСмартфон», «Безлімітний Все включено», «Безлімітний Все включено післяоплата», «Міжнародний Life:)» міститься текст такого змісту: «Тарифікація вихідних та переадресованих дзвінків (телекомунікаційної послуги передавання інформації голосом) є посекундною та здійснюється в першу секунду кожної хвилини телекомунікаційної послуги. У вартість першої секунди кожної хвилини телекомунікаційної послуги включені наступні 59 секунд без додаткової тарифікації» (далі - Комунікація).
При цьому в тарифному плані «Шалений день» вартість вихідного виклику на номери інших операторів становить 0,86 грн/хв. без ПФ та ПДВ. Так, наприклад, якщо розмова триває:
- 1 сек. - споживач/абонент сплачує 0,86 грн без ПФ та ПДВ;
- 1 хв. - споживач/абонент сплачує 0,86 грн без ПФ та ПДВ.
Отже, виходячи з наведеного можна зробити висновок, що при кінцевому розрахунку за використані хвилини та секунди розмови Відповідач стягує кошти за вихідні дзвінки в повному обсязі незалежно від того, чи споживач/абонент проговорить 1 секунду чи 1 хвилину.
Тобто, кошти стягуються за повну хвилину, і навіть якщо споживач/абонент проговорив декілька секунд, Відповідач ці секунди рахує як хвилину розмови.
Під час розслідування Комітетом були направлені листи про надання інформації до таких громадських об'єднань, як Всеукраїнська Федерація Споживачів «ПУЛЬС» та Громадська організація «Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз «ТЕСТ».
На питання Комітету: «Як ви розумієте, що таке посекундна тарифікація вихідних дзвінків?» та «Як ви розумієте, що таке похвилинна тарифікація вихідних дзвінків?» Всеукраїнська Федерація Споживачів «ПУЛЬС» зазначила, що:
посекундна тарифікація може означати тільки нарахування плати за кожну секунду розмови після з'єднання;
похвилинна тарифікація означає призначення тарифу за повну хвилину розмови/з'єднання.
Громадська організація «Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз «ТЕСТ» на питання Комітету: «Як ви розумієте, що таке похвилинна тарифікація вихідних дзвінків?» зазначила: «Осуществление звонка потребителем производится процедурно последовательно, т.е. начиная с набора соответствующего номера, затем нажатие кнопки вызова абонента (в течение которого оператор осуществляет соединение с вызываемым номером). Тарификация осуществляется именно с момента соединения и до прерывания соединения. Все процессы можно считать в различных временных режимах, общепринятыми считаются минуты и секунды. Минутной тарификацией можно назвать подсчет времени по отношению к деньгам. Поскольку в минуте 60 секунд, то минутная тарификация должна считаться с первой секунды
включительно по 60 секунду включительно. Это время (полная
минута) должно быть привязано к финансовому расчету» (мовою оригіналу).
На питання Комітету: «Як ви розумієте, що таке посекундна тарифікація вихідних дзвінків?» Громадська організація «Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз «ТЕСТ» зазначила: «Осуществление звонка потребителем производится процедурно последовательно, т.е. начиная с набора соответствующего номера, затем нажатие кнопки вызова абонента (в течение которого оператор осуществляет соединение с вызываемым номером). Тарификация осуществляется именно с момента соединения и до прерывания соединения. Все процессы можно считать в различных временных режимах, общепринятыми считаются минуты и секунды. Посекундной тарификацией можно назвать подсчет времени в секундах по отношению к деньгам. Поскольку здесь не указана привязка к минутам, то количество секунд не ограничивается 60, секундная тарификация начинается с первой до прекращения соединения. Причем все секунды должны быть самостоятельными единицами и не объединяться. Полученное время в секундах должно быть привязано к финансовому расчету» (мовою оригіналу).
На питання Комітету: «Чи може вводити в оману інформація, яка міститься в тарифному плані оператора мобільного зв'язку, а саме: тарифікація вихідних та переадресованих дзвінків (передавання інформації голосом, передача даних та факсимільних повідомлень) є посекундною та здійснюється в першу секунду кожної хвилини розмови, секунди з другої по шістдесяту кожної хвилини розмови не тарифікуються» Громадська організація Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз «ТЕСТ» повідомила: «Такая формулировка вводит потребителя в заблуждение. Поскольку общепринятыми на протяжении последних лет являются тарификации по минутам и по секундам, то игра словами что тарифицируется (т.е используется для оплаты) только первые секунды минут, то у потребителя создается впечатление, что он платит только, например, за 5 секунд при пятиминутном разговоре. Фактически же стоимость указанных тарифицируемых секунд сопоставима по стоимости всей минуты, при этом потребитель, начиная со второй секунды, уже не может прекратить оплату разговора, у него вся минута фактически уже оплачена. Поэтому такую тарификацию можно фактически считать поминутной» (мовою оригіналу).
Враховуючи наведене, можна зробити висновок, що інформація, зазначена в примітках тарифних планів ТОВ «лайфселл» щодо тарифікації вихідних дзвінків, на думку Всеукраїнської Федерації Споживачів «ПУЛЬС» та Громадської організації «Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз «ТЕСТ», може вводити споживачів в оману.
Крім того, за інформацією ТОВ «лайфселл», абоненти Відповідача повідомляються про умови тарифікації кількома шляхами: інформацією на офіційному веб-сайті Відповідача, інформацією на стартових пакетах, буклетах, рекламних листівках ТОВ «лайфселл» та шляхом звернення до колл-центру Відповідача.
Покроковий алгоритм знаходження інформації про тарифікацію вихідних дзвінків на офіційному сайті Відповідача lifecell.com.ua такий: абонент знаходить необхідний тарифний план, прогортає сторінку донизу та завантажує опцію «повні умови», далі прогортає сторінку донизу та завантажує опцію «детальні умови тарифікації, мінімальний строк та додаткові умови надання послуг, що стосуються цього тарифного плану», далі внизу сторінки завантажує опцію «додаткові умови надання послуг», де міститься такий текст: «тарифікація вихідних та переадресованих дзвінків (телекомунікаційної послуги передавання інформації голосом) є посекундною та
здійснюється в першу секунду кожноїхвилини телекомунікаційноїпослуги. У рахунок вартості першої секунди кожної хвилини телекомунікаційної послуги надаються наступні 59 секунд без додаткової тарифікації».
Відповідач вважає, що зазначене розміщення детальної інформації про умови тарифікації на веб-сайтах є загальносвітовою практикою, та наводить приклади розміщення інформації щодо умов тарифікації операторами мобільного зв'язку різних країн світу.
Однак, як свідчить загальносвітова практика, для ознайомлення з детальними умовами тарифікації на веб-сайті оператора мобільного зв'язку абоненту потрібно завантажити лише один файл, в якому міститься вся необхідна та вичерпна інформація, необхідна споживачу/абоненту для того, щоб зробити усвідомлений вибір перед придбанням тарифного плану.
Зокрема, з наведених Відповідачем прикладів:
- оператор Нової Зеландії «Orcon» на веб-сайті на сторінці з тарифними планами дзвінків повідомляє про детальні умови тарифікації без необхідності завантажувати додаткові опції на веб-сайті;
- в оператора Великобританії «Vodafone» на веб-сайті на сторінці з тарифними планами дзвінків є опція «full list of prices», після завантаження якої відкривається файл з детальними умовами тарифікації. Тобто, детальні умови тарифікації знаходяться в одному файлі;
- в оператора Люксембурга «Orange» на веб-сайті на сторінці з тарифними планами дзвінків є опція «правова інформація», після завантаження якої відкривається файл з детальними умовами тарифікації. Тобто, детальні умови тарифікації знаходяться в одному файлі.
Стосовно Комунікації Відповідача, то на стартових пакетах та рекламних листівках ТОВ «лайфселл» міститься така інформація про детальні умови тарифікації: «детальну інформацію про умови, їх можливі зміни, тарифікацію перевіряйте: lifecell.com.ua. 0800205433 (безкоштовно зі стаціонарних телефонів в Україні), 5433 (безкоштовно в мережі lifecell) або в пунктах продажу lifecell».
Отже, детальні умови тарифікації Відповідача на стартових пакетах та рекламних листівках не вказані, а є тільки посилання на веб-сайт та телефони довідкової служби.
Для отримання інформації про детальні умови тарифікації у довідковій ТОВ «лайфселл» (5433 - для абонентів Відповідача та 0800205433 - для абонентів інших операторів та з будь-якого міського номера) абонент спочатку має обрати мову для отримання інформації, після цього прослухати інформацію, далі набрати «0» для з'єднання з оператором і тільки після цього зможе дізнатися про детальні умови тарифікації в оператора ТОВ «лайфселл». Зважаючи на перезавантаженість мережі, така довідка забирає надлишкову кількість часу. Крім того, зазначену довідку можна отримати з мобільного телефону виключно після активації сім-карти ТОВ «лайфселл», що суперечить підпунктам 8 та 9 пункту 15 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295 (далі - Правила).
Отже, споживач/абонент не має можливості до укладення договору з Відповідачем ознайомитися з умовами тарифікації ТОВ «лайфселл», які дадуть можливість
споживачу/абоненту зрозуміти, що інформація на сайті є неправдивою,неповною та неточною, якщо в нього не має доступу до телефону іншого мобільного оператора або стаціонарного. Проте додатково зазначаємо, що середньостатистичний споживач/абонент і не зобов'язаний вчиняти дії зі спростування недостовірної інформації, зазначеної виробником щодо своєї продукції. Крім того, в цьому випадку недостовірна інформація не спростовується.
Згідно з пунктом 3 Правил тарифною одиницею (одиниця тарифікації) послуги є одиниця обсягу послуги (тривалість часу (секунда, хвилина), обсяг даних (кілобайт, мегабайт), кількість повідомлень, сеансів зв'язку), за якою здійснюється тарифікація.
Відповідно до пункту 3 статті 39 Закону України «Про телекомунікації» у разі, якщо оператор, провайдер телекомунікацій встановлює плату за телекомунікаційні послуги згідно з почасовими тарифами, то при розрахунках зі споживачами/абонентами він зобов'язаний врахувати лише повні тарифні одиниці часу.
Згідно з абзацами третім та четвертим пункту 65 Правил, обсяг наданих послуг встановлюється на підставі тривалості їх надання та/або обсягу надісланої та/або отриманої споживачем/абонентом інформації. Для ведення обліку обсягу наданих послуг застосовуються тільки повні тарифні одиниці в межах окремого сеансу зв'язку. Неповні тарифні одиниці тарифікації не підлягають.
Згідно з абзацом першим пункту 66 Правил обсяг голосової послуги визначається з моменту фіксації технічними засобами телекомунікацій сигналу відповіді сторони, яка викликається, до моменту фіксації сигналу відбою з'єднання однієї із сторін відповідно до даних автоматизованих систем розрахунків за послуги.
Вищезазначені норми дають підстави споживачу/абоненту вірити, що при вищенаведеній Комунікації Відповідача оплата за послуги рухомого (мобільного) зв'язку здійснюється за кожну фактичну секунду розмови, оскільки тарифною одиницею часу послуг вказана секунда, а формулювання щодо детальних умов тарифікації на веб-сайті ТОВ «лайфселл» неправдиве, неповне та неточне і дає всі підстави споживачу/абоненту вважати, що тарифікація є посекундною, оскільки про це прямо зазначається в Комунікації. Крім того, недостовірна інформація в Комунікації щодо посекундної тарифікації не спростовується неповною і неточною деталізацією з твердженнями: «Тарифікація дзвінків здійснюється в першу секунду кожної хвилини розмови в розмірі зазначеної вартості хвилини. Секунди з другої по шістдесяту не тарифікуються». Та й навіть гіпотетично подальше спростування недостовірної інформації, що надається на самому початку Комунікації, не може вважатися коректним і повноцінним інформуванням.
Отже, зазначені формулювання є неправдивими, неповними та неточними і такими, що можуть ввести в оману споживачів/абонентів щодо детальних умов тарифікації послуг мобільного зв'язку ТОВ «лайфселл».
ВИСНОВКИ У СПРАВІ ТА КВАЛІФІКАЦІЯ ДІЙ ВІДПОВІДАЧА
Відповідно до статті 15-1 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» поширенням інформації, що вводить в оману, є повідомлення суб'єктом господарювання, безпосередньо або через іншу особу, одній, кільком особам або невизначеному колу осіб, у тому числі в рекламі, неправдивих, неповних, неточних відомостей, зокрема внаслідок обраного способу їх викладення, замовчування окремих фактів чи нечіткості формулювань, що вплинули або можуть вплинуть на наміри цих осіб щодо придбання (замовлення) чи
реалізації (продажу, поставки, виконання, надання) товарів, робіт,послуг цього суб'єкта господарювання.
Інформацією, що вводить в оману, є, зокрема, відомості, які:
містять неповні, неточні або неправдиві дані про походження товару виробника, продавця, спосіб виготовлення, джерела та спосіб придбання, реалізації, кількість, споживчі властивості, якість, комплектність, придатність до застосування, стандарти, характеристики, особливості реалізації товарів, робіт, послуг, ціну і знижки на них, а також про істотні умови договору;
містять неповні, неточні або неправдиві дані про фінансовий стан чи господарську діяльність суб'єкта господарювання;

................
Перейти до повного тексту