1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14.09.2017 № 545-р
Про перевірку рішення адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.09.2016 № 34/01-14/05-16 у справі № 19/05-03-4/16
Антимонопольний комітет України, розглянувши подання державного уповноваженого Антимонопольного комітету України А. Загребельської від 22.02.2017 № 8-01/11770/65-зв та відповідні матеріали,
ВСТАНОВИВ:
До Антимонопольного комітету України надійшла (далі - Комітет) заява фізичної особи - підприємця Бабая Володимира Сергійовича від 06.12.2016 № 301 (далі - ФОП Бабай В.С., Заявник) (м. Дніпро, номер запису про проведення державної реєстрації фізичної особи - підприємця 2 224 017 0000 018488) від 06.12.2016 № 301 (зареєстрована в Комітеті 09.12.2016 за № 8-01/11770) (далі - Заява) про перевірку рішення адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.09.2016 № 34/01-14/05-16 у справі № 19/05-03-4/16 (далі - Рішення).
Розпорядженням державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 22.12.2016 № 08/413-р Заяву прийнято до розгляду.
У Рішенні адміністративна колегія Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення) постановила:
"1. Визнати дії ФОП Бабай В.С. (і.к. 2686313659) щодо розміщення на упаковках Масла солодковершкового селянського (штрих-код 4820051970956, штрих-код 4820051970994), яке виготовлено в Україні за ДСТУ 4399:2005, без використання сировини білоруського походження, інформації "Нацыянальныя беларускія традыцыі", "Традыцыі Беларусі" та поширення у такий спосіб неточних відомостей про походження товару, порушенням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, передбаченим статтею - 151 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, шляхом повідомлення суб'єктом господарювання через іншу особу невизначеному колу осіб неточних відомостей, що можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання товарів цього суб'єкта господарювання.
2. Відповідно до частини першої статті 21 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" за вчинення порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, зазначеного у п. 1, накласти штраф на фізичну особу-підприємця Бабай В.С. (і.к. 2686313659) у розмірі 68000 (шістдесят вісім тисяч) гривень.
3. Зобов'язати ФОП Бабай В.С. (і.к. 2686313659) припинити порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, зазначене у п. 1, шляхом припинення поширення інформації, що вводить в оману, на упаковках продукції масло солодковершкове селянське (штрих-код 4820051970956, штрих-код 4820051970994) у двомісячний термін".
У Заяві ФОП Бабай В.С. зазначив, що не погоджується з Рішенням, оскільки адміністративною колегією Відділення було неповно з'ясовано обставини, які мають значення для справи, стосовно того, що напис "Нацыянальныя беларускія традыцыі" на упаковках (обгортках) масла солодковершкового селянського з масовою часткою жиру 72,7 % (маса 200 г, штрих-код 4820051970956) і напис "Традыцыі Беларусі" на упаковках (обгортках) масла солодковершкового селянського з масовою часткою жиру 72,7 % (маса 200 г, штрих-код 4820051970956; і маса 400 г, штрих-код 4820051970994) (далі - Масло) є лише власною назвою продукції і не вказують на те, що ці продукти вироблено в Білорусі або з використанням сировини походженням з Білорусі.
Зазначені написи, на думку Заявника, "лише містять інформацію про якісь "бєларуські традиції". Цими традиціями, наприклад, можуть бути традиції вживання або використання масла солодковершкового в кулінарії Бєларусі, або відповідність виготовлення даного продукту процесу його виготовлення в Бєларусі, або відповідність складових частин продукту сукупності складових частин однорідного продукту, який виготовляється в Бєларусі". При цьому Заявник зауважив, що на упаковках цього продукту розміщено інформацію про виробника та замовника, виробничі потужності, що унеможливлює будь-яку асоціацію з тим, що Масло вироблено в Республіці Білорусь.
Заявник зазначає, що розміщення вказаних написів на упаковках (обгортках) Масла не вводить в оману споживачів стосовно характеристик харчового продукту, у тому числі його ідентичності, складу й походження, а також відсутня інформація про наявність скарг споживачів з питання неповноти інформації про виробника цього Масла.
У зв'язку з наведеним Заявник вважає, що висновок адміністративної колегії Відділення в Рішенні про порушення ФОП Бабаєм В.С. законодавства про захист від недобросовісної конкуренції у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, шляхом повідомлення суб'єктом господарювання через іншу особу невизначеному колу осіб неточних відомостей, що можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання товарів цього суб'єкта господарювання, не відповідає дійсним обставинам справи, просить скасувати Рішення.
Крім того, Заявник повідомив, що станом на грудень 2016 року припинив реалізацію Масла.
На підставі аналізу Рішення та матеріалів справи встановлено наступне.
Як зазначено в Рішенні, розгляд справи № 19/05-03-4/16 розпочато за ознаками вчинення ФОП Бабаєм В.С. порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, передбаченого статтею - 151 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, шляхом повідомлення суб'єктом господарювання через іншу особу невизначеному колу осіб неточних відомостей, внаслідок обраного способу їх викладення, які можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання товарів цього суб'єкта господарювання.
Відповідно до матеріалів справи № 19/05-03-4/16 з лютого 2015 року в магазинах реалізовувалося масло солодковершкове селянське з масовою часткою жиру 72,7 % масою 200 г (штрих-код 4820051970956), на упаковках (обгортках) якого розміщено напис "Нацыянальныя беларускія традыцыі", та з квітня 2016 року масло солодковершкове селянське з масовою часткою жиру 72,7 % масою 200 г і 400 г (штрих-код 4820051970994), на упаковках (обгортках) якого розміщено напис "Традыцыі Беларусі".
На бокових поверхнях упаковок (обгорток) Масла зазначено, що продукт виготовлено в Україні відповідно до ДСТУ 4399:2005, склад продукту та термін придатності до споживання, а також міститься інформація про замовника, виробника продукту та адреса потужностей виробництва (докладний опис оформлення упаковок (обгорток) Масла наведено в Рішенні).
Також вказана інформація на упаковках (обгортках) Масла зазначена і білоруською мовою.
Основним видом діяльності ФОП Бабая В.С. є оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами.
Під час розгляду справи № 19/05-03-4/16 Відділення встановило, що Масло вироблено в Україні ФОП Труш Т.Ю. відповідно до договору № Т 01/10-14 про виготовлення продукції з давальницької сировини від 01.10.2014, укладеного ФОП Бабаєм В.С. з підприємцем.
ФОП Бабай В.С., реалізовуючи Масло, перебував у конкурентних відносинах з іншими виробниками та продавцями масла вершкового.
Згідно з матеріалами справи № 19/05-03-4/16 розробником дизайну і виробником упаковок (обгорток) Масла є ТОВ "Медіаджет" відповідно до договору поставки № 335 від 05.11.2014, укладеного ФОП Бабаєм В.С. із цим товариством.
Вимоги до маркування харчових продуктів визначені Законом України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", статтею 39 якого встановлено, що маркування харчових продуктів повинно забезпечувати споживача інформацією, яка надає йому можливість здійснити вибір харчового продукту відповідно до потреб споживача.
Назва та характеристики товару, а також інша інформація, розміщена на упаковці товару, впливають на наміри споживачів щодо його придбання, дозволяють відрізняти один товар від іншого та забезпечують можливість споживачам зробити свій свідомий і компетентний вибір.
Відділення під час збирання доказів у справі № 19/05-03-4/16 встановило, що інформація, зазначена ФОП Бабаєм В.С. шляхом розміщення на упаковках (обгортках) Масла написів "Нацыянальныя беларускія традыцыі", ":Традыцыі Беларусі",
а також позначення на упаковках (обгортках) Масла білоруською мовою інформації про те, що продукт виготовлено в Україні відповідно до ДСТУ 4399:2005, його склад та термін придатності до споживання, замовника, виробника продукту та адресу потужностей виробництва, може зацікавити потенційного покупця та спонукати його до придбання саме цього Масла, оскільки таке оформлення упаковок (обгорток) могло скласти в споживачів уявлення про виготовлення Масла в Білорусі; виготовлення Масла із сировини білоруського походження; виготовлення Масла за традиціями Білорусі; виготовлення Масла за державними стандартами Білорусі.
Під час з'ясування дійсних обставин справи № 19/05-03-4/16 щодо підстав розміщення на упаковках (обгортках) Масла написів "Нацыянальныя беларускія традыцыі" і ":Традыцыі Беларусі" Відділення одержало письмові пояснення ФОП Бабая В.С. (листи від 04.03.2016 № 12, 08.07.2016 № 25, 27.07.2016 № 28), які містяться в матеріалах цієї справи.
Так, у цих листах ФОП Бабай В.С. зазначив, що допустив помилку, розміщуючи на обгортках Масла написи "Нацыянальныя беларускія традыцыі" і "Традыцыі Беларусі", і не може підтвердити повноту, правдивість і точність цих написів.
Також Відділення під час розгляду справи дослідило питання щодо того, які відомості ФОП Бабай В.С. намагався довести до споживача, розміщуючи вказані написи на упаковках (обгортках) Масла.
Згідно з матеріалами справи № 19/05-03-4/16 ФОП Бабай В.С. пояснив розміщення написів "Нацыянальныя беларускія традыцыі" і "Традыцыі Беларусі" на упаковках (обгортках) Масла тим, що він "намагався донести до споживача інформацію щодо якості Масла, як якісного молочного продукту, зважаючи на те, що у широкого кола споживачів продукція, яка виготовлена в Республіці Білорусь асоціюється, як продукція виготовлена з натуральної сировини без додавання рослинних жирів та консервантів, за технологією, розробленою за часів Радянського Союзу".
Отже, ФОП Бабай В.С. підтвердив свій намір викликати у споживача асоціацію з продукцією, що має відношення до Республіки Білорусь, шляхом розміщення на упаковках (обгортках) Масла зазначених написів білоруською мовою.
Під час збирання доказів у справі № 19/05-03-4/16 Відділення провело опитування споживачів з метою об'єктивного з'ясування сприйняття споживачами інформації у вигляді написів "Нацыянальныя беларускія традыцыі", "Традыцыі Беларусі", розміщених ФОП Бабаєм В.С. на упаковках (обгортках) Масла.
В анкетах опитування містились питання, на які респонденти могли б надати відповіді, покладаючись виключно на власні знання, уподобання та досвід споживання масла вершкового.
Так, до анкети були включені питання та запропоновані варіанти відповідей, а саме:
- при позначенні на упаковці (обгортці) Масла написів "Нацыянальныя беларускія традыцыі", "Традыцыі Беларусі" респондент очікує, що Масло вироблено в Україні національним виробником (або вироблено в Білорусі білоруським виробником) (питання №№ 4 і 5);
- чи може вплинути на намір споживача стосовно придбання Масла інформація, розміщена на його упаковках (обгортках) у вигляді написів "Нацыянальныя беларускія традьїцьіі", "Традьїцьіі Беларусі" (питання №№ 8 і 9);
- як респондент, як споживач, сприймає інформацію щодо написів "Нацыянальныя беларускія традыцыі", "Традыцыі Беларусі", які розміщені на упаковках (обгортках) масла солодковершкового селянського: масло виготовлено за традиціями та державними стандартами Білорусі; масло виготовлено з білоруської сировини; масло має якість, яка є вищою за якість масла українського виробництва; інформація "Нацыянальныя беларускія традыцыі", "Традыцыі Беларусі" є фантазійною назвою виробника та не має будь-якого відношення до Білорусі; інше (питання №№ 14 і 15).
За результатами опитування, які містяться в матеріалах справи № 19/05-03-4/16, Відділення встановило, що респонденти зазначили про те, що інформація у вигляді написів "Нацыянальныя беларускія традыцыі", "Традыцыі Беларусі" сприймається ними як така, що повідомляє про виробництво цього продукту в Білорусі білоруським виробником (95,24 відсотка респондентів); масло виготовлено за традиціями та державними стандартами Білорусі (90,47 відсотка респондентів); масло виготовлено з білоруської сировини (66,67 відсотка та 61,9 відсотка респондентів відповідно).

................
Перейти до повного тексту