- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Про закриття провадження у справі
Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), розглянувши матеріали справи № 243-26.13/202-11 за ознаками вчинення комунальним підприємством "Київжитлоспецексплуатація" (далі - КП "Київжитлоспецексплуатація", Підприємство) (вул. Володимирська, 51-А, м. Київ, код ЄДРПОУ 00022527) порушення законодавства про захист економічної конкуренції та подання з попередніми висновками у справі від 01.06.2017 № 243-26.13/202-11/191-спр,
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням державного уповноваженого від 21 листопада 2011 року № 05/263-р розпочата справа № 243-26.13/202-11 за ознаками вчинення КП "Київжитлоспецексплуатація" порушення, передбаченого пунктом 1 частини другої статті
13 та пунктом 2 статті
50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку з організації розміщення телекомунікаційних мереж у (на) житлових та нежитлових будівлях комунальної власності шляхом встановлення таких тарифів (плати) за послуги розміщення телекомунікаційних мереж у (на) житлових будівлях комунальної власності, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
Згідно з рішенням Київської міської ради від 14 липня 2011 року № 1378/5765 "Про питання впорядкування діяльності суб’єктів господарювання в галузі зв’язку та інформаційних технологій" із змінами і доповненнями, внесеними рішенням Київської міської ради від 14.05.2015 № 464/1328 (далі - Рішення), КП "Київжитлоспецексплуатація" доручено:
1) здійснювати моніторинг та координацію розміщення суб’єктами господарювання телекомунікаційних мереж та обладнання у (на) об’єктах комунальної власності територіальної громади міста Києва, таких, як: нежитлові будинки, інженерні та інші споруди, а також будинки та інфраструктурні об’єкти житлового фонду, передані до сфери управління районних в місті Києві державних адміністрацій (далі - об’єкти комунальної власності територіальної громади міста Києва);
2) укладати договори на розміщення суб’єктами господарювання телекомунікаційних мереж та обладнання у (на) об’єктах комунальної власності територіальної громади міста Києва;
3) розробити та здійснювати ведення бази даних телекомунікаційних мереж у місті Києві.
Рішення набрало чинності з моменту його офіційного опублікування 02.08.2011.
Відповідно до Статуту КП "Київжитлоспецексплуатація" (нова редакція), затвердженого розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 23.09.2015 № 937, підприємство є юридичною особою, що має самостійний баланс, відокремлене майно, основні фонди й оборотні кошти, рахунки в установах банків, печатку зі своїм найменуванням, кутовий штамп, бланки та інші реквізити.
Рішенням Київської міської ради не визначалися інші суб’єкти господарювання (організації), крім КП "Київжитлоспецексплуатація", яким доручалося б виконання координації діяльності суб’єктів господарювання в галузі зв’язку та інформаційних технологій при розміщенні телекомунікаційних мереж та обладнання у (на) об’єктах комунальної власності територіальної громади міста Києва.
Здійснення заходів, спрямованих на виконання вимог Рішення, покладено на Дирекцію з розвитку телекомунікаційних мереж (далі - Дирекція), що є філією КП "Київжитлоспецексплуатація" без статусу юридичної особи.
Суб’єкти господарювання, а саме оператори та провайдери телекомунікацій, прокладають телекомунікаційні мережі для розміщення комплексу технічних засобів телекомунікацій, які призначені для маршрутизації, комутації, передавання та/або приймання знаків, сигналів, письмового тексту, зображень та звуків або повідомлень будь-якого роду по проводових, оптичних чи інших електромагнітних системах, крім радіотехнічних, безпосередньо всередині будівель.
Оператори телекомунікацій розміщують обладнання базових станцій стільникового зв’язку, антенно-фідерні пристрої та телекомунікаційне обладнання на дахах будинків і в технічних приміщеннях.
Частиною шостою статті
31 Закону України "Про телекомунікації" встановлено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють будівництво телекомунікаційних мереж загального користування, можуть установлювати в приміщеннях, що їм належать на правах найму, телекомунікаційне обладнання, використовувати дахи будинків і технічні приміщення для встановлення антен та необхідного обладнання на підставі договору з власником цих приміщень.
КП "Київжитлоспецексплуатація" укладає з кожним суб’єктом господарювання договір про встановлення сервітуту однакового змісту. Предметом договору є обмежене право користування сервітуарієм житловими та нежитловими будівлями комунальної власності для розміщення сервітуарієм своїх телекомунікаційних мереж.
КП "Київжитлоспецексплуатація" надало таку інформацію: "На даний час плата за послуги з розміщення телекомунікаційних мереж у нежитлових будівлях комунальної власності (тобто в елементах будівельних конструкцій всередині будівель) підприємством не справляється через відсутність затвердженої методики. Відповідно до договору № 10152 від 21.11.2014 з ПрАТ "Діпрозв’язок" проект документу "Методика розрахунку плати за доступ та розміщення телекомунікаційних мереж при використанні інфраструктури об’єктів комунального нежитлового фонду у місті Києві" знаходиться у стадії розробки".
Товариство не нараховувало плату за послуги з розміщення телекомунікаційних мереж у нежитлових будівлях комунальної власності.
Враховуючи наведене, під час розгляду справи встановлено, що КП "Київжитлоспецексплуатація" здійснює діяльність на таких товарних ринках:
- на ринку послуг з організації розміщення суб’єктами господарювання телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності (далі - Ринок 1);
- на ринку послуг з організації розміщення суб’єктами господарювання телекомунікаційних мереж на житлових та нежитлових будівлях комунальної власності (далі - Ринок 2).
Споживачами послуг Ринку 1 виступають суб’єкти господарювання, а саме оператори та провайдери телекомунікацій, що встановлюють телекомунікаційні мережі для розміщення комплексу технічних засобів телекомунікацій, які призначені для маршрутизації, комутації, передавання та/або приймання знаків, сигналів, письмового тексту, зображень та звуків або повідомлень будь-якого роду по проводових, оптичних чи інших електромагнітних системах, крім радіотехнічних, безпосередньо всередині будівель.
Споживачами послуг Ринку 2 виступають суб’єкти господарювання, а саме оператори телекомунікацій, що розміщують обладнання базових станцій стільникового зв’язку, антенно-фідерні пристрої та телекомунікаційне обладнання, зокрема, на дахах будівель.
За наявною в Комітеті інформацією, КП "Київжитлоспецексплуатація", починаючи з часу прийняття Рішення (липень 2011 року) до теперішнього часу (травень 2017 року), виконує незмінний перелік робіт, зокрема, здійснює моніторинг та координацію розміщення суб’єктами господарювання телекомунікаційних мереж та обладнання у (на) об’єктах комунальної власності територіальної громади міста Києва, розроблення та ведення бази даних телекомунікаційних мереж та обладнання у (на) об’єктах комунальної власності територіальної громади міста Києва, часовими межами Ринку 1 і Ринку 2 є серпень 2011 року - травень 2017 року.
Територіальними (географічними) межами Ринку 1 визначена територія міста Києва, де розташовані житлові будівлі комунальної форми власності, а Ринку 2 - визначена територія міста Києва, де розташовані житлові та нежитлові будівлі комунальної форми власності.
Отже, відповідно до абзацу другого частини першої статті
12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" КП "Київжитлоспецексплуатація" має ознаки такого, що займає монопольне (домінуюче) становище на Ринку 1 у межах міста Києва, де розташовані житлові будівлі комунальної форми власності, та має ознаки такого, що займає монопольне (домінуюче) становище на Ринку 2-у межах міста Києва, де розташовані житлові та нежитлові будівлі комунальної форми власності, протягом серпняі2011 року - травня 2017 року.
Пунктом З Рішення встановлено, що плата за розміщення телекомунікаційних мереж та обладнання у (на) об’єктах комунальної власності територіальної громади міста Києва щомісячно у формі попередньої оплати перераховується суб’єктами господарювання згідно з умовами договору на поточний рахунок КП "Київжитлоспецексплуатація".
Згідно з укладеним договором про встановлення сервітуту суб’єкти господарювання зобов’язані вносити КП "Київжитлоспецексплуатація" щомісячні платежі відповідно до тарифу.
Відповідно до пункту 6 Рішення КП "Київжитлоспецексплуатація" має розробити та погодити в установленому порядку з Головним управлінням цінової політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) тарифи на розміщення телекомунікаційних мереж у житлових та нежитлових будівлях комунальної власності, тобто на Ринку 1.
Відповідно до інформації, наданої виконавчим органом Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), статтею З5 рішення Київської міської ради від З0.12.2010 № 573/5385 "Про бюджет міста Києва на 2011 рік" було встановлено, що підприємства, які отримують кошти з бюджету міста Києва, переглядають тарифи на надання послуг і виконання робіт за погодженням з Головним управлінням цінової політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Під час розгляду справи КП "Київжитлоспецексплуатація" надало Комітету копію документа від 2З.08.2011 N 97 "Базові витрати комунального підприємства "Київжитлоспецексплуатація" на послугу розміщення телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності" (далі - Документ), з якого Підприємство є відповідальним за розрахунок і затвердження "Базових витрат комунального підприємства "Київжитлоспецексплуатація" на послугу розміщення телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності", а "Розрахунок тарифу на послугу розміщення телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності для суб’єктів господарювання" та "Тариф на послугу розміщення телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності для суб’єктів господарювання (на кожну квартиру, що знаходиться у житловій будівлі комунальної власності)", здійсненій відповідно та на виконання рішення Київської міської ради від 14.07.2011 № 378/5765.
Документ був затверджений начальником КП "Київжитлоспецексплуатація" і погоджений Комісією з реорганізації Головного управління цінової політики виконавчого органу Київської міської ради.
Розмір базових витрат у Документі становив 0,125 грн за одну квартиру на місяць.
Як зазначено в примітці до "Розрахунку тарифу на послугу розміщення телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності для суб’єктів господарювання", до базових витрат на послугу розміщення телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності застосовується коефіцієнт 4 виходячи із затвердженого рішенням Київської міської ради від 14.04.2011 № 378/5765 розподілу коштів та податку на додану вартість відповідно до
Податкового кодексу України.
Так, у пункті 4 Рішення встановлено, що сума отриманих платежів, зменшена на суму податків, зборів (обов’язкових платежів), визначених законодавством, розподіляється таким чином: 50 відсотків - на формування цільового фонду комунального підприємства (ця сума в тарифі становить 0,25 грн), 25 відсотків - підприємствам, установам, організаціям комунальної власності територіальних громад районів - балансоутримувачам житлових та нежитлових будинків (ця сума в тарифі становить 0,125 грн), 25 відсотків - залишається в розпорядженні КП "Київжитлоспецексплуатація" й використовується для здійснення статутної діяльності (ця сума в тарифі становить 0,125 грн).
До суми 0,50 грн додано податок на додану вартість - 20 відсотків, що становить 0,10 грн.
Відповідно до Документа, Тариф на послугу розміщення телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності для суб’єктів господарювання (на кожну квартиру, що знаходиться у житловій будівлі комунальної власності) встановлювався в розмірі 0,60 грн (з ПДВ) на місяць на кожну квартиру.
КП "Київжитлоспецексплуатація" надало копію документа "Розрахунок базових витрат на послугу розміщення телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності" (без номера та дати) (далі - Розрахунок базових витрат), затвердженого начальником КШКиївжитлоспецексплуатація". Відповідно до Розрахунку базових витрат, витрати КП "Київжитлоспецексплуатація" на послугу розміщення телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності в одній квартирі становлять 0,125 грн на одну квартиру на місяць.
За повідомленням КП "Київжитлоспецексплуатація", витрати в розрахунку на одну квартиру, а саме 0,125 грн на місяць згідно з Розрахунком базових витрат, було обраховано як частку (поділ) середньомісячних витрат Дирекції з розвитку телекомунікаційних мереж на кількість квартир у житлових будинках комунальної власності.
Середньомісячні витрати Дирекції складаються із: заробітної плати, єдиного соціального внеску, комунальних послуг, матеріальних, амортизаційних та інших операційних витрат.
Так, для Розрахунку базових витрат розраховані середньомісячні витрати за шість місяців 2011 року, які становлять 93.320,90 грн на місяць.
КП "Київжитлоспецексплуатація" надало копію Розшифровки інших витрат Дирекції з розвитку телекомунікаційних мереж КП "Київжитлоспецексплуатація", які складалися з: матеріальних витрат, комунальних послуг, амортизаційних відрахувань, інших операційних витрат.
До складу матеріальних витрат були включені, зокрема, витрати на придбання: канцтоварів, господарчих товарів (кронштейнів для радіаторів, сантехнічного обладнання, засобів для миття підлоги, серветок для меблів, серветок для моніторів, швабр з ворсом, змінних елементів для швабр, мила, мішків для сміття, паперу туалетного, відер, віників, корзин для сміття тощо).
Крім того, до інших операційних витрат Дирекцією включені внески у профспілковий комітет.
Для Розрахунку базових витрат заробітна плата працівників Дирекції з розвитку телекомунікаційних мереж обраховувалась у розмірі 311306,0 грн на ІІІ та IV квартали 2011 року (тобто розрахунок річного фонду заробітної плати становить відповідно 622.612 грн).
Фактично фонд заробітної плати працівників Дирекції з розвитку телекомунікаційних мереж становив у 2012 році 2.624.728 грн, у 201З році - 2.697.000,0 грн, у 2014 році -3.228.000,0 грн.
Так, реальна заробітна плата працівників Дирекції з розвитку телекомунікаційних мереж у 2012 році перевищила закладену в тариф у 4,2 разу, у 2014 році - 5,2 разу, при цьому тариф на послугу розміщення телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності для суб’єктів господарювання (на кожну квартиру, що знаходиться в житловій будівлі комунальної власності) не змінювався.
Отже, КП "Київжитлоспецексплуатація" при розрахунку "Базових витрат комунального підприємства "Київжитлоспецексплуатація" на послугу розміщення телекомунікаційних мереж у житлових будівлях комунальної власності" використовувало такі витрати, які неможливо було б включити за умов існування значної конкуренції на ринку.
Кількість квартир у житлових будинках комунальної власності КП "Київжитлоспецексплуатація" встановило згідно з довідкою, виданою КП Головний інформаційно-обчислювальний центр Київської міської державної адміністрації від
25.10.2011 № 02-147З, в якій зазначено, що "згідно електронної бази "Опис технічного стану житлових будинків м. Києва" (станом на 25 жовтня 2011 року), кількість квартир в будинках комунальної форми власності складає 7461202".
КП "Київжитлоспецексплуатація" пояснило включення загальної кількості квартир у будинках до розрахунку тим, що використовується весь будинок (мережа проходить по всьому будинку) незалежно від кількості підключених до послуги квартир. Тобто, у розрахунок були включені всі квартири в будинках комунальної форми власності, оскільки телекомунікаційна мережа проходить по всьому будинку.
Зміни до Тарифу в розмірі 0,60 грн (з ПДВ) на місяць на кожну квартиру для суб’єктів господарювання КП "Київжитлоспецексплуатація" не ініціювало. Тариф діє для суб’єктів господарювання і до теперішнього часу. КП "Київжитлоспецексплуатація" не надало пояснень чому при зміні складових тарифу тариф не змінювався до теперішнього часу.
КПК "Київжитлоспецексплуатація" також здійснює свою діяльність на ринку послуг з організації розміщення суб’єктами господарювання телекомунікаційних мереж на житлових та нежитлових будівлях комунальної власності, тобто на Ринку 2.
КП "Київжитлоспецексплуатація" надало копію Розрахунку місячної плати за розміщення базових мобільних станцій на житлових та нежитлових будівлях комунальної власності (далі - Розрахунок).
Розрахунок був розроблений з метою використання при укладенні угод із суб’єктами господарювання, які звертаються до КП "Київжитлоспецексплуатація" для спорудження відповідних мереж на дахах будинків комунальної власності на підставі частини шостої статті
31 Закону України "Про телекомунікації".
Розрахунок був затверджений начальником КП "Київжитлоспецексплуатація" і погоджений у Комісії з реорганізації Головного управління цінової політики виконавчого органу Київської міської ради.
Розрахунок здійснено відповідно до формули:
Варопос / 12 * S * коефh * коеф3, де
Варопос - опосередкована вартість спорудження житла в місті Києві, розрахована станом на початок року*, згідно з наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України;
S - площа розміщення телекомунікаційного обладнання**;
Коефh - коефіцієнт висоти щогли з обладнанням;
коеф3 - коефіцієнт зони розміщення;
Як зазначено в Розрахунку, крім того, при формуванні вартості робіт можуть застосовуватися такі коефіцієнти:
Коефіцієнт висоти щогли з обладнанням: до 10 м (включно) - 1,0; понад 10 м до 20 м (включно) - 1,1; понад 20 м - 1,2.
Коефіцієнт зони розміщення: центральна частина міста - 1,2; решта території забудованої частини міста - 1,1; периферійна зона - 1,0.
Під час розгляду справи КП "Київжитлоспецексплуатація" повідомило, що застосовує таку формулу за аналогією з подібною за змістом, що міститься в Порядку розміщення реклами в місті Києві, який затверджений рішенням Київської міської ради від 22.09.2011 № 37/6253.
Однак надане пояснення не обґрунтовує, яким чином застосування формули відображає витрати КП "Київжитлоспецексплуатація", пов’язані з організацією розміщення суб’єктами господарювання телекомунікаційних мереж на житлових та нежитлових будівлях комунальної власності.
До складу формули Розрахунку входить такий показник, як "опосередкована вартість спорудження житла в місті Києві", яка встановлюється відповідно до наказів Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (наприклад, накази від 27.07.2012
№ 387,
від 07.08.2013 № 369 та
від 26.02.2014 № 60) та визначає опосередковану вартість спорудження житла за регіонами в Україні, у тому числі в місті Києві. Однак оператори зв’язку розміщують обладнання базових станцій стільникового зв’язку, антенно-фідерні пристрої та телекомунікаційне обладнання на дахах вже побудованих будівель.
КП "Київжитлоспецексплуатація" не обґрунтувало, яким чином опосередкована вартість спорудження житла впливає на витрати КП "Київжитлоспецексплуатація", пов’язані з організацією розміщення суб’єктами господарювання телекомунікаційних мереж на житлових та нежитлових вже побудованих будівлях комунальної власності.
Крім того, КП "Київжитлоспецексплуатація" не надало пояснень, обґрунтувань, що включені у формулу Розрахунку як площа розміщення телекомунікаційного обладнання, коефіцієнтів висоти щогли з обладнанням та коефіцієнтів зони розміщення безпосередньо впливає на вартість розміщення базових мобільних станцій.
Так, складові формули Розрахунку не обґрунтовують і не підтверджують запланованих (чи фактично понесених) витрат КП "Київжитлоспецексплуатація" при наданні послуг з організації розміщення суб’єктами господарювання телекомунікаційних мереж на житлових та нежитлових будівлях комунальної власності.
Під час розгляду справи КП "Київжитлоспецексплуатація" надало Комітету копії Договорів про встановлення сервітуту з операторами мобільного зв’язку, зокрема:
* У 2011 році - розрахована станом на 1 липня 2011 року.
** Мінімальна розрахункова площа - 5 (п’ять) м-2.
- Договору про встановлення сервітуту з ПАТ "МТС Україна" від 01.05.2014 № 05-Б/495 з додатками (далі - Договір 1);
- Договору про встановлення сервітуту з ПрАТ "Київстар" від 01.0З.2014 № КІЕ 1894 з додатками (далі - Договір 2);
- Договору про встановлення сервітуту з ТОВ "АСТЕЛІТ" від 01.01.2014 № 01-Б/470 з додатками (далі - Договір З).
Так, відповідно до Договору 1 ПАТ "МТС Україна" на даху будівлі Олександрійської клінічної лікарні Печерського району міста Києва за адресою: вул. Шовковична, З9/1, мПКиїв, може розмістити обладнання базової станції стільникового зв’язку, антенно-фідерні пристрої та телекомунікаційне обладнання. За використання 1З,6 м-2 площі, висоти щогли З м та зони розміщення 1 ПАТ "МТС Україна" сплачує Підприємству щомісячно плату в розмірі 7 682,64 грн (з ПДВ). За рік плата відповідно становить 91 191,68 грн.
Відповідно до Договору 2 ПрАТ "Київстар" на даху будівлі Олександрійської клінічної лікарні Печерського району міста Києва за адресою: вул. Шовковична, З9/1, мПКиїв, може розмістити обладнання базової станції стільникового зв’язку, антенно-фідерні пристрої та телекомунікаційне обладнання. За використання 11 м-2
площі, висоти щогли З,5 м та зони розміщення 1 ПрАТ "Київстар" сплачує Підприємству щомісячно плату в розмірі 6 21З,90 грн (з ПДВ). За рік плата відповідно становить 74 566,80 грн.
Відповідно до Договору З ТОВ "АСТЕЛІТ" на даху будівлі КП "Житлосервіс" Оболонь" міста Києва за адресою: вул. Північна, 2-а, м. Київ, може розмістити обладнання базової станції стільникового зв’язку, антенно-фідерні пристрої та телекомунікаційне обладнання. За використання 5 м-2
площі, висоти щогли 10 м та зони розміщення 2 ТОВП "АСТЕЛІТ" сплачує Підприємству щомісячно плату в розмірі 2 589ДЗ грн (з ПДВ). Заірік плата відповідно становить 74 566,80 грн.
Змін до Розрахунку КП "Київжитлоспецексплуатація" не ініціювало.
Згідно з пунктом 11 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від З1.12.1999 № З18 та
зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 за № 27/4248 [далі - П(С)БО], собівартість реалізованої продукції (робіт, послуг) складається з виробничої собівартості продукції (робіт, послуг), яка була реалізована протягом звітного періоду, нерозподілених постійних загальновиробничих витрат та наднормативних виробничих витрат.
Таким чином, витрати, що входять до собівартості наданих послуг суб’єкта господарювання, мають складатися з витрат, прямо пов’язаних з наданням таких послуг, а саме: прямих матеріальних витрат; прямих витрат на оплату праці; амортизацію виробничих основних засобів та нематеріальних активів, пов’язаних із наданням послуг; загальновиробничих витрат, які відносяться на собівартість виготовлених та реалізованих товарів, робіт і послуг відповідно до
П(С)БО; вартості купованих послуг, прямо пов’язаних з наданням послуг; інших прямих витрат, зокрема витрат із закупівлі електроенергії.
................Перейти до повного тексту