1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
17.08.2017 № 513-р
Про результати розгляду справи про концентрацію
(1)Антимонопольний комітет України, розглянувши справу № 24-25/8-17-ЕК про концентрацію у вигляді набуття контролю компанією «Bayer Aktiengesellschaft» (м. Леверкузен, Німеччина) над компанією «Monsanto Company» (м. Вілмінгтон, США),
ВСТАНОВИВ:
1. ПРЕДМЕТ СПРАВИ
(2)Концентрація полягає у приєднанні компанії «Monsanto Company» до компанії «KWA Investment Co.» (м. Вілмінгтон, штат Делавер, США), яка є дочірньою компанією «Bayer AG». У результаті приєднання існування компанії «KWA Investment Co.» буде припинене, а компанія «Monsanto Company» далі існуватиме як дочірня компанія «Bayer AG».
2. КВАЛІФІКАЦІЯ ДІЙ
(3)Відповідно до пункту 1 частини другої статті 22 Закону України «Про захист економічної конкуренції» концентрацією визнається, зокрема, злиття суб'єктів господарювання або приєднання одного суб'єкта господарювання до іншого. Отже, заявлені дії, відповідно до вказаної статті, є концентрацією.
(4)Відповідні вартісні показники учасників концентрації, з урахуванням відносин контролю, за підсумками останнього фінансового звітного року, що передував року подання заяви, перевищують порогові значення, визначені частиною першою статті 24 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
3. УЧАСНИКИ КОНЦЕНТРАЦІЇ
(5)Компанія «Bayer Aktiengesellschaft» (Група Bayer) та компанія «Monsanto Company» (Група Monsanto).
4. ПРОЦЕДУРНІ ДІЇ
(6)До Антимонопольного комітету України (далі - Комітет) надійшла заява уповноважених представників компаній «Bayer Aktiengesellschaft» та «Monsanto Company» від 31.01.2017 № 1384 (зареєстрована в Комітеті 01.02.2017 за № 15-01/43-ЕКк) про надання дозволу компанії «Bayer Aktiengesellschaft» на набуття контролю над компанією «Monsanto Company».
(7)Розпорядженням державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 17.03.2017 № 02/55-р розпочато розгляд справи № 24-25/8-17-ЕК про концентрацію у зв'язку з виявленням у поданих матеріалах підстав для заборони концентрації.
(8)Під час розгляду справи були опитані:
(9)учасники ринків насіння огірків та гербіцидів, а саме: суб'єкти господарювання, що є конкурентами учасників концентрації, споживачі та дистриб'ютори насіння огірків та гербіцидів в Україні;
(10)Міністерство аграрної політики та продовольства України;
(11)23 березня 2017 року на офіційному сайті Комітету було розміщено повідомлення про розгляд справи про концентрацію на ринках засобів захисту рослин (гербіцидів), насіння овочів (олійного ріпаку, капусти, моркви, огірків, баклажанів, салату латук, цибулі, перцю, кабачків, томатів та кавуна).
(12)Лист від 15.08.2017 № 1716 (зареєстрований у Комітеті 16.08.2017 за № 8-01/698-кі) уповноважених представників учасників концентрації про взяття зобов'язань, що усуватимуть можливий негативний вплив концентрації на конкуренцію на ринках засобів захисту рослин та насіння сільськогосподарських культур та овочів.
5. ІНФОРМАЦІЯ ПРО УЧАСНИКІВ КОНЦЕНТРАЦІЇ
(13)За інформацією заявника:
(14)компанія «Bayer Aktiengesellschaft» є материнською компанією та здійснює діяльність з управління корпоративними правами та визначає загальний напрям розвитку суб'єктів господарювання, пов'язаних з нею відносинами контролю, які разом утворюють Групу Bayer, що здійснює діяльність з розвитку, дослідження, виробництва та реалізації: рецептурних лікарських препаратів, насіння сільськогосподарських культур; насіння овочів та засобів захисту рослин;
(15)на території України Група Bayer здійснює діяльність через суб'єктів господарювання - резидента та нерезидента України, які здійснюють діяльність у галузях: фармацевтики, безрецептурних препаратів, сільського господарства та здоров'я тварин. На задіяних ринках Група Bayer здійснює діяльність з реалізації: засобів захисту рослин, насіння сільськогосподарських культур, насіння овочів;
(16)компанія «Monsanto Company» є материнською компанією, яка здійснює діяльність із управління корпоративними правами суб'єктів господарювання, пов'язаних з нею відносинами контролю, та здійснює діяльність із виробництва гермоплазми для насіння сільськогосподарських культур та насіння овочів; виробництва та реалізації різноманітного насіння; розробки біотехнологічної продукції; виробництва хімічних гербіцидів та не здійснює господарської діяльності на території України;
(17)компанія «Monsanto Company» разом із суб'єктами господарювання - резидентами та нерезидентами України, пов'язаними відносинами контролю, утворює Групу компаній Monsanto (далі - Група Monsanto);
(18)Група Monsanto здійснює діяльність у сфері хімічної промисловості та сільськогосподарських біотехнологій;
(19)на території України Група Monsanto здійснює діяльність через суб'єктів господарювання - резидентів та нерезидентів України, які здійснюють діяльність з реалізації: насіння кукурудзи для сівби, насіння овочів та засобів захисту рослин та насіння олійного ріпаку для сівби;
6. РИНКИ, НА ЯКИХ ВІДБУВАЄТЬСЯ КОНЦЕНТРАЦІЯ
Під час розгляду справи встановлено:
(20)Групи Bayer і Monsanto здійснюють діяльність на території України з реалізації засобів захисту рослин, а саме: гербіцидів (селективних та неселективних) олійного ріпаку (для сівби), капусти, моркви, огірків, баклажанів, салату латук, цибулі, перцю, кабачків, томатів та кавуна.
(21)Отже, задіяними товарними ринками в заявленій концентрації є загальнодержавні ринки:
(22)насіння сільськогосподарських культур та овочів: олійного ріпаку (для сівби), капусти, моркви, огірків, баклажанів, салату латук, цибулі, перцю, кабачків, томатів та кавуна;
(23)хімічних засобів захисту рослин (пестицидів) - гербіцидів (селективних, неселективних).
6.1. ОПИС РИНКІВ НАСІННЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ КУЛЬТУР ТА ОВОЧІВ: ОЛІЙНОГО РІПАКУ (для сівби), КАПУСТИ, МОРКВИ, БАКЛАЖАНІВ, САЛАТУ ЛАТУК, ЦИБУЛІ, ПЕРЦЮ, КАБАЧКІВ, ТОМАТІВ, КАВУНА ТА ОГІРКІВ
(24)За інформацією заявників:
(25)насіння різних видів овочевих культур не є взаємозамінним, оскільки їх покупці вирощують різні культури для конкретних цілей чи задоволення конкретних потреб. Водночас насіння одного й того ж сорту (культури), яке пропонується різними учасниками ринку, є більш-менш ідентичним. Хоча різне гібридне насіння та сорт в межах однієї культури можуть мати різні характеристики/потреби в лікуванні, вони мають аналогічну мету призначення та кінцевих споживачів;
(26)більшість компаній, що реалізують насіння, пропонують широкий асортимент сортів насіння різних культур, що мають аналогічні посівні умови та врожайність з насінням, яке пропонують Група Bayer та Група Monsanto в Україні;
(27)сукупні частки учасників концентрації на ринках олійного ріпаку (для сівби), капусти, моркви, баклажанів, салату латук, цибулі, перцю, кабачків, томатів та кавуна за підсумками 2014-2015 років та за підсумками трьох кварталів 2016 року не перевищують 15 відсотків щодо кожного ринку та в кожному році окремо, крім ринку насіння огірків. Отже, здійснення концентрації на вказаних ринках не призведе до монополізації чи суттєвого обмеження конкуренції на товарних ринках України;
(28)сукупна частка учасників концентрації на ринку насіння огірків за підсумками 2014 року та ІІІ кварталу 2016 року перевищує 35 відсотків, у зв'язку з чим наведено детальне дослідження такого ринку.
6.1.1. РИНОК НАСІННЯ ОГІРКІВ: РИНКОВІ ЧАСТКИ УЧАСНИКІВ КОНЦЕНТРАЦІЇ ТА РІВЕНЬ КОНЦЕНТРАЦІЇ НА ЗАЗНАЧЕНОМУ РИНКУ
(29)Огірок - широко культивований вид одомашнених овочів родини гарбузових, що зростає на повзучій лозі, корінням у землі, та росте на підпорі або інших підтримуючих конструкціях, обмотуючи їх тонкими спіралеподібними завитками.
(30)Кінцеві споживачі часто мають особливі вимоги щодо якості, розміру, сорту, потенційної врожайності та інших характеристик овочів, які вони придбають. Виходячи з цього насіння огірків може мати різні характеристики та виражені властивості (наприклад, різний зовнішній вигляд вирощеного овочу, консистенцію, наявність/відсутність насіння у плоді, середовище вирощування, в якому огірки зростають найбільш ефективно, цільове використання вирощеного овочу (для свіжого ринку або для переробки). Усі ці фактори впливають на взаємозамінність різних типів насіння огірків з точки зору попиту.
(31)Залежно від середовища вирощування насіння огірків сегментують на насіння для вирощування: у відкритому ґрунті, в утепленому ґрунті та в опалювальних теплицях.
(32)Існують три основні сорти огірків: огірки-слайсери, корнішони та партенокарпічні і на їх основі виведено ще цілу низку сортів.
(33)Опитані споживачі, дистриб'ютори та конкуренти стосовно сегментації ринку насіння огірків, по-різному розподіляють цей ринок на сегменти, однак майже всі зазначили, що доцільним є поділ ринків залежно від середовища вирощування.
(34)Проте, при вирощуванні огірків виробники сільськогосподарської продукції можуть комбінувати відкритий ґрунт, утеплений ґрунт, опалювальні теплиці. Вибір середовища вирощування багато в чому залежить від природних умов, типів, сезонності використання інфраструктури і найму робітників.
(35)Отже, насіння огірків може бути вирощене в будь-якому середовищі за умови дотримання необхідної базової температури, рівня вологості, світла і поживних речовин, можлива значна зміна вартості врожаю якщо сорт вирощений в іншому середовищі, ніж призначеному для нього.
(36)В Україні діяльність Групи Bayer зосереджена на реалізації насіння огірків для вирощування у відкритому ґрунті.
(37)Група Monsanto здійснює реалізацію насіння огірків як для вирощування у відкритому ґрунті, так і в утепленому ґрунті і парниках. Однак більша частина реалізації зосереджена на реалізації насіння огірків в утепленому ґрунті і парниках.
(38)За інформацією заявників:
(39)основними конкурентами учасників концентрації на загальнодержавному ринку насіння огірків є: товариства з обмеженою відповідальністю «БЕЙО Україна» (далі - ТОВ «БЕЙО Україна»), «СИНГЕНТА» (далі - ТОВ «СИНГЕНТА») (обидва -м. Київ, Україна), «РІЙК ЦВААН Україна» (далі - ТОВ «РІЙК ЦВААН Україна») (с. Мала Олександрівка, Бориспільський р-н, Київська обл., Україна), «СВИТЯЗЬ» (далі - ТОВ «СВИТЯЗЬ») (м. Львів, Україна), компанія «Vilmorin SA» (Франція) та приватне акціонерне товариство «АГРІМАТКО-Україна» (далі -ПрАТ «АГРІМАТКО-Україна») (м. Вишневе, Київська обл., Україна).
6.1.2. ЩОДО КОНКУРЕНЦІЇ НА РИНКУ НАСІННЯ ОГІРКІВ
(40)За інформацією заявників:
(41)насіння огірків, яке реалізують учасники ринку в Україні, є більш-менш порівнюваним. Хоча різні типи насіння огірків можуть мати різні характеристики виражені властивості, вони можуть бути легко взаємозамінними з насінням, яке пропонують інші гравці на ринку;
(42)насіння огірків, яке реалізують Група Bayer і Група Monsanto та інші міжнародні компанії - гравці на ринку, не має специфічних особливостей. Таке насіння може бути взаємозамінним з насінням, яке пропонують інші виробники.
(43)В Україні Група Bayer реалізовує насіння огірків різним споживачам, яких можна розділити на дві значні групи:
(44)першу групу становлять виробники овочів, які придбають насіння огірків для власного використання або з метою вирощування для третіх осіб;
(45)другу групу становлять незалежні дистриб'ютори та дилери, які придбають насіння для його подальшої реалізації кінцевим споживачам;
(46)[інформація визначена заявниками як інформація з обмеженим доступом]
(47)Український ринок реалізації насіння огірків є імпортозалежним, оскільки функціонує здебільшого за рахунок імпорту, який здійснює велика кількість міжнародних компаній. Незважаючи на це, насіння огірків, яке пропонують українські виробники, може бути взаємозамінним з насінням, яке пропонують міжнародні насіннєві компанії.
(48)Приклади успішних українських виробників насіння:
(49)«Інститут овочівництва і баштанництва Національної Академії Аграрних Наук України» (с-ще Селекційне, Харківська обл., Україна) та приватне підприємство «АДА-СЕРВІС» (Прилуцький р-н, Чернігівська обл., Україна), які пропонують різні сорти насіння огірків для різних середовищ вирощування, що можуть бути взаємозамінними з насінням огірків, яке реалізують учасники концентрації.
(50)Галузь насінництва значною мірою базується на дослідженнях. Науково-дослідна діяльність відіграє важливу роль у цій сфері, оскільки компанії - виробники насіння постійно здійснюють селекцію нових сортів. Сорти, які мають найкращі характеристики, обираються для реєстрації. Після реєстрації фермерам надаються постійна підтримка й агрономічні поради для того, щоб забезпечити найкращу продуктивність.
(51)Група Monsanto здійснює поточну діяльність з випробувань в Україні для розробки й оцінки нових сортів насіння, пропонуючи та задовольняючи потреби споживачів та ринку, включно з вимогою покращеної врожайності, якості плодів, толерантністю до захворювань та низьких температур;
(52)спеціально для насіння овочів Група Monsanto зосереджена на поліпшенні як садивних, так і споживчих переваг, таких як стійкість до захворювань, підживлення, смак і аромат;
(53)для отримання конкурентних переваг компанії - виробники насіння огірків, такі як Група Bayer та Група Monsanto, постійно зосереджуються на розробці нової продукції;
(54) нові сорти насіння учасники концентрації випускають щорічно. Показник заміщення є різним для кожного овочу, але Група Bayer, для прикладу, випускає, в середньому, до 10 нових сортів овочів щороку. Очікувана комерційна тривалість попиту на сорт становить близько п'яти років. Саме з цієї причини частки на ринку реалізації насіння огірків можуть бути досить нестабільними. Певний сорт, що був дуже добре прийнятий споживачами одного року, може бути замінений на менш конкурентоспроможний сорт, порівняно з останньою пропозицією конкурента;
(55)конкуренція відбувається заново майже щороку, оскільки виробники починають реалізовувати по суті новий продукт, і дистриб'ютори можуть порівняти його вже з наявними варіантами за критеріями, встановленими кінцевими споживачами. Нові сорти можуть становити велику частку продажів протягом короткого періоду часу. Проте, якщо інші селекціонери спостерігатимуть цю прибуткову можливість, вони спрямують зусилля на розробку наступного покоління насіння, щоб «вирівняти» структуру ринку. Отже, частки на ринку реалізації насіння огірків можуть істотно коливатися в середньостроковий період часу (від трьох до п'яти років).
(56)Здійснення діяльності з реалізації насіння не є спеціалізованим і в основному залежить від різних рекламних засобів, спрямованих на підтримку прихильності до свого бренду та/або підвищення обізнаності споживачів про нові продукти, і не залежить від науково-дослідної діяльності. Група Bayer та Група Monsanto не є винятком і також виділяють кошти на різні рекламні засоби, зокрема друковані видання, Інтернет та інші;
(57)лідируючі гравці на ринку в Україні та в світі (наприклад, компанії «Syngenta», «Rijk Zwaan», «Limagrin») постійно конкурують для збільшення ринкової частки не лише між собою, але й зазнають жорсткого конкурентного тиску від значної кількості менших гравців на ринку. Такі «невеликі гравці» пропонують асортимент продукції, що є аналогічним з асортиментом продукції учасників концентрації, але за нижчою ціною (особливо це стосується насіння національних виробників), орієнтуючись в основному на кінцевих споживачів, для яких ключовим фактором при виборі продукції є її ціна. Менші гравці на ринку часто реалізовують свою продукцію за привабливими цінами, за рахунок чого здійснюють конкурентний тиск на більших конкурентів. Якщо будь-який з виробників спробує підвищити ціну чи запропонує гірші умови споживачам, інші конкуренти зможуть з легкістю замінити його продукцію у тому ж ціновому та якісному сегменті.
(58)Опитані учасники ринку: дистриб'ютори, конкуренти, споживачі підтвердили існування значної конкуренції на ринку насіння огірків.
(59)Отже, наявність значної кількості виробників насіння огірків (як іноземних, так і вітчизняних), їх активна рекламна діяльність, постійна розробка нових сортів насіння, у результаті чого конкуренція відбувається заново в середньостроковій перспективі (3 - 4 роки) свідчить про існування конкуренції на ринку насіння огірків.
6.1.3. ВРІВНОВАЖУВАЛЬНІ ЧИННИКИ
(60)За інформацією заявників:
(61)переважна частина продажів на ринку - це реалізація насіння огірків незалежним дистриб'юторам і дилерам;
(62)дистриб'ютори та дилери можуть розглядатися як обізнані покупці, яким добре відомо про різні джерела поставок, які доступні на ринку і, таким чином, мають істотний врівноважувальний вплив на задіяних ринках в Україні. Вони можуть легко переключитися на альтернативне джерело поставки насіння огірків, оскільки існує велика кількість гравців на ринку, які пропонують широкі можливості для вибору між постачальниками.
(63)[інформація визначена заявниками як інформація з обмеженим доступом]
(64)Однак опитані дистриб'ютори зазначили, що не можуть впливати на продавців.
(65)Отже, влада покупця на ринку насіння огірків є незначною та не може суттєво впливати на діяльність продавця.
6.1.4. ОПИС ФАКТОРІВ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ВСТУП НА РИНОК НАСІННЯ ОГІРКІВ
За інформацією заявників:
(66)До сортів насіння застосовуються певні адміністративні вимоги, оскільки вони є об'єктом обов'язкової державної реєстрації, що вимагає подання різних документів, зразків, а також проведення випробувань;
(67)відповідно до чинного законодавства реєстрацію сортів здійснює Міністерство аграрної політики України. Інститут експертизи сортів рослин уповноважений координувати всі види експертиз та випробувань, необхідних для процесу реєстрації.
(68)В Україні процедура реєстрації сортів рослин займає 2 - 3 роки і складається з таких етапів: подання матеріалів заявки; проведення формальної та кваліфікаційної експертиз; подання зразків; платежі; публікація у Національному реєстрі та видача відповідних документів (тобто, свідоцтва про авторство на сорт рослин, свідоцтва про реєстрацію та патент). При цьому понесені у зв'язку із цим витрати зазвичай обмежені, оскільки наукове дослідження та розробка нових сортів для українського ринку здійснюються спільно із сортами для інших аналогічних біозон;
(69)для культур, які є малорентабельними або не вимагають значної науково-дослідної діяльності (наприклад, огірки), бюджет на програму селекції зазвичай є найменшим, тоді як для селекційних програм високорентабельних культур (таких як тепличні помідори або солодкий перець) бюджет може досягати значно вищих показників.
(70)Протягом останніх 3 років українська влада зробила значний крок до приведення українських регуляторних вимог у сфері реєстрації та сертифікації насіння у відповідність до правил та стандартів Європейської економічної зони, і така тенденція, найімовірніше, збережеться у майбутньому;
(71)в Україні квоти та тарифи не є бар'єром на ринку реалізації насіння огірків, оскільки відсутні будь-які квоти, що можуть вплинути на імпорт насіння в Україну, а вплив тарифів є незначним.
(72)Отже, за винятком дотримання певних адміністративних вимог, пов'язаних з випробовуванням та реєстрацією нових сортів насіння, не існує жодних інших перешкод для вступу на відповідний ринок.
6.1.5. ПЕРСПЕКТИВИ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ НАСІННЯ ОГІРКІВ
За інформацією заявників:
(73)український ринок реалізації насіння огірків зростає в звичайному темпі, та очікується, що ця тенденція триватиме. Такі фактори, як попит на органічну їжу, екологічність, нові пропозиції продукції, збільшують обсяг ринку насіння. Цей ринок є висококонкурентним з огляду на наявність значної кількості великих та дрібних гравців, що виробляють та реалізують насіння, і володіють провідними технологічними можливостями.
(74)Більше того, очікується, що гармонізація українського законодавства зі стандартами ЄС зумовить зміну структури ринку, перетворивши бізнес із селекції, вирощування та реалізації насіння на один з найперспективніших у національному аграрному секторі, та підвищить конкурентний тиск від вітчизняних учасників ринку.
(75)Оскільки більшість насіння огірків імпортується, з урахуванням прогнозу збільшення обсягу ринку, також очікується зростання імпорту насіння огірків.
(76)Відповідно до інформації, наданої конкурентами, ринок насіння огірків характеризується стабільністю.
(77)Отже, оскільки:
(78)Група Bayer зосереджена на реалізації насіння огірків для вирощування у відкритому ґрунті;
(79)Група Monsanto здійснює реалізацію насіння огірків як для вирощування у відкритому ґрунті, так і в утепленому ґрунті і парниках;
(80)будь-яке насіння огірків може бути вирощене в будь-якому середовищі за умови дотримання необхідної базової температури, рівня вологості, світла і поживних речовин, можлива лише зміна вартості врожаю якщо сорт вирощений в іншому середовищі, ніж призначеному для нього;
(81)насіння огірків, яке реалізують учасники концентрації, є взаємозамінним із насінням як вітчизняних, так і іноземних конкурентів;
(82)існує значна конкуренція між сортами насіння огірків, що призводить до коливання часток на ринку насіння огірків у середньостроковий період часу (від трьох до п'яти років) залежно від уподобань споживачів;
(83)існує значна кількість виробників насіння огірків (як іноземних, так і вітчизняних),
(84) концентрація не призводить до монополізації чи суттєвого обмеження конкуренції на ринку насіння огірків.
6.2. РИНКИ СЕЛЕКТИВНИХ ТА НЕСЕЛЕКТИВНИХ ГЕРБІЦИДІВ
За інформацією заявників:
(85)засоби захисту рослин сприяють зростанню рослин та підвищенню врожайності культур, зокрема, шляхом знищення та стримування бур'янів (гербіциди), знищення або стримування комах (інсектициди), захисту насінини при проростанні (протруйники насіння), контролю та посилення природнього процесу росту рослин (регулятори росту рослин), протидіють раннім проявам стресу рослин та пригнічують шкідників і хвороби (інокулянти), шляхом профілактики або лікування грибкових захворювань (фунгіциди);
(86)гербіциди поділяються на селективні та неселективні (невибіркові) у зв'язку з різним застосуванням та використанням;
(87)неселективні (невибіркові) гербіциди є засобами для захисту сільськогосподарських культур, що використовуються для очищення поля від бур'янів після збору врожаю та до подальшої сівби. Селективні (вибіркові) гербіциди призначаються для знищення лише бур'янів і залишають неушкодженими посівну культуру, для якої вони застосовуються. Тому селективні та неселективні гербіциди не є взаємозамінними та можуть вважатися окремими категоріями;
(88)отже, враховуючи сферу та об'єкт застосування, гербіциди (селективні та неселективні) не є взаємозамінними з іншими засобами захисту рослин, у тому числі з протруйниками насіння, регуляторами росту, фунгіцидами, інсектицидами, та інокулянтами, оскільки мають різну мету та методи застосування, діючу речовину, нормативи застосування, вимоги до здійснення реєстрації тощо. Взаємозамінність такої продукції можлива лише в межах певного сегменту за напрямом дії (наприклад, інсектициди) і лише за умови, що інший продукт має аналогічні показники біологічної ефективності і впливу на шкідників (бур'яни, хвороби).
(89)В Україні Група Bayer та Група Monsanto здійснюють діяльність з реалізації гербіцидів (селективних та неселективних);
(90)основними конкурентами учасників концентрації на загальнодержавних ринках гербіцидів (селективних, неселективних), зокрема, є: компанії «Syngenta», «BASF», «ADAMA» «DuPont de Nemours» та інші;
(91)існує ціла низка «невеликих» гравців, присутніх на українських ринках реалізації гербіцидів (селективних, неселективних), які можуть чинити ефективний конкурентний тиск на основних гравців, наприклад:
(92)товариство з обмеженою відповідальністю «АЛЬФА СМАРТ АГРО» (м. Київ, Україна);
(93)товариство з обмеженою відповідальністю «АПК-СЕРВІС» (с. Новоєгорівка, Кіровоградська обл., Україна);
(94)товариство з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ «УКРАВІТ» (м. Київ, Україна);
(95) товариство з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ АГРОХІМІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ» (м. Київ, Україна);
(96)товариство з обмеженою відповідальністю «НУФАРМ Україна» (м. Київ, Україна);
(97)товариство з обмеженою відповідальністю «ХІМАГРОМАРКЕТИНГ (м. Київ, Україна).
(98)Сукупна частка учасників концентрації на ринку селективних гербіцидів за підсумками 2014-2016 років становить [інформація визначена заявниками як інформація з обмеженим доступом] відсотків;
(99)Сукупна частка учасників концентрації на ринку неселективних гербіцидів за підсумками 2014-2016 років становить [інформація визначена заявниками як інформація з обмеженим доступом] відсотків;
6.2.1. ЩОДО ОЦІНКИ КОНКУРЕНЦІЇ НА РИНКАХ СЕЛЕКТИВНИХ ТА НЕСЕЛЕКТИВНИХ ГЕРБІЦИДІВ
(100)Українські ринки реалізації засобів захисту рослин є імпортозалежними. Близько 85 агрохімічних компаній та суб'єктів господарювання здійснюють імпорт засобів захисту рослин в Україну. Також специфіка цих ринків зумовлена недостатнім виробництвом діючих речовин для засобів захисту рослин в Україні на сьогодні;
(101)продукція Групи Bayer та Групи Monsanto представлена на ринках гербіцидів (селективних, неселективних), може бути взаємозамінною з аналогічною продукцією інших виробників за умови, що у складі такої продукції наявна аналогічна діюча речовина (речовини) або вона має схожий спектр контролю (однакова культура, до якої застосовується, захворювання тощо);
(102)на території України здійснюється виробництво препаративних форм з імпортованих компонентів та фасування продуктів;
(103)учасники концентрації не вбачають перешкод для виробництва засобів захисту рослин в Україні. Для прикладу, товариства з обмеженою відповідальністю «ФАБРИКА АГРОХІМІКАТІВ» (м. Черкаси, Україна), «КОМПАНІЯ АГРОХІМІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ», «АГРОХІМІКАТ», ФІРМА «АСТАРТА-КИЇВ» (усі - м. Київ, Україна), «ВАССМА КЕМІКАЛ», «УКРАГРОКОМ» (с. Головківка, Олександрійський р-н, Кіровоградська обл., Україна), «НОПОСОН-АГРО» (Київська обл., Києво-Святошинський р-н, с. Петропавлівська Борщагівка), які виробляють десятки аналогів препаратів Групи Bayer та Групи Monsanto.
(104)З погляду економії гербіциди (селективні, неселективні) можуть бути взаємозамінними з продукцією українських виробників, оскільки ціни на продукцію, вироблену українськими компаніями, значно нижчі порівняно з аналогічними продуктами, які пропонують учасники концентрації;
(105)відповідно до інформації, наданої конкурентом, гербіциди (селективні, неселективні) учасників концентрації можуть бути взаємозамінними з аналогічною продукцією вітчизняного та іноземного походження.
(106)[інформація визначена заявниками як інформація з обмеженим доступом]
(107)[інформація визначена заявниками як інформація з обмеженим доступом]
(108)Галузь захисту рослин представлена декількома великими міжнародними компаніями, які здійснюють дослідження та виробництво нових і більш ефективних продуктів, а також значною кількістю так званих виробників генериків, які не займаються значною дослідницько-виробничою діяльністю. Лише науково-дослідні компанії здатні інвестувати значні грошові кошти в дослідження та розробку нових діючих речовин. До таких великих науково-дослідних компаній належать «Syngenta», «Aventis», «BASF», «Bayer», «Dow/DuPont». Необхідно зазначити, що компанія «Monsanto» не належить до таких науково-дослідних компаній. Іншими компаніями, що також здійснюють наукові дослідження, є японські компанії «Suminoto Chemical», «Ishihara Sangyo Kaisha», «Mitsui Chemicals», «Nihon Nohyaku», «Kumiai»;
(109)великі науково-дослідні компанії конкурують між собою насамперед шляхом проведення наукових досліджень і розробки нових запатентованих активних інгредієнтів, та продовження інноваційної діяльності стосовно непатентованих активних інгредієнтів (які в більшості випадків створюють самостійно) шляхом виведення нових формул або сумішей для поліпшення та розширення можливостей їх активних інгредієнтів для задоволення потреб фермерів;
(110)Група Bayer перетворює перспективну пробну продукцію, отриману після дослідження, на продукцію, що реалізується споживачам Bayer. У сегменті засобів захисту рослин науково-дослідна діяльність скеровує розробку нових та наявних продуктів, як основу для їх реєстрації та технічного позиціонування на ринку України. В подальшому науково-дослідна діяльність підтримує захист та управління життєвим циклом такої продукції для задоволення потреб споживачів.
Науково-дослідна діяльність Групи Bayer в Україні також спрямована на надання технічної підтримки внутрішнім і зовнішнім клієнтам;
(111)на відміну від науково-дослідних компаній, компанії-виробники генериків починають виробляти активні інгредієнти та формули тільки після завершення дії патента на оригінальний товар (і в дуже обмеженій кількості випадків виробляють активні інгредієнти на підставі ліцензійних угод з компаніями, що займаються дослідженням та розробкою). Компаніями-виробниками генериків, що діють на задіяних ринках в Україні, є «ADAMA Agricultural Solutions Ltd.», яка входить до складу Групи ChemChina, китайські компанії «China-Chemical» та «Zhendzhiang-Agrin», австралійські компанії «Nufarm Limited» та «Novozymes-Biologi», американські компанії «Chemtura», «ABM, Becker-Underwood», японські компанії «Arysta LifeScience Corporation» та «Nippon-Soda», датська компанія «Cheminova», російські компанії «Щёлково-Агрохим» і ЗАО «Август» та інші.
(112)Виробництво та продаж комерційних активних інгредієнтів, які, в основному, є незапатентованою товарною продукцією, є відносно простими та можуть здійснюватися будь-якою агрохімічною компанією, що вже здійснює діяльність у сфері виробництва та продажу активних інгредієнтів та рецептурних препаратів, або новими компаніями, які виходять на ринок. Не існує жодних особливих бар'єрів для входу на ринок, оскільки продажі активних інгредієнтів здійснюються у всьому світі. Сировина, необхідна як для виробництва комерційних активних інгредієнтів, так і для виробництва рецептурної продукції, зокрема інертних та допоміжних інгредієнтів, є також легкодоступною завдяки існуванню численних постачальників сировини. Зокрема, велика кількість постачальників сировини є в Індії, Китаї та інших країнах Азії, тому нові компанії, що виходять на ринок, мають багато альтернативних варіантів джерел сировини. Немає необхідності у створенні особливої дистриб'юторської мережі або в отриманні патентів чи інших прав інтелектуальної власності, та не існує також жодних перешкод для доступу до споживачів.
(113) [інформація визначена заявниками як інформація з обмеженим доступом]
(114)Конкуренція на задіяних ринках змушує всіх гравців активно інвестувати в різні рекламні засоби з метою підтримки прихильності до свого бренду та/або підвищення обізнаності споживачів про нові продукти;
(115)діяльність Групи Bayer з просування товару включає рекламу протягом щорічних Днів поля Bayer (Bayer Field Days), тренінгів, семінарів і конференцій, надання безкоштовних зразків та спеціалізованих журналів;
(116)витрати Групи Monsanto на просування та рекламу товару не є фіксованими та змінюються щороку. Такі зміни обумовлюються, зокрема, представленням нової продукції на ринок, проведенням інформаційних кампаній, пов'язаних з ознайомленням споживачів (дистриб'юторів) з такими новими продуктами, їх споживчими характеристиками та якостями.
(117)У той же час, для отримання конкурентних переваг виробники на задіяних ринках постійно зосереджуються на розробці нової продукції.
(118)Протягом останніх років зросло споживання біологічних засобів захисту рослин, які можуть успішно використовуватися як окремо, так і в складі комплексної програми з боротьби зі шкідниками, у поєднанні зі звичайними хімічними засобами захисту рослин і як доповнення до дії хімічних препаратів;
(119)біологічні засоби захисту рослин мають також додаткові переваги порівняно зі звичайними хімічними засобами, а саме: альтернативні способи дії, підвищення врожайності та якості врожаю, а також можливість контролювати рівні залишків пестицидів. Крім того, скорочення асортименту хімічних речовин в розробці через відсутність відкриття нових активних хімічних сполук є передумовами для швидкого зростання обсягів споживання біологічних засобів захисту рослин;
(120)оскільки споживачі, політики та регулятори вважають біологічні засоби захисту рослин більш безпечною та екологічно чистою альтернативою, традиційні агрохімічні компанії зробили значні інвестиції у галузь біологічних засобів захисту рослин, у тому числі в розробку нових препаратів, у будівництво нових виробничих потужностей, а також у низку значних трансакцій з метою придбання активів (портфелів продукції) та компаній.
(121)Враховуючи викладене вище, обсяги виробництва біологічних засобів захисту рослин зростатимуть. Однак малоймовірно, що у найближчі 5 - 10 років біологічні засоби захисту рослин замінять хімічні засоби захисту рослин. Залежно від потреб фермерів обидві групи будуть широко використовуватись.
(122)Міжнародна асоціація виробників біологічних препаратів для боротьби зі шкідниками прогнозує, що ринок біопестицидів буде зростати завдяки тому, що біологічні продукти вважаються більш екологічно чистими.
(123)Одночасно на ринках засобів захисту рослин відбувається укрупнення глобальних гравців цих ринків, у зв'язку з чим на ринку ЗЗР України може з'явитися кілька найбільших постачальників ЗЗР, зокрема гербіцидів (селективних та неселективних), це об'єднані компанії: «China National Agrochemical Corporation»/«Syngenta AG», «E.I. du Pont de Nemours and Company»/«The Dow Chemical Company» та заявлена «Bayer»/«Monsanto», що можуть на рівних конкурувати між собою, в тому числі в Україні.
(124)Отже, наявність значної кількості виробників засобів захисту рослин, у тому числі й українських, та їх активна рекламна діяльність і постійне розширення асортименту продукції свідчать про існування конкуренції на ринках селективних та неселективних гербіцидів;
(125)селективні та неселективні гербіциди, що реалізуються на території України учасниками концентрації, можуть бути взаємозамінними з аналогічною продукцією вітчизняного та іноземного виробництва;
(126)на задіяних ринках відзначається значна влада покупця - дистриб'юторів;
(127)очікується зростання імпорту селективних та неселективних гербіцидів;
(128)відсутні значні адміністративні бар'єри на ринках селективних та неселективних гербіцидів.
6.2.2. УРІВНОВАЖУВАЛЬНІ ЧИННИКИ
За інформацією заявників:
(129)ринкова влада покупця є одним з факторів, які підтримують жорстку конкуренцію на українському ринку засобів захисту рослин;
(130)основними споживачами продукції Групи Bayer та Групи Monsanto на задіяних ринках є незалежні дистриб'ютори (оптові торговці), які контролюють понад [інформація визначена заявниками як інформація з обмеженим доступом] відсотків ринку засобів захисту рослин [інформація визначена заявниками як інформація з обмеженим доступом].
(131)Дистриб'ютори зазвичай купують широкий асортимент засобів захисту рослин у різних виробників та добре обізнані про джерела поставок на ринку. Враховуючи наявність на відповідних задіяних ринках великої кількості конкурентів та широкий вибір альтернативних джерел поставок, дистриб'ютори можуть відносно легко змінити постачальника, обравши того з них, який пропонує вигідніші ціни або умови. Зміна асортименту продукції або постачальника не потребує значних часових витрат та додаткових інвестицій від дистриб'ютора. Факторами, які все ж таки можуть вплинути на рішення дистриб'ютора щодо зміни постачальника, є стабільно висока якість та наявність запасів продукції;
(132)з огляду на зазначене, переговорна сила, яку відповідний дистриб'ютор має по відношенню до Групи Bayer та/або Monsanto під час комерційних переговорів завдяки власним розмірам та комерційній привабливості, безумовно враховується та відповідно відображається в остаточних договірних умовах. Після здійснення концентрації таке співвідношення переговорних сил суттєво не зміниться. Це обумовлено тим, що відповідні задіяні ринки України залишаться висококонкурентними, з великою кількістю гравців - як міжнародних, так і українських компаній. На ринках присутні науково-дослідні компанії та компанії -виробники генериків, які постачають широкий асортимент засобів захисту рослин.
(133) На рівні кінцевих споживачів бренд продукції не є ключовим визначальним фактором, порівняно з такими критеріями, як ефективність, безпечність та вартість продукту. Тому, якщо компанія - виробник підвищить ціни понад певну межу, такі споживачі миттєво відреагують. Вони також можуть замінити відповідну продукцію альтернативною (наприклад, генериками) або просто обрати для вирощування інший вид культури, який є менш вибагливим та вимагає менше засобів захисту;
(134)дистриб'ютори також можуть впливати на рішення кінцевого споживача (виробників сільськогосподарської продукції) стосовно придбання тих або інших засобів захисту рослин, шляхом надання комплексних планів обприскування, в яких вони рекомендують найкраще поєднання продукції та передбачають використання засобів захисту рослин від різних постачальників, вважаючи, що це -найефективніший спосіб уникнути стійкості (резистентності) до продукції та забезпечити високий рівень урожаю.
(135)Кінцеві споживачі у свою чергу є досить різноманітними - від великих агропромислових холдингів до малих і середніх фермерських господарств та підприємств.
(136)Отже, на задіяних ринках відзначається значна влада покупця - дистриб'юторів.
6.2.3. ОПИС ФАКТОРІВ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ВСТУП НА РИНОК СЕЛЕКТИВНИХ ТА НЕСЕЛЕКТИВНИХ ГЕРБІЦИДІВ
(137)За інформацією, наданою конкурентом, основними бар'єрами входу є високі затрати для реклами; державна реєстрація нових препаратів з обов'язковим випробуванням, яке проводиться протягом 2 вегетаційних періодів, якщо препарат містить діючу речовину, що входить до складу вже зареєстрованого препарату того ж призначення і для тієї ж групи культур, строк випробування може бути скорочений до одного повного вегетаційного періоду.
За інформацією заявників:
(138)вартість випробувань та реєстрації нового продукту може сягати [інформація визначена заявниками як інформація з обмеженим доступом] для продукту, що містить нову діючу речовину, та [інформація визначена заявниками як інформація з обмеженим доступом]- для продукту, аналогу вже наявних на ринку. Тим не менш, як вбачається з обсягів реалізації на задіяних ринках в Україні, обсяг ринку суттєво переважає високі витрати для вступу на ринок.

................
Перейти до повного тексту