- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
АУДИТОРСЬКА ПАЛАТА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Про затвердження Порядку проведення перевірок скарг щодо результатів діяльності аудиторських фірм і аудиторів, які надходять до Аудиторської палати України
Керуючись
статтею 12 Закону України
"Про аудиторську діяльність" від 22.04.93 р. № 3125-XII (зі змінами й доповненнями), з метою здійснення повноважень з організації контролю за якістю аудиторських послуг Аудиторська палата України (АПУ)
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Порядок проведення перевірок скарг щодо результатів діяльності аудиторських фірм і аудиторів, які надходять до Аудиторської палати України (додається).
3. Це рішення набирає чинності з 1 квітня 2017 року.
4. Секретаріату АПУ забезпечити оприлюднення цього рішення.
Голова АПУ |
О.В. Гачківський |
Додаток
до рішення Аудиторської
палати України
23.02.2017 № 339/12
ПОРЯДОК
проведення перевірок скарг щодо результатів діяльності аудиторських фірм і аудиторів, які надходять до Аудиторської палати України
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Цей Порядок проведення перевірок скарг щодо результатів діяльності аудиторських фірм і аудиторів, які надходять до Аудиторської палати України, розроблений згідно положень Закону України
"Про аудиторську діяльність" з метою встановлення єдиних правил і процедур здійснення Аудиторською палатою України (далі - АПУ) перевірок скарг та інших звернень щодо результатів діяльності аудиторських фірм і аудиторів, а також інформації, яка стала відома АПУ за результатами моніторингу практики аудиторської діяльності.
Перевірка скарг, які надходять до АПУ та інформації, яка стала відома АПУ за результатами моніторингу практики аудиторської діяльності, здійснюється Комітетом з контролю якості аудиторських послуг (далі - Комітет) згідно норм цього Порядку, а також інших нормативних актів, затверджених АПУ.
1.2. Використані у цьому Порядку терміни вживаються в наступному значенні:
Стандарти завдань - визначені Міжнародними стандартами аудиту, надання впевненості та етики, які прийняті АПУ в якості Національних стандартів аудиту, в тому числі: Міжнародні стандарти аудиту, Міжнародні стандарти завдань з огляду, Міжнародні стандарти завдань з надання впевненості, Міжнародні стандарти супутніх послуг, видані Радою з міжнародних стандартів аудиту та надання впевненості Міжнародної федерації бухгалтерів.
Норми професійної етики аудиторів - етичні вимоги, визначені Кодексом етики професійних бухгалтерів, що прийнятий АПУ для обов'язкового застосування аудиторами України.
Скарга - письмове звернення фізичної або юридичної особи до АПУ, в якому чітко ідентифіковано особу, що звертається, місце її проживання (місцезнаходження), дата складання скарги та в якому викладені факти та/або обставини, що можуть свідчити про недотримання з боку аудиторів та/або аудиторських фірм, при здійсненні ними аудиторської діяльності, вимог Закону України
"Про аудиторську діяльність" , інших нормативно-правових актів України, стандартів завдань, норм професійної етики аудиторів та рішень АПУ.
Скаржник - фізична або юридична особа, яка звертається до АПУ із скаргою.
Суб'єкт аудиторської діяльності - включені до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів (далі - Реєстр) аудиторські фірми та аудитори, які займаються аудиторською діяльністю індивідуально, як фізичні особи - підприємці.
Суб'єкт перевірки - аудитор / аудиторська фірма, щодо яких здійснюється перевірка скарг та інформації щодо порушення ними вимог Закону України "Про аудиторську діяльність", інших нормативно-правових актів України, стандартів завдань, норм професійної етики аудиторів, рішень АПУ.
( Термін "Суб'єкт перевірки" частини 1.2 розділу 1 в редакції Рішення Аудиторської палати
№ 352/11 від 30.11.2017 )
Професійні обов'язки - обов'язки аудиторських фірм і аудиторів, при здійсненні ними аудиторської діяльності, дотримуватись вимог Закону України
"Про аудиторську діяльність" , інших нормативно-правових актів України, стандартів завдань, норм професійної етики аудиторів та рішень АПУ.
Неналежне виконання професійних обов'язків - діяльність аудиторських фірм і аудиторів, що здійснюється ними без належного дотримання вимог Закону України
"Про аудиторську діяльність" , інших нормативно-правових актів України, стандартів завдань, норм професійної етики аудиторів та рішень АПУ.
Стягнення - захід впливу, як міра юридичної відповідальності, що застосовується АПУ до аудитора та/або аудиторської фірми, у разі неналежного виконання професійних обов'язків.
Моніторинг практики аудиторської діяльності - комплекс технічних, організаційних та інших засобів, які забезпечують оперативне виявлення порушень аудиторськими фірмами та аудиторами вимог Закону України
"Про аудиторську діяльність" , актів АПУ, стандартів завдань та норм професійної етики аудиторів.
1.3. Інші терміни, які використані у цьому Порядку, застосовуються в контексті Закону України
"Про аудиторську діяльність" , Міжнародних стандартів аудиту, Міжнародних стандартів завдань з огляду, Міжнародних стандартів завдань з надання впевненості, Міжнародних стандартів супутніх послуг та нормативних актів АПУ.
1.4. Дія цього Порядку не поширюється на проведення зовнішніх перевірок систем контролю якості аудиторських послуг.
2. ПІДСТАВИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК
2.1. Підставою для проведення Комітетом перевірки аудитора/аудиторської фірми є скарга, визнане скаргою, відповідно до вимог цього Порядку, звернення юридичної чи фізичної особи, що надходить до АПУ з викладеними в ній обставинами, що можуть свідчити про неналежне виконання таким аудитором/аудиторською фірмою своїх професійних обов'язків.
2.2. Підставою для проведення перевірки аудитора/аудиторської фірми також є рішення Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики, прийняте на підставі подання Комітету за результатами моніторингу практики аудиторської діяльності (далі - рішення Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики).
2.3. Письмові звернення (скарги) фізичних і юридичних осіб, які надходять до АПУ, приймаються і реєструються Секретаріатом АПУ відповідно до вимог Інструкції про порядок розгляду звернень, що надходять до Аудиторської палати України, затвердженої АПУ.
2.4. Прийняття рішення щодо відповідності/невідповідності письмового звернення визначенню скарги, що його наведено у пункті 1.2 цього Порядку, приймає Голова АПУ або уповноважений ним працівник Секретаріату АПУ.
У разі, коли зміст звернення не дає чіткого розуміння його відповідності критеріям скарги, для прийняття відповідного рішення Голова АПУ може передати звернення на розгляд Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики.
2.5. Рішення про відповідність/невідповідність письмового звернення визначенню скарги повинно бути прийнято Головою АПУ у строк до трьох робочих днів із дати його отримання. Рішення Голови АПУ щодо відповідності/невідповідності письмового звернення визначенню скарги зазначається на першому аркуші такого звернення із фіксуванням дати його прийняття.
У разі, коли звернення передається на розгляд Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики, таке рішення має бути прийнято на черговому засідання Комісії. Рішення Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики передається до Секретаріату АПУ упродовж одного робочого дня з дня його прийняття.
2.6. Після прийняття рішення щодо відповідності письмового звернення визначенню скарги оригінал скарги з доданими до нього документами (за їх наявності) упродовж одного робочого дня передається Секретаріатом АПУ до Комітету. Копія скарги зберігається в Секретаріаті АПУ.
2.7. Передача інформації на розгляд Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики, прийняття рішення останньою і передача інформації про прийняте рішення до Секретаріату АПУ здійснюється у строки, визначені пунктом 2.5 цього Порядку.
2.8. Перевірка за скаргою щодо неналежного виконання аудитором/аудиторською фірмою професійних обов'язків або на підставі інформації, яка стала відома АПУ за результатами моніторингу практики аудиторської діяльності, не є позаплановою перевіркою системи контролю якості суб'єкта перевірки. Результати такої перевірки можуть слугувати підставою для формування Комісією АПУ з контролю якості та професійної етики подання (проекту рішення) щодо доцільності проведення позапланової перевірки системи контролю якості такого суб'єкта перевірки.
3. ЗБІР ІНФОРМАЦІЇ ТА ПІДГОТОВКА ДО ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРКИ
3.1. У день отримання від Секретаріату АПУ скарги голова Комітету зі складу співробітників Комітету призначає особу, відповідальну за проведення перевірки.
3.2. Відповідальна особа реєструє отриману скаргу в Книзі реєстрації перевірок в день її отримання. Книга реєстрації перевірок ведеться у електронній формі.
3.3. Відповідальна особа також готує і направляє суб'єкту перевірки лист-повідомлення про факт надходження скарги (рішення Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики). Лист-повідомлення направляється рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Строк направлення листа-повідомлення: не пізніше як два робочих дні з дати реєстрації скарги в Книзі реєстрації перевірок.
Лист-повідомлення має містити в собі інформацію про:
1) дату надходження скарги до АПУ;
2) дату прийняття рішення про розгляд скарги;
3) зміст скарги;
4) перелік документів (пояснень), які доцільно надати з метою всебічного та об'єктивного розгляду скарги;
5) кінцевий термін для подання документів та пояснень;
6) право подавати документи (пояснення) в електронній формі;
7) право суб'єкта перевірки особисто надавати пояснення по суті питань, що розглядаються;
8) цей Порядок розгляду скарг;
9) особову справу перевірки та порядок доступу до неї;
10) прізвище, ім'я, по-батькові та контактні дані особи, відповідальної за проведення перевірки.
Дата відправки листа-повідомлення фіксується в особовій справі перевірки, яка ведеться у електронній формі згідно з Додатком № 1 до цього Порядку.
В день відправки листа-повідомлення його копія надсилається на електронну адресу суб'єкта перевірки.
3.4. Суб'єкт перевірки (фізична особа-аудитор/керівник аудиторської фірми) по факту отримання листа-повідомлення повинен підготувати і надіслати на адресу АПУ:
1) документи, зазначені в отриманому листі-повідомлені;
2) пояснення щодо суті питань, викладених у скарзі;
3) інформацію відносно того чи бажає суб'єкт перевірки (його уповноважений представник) бути присутнім при розгляді результатів перевірки в Комітеті;
4) контактні дані (адреса реєстрації і фактичного місцезнаходження, телефон (факс), веб-сайт, адреса електронної пошти).
Документи та інформація направляються суб'єктом перевірки на адресу АПУ рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Суб'єкт перевірки також має право подати такі документи та інформацію засобами електронного зв'язку, а саме: у вигляді сканованих копій шляхом їх надсилання на електронну адресу Комітету, зазначену в листі-повідомленні.
Кінцевий термін подання документів та інформації визначити у 10 робочих днів, починаючи із дати отримання суб'єктом перевірки листа-повідомлення.
3.5. У разі виникнення обставин, що унеможливлюють подання суб'єктом перевірки - фізичною особою документів та інформації у строки, визначені пунктом 3.4. цього Порядку, такий суб'єкт перевірки (уповноважена ним особа) повинен негайно упродовж одного дня повідомити про такі обставини особу, відповідальну за проведення перевірки, будь-якими доступними засобами зв'язку (телефон, факс, електронний лист).
3.6. До безумовно поважних причин, що можуть перешкоджати суб'єкту перевірки - фізичній особі своєчасно виконати вимоги пункту 3.4 цього Порядку, віднести наступні: хвороба; перебування за межами митної території України; смерть родича першого ступеня спорідненості.
У разі хвороби перебіг строку виконання вимог пункту 3.4 цього Порядку починається з наступного дня після дати закриття листка тимчасової непрацездатності; при перебуванні за межами митної території України, - після дати відмітки про проходження паспортного контролю, що засвідчує прибуття в Україну; у разі смерті близького родича, - через сім календарних днів із дати смерті.
Настання поважної причини повинно бути підтверджено поданням до АПУ завіреної копії відповідного підтверджуючого документа.
3.7. У разі, якщо суб'єктом перевірки є аудиторська фірма, перераховані вище причини визнаються поважними за умови, що вони стосуються безпосередньо управлінського персоналу аудиторської фірми, уповноваженого на підпис вихідної кореспонденції.
3.8. Надходження документів та інформації до Комітету (узагальнений перелік і дата) реєструється у Книзі реєстрації перевірок.
3.9. Невиконання (неналежне виконання) суб'єктом перевірки вимог пункту 3.4 цього Порядку може бути підставою для притягнення його до дисциплінарної відповідальності за неналежне виконання ним своїх професійних обов'язків і застосування до суб'єкта перевірки та/або його посадових осіб стягнення.
3.10. У разі подання суб'єктом перевірки заяви про його виключення із Реєстру (після надходження скарги, відкриття дисциплінарного провадження, або прийняття рішення АПУ щодо проведення позапланової перевірки за результатами моніторингу практики аудиторської діяльності), за рішенням АПУ до керівника суб'єкта перевірки може бути застосовано стягнення.
4. ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРКИ ТА ОФОРМЛЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ
4.1. Документальна перевірка можливого неналежного виконання суб'єктом перевірки своїх професійних обов'язків здійснюється співробітниками Комітету. За потреби, до проведення документальної перевірки можуть залучатися уповноважені контролери АПУ.
4.2. Документальна перевірка може бути виїзною і невиїзною.
Невиїзна перевірка проводиться співробітниками Комітету (уповноваженими контролерами АПУ) за місцем знаходження Комітету на підставі отриманих документів та інформації.
Виїзна перевірка передбачає виїзд співробітників Комітету (уповноважених контролерів АПУ) і проведення перевірки за місцем знаходження суб'єкта перевірки.
Група для проведення виїзної/невиїзної документальної перевірки формується особою, відповідальною за її проведення і затверджується головою Комітету.
4.3. Рішення про проведення невиїзної перевірки приймається головою Комітету за поданням особи, відповідальної за проведення перевірки. Рішення про проведення виїзної перевірки приймається головою Комітету за поданням особи, відповідальної за проведення перевірки та підлягає погодженню Головою АПУ.
4.4. Подання щодо проведення виїзної/невиїзної документальної перевірки спільно із завданням на перевірку подається голові Комітету особою, відповідальною за проведення перевірки у строк до трьох робочих днів після кінцевої дати подання суб'єктом перевірки документів та інформації відповідно до вимог пункту 3.4 цього Порядку.
4.5. Подання про проведення виїзної/невиїзної перевірки спільно із завданням на перевірку затверджується головою Комітету упродовж одного робочого дня із дати його отримання.
4.6. У завданні на перевірку зазначається:
1) суб'єкт перевірки (найменування, місцезнаходження, контактні дані);
2) підстава для проведення перевірки;
3) завдання на перевірку (питання перевірки);
4) строки перевірки (дата початку і закінчення);
5) керівник перевірки (прізвище, ім'я, по-батькові; посада);
6) члени групи перевірки (прізвище, ім'я, по-батькові; посада).
4.7. Подання на проведення виїзної документальної перевірки у день його затвердження передається на розгляд Голови АПУ. Подання погоджується Головою АПУ не пізніше наступного робочого дня або повертається на доопрацювання до Комітету.
4.8. У разі прийняття рішення про проведення виїзної перевірки, Голова АПУ підписує направлення на перевірку із зазначенням у ньому дати і номера завдання на перевірку.
4.9. Інформація про прийняте рішення щодо проведення виїзної/невиїзної документальної перевірки підлягає фіксації у Книзі реєстрації перевірок.
4.10. Строк проведення виїзної/невиїзної перевірки становить, як правило, не більше п'яти робочих днів. Продовження строків перевірки можливо додатково на п'ять робочих днів лише за погодження Голови АПУ при наявності мотивованого клопотання із зазначенням причин такого продовження.
4.11. Суб'єкт перевірки (аудитор/аудиторська фірма) щодо якого прийнято рішення про проведення виїзної документальної перевірки у строки, зазначені у направленні, повинен:
1) прийняти групу з перевірки за своїм місцезнаходженням;
2) забезпечити групу робочими місцями (стіл, стільці відповідно до кількості членів групи, доступ до електричної мережі, освітлення);
3) надати документи та іншу інформацію (в тому числі, усні та письмові пояснення) в межах завдання на перевірку.
4.12. За результатами проведеної документальної перевірки керівником групи складається звіт, який має містити в собі наступні дані та інформацію:
1) назву;
2) адресат;
3) вступний розділ;
4) описовий розділ (результати дослідження наданих документів та іншої інформації з питань, що визначені у завданні на перевірку);
5) висновки (з питань, що визначені у завданні на перевірку);
6) дата складання;
7) підписи керівника і членів групи перевірки.
Назва звіту повинна давати змогу ідентифікувати вид перевірки та суб'єкта перевірки.
Адресат - це особи, яким звіт має бути направлений для розгляду чи ознайомлення (зазвичай: голова Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики та суб'єкт перевірки).
4.13. Вступний розділ має містити інформацію про суб'єкта перевірки (щодо аудитора-фізичної особи: прізвище, ім'я, по-батькові, номер і термін чинності сертифіката аудитора, місце проживання; щодо аудиторської фірми: повне найменування, код ЄДРПОУ, місцезнаходження, номер і дата видачі свідоцтва про включення до Реєстру).
4.14. У вступному розділі звіту також наводяться такі відомості:
дата надходження до АПУ скарги або отримання інформації;
найменування скаржника;
номер і дату затвердження завдання на перевірку;
строки і місце проведення перевірки;
перелік питань, які є предметом перевірки;
перелік документів та інформації, які підлягають перевірці;
................Перейти до повного тексту