1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Індивідуальна податкова консультація


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 11.07.2025 р. N 3753/ІПК/99-00-04-02-03 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
У своєму зверненні Товариство повідомило, що в податковій декларації з податку на додану вартість (далі - ПДВ) за лютий 2024 року завищено суму від'ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду. За результатами перевірки контролюючим органом винесено податкове повідомлення-рішення за формою "В4", яке було оскаржено Товариством в адміністративному порядку, та 16.09.2024 узгоджено.
Також за результатами перевірки контролюючого органу з питань декларування суми бюджетного відшкодування ПДВ за березень 2024 року було винесено податкове повідомлення-рішення форми "В3", яке було узгоджено 01.07.2024.
З наведеної практичної ситуації Товариство просить надати роз'яснення:
Чи виникає обов'язок у Товариства задекларувати в податковій декларації з ПДВ за липень 2024 року податкове повідомлення-рішення форми "В3" в рядку 16.3 на збільшення від'ємного значення за лютий 2024 року, та в податковій декларації з ПДВ за вересень 2024 року податкове повідомлення-рішення форми "В4" в рядку 16.3 на зменшення від'ємного значення за лютий 2024 року?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 Кодексу).
Відповідно до пункту 44.1 статті 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 Кодексу.
Відповідно до абзацу другого пункту 200.10 статті 200 Кодексу платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до статті 200 Кодексу та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 статті 200 Кодексу, - за результатами перевірки, зазначеної у пункті 200.11 статті 200 Кодексу, що проводяться відповідно до Кодексу.
Відповідно до пункту 200.14 статті 200 Кодексу, якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:
б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податкове повідомлення-рішення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;
в) у разі з'ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення-рішення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.
Наслідком встановлення контролюючим органом невідповідності суми бюджетного відшкодування, заявленої платником податку у податковій декларації, є прийняття податкового повідомлення-рішення.
Так, відповідно до підпункту 2 пункту 1 розділу II Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 N 1204 (далі - Порядок N 1204) (зі змінами), контролюючий орган визначає, в тому числі, зменшення (збільшення) суми податкового кредиту, суму зменшення бюджетного відшкодування з ПДВ та/або зменшення від'ємного значення суми ПДВ, що передбачені Кодексом або іншим законодавством, і складає податкове повідомлення-рішення у випадках, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми бюджетного відшкодування або від'ємного значення суми ПДВ платника податків, що заявлені у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.
Відповідно до пункту 2 розділу II Порядку N 1204 надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, у випадках, зазначених у пункті 1 цього розділу, відповідний структурний підрозділ контролюючого органу складає податкове повідомлення-рішення, зокрема, за такими формами:
"В3" - у разі відмови у наданні бюджетного відшкодування (додатки 12, 13 до Порядку N 1204);
"В4" - у разі зменшення від'ємного значення суми ПДВ (додатки 14, 15 до Порядку N 1204).
Отже, положення податкового законодавства передбачають, що однією із причин не підтвердження заявленої до відшкодування суми сплаченого податку є з'ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування. Наслідком виявлення контролюючим органом під час перевірки наявності вказаних порушень є складання податкового повідомлення-рішення форми "В3".
У разі встановлення контролюючим органом під час перевірки факту завищення суми податкового кредиту, формування якого впливає на показник суми від'ємного значення як різниці між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду, та на суму податку, яку платник податку має право заявити до бюджетного відшкодування, складається податкове повідомлення-рішення у формі "В4".

................
Перейти до повного тексту