- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Індивідуальна податкова консультація
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 23.05.2025 р. N 2878/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Благодійної організації "БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД [...]" (далі - Благодійний фонд) щодо окремих питань оподаткування операцій із благодійною допомогою, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно зі зверненням Благодійного фонду така благодійна організація надає послуги з гуманітарного розмінування на території України, щодо якої існує підозра про наявність на ній різного роду вибухонебезпечних предметів (далі - Послуги).
Як повідомляється, надання послуг (виконання робіт) з нетехнічного обстеження територій на наявність вибухонебезпечних предметів - це збирання, аналіз та оцінювання інформації відносно місцевості для визначення її як підозрюваного небезпечного району чи підтвердженої небезпечної території та процесів з вилучення, зменшення чи очищення районів для їх подальшого ефективного використання без використання технічних засобів.
На адресу Благодійного фонду надходять запити від обласних, районних, селищних державних військових адміністрацій, державних підприємств, приватних підприємств, приватних осіб щодо безоплатного нетехнічного обстеження території в різних областях України.
З огляду на викладене у зверненні Благодійного фонду поставлено такі запитання:
1. Який порядок оподаткування державних підприємств та органів місцевого самоврядування при отриманні безоплатної Послуги від Благодійного фонду? Чи є таке надання Послуг таким, що відповідає потребам забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави в розумінні п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу)? Чи виникає дохід у державних підприємств та органів місцевого самоврядування?
2. Які податки нараховує та сплачує Благодійний фонд при безоплатній передачі Послуги фізичній особі без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості? Чи є в таких випадках Благодійний фонд податковим агентом?
3. Чи виникає дохід у підприємства на загальній системі оподаткування при безоплатній передачі Послуги від Благодійного фонду, а саме: без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості?
4. Чи виникає дохід у сімейного фермерського господарства на єдиному податку 4 групи при безоплатній передачі Послуги від Благодійного фонду, а саме: без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості?
5. Який порядок оподаткування ПДВ операцій з безоплатного (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості) надання Благодійним фондом Послуг державному підприємству у період дії воєнного стану? Чи є таке надання Послуг таким, що відповідає потребам забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави в розумінні п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу?
6. Який порядок оподаткування податком на прибуток підприємств операцій з безоплатного (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості) надання Благодійним фондом Послуг державному підприємству у період дії воєнного стану?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, як встановлено в п. 1.1 ст. 1 Кодексу, регулюються нормами цього Кодексу.
Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 ст. 5 Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених ст. 1 Кодексу. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом України від 05 липня 2012 року N 5073-VI "Про благодійну діяльність та благодійні організації" (зі змінами) (далі - Закон N 5073), що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.
Благодійною діяльністю є добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом N 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара (п. 2 частини першої ст. 1 Закону N 5073).
Відповідно до п. 1 частини першої ст. 1 Закону N 5073 бенефіціаром є набувач благодійної допомоги (фізична особа, неприбуткова організація або територіальна громада), що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених цим Законом.
Бенефіціарами благодійних організацій можуть бути також будь-які юридичні особи, що одержують допомогу для досягнення цілей, визначених Законом N 5073.
Благодійною організацією згідно з п. 3 частини першої ст. 1 Закону N 5073 є юридична особа приватного права, установчі документи якої визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених цим Законом, як основну мету її діяльності.
Щодо податку на прибуток підприємств
Із запитань 1, 3, 6
Щодо оподаткування платників податку на прибуток підприємств на загальних підставах.
Об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств на підставі абзацу першого пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
За операціями платника податку на прибуток підприємств з отримання благодійної допомоги у вигляді безоплатно наданих Послуг Кодексом не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування.
Такі операції відображаються при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об'єкта оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (зі змінами) (далі - Закон N 996)).
Отже, питання бухгалтерського обліку підприємством операцій з отримання благодійної допомоги у вигляді безоплатно наданих послуг належать до компетенції Міністерства фінансів України.
Щодо оподаткування неприбуткових організацій
У пункті 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Зокрема, згідно з пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр).
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
Проте на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів для фінансування видатків, не пов'язаних із реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені п. 63 підрозділу 4 розділу XX Кодексу.
Перелік підприємств, установ та організацій, які за умови їх відповідності вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу можуть бути віднесені до неприбуткових організацій, які не є платниками податку на прибуток підприємств, встановлено пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Відповідно до підпункту 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені бюджетні установи.
Отже, якщо органи місцевого самоврядування у статусі неприбуткових організацій отримують благодійну допомогу у вигляді безоплатно наданих Послуг від благодійної організації, то проведення таких операцій не є підставою для виключення таких неприбуткових організацій із Реєстру за умови, що забезпечується дотримання вимог законодавства про благодійну діяльність для реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами відповідної неприбуткової організації в межах профільного законодавства, а також не відбувається розподіл доходів або їхньої частини серед засновників (учасників), працівників такої організації (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних із ними осіб.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених у п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу XX Кодексу), така неприбуткова організація підлягає виключенню з Реєстру, із визначенням податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств відповідно до пп. 133.4.3 та пп. 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Щодо податкової звітності, то формування доходів та видатків, які відображаються у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 N 553, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.07.2016 за N 932/29062 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 N 469) (далі - Звіт), здійснюється за правилами бухгалтерського обліку, на підставі належним чином складених первинних документів.
При цьому питання формування у бухгалтерському обліку неприбутковою організацією доходів та витрат належать до компетенції Міністерства фінансів України.
Для цілей податкового обліку доходи, одержані неприбутковими організаціями, відображаються в рядках 1.1 - 1.11 частини I Звіту, а суми видатків (витрат) - у рядках 2.1 - 2.6 частини I Звіту. Форма Звіту передбачає заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності неприбуткової організації залежно від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
................Перейти до повного тексту