- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Індивідуальна податкова консультація
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 09.05.2025 р. N 2572/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що є фізичною особою - підприємцем та перебуває на спрощеній системі оподаткування третьої групи. В листопаді 2024 року отримав бюджетну дотацію за утримання маточного поголів'я овець від Українського державного фонду (далі - Укрдержфонд) (кошти гранту надані донорською установою) згідно заяви про приєднання до договору про надання підтримки фермерським господарствам та іншим виробникам сільськогосподарської продукції...
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Яким чином та в якому періоді мені оподатковувати зазначені кошти?
2. Чи необхідно сплачувати податок на доходи фізичних осіб у розмірі 18 відсотків на отримані кошти?
3. Чи необхідно сплачувати військовий збір у розмірі 1,5 відсотка на отримані кошти?
4. Які, можливо, податкові обов'язки виникають в мене додатково?
5. Чи необхідно подавати декларацію про майновий стан і доходи для фізичної особи?
6. Чи відображаються отримані кошти у вигляді гранту в звітності 4ДФ Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі - Податковий розрахунок), за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 N 4, за 4 квартал 2024 року в електронному кабінеті платника податків?
7. Чи є податковим агентом по відношенню до мене Укрдержфонд?
8. Чи мають бути відображені такі кошти в звітності 4 ДФ Податкового розрахунку у звітності Укрдержфонду та надалі в електронному кабінеті платника податків?
Щодо першого - восьмого питань
Відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу регулюються Бюджетним кодексом України (далі - БКУ).
За бюджетними програмами, здійснення заходів за якими потребує нормативно-правового визначення механізму використання бюджетних коштів, головні розпорядники коштів державного бюджету розробляють проекти порядків використання коштів державного бюджету (в тому числі за бюджетними програмами, вперше визначеними законом про Державний бюджет України) та забезпечують їх затвердження протягом 30 днів з дня набрання чинності законом про Державний бюджет України. За рішенням Кабінету Міністрів України (у формі протокольного рішення) порядки використання коштів державного бюджету затверджуються Кабінетом Міністрів України або головним розпорядником коштів державного бюджету за погодженням з Міністерством фінансів України. Про затвердження таких порядків інформується Комітет Верховної Ради України з питань бюджету (частина сьома ст. 20 БКУ).
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 07 лютого 2018 року N 107 затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції (далі - Порядок N 107).
Відповідно до п. 4 Порядку N 107 бюджетні кошти спрямовуються на державну підтримку, зокрема, спеціальної бюджетної дотація за утримання кізочок, козематок, ярок, вівцематок (далі - дотація за утримання кіз та овець).
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів в Україні, регулюються Кодексом.
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Кодексу.
Відповідно до пп. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать, зокрема, фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена, та юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.
Умови, відповідно до яких фізичні особи - підприємці не можуть бути платниками єдиного податку першої - третьої груп, визначені у п. 291.5 ст. 291 Кодексу.
Порядок визначення доходів та їх склад для платників єдиного податку першої - третьої груп передбачено ст. 292 Кодексу.
Відповідно до п. 292.1 ст. 292 Кодексу доходом платника єдиного податку фізичної особи - підприємця є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.
Крім того, перелік доходів, які не включаються до складу доходу платника єдиного податку, визначено п. 292.11 ст. 292 Кодексу, зокрема суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм (пп. 4 п. 292.11 ст. 292 Кодексу).
Враховуючи зазначене, суми коштів цільового призначення у вигляді гранту (бюджетної дотації за утримання маточного поголів'я овець) не включаються до доходу фізичної особи - підприємця - платника єдиного податку третьої групи, але при цьому такі доходи оподатковуються за загальними правилами, встановленими Кодексом для платників податку - фізичних осіб.
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб встановлено розділом IV Кодексу, згідно з пп. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку є фізична особа - резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
................Перейти до повного тексту