- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Індивідуальна податкова консультація
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 08.05.2025 р. N 2526/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування ПДВ та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство, яке є видавцем професійного щотижневика та електронного журналу, ставить на мету надання своїм читачам актуальної інформації щодо оподаткування ПДВ операції з постачання послуг з покращеного харчування військовослужбовців під час їх лікування згідно з Порядком забезпечення покращеного харчування військовослужбовців під час лікування у закладах охорони здоров'я усіх форм власності та підпорядкування відповідно до норм, які застосовуються у військово-медичних закладах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2024 року N 955 (далі - Порядок N 955).
Порядок N 955 визначає механізм забезпечення покращеного харчування військовослужбовців під час лікування у закладах охорони здоров'я усіх форм власності та підпорядкування відповідно до норми N 5 - лікувальної норми харчування військовослужбовців Збройних Сил та інших військових формувань, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 року N 426 "Про норми харчування військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань та Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, поліцейських, осіб рядового, начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту" (далі - норма N 5), яка застосовується у військово-медичних закладах.
Враховуючи викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1) чи звільняються від оподаткування ПДВ згідно із підпунктом "г" підпункту 197.1.7 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ операції з постачання послуг з покращеного харчування військовослужбовців у межах норми N 5; якщо ні, то у межах яких норм діє таке звільнення; на яку дату виникають податкові зобов'язання з ПДВ та які особливості заповнення податкової накладної;
2) чи врахована сума ПДВ у розрахунковому розмірі оплати витрат на покращеного харчування військовослужбовців у межах норми N 5;
3) чи підлягає оподаткуванню ПДВ операції з відшкодування з бюджету витрат на харчування військовослужбовців згідно з договором;
4) чи необхідно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 розділу V ПКУ в описаній у зверненні ситуації?
Слід зазначити, що кожен конкретний випадок стосовно порядку оподаткування ПДВ операцій, що здійснюються платником податку, має розглядатися за умови чіткої деталізації усіх обставин та договірних умов таких операцій, а також первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.
Оскільки Товариством не надано інформації, достатньої для однозначної ідентифікації суті операцій, що ним здійснюються, ДПС надає загальні роз'яснення щодо оподаткування операцій, описаних у зверненні.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Відповідно до пункту 5.3 статті 5 розділу I ПКУ інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства визначаються Бюджетним кодексом України (далі - БКУ).
Відповідно до частини першої статті 2 розділу I БКУ бюджетні кошти (кошти бюджету) - це належні відповідно до законодавства надходження бюджету та витрати бюджету. Під витратами бюджету розуміються видатки бюджету, надання кредитів з бюджету, погашення боргу та розміщення бюджетних коштів на депозитах, придбання цінних паперів. Видатки бюджету - це кошти, спрямовані на здійснення програм та заходів, передбачених відповідним бюджетом. Одержувачем бюджетних коштів є суб'єкт господарювання, громадська чи інша організація, яка не має статусу бюджетної установи, уповноважена розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, та отримує на їх виконання кошти бюджету.
Отже, для цілей оподаткування ПДВ платники податку можуть використовувати поняття, визначені БКУ.
У Порядку N 955 під терміном "замовник" слід розуміти державні органи, розвідувальні органи, правоохоронні органи, правоохоронні органи спеціального призначення, військові формування, утворені відповідно до законів України, та їх військові частини (підрозділи), центральні органи виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні військові формування, в яких проходять військову службу військовослужбовці, а також підпорядковані таким органам заклади, підприємства, установи та організації (пункт 2 Порядок N 955).
Відповідно пункту 6 Порядку N 955 замовники та заклади охорони здоров'я укладають договори, умови яких визначаються відповідно до Примірного договору компенсації витрат на покращене харчування військовослужбовців, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року N 1299 "Деякі питання забезпечення покращеного харчування військовослужбовців під час лікування та реабілітації у закладах охорони здоров'я усіх форм власності та підпорядкування".
Оплата витрат на покращене харчування військовослужбовців здійснюється замовником на основі звіту, форма якого визначається в договорі (пункт 7 Порядку N 955).
Відповідно до пункту 8 Порядку N 955 сума оплати витрат на покращене харчування військовослужбовців за місяць для формування звіту розраховується за такою формулою:
K = Dm х Vm,
де K - сума оплати витрат на покращене харчування військовослужбовців на місяць;
Vm - фактичні витрати на продукти харчування для забезпечення покращеного харчування військовослужбовців у закладі охорони здоров'я за нормою N 5 за один ліжко-день;
Dm - кількість ліжко-днів військовослужбовців.
У разі коли значення Vm перевищує граничний розмір оплати витрат на покращене харчування військовослужбовців за один ліжко-день, визначений Міністерством оборони України, застосовується граничний розмір.
Розрахунок граничного розміру оплати витрат на покращене харчування військовослужбовців за один ліжко-день здійснюється Міністерством оборони України станом на 1 грудня року, що передує року, в якому укладено договори (пункт 9 Порядку N 955).
Згідно з пунктом 10 Порядку N 955 граничний розмір оплати витрат на покращене харчування військовослужбовців за один ліжко-день розраховується на основі вартості норми харчування відповідно до норми N 5.
Заклади охорони здоров'я надсилають щомісяця до 15 числа замовнику, з яким укладено договір, документ, що є підставою для оплати, а саме звіт щодо забезпечення покращеного харчування військовослужбовців, які перебували на лікуванні в закладі охорони здоров'я, сформований з дотриманням вимог законодавства щодо обов'язкових реквізитів первинного документа, за попередній місяць за формою, визначеною договором (пункт 11 Порядок N 955).
Оплата витрат на покращене харчування військовослужбовців у закладах охорони здоров'я здійснюється замовником за рахунок бюджетних асигнувань у 20-денний строк з дня отримання документа, визначеного пунктом 11 Порядку N 955 (пункт 12 Порядок N 955).
Кошти, отримані закладами охорони здоров'я за договорами, використовуються виключно для закупівлі продуктів харчування або оплати послуг з постачання готових страв (кейтеринг) для забезпечення покращеного харчування військовослужбовців (пункт 14 Порядок N 955).
Згідно з частиною другою статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон N 996) фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку. Платники податків при визначенні порядку оподаткування здійснюваних ними операцій повинні керуватися одним із основних принципів бухгалтерського обліку - превалювання сутності над формою, згідно з яким для цілей податкового обліку беруться до уваги економічні наслідки, створені господарськими операціями, а не особливості оформлення таких операцій.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами "а" і "б" пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Згідно з пунктом 187.1 статті 187 розділу V ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону N 996, незалежно від дати накладення електронного підпису.
Датою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом (пункт 187.7 статті 187 розділу V ПКУ).
Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VI ПКУ, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
................Перейти до повного тексту