1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Індивідуальна податкова консультація


Державна податкова служба України
Індивідуальна податкова консультація
Від 07.04.2025 1843/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення ( ) щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, в межах компетенції повідомляє наступне.
У зверненні платник податків зазначає, що є громадянином України і резидентом України. З 01.01.2022 є контролюючою особою стосовно двох іноземних юридичних осіб, контрольованих іноземних компаній (далі – КІК) для цілей статті 39-2 Кодексу, Фінансовий звітний рік усіх КІК платника податків прирівняний до календарного року (з 01 січня по 31 грудня відповідного року). Валюта фінансової звітності – євро. Загальний сукупний дохід усіх КІК платника податків із всіх джерел не перевищує еквівалент 2 млн євро на кінець 2022, 2023 і 2024 звітних років. Тому він планує скористатися звільненням від оподаткування скоригованого прибутку усіх КІК відповідно до пункту 39-2.5 статті 39-2 Кодексу. Платник податків подавав звіти про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт про КІК) щодо двох КІК за 2022 та 2023 звітні роки, але залишились деякі питання щодо заповнення Звіту про КІК.
Враховуючи наведене вище. платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з відповідями на наступні питання.
1. Що означає термін "загальний сукупний дохід"?
2. Чи зобов’язаний Платник податків (контролююча особа) розраховувати скоригований прибуток КІК, якщо загальний сукупний дохід усіх КІК Платника податків із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйонів євро на кінець звітного періоду або виконується будь-яка інша умова, яка наведена у підпунктах 39-2.4.1 – 39-2.4.2 пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу?
3. Чи зобов’язаний Платник податків (контролююча особа) заповнювати графи 25.1, 25.2К, 25.3, 26, 31-33, Додатки К, ТЦ і ЦП Звіту про КІК та Додаток КІК до податкової декларації про майновий стан і доходи, якщо Платник податків звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до підпункту 39-2.4.3 пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу?
4. Чи зобов’язаний Платник податків (контролююча особа) заповнювати графу 27 Звіту про КІК ("Прибуток КІК, звільнений від оподаткування"), якщо Платник податків звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до у підпункту 39-2.4.3 пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу? Що розуміється під словосполученням "прибуток КІК, звільнений від оподаткування"?
5. Які копії фінансової звітності КІК будуть вважатися "завіреними належним чином" для цілей підпункту 39-2.5.2 пункту 39-2.5 статті 39-2 Кодексу?
6. Якщо фінансова звітність КІК складена англійською мовою, то чи повинна така фінансова звітність бути перекладена українською мовою, а переклад – завірений українським нотаріусом для цілей підпункту 39-2.5.2 пункту 39-2.5 статті 39-2 Кодексу?
7. Чи повинна фінансова звітність КІК бути належним чином легалізовано (зокрема, шляхом апостилювання) для цілей підпункту 39-2.5.2 пункту 39-2.5 статті 39-2 Кодексу?
8. Що означає термін "прибуток від операційної діяльності" для цілей графи 23 Звіту про КІК? Якщо КІК має від’ємне значення "прибутку від операційної діяльності" (тобто, мова йде збиток), то яким чином Платник податків має відобразити це у графі 23 Звіту про КІК?
9. Якій курс потрібно брати для перерахунку валюти фінансової звітності КІК (євро) у гривню для цілей графи 21.2 Звіту про КІК?
10. Яким чином платник податків повинен заповнювати графу 24 Звіту про КІК ("Прибуток до оподаткування відповідно до даних фінансової звітності (грн)"), якщо КІК мала не прибуток, а збиток за результатами звітного року?
11. Якщо платник податків не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК до дати граничного строку подання декларації про майновий стан і доходи (тобто до 1 травня), чи має право платник податків подати Звіт про КІК за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами "а" - "в" підпункту 39-2.5.3 пункту 39-2.5 статті 39-2 Кодексу, але без подання фінансової звітності? Чи передбачає Кодекс відповідальність за подання Звіту про КІК за скороченою формою?
12. Якщо скоригований прибуток КІК звільняється від оподаткування, то що потрібно проставляти у рядках 01-06 Додатку КІК до декларації про майновий стан і доходи?
Щодо питань 1, 2
КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 39-2.1.1 пункту 39-2.1 статті 39-2 Кодексу).
Пунктом 39-2.2 статті 39-2 Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК. Так, об'єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею.
Відповідно до підпункту 39-2.4.2.1 підпункту 39-2.4.2 пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу, незалежно від виконання умов, передбачених підпунктом 39-2.4.1 пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу, скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо загальний сукупний дохід усіх КІК однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду.
Враховуючи зазначене, для цілей застосування підпункту 39-2.4.2
пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу загальний сукупний дохід всіх КІК однієї контролюючої особи розраховується за даними фінансової звітності із всіх джерел його отримання.
З питань визначення поняття "загальний сукупний дохід" усіх КІК для цілей застосування підпункту 39-2.4.2 пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу Міністерством фінансів України висловлено наступну позицію.
У нормативно-правових актах з бухгалтерського обліку, виданих Міністерством фінансів України, термін "загальний сукупний дохід" не застосовується.
Крім того, підпунктом 14.1.84 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що інші терміни для цілей розділу ІІ Кодексу використовуються у значеннях, визначених Законом України від 16 липня 1999 року № 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку і міжнародними стандартами фінансової звітності, введеними в дію відповідно до законодавства.
Тож застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, так само як і міжнародних стандартів фінансової звітності, відповідно до підпункту 14.1.84 пункту 14.1 статті 14 Кодексу передбачено для визначення інших термінів, що використовуються в інших розділах Кодексу.
Таким чином, при розрахунку загального сукупного доходу усіх КІК для цілей застосування підпункту 39-2.4.2 пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу слід враховувати обсяг доходу усіх КІК однієї контролюючої особи із усіх джерел за даними показників неконсолідованої фінансової звітності кожної КІК, який, зокрема, включатиме дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи, інші доходи. При цьому Звіт про фінансовий результат КІК, що є складовою її неконсолідованої фінансової звітності, складається відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовується КІК.
Відповідно до підпункту 39-2.4.3 пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу у разі якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до положень підпункту 39-2.3.2 пункту 39-2.3 статті 39-2 Кодексу.
Таким чином, платник податків звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК, стосовно яких він є контролюючою особою, якщо загальний сукупний дохід цих КІК із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйонів євро на кінець звітного періоду або виконується інші умови, наведені підпунктах 39-2.4.1 та 39-2.4.2 пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу.
Щодо питань 3, 4, 10, 12
Пунктом 39-2.5 статті 39-2 розділу І Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про КІК.
Згідно із підпунктом 39-2.5.2 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
До Звіту в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про КІК, скорочену форму Звіту про КІК та Порядок заповнення Звіту про КІК, скороченої форми Звіту про КІК і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).
Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку контрольованої іноземної компанії звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період контрольованої іноземної компанії, що закінчується протягом календарного року (підпункт 39І.5.1 пункту 39-2.5 статті 39-2 Кодексу).
Згідно з пунктом 1 розділу ІV Порядку передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати Звіт про КІК / скорочений Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
Згідно з підпунктом 39-2.5.4 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК, здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає скорочений Звіт про КІК, який містить лише відомості, передбачені підпунктами "а" - "в" підпункту 39-2.5.3 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу.
Контролююча особа зобов’язана подати повний Звіт про КІК до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств.
У разі якщо згідно із законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства КІК не передбачено обов’язку складання фінансової звітності, контролююча особа повинна забезпечити складання такої звітності відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності (абзац другий підпункту 39-2.3.1 пункту 39-2.3 статті 39-2 Кодексу).
Норми пункту 39-2.4 статті 39-2 розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток КІК не включається до бази оподаткування контролюючої особи.
Підпунктом 39-2.4.3 пункту 39-2.4 статті 39-2 розділу I Кодексу визначено, що у разі, якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до положень
підпункту 39-2.3.2 пункту 39-2.3 статті 39-2 розділу I Кодексу.
Разом з тим, при звільненні від оподаткування прибутку КІК в обов’язковому порядку подається Звіт про КІК з відображенням умов такого звільнення.
Підпунктом 39-2.5.3 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу І Кодексу визначений перелік показників (інформації), що мають бути включені до Звіту про КІК.
У формі Звіту про КІК та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звіту про КІК, що містять показники для декларування, підлягають заповненню.
Так, у графі 24 Звіту про КІК зазначається прибуток до оподаткування КІК відповідно до даних фінансової звітності. Графа обов’язкова до заповнення (містить числове поле, може бути як від’ємним так і додатним (відповідно із знаком "-" або без цього знаку перед числовим значенням), зазначається в гривнях без копійок.
Таким чином, у графі 24 Звіту про КІК відображається інформація щодо прибутку або збитку КІК за результатами звітного періоду відповідно до показників фінансової звітності КІК.
У графі 25 (графи 25.1 – 25.3) Звіту про КІК відображається розрахунок скоригованого прибутку КІК, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 39-2.3.2 пункту 39-2.3 статті 39-2 розділу І Кодексу.
Графи 25.1 – 25.3 Звіту про КІК є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від’ємними або дорівнювати нулю.
Разом з тим, у графі 27 Звіту про КІК зазначається прибуток КІК, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.
У графі 28 Звіту про КІК у разі, якщо у графі 27 Звіту про КІК проставлено значення більше нуля, обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку КІК.
У разі відображення у графі 28 Звіту про КІК умов(и), на підставі якої/яких оподаткований прибуток КІК звільняється від оподаткування, у графах 25.1 – 25.3 Звіту про КІК проставляється нуль.
У графах 31 - 33 Звіту про КІК відображаються операції КІК з нерезидентами, із зазначенням: переліку операцій, повного найменування нерезидента, назви держави (території), коду країни, коду платника податку, зокрема:
у графі 31 Звіту про КІК зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України
(далі – КМУ) відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Перелік держав (територій) затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045 "Про затвердження переліку держав (територій) (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2024 року № 1505), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 977";
у графі 32 Звіту про КІК зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку);
у графі 33 Звіту про КІК зазначається перелік операцій КІК з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку організаційно-правових форм, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.21 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменуванням нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Перелік організаційно-правових форм затверджений постановою КМУ від 04 липня 2017 року № 480 "Про затвердження переліку організаційно-правових форм" (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року № 1307).

................
Перейти до повного тексту