- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
КООРДИНАЦІЙНИЙ ЦЕНТР З НАДАННЯ ПРАВНИЧОЇ ДОПОМОГИ
НАКАЗ
Про затвердження Порядку організації та надання безоплатної правничої допомоги міжрегіональними центрами з надання безоплатної правничої допомоги
З метою забезпечення належного, своєчасного та якісного надання в повному обсязі безоплатної правничої допомоги працівниками міжрегіональних центрів з надання безоплатної правничої допомоги суб'єктам права на таку допомогу НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок організації та надання безоплатної правничої допомоги міжрегіональними центрами з надання безоплатної правничої допомоги, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, накази Координаційного центру з надання правової допомоги:
від 28 січня 2019 року № 2 "Про затвердження Порядку надання безоплатної правової допомоги працівниками місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги";
від 19 липня 2019 року № 61 "Деякі питання взаємодії місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги з партнерськими організаціями щодо перенаправлення осіб, які потребують безоплатної правової допомоги";
від 05 січня 2023 року № 2 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації надання безоплатної правової допомоги місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги".
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Директор |
Олександр БАРАНОВ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Координаційного
центру з надання правничої
допомоги
11 жовтня 2024 року № 102
Порядок
організації та надання безоплатної правничої допомоги міжрегіональними центрами з надання безоплатної правничої допомоги
I. Загальні положення
1. Цей Порядок:
визначає механізм організації та надання міжрегіональними центрами з надання безоплатної правничої допомоги (далі - центри) безоплатної первинної правничої допомоги (далі - БППД), а також безоплатної вторинної правничої допомоги (далі - БВПД) суб'єктам права на БВПД, передбаченим пунктами 1, 2, 9 - 29 частини першої
статті 14 Закону України "Про безоплатну правничу допомогу" (далі - Закон);
не є нормативно-правовим актом та не встановлює обов'язкових норм (правил поведінки) для осіб, які звертаються до центрів для отримання безоплатної правничої допомоги (далі - БПД);
розроблений та рекомендований для використання виключно працівниками центрів під час прийому осіб, які звертаються за отриманням правничої допомоги (далі - клієнт).
II. Подання звернень про надання БПД
Подання звернень про надання БППД
1. Звернення про надання БППД може подаватись до центру як в усній, так і в письмовій формі.
2. Усне звернення про надання БППД може бути подане клієнтом під час відвідування центру, через єдиний контактний номер телефону системи надання безоплатної правничої допомоги 0800 213 103 (далі - єдиний контактний номер телефону), або за допомогою інших технічних засобів електронних комунікацій.
БППД може бути надана клієнту з використанням робочого номера телефону центру, за умови, якщо його звернення було зафіксовано та передано з єдиного контактного номера телефону або платформи клієнтської підтримки.
Якщо клієнт звертається за БППД безпосередньо на робочий номер телефону центру, йому надається інформація про єдиний контактний номер телефону та/або інші технічні засоби електронних комунікацій, за допомогою яких можна отримати БППД.
3. Письмове звернення про надання БППД оформлюється в довільній формі та надсилається поштою чи передається особою до центру особисто або через законного представника, патронатного вихователя/представника, повноваження якого оформлені відповідно до закону.
У письмовому зверненні про надання БППД мають бути зазначені:
1) прізвище, ім'я, по батькові клієнта, який потребує первинної правничої допомоги, поштова адреса або адреса електронної пошти, а також номер засобу зв'язку (за наявності);
2) суть питання, для вирішення якого клієнт звертається за БППД;
3) дата і підпис.
Письмове звернення про надання БППД оформлене без дотримання вищезазначених вимог, повертається клієнту з відповідними роз'ясненнями протягом трьох робочих днів з дня його надходження.
4. Письмове звернення про надання БППД також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення). Таке звернення оформляється та опрацьовується в порядку, визначеному Координаційним центром.
Подання звернень про надання БВПД
5. Звернення про надання БВПД подаються клієнтами, які досягли повноліття, або їх представниками до центру в письмовій формі за місцем фактичного проживання таких осіб незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування клієнта або за місцезнаходженням органу, що здійснює дізнання, досудове розслідування, суду, слідчого судді, що розглядають справу.
Таке звернення подається клієнтом або його представником особисто або надсилається поштою.
6. Подання електронного звернення та копій документів, що підтверджують належність особи до однієї з категорій осіб, передбачених частиною першою
статті 14 Закону, засобами електронного зв'язку здійснюється в порядку, визначеному наказом Міністерства юстиції України від 18 серпня 2023 року
№ 2994/5 "Про затвердження Порядку подання електронного звернення про надання безоплатної вторинної правничої допомоги та копій документів, що підтверджують належність особи до однієї з категорій осіб, передбачених частиною першою статті 14 Закону України "Про безоплатну правничу допомогу", засобами електронного зв'язку". Механізм проведення процедури встановлення (ідентифікації) особи встановлено наказом Координаційного центру з надання правничої допомоги від 01 лютого 2024 року № 26.
III. Опрацювання та реєстрація звернень
1. Під час звернення клієнта або його представника за БПД працівник центру - приймає його, перевіряє наявність в спеціальному програмному забезпеченні комплексної інформаційно-аналітичної системи забезпечення надання безоплатної правничої допомоги (далі - КІАС) інформації про такого клієнта або його представника та:
у разі наявності інформації про такого клієнта або його представника, внесеної будь-яким центром, перевіряє ці дані та доповнює їх новою інформацією, якщо вона є;
у разі відсутності інформації про клієнта або його представника, вносить в КІАС відомості про нього до реєстраційної картки клієнта (далі - РКК) за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Інформація в КІАС вноситься відповідно до Інструкції щодо роботи в спеціальному програмному забезпеченні комплексної інформаційно-аналітичної системи забезпечення надання безоплатної правничої допомоги, затвердженої наказом Координаційного центру з надання правничої допомоги від 11 березня 2024 року № 77.
2. Звернення клієнта або його представника про надання БПД з різних правових питань реєструється окремо в КІАС шляхом створення нової реєстраційної картки звернення клієнта (далі - РКЗК) за формою, згідно з додатком 2 до цього Порядку. Винятком є звернення про надання БППД, що надходять на єдиний контактний номер телефону та реєструються у програмно-технічному комплексі VoIPTime.
3. Для реєстрації звернення клієнта у КІАС, під час відвідування ним центру, здійснюється процедура верифікації, яка передбачає надходження на мобільний номер телефону клієнта вхідного телефонного дзвінка та внесення працівником центру до РКЗК відповідного коду підтвердження.
4. У разі, коли правове питання, для вирішення якого клієнт або його представник звернувся до центру, охоплюється однією правовою консультацією чи може бути вирішене у межах одного судового провадження, таке звернення реєструється один раз.
"Штучний" поділ одного звернення на декілька, з подальшою реєстрацією їх у КІАС, не допускається.
Відомості до РКЗК вносяться працівником центру після внесення повної або мінімально необхідної інформації до РКК.
5. У разі відсутності технічної можливості внесення відомостей про клієнта та його звернення до КІАС такі відомості вносяться до РКК та РКЗК, виготовлених у паперовій формі, та за першої можливості, але не пізніше наступного робочого дня за днем настання такої технічної можливості, переносяться до КІАС.
6. Якщо під час прийому клієнтом/представником клієнта повідомлено інформацію, що може свідчити, що клієнт зазнав дискримінації, працівник вносить відповідні відомості до пункту 1 розділу V РКЗК та зазначає за якою ознакою/ознаками відбулась дискримінація.
7. У разі:
розгляду звернення клієнта про надання БППД, що стосується надання допомоги в забезпеченні доступу до медіації, працівник центру інформує клієнта про його право на медіацію та порядок його реалізації відповідно до Закону, законів України
"Про медіацію",
"Про соціальні послуги",
Порядку реалізації пілотного проєкту "Програма відновного правосуддя за участю неповнолітніх, які є підозрюваними, обвинуваченими у вчиненні кримінального правопорушення, затверджено наказом Міністерства юстиції України, Міністерства внутрішніх справ України, Офісу Генерального прокурора від 22 липня 2024 року № 2176/5/501/176, інших нормативно-правових актів та у пункті 2 розділу V РКЗК відзначає опцію "Надано допомогу в забезпеченні доступу особи до медіації";
коли, під час надання правової інформації, роз'яснення, консультації з правових питань чи допомоги в забезпеченні доступу особи до БВПД працівник центру вбачає, що питання клієнта може бути врегульовано шляхом проведення медіації або за допомогою медіації можна запобігти виникненню додаткових правових питань у клієнта в майбутньому, працівник центру інформує клієнта про його право на отримання допомоги в забезпеченні доступу до медіації, та запитує чи бажає клієнт отримати правову інформацію про право на медіацію та порядок його реалізації. У разі підтвердження клієнтом потреби в отриманні такої допомоги працівник центру інформує клієнта про його право на медіацію та порядок його реалізації, після чого відзначає в РКЗК відповідну опцію наданої БППД та опцію "Надано допомогу в забезпеченні доступу до медіації" одночасно.
8. У разі, коли клієнт потребує БВПД, проте не надає документи, що його ідентифікують та підтверджують належність до однієї з категорій, передбачених
статтею 14 Закону, працівник центру з'ясовує зі слів клієнта або його представника до якої з категорій, визначених Законом, належить клієнт та надає клієнту інформацію щодо документів, які необхідно додати до заяви про надання БВПД. У пункті 2 розділу V РКЗК працівник центру відзначає опцію "Надано допомогу в забезпеченні доступу особи до безоплатної вторинної правничої допомоги".
9. У разі отримання судового рішення про залучення адвоката особам, зазначених у пунктах 9, 24, 25 частини першої
статті 14 Закону, центр опрацьовує такі рішення, здійснює їх реєстрацію у КІАС та приймає рішення про надання БВПД таким особам.
IV. Особливості прийняття та розгляд звернень про надання БВПД
Прийняття та розгляд звернень про надання БВПД
1. Працівник центру приймає заяву клієнта або його представника про надання БВПД разом з документами (копіями документів, завірених в установленому порядку), що ідентифікують клієнта та підтверджують його належність до відповідної категорії суб'єктів права на БВПД. За необхідності працівник центру роз'яснює, які документи можуть бути додані до такої заяви, враховуючи Примірний перелік документів, що підтверджують належність особи до однієї з категорій осіб, передбачених пунктами 1 - 2, 9 - 29 частини першої
статті 14 Закону, наведений у додатку 3 до цього Порядку (далі - Примірний перелік), реєструє таке звернення. За потреби працівник центру надає допомогу у складенні документа правового характеру щодо отримання відповідних підтверджуючих документів.
2. Під час отримання заяви про надання БВПД працівник центру встановлює особу клієнта шляхом пред'явлення нею та/або її представником, паспорта або іншого документу, що посвідчує особу, а також реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті). У разі подання заяви про надання БВПД представником клієнта, працівник центру встановлює його особу шляхом пред'явлення паспорта або іншого документу, що посвідчує особу, а також документа, який підтверджують повноваження представника.
3. У випадку звернення осіб, засуджених до покарання у виді довічного позбавлення волі, позбавлення волі на певний строк, тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців або обмеження волі, та осіб, які не мають документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, такі документи не вимагаються.
4. У разі якщо клієнт або його представник бажає отримати консультацію щодо відповідності наявних у нього документів Примірному переліку, працівник центру надає консультацію та у пункті 2 розділу V РКЗК відзначає опцію "Надано допомогу в забезпеченні доступу особи до безоплатної вторинної правничої допомоги".
5. Працівник центру після аналізу питання, описаного в заяві, роз'яснює клієнту щодо його обов'язку:
сплатити судовий збір та його розмір або з'ясовує можливість звільнення клієнта від сплати судового збору на підставі
статті 5 Закону України "Про судовий збір";
нести судові/процесуальні, інші витрати у справі, зокрема поштові, витрати пов'язані із залученням спеціаліста та/або проведення судової експертизи, підготовкою копій документів.
6. Заява про надання БВПД складається клієнтом або його представником відповідно до вимог
статті 18 Закону із зазначенням виду послуги БВПД та суті правового питання.
Суть правового питання має містити лаконічний опис ситуації, що склалася у клієнта; відомості, які містять назву відповідного органу, установи, організації, дії (бездіяльність) якої є предметом звернення за БВПД; реквізити, номери справ/проваджень, процесуальний статус клієнта у справі/провадженні, назви статей
Кримінального кодексу України (якщо звернення клієнта стосується його участі у кримінальному провадженні) та інші відомості, необхідні для організації та надання клієнту БВПД.
Якщо клієнт/представник клієнта не може скласти заяву про надання БВПД самостійно, працівник центру допомагає йому у складанні такої заяви. Форма заяви наведена у додатку 4 до цього Порядку. Заява про надання БВПД може містити лише одне правове питання, що потребує вирішення та один із видів правничих послуг.
7. Після прийняття заяви про надання БВПД та документів (копій документів, завірених в установленому порядку) працівник центру видає клієнту талон про прийняття заяви про надання БВПД за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку.
Напис про завірення копії документа у паперовій формі складається із слів "Згідно з оригіналом", особистого підпису клієнта, який завіряє копію, ініціали та прізвища, дати завірення копії.
У талоні, зокрема, зазначається перелік отриманих документів та дата їх отримання. Номер такого талону є ідентичним номеру звернення. На зворотній стороні зазначеного талона зазначається інформація про права та обов'язки особи, з якою працівник центру ознайомлює клієнта або його представника та після такого ознайомлення пропонує клієнту поставити свій підпис під текстом. Підписаний клієнтом/представником клієнта талон сканується, після чого повертається клієнту/представнику клієнта. Сканована копія талона завантажується в КІАС (пункт 5 розділу V РКЗК, обирається найменування документа "Інше"). Під час видання талона клієнту/представнику клієнта роз'яснюється, що рішення про надання БВПД або відмову у її наданні приймається центром протягом десяти робочих днів з дня отримання заяви та документів (копій документів, завірених в установленому порядку), про що його буде поінформовано додатково.
8. Під час прийняття заяви про надання БВПД від клієнта або його представника, який належить до однієї з категорій осіб, визначених пунктами 1, 14, 17, 19, 20, 26 - 29 частини першої
статті 14 Закону, працівником центру перевіряється в КІАС інформація стосовно використання клієнтом права на отримання БВПД відповідно до частини четвертої
статті 14 Закону.
Прийняття звернень про надання БВПД дітям
9. Відповідно до частини третьої
статті 18 Закону заяви про надання БВПД, що стосуються дітей, подаються їхніми законними представниками, патронатними вихователями. Щодо питань, звернення з якими до суду дозволяється з 14 років, зазначені заяви можуть подаватися особисто дітьми, які досягли 14 років, або їхніми законними представниками, патронатними вихователями.
Під час прийняття заяв про надання БВПД дітям слід керуватися нормами законодавства, що передбачають право дитини з 14 або 16 років особисто звертатися до суду з метою захисту прав та інтересів, зокрема, але не виключно:
1) з 14 років з питань:
визнання недійсним/скасування усиновлення (
стаття 240 Сімейного кодексу України (далі - СК України));
неповнолітні батьки, які досягли 14 років, мають право на звернення до суду за захистом прав та інтересів своєї дитини (частина друга
статті 156 СК України);
позбавлення батьківських прав (
стаття 165 СК України);
захисту прав та інтересів у зв'язку з неналежним батьківським вихованням (
стаття 152 СК України);
2) з 16 років з питань:
надання повної цивільної дієздатності (
стаття 35 Цивільного кодексу України,
стаття 301 Цивільного процесуального кодексу України);
надання права на шлюб (
стаття 23 СК України);
визнання шлюбу недійсним (
стаття 42 СК України);
Прийняття звернень про надання БВПД іншим категоріям осіб
10. Звернення про надання БВПД особам, визнаних судом недієздатними або дієздатність яких обмежена судом, подаються їх опікунами або піклувальниками, а щодо питань, звернення з якими до суду дозволяється недієздатними особами або особами, дієздатність яких обмежена, - також особисто такими особами або їх опікунами чи піклувальниками за місцем їх фактичного проживання незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування особи.
Недієздатні особи або особи, дієздатність яких обмежена можуть особисто звертатися за БВПД, зокрема з питань поновлення цивільної дієздатності, звільнення опікуна/піклувальника.
11. З метою збереження конфіденційності, звернення осіб, які постраждали від торгівлі людьми, потерпілих від кримінальних правопорушень, зокрема проти статевої свободи та статевої недоторканості, катування або жорстокого поводження під час воєнних дій чи збройного конфлікту, реєструються у КІАС за зміненими анкетними даними клієнта, відповідно до пред'явлених ним документів, що містять інформацію про такі дані (витяг з Єдиного реєстру досудового розслідування, ухвала суду тощо).
V. Надання БВПД відповідно до міжнародних договорів
1. Під час забезпечення надання БВПД особам відповідно до
Конвенції про міжнародне стягнення аліментів на дітей та інших видів сімейного утримання працівник центру вносить дані про клієнта до РКК та про звернення такого клієнта до РКЗК. У пункті 4 розділу V РКЗК працівник центру обирає категорію суб'єкта права на БВПД, зокрема "особи, які перебувають під юрисдикцією іноземної держави, з якою Україна уклала відповідний міжнародний договір, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України".
У пункті 5 розділу V РКЗК працівник центру додає відповідні скановані копії документів, а саме:
іноземного рішення про стягнення аліментів/рішення, прийнятого або визнаного в запитуваній договірній державі/рішення, винесеного в державі, іншій, ніж запитувана держава (за наявності);
2. У разі звернення за БВПД осіб, які перебувають під юрисдикцією іноземної держави, з якою Україна уклала відповідний міжнародний договір, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, працівник центру вивчає положення міжнародних договорів, зокрема, щодо визначення умов та порядку отримання БВПД зазначеними особами.
VI. Направлення клієнтів для отримання правничої допомоги та/або інших послуг до інших установ/організацій
1. У випадку, якщо клієнт звернувся до центру за отриманням БВПД, але не належить до суб'єктів права на таку допомогу, визначених пунктами 1, 2, 9 - 29 частини першої та частиною другою
статті 14 Закону, працівник центру роз'яснює клієнту можливість надання йому правничої допомоги партнерською організацією, що є надавачем такої допомоги та з якою центром укладено меморандум або договір про співпрацю, зокрема щодо перенаправлення клієнтів для отримання правничої допомоги безоплатно.
2. Для направлення клієнта до партнерської організації працівник центру надає клієнту контактну інформацію такої організації (усно або письмово), інформує про умови отримання у ній правничої допомоги та вносить відповідну інформацію до пункту 2 розділу V РКЗК, обравши опцію "Спрямовано до установи, організації (установ, організацій), з якою центром організовано співпрацю для надання правничої допомоги по суті порушеного питання (вказати назву(-и))".
3. У разі звернення до центру клієнта за направленням від партнерської організації, працівник центру надає клієнту відповідні правничі послуги, та вносить відповідну інформацію до розділу IV РКЗК, обравши опцію "Клієнта направлено від партнерської організації".
4. У випадку, якщо клієнт звернувся до центру за отриманням БПД, та під час надання йому правничих послуг працівнику центру стало відомо про потребу в отриманні клієнтом інших супутніх послуг, зокрема соціальної, психологічної, медичної допомоги, працівник центру надає такому клієнту контактні дані відповідної організації, установи, закладу, до яких клієнт може звернутися за отриманням таких послуг, та вносить відповідну інформацію до пункту 2 розділу V РКЗК, обравши опцію "Спрямовано до установи, організації (установ, організацій), яка надає інші види супутніх послуг (соціальну, психологічну, медичну допомогу) (вказати назву)".
VII. Адресна БПД
1. Адресна БПД може надаватися на підставі усного звернення, у тому числі отриманого на єдиний контактний номер телефону, або письмовим зверненням клієнта або його представника. Така допомога надається, зокрема, але не виключно, дітям, одиноким особам, особам похилого віку, особам з обмеженими фізичними можливостями за місцем їхнього проживання чи перебування.
Крім того, за запитом осіб, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі, адресна БПД може надаватися таким особам на базі загальних та спеціальних служб підтримки постраждалих осіб.
2. Після отримання звернення про надання адресної БПД працівниками центру попередньо:
уточнюється суть правового питання клієнта та вид правничої послуги, яку він потребує;
узгоджується з клієнтом місце, дата та час надання БПД.
3. Відвідування працівниками центру клієнта за місцем проживання чи перебування здійснюється із залученням представника органу місцевого самоврядування (об'єднаної територіальної громади), соціальної служби або дільничного офіцера поліції (за можливості) або за участі не менше двох працівників центру.
4. У разі недопущення клієнтом працівника центру до свого місця проживання чи перебування у попередньо узгоджені дату та час - працівником центру разом із представником органу місцевого самоврядування (об'єднаної територіальної громади), соціальної служби або дільничного офіцера поліції, у разі їх залучення, складається відповідний акт.
VIII. Обробка персональних даних
1. Обробка персональних даних центрами у зв'язку з наданням ними БППД і БВПД здійснюється у випадках і в порядку, передбачених законодавством, і не має залежати від надання клієнтом згоди на обробку персональних даних.
2. Перелік підстав для обробки персональних даних передбачено
статтею 11 Закону України "Про захист персональних даних". Згода суб'єкта персональних даних є лише однією з шести підстав для обробки персональних даних, передбачених статтею 11 зазначеного Закону. За наявності підстав, визначених пунктами 2 - 6 частини першої
статті 11 зазначеного Закону, обробка персональних даних здійснюється без згоди суб'єкта персональних даних.
Зокрема, відповідно до
статті 11 зазначеного Закону підставами для обробки персональних даних також є дозвіл на обробку персональних даних, наданий володільцю персональних даних відповідно до закону виключно для здійснення його повноважень.
3. Під час вирішення питання щодо обробки персональних даних осіб, які звертаються за отриманням БПД, пропонується враховувати лист представника Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини від 13 травня 2021 року № 4980.2/3408/1/21/21/26.2.
IX. Підготовка відповідних рішень щодо надання БВПД
1. Після прийняття заяви про надання БВПД працівник центру перевіряє чи належить клієнт до суб'єктів права на таку допомогу та за результатами перевірки вносить відповідну інформацію до пункту 5 розділу V РКЗК.
................Перейти до повного тексту