- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України
Індивідуальна податкова консультація
21.01.2025 № 270/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм законодавства стосовно обігу алкогольних напоїв, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У зверненні Товариство зазначає, що воно є малим виробником пива.
У зв’язку з набранням чинності 1 жовтня 2024 року наказом Міністерства фінансів України від 18.06.2024 № 296 "Про затвердження форми № 1-ВП "Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах", форми № 1-ОП "Звіт про обсяги обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах", порядків їх заповнення та Кодів, одиниць виміру та видів продукції/товару", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.07.2024 за № 1011/42356 (далі – Наказ № 296) Товариство запитує:
1. Так як Товариство є малим виробником пива і має подавати форму № 1-ВП "Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах" (далі – Звіт № 1-ВП), то за 2024-й рік має подати дані за повний календарний рік з 01.01.2024 по 31.12.2024 чи звіт має містити виключно дані за період з 01.09.2024 по 31.12.2024?
2. Якщо по обсягам виробництва пива Товариство є малим виробником, терміни подання звітності за 2024-й рік не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком, то чи потрібно додатково щомісячно подавати форму № 1-ОП "Звіт про обсяги обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах" (далі – Звіт № 1-ОП) по товарам/продукції, яка була імпортована чи придбана в інших суб’єктів господарювання та реалізована в рамках ліцензії на оптову торгівлю алкогольними напоями?
3. Якщо Товариство не мало на залишках та в обороті товари по кодам продукції/товарів, наприклад, код продукції/товару 04 "Спирт етиловий сирець" чи код продукції/товару 87 "Інші нікотиновмісні продукти, їх замінники", то чи потрібно вказувати дані коди продукції/товарів в Звіті № 1-ВП та Звіті № 1-ОП із значеннями "0" по всім графам та всім розділам звітів?
4. Якщо Товариство в вересні 2024 року мало залишок на початок періоду продукції/товару певного коду та реалізував даний залишок підприємству роздрібної торгівлі - на кінець періоду по певному виду продукції/ товару залишок дорівнює "нуль" чи потрібно показувати у звіті 1- ОП за жовтень 2024 даний код продукції/товару у всіх розділах і графах зі значенням "0"?
5. Якщо Товариство як малий виробник пива в середині звітного року перестало бути виробником пива, анулювало ліцензію на виробництво алкогольних напоїв, то в який період повинно подати Звіт № 1-ВП - за рік на початку наступного за звітним роком чи одразу по факту анулювання ліцензії?
6. Якщо Товариство є малим виробником пива і протягом звітного року планує перевести виробництво пива на пов’язану юридичну особу, при цьому місяць-два виробництво пива триває для обох підприємств, то як в такому випадку мають подаватися Звіти № 1-ВП у обох підприємств, якщо так, то за який період?
7. Якщо Товариство є малим виробником пива, виробники алкогольних напоїв, які мають одночасно ліцензію на оптову торгівлю алкогольними напоями, мають включати такі товари/продукцію в Звіт № 1-ВП, але враховуючи, що був імпорт інших кодів продукції/товарів, які не виготовляє, з 01.09.2024 подавав по таким кодам продукції/товарів Звіт № 1-ОП, чи потрібно по таким кодам продукції/ товарів подавати інформацію за 2024 рік в Звіті № 1-ВП?
Щодо питань 1, 2, 5, 6 та 7
27.07.2024 набрав чинності Закон України від 18.06.2024 № 3817-ІХ "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі – Закон № 3817), крім окремих його норм, які набирають чинності та вводяться в дію у терміни, встановлені пунктом 1 Розділу XII "Прикінцеві положення" Закону № 3817, зокрема, набирають чинності та вводяться в дію з 1 січня 2025 року:
п. 28 частини першої ст. 1 Закону № 3817, яким надано визначення "Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах";
ст. 34 "Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах" Закону № 3817;
розділ VII "Ліцензування" Закону № 3817 (зокрема, ст. 43 Закону № 3817, якою регламентовано порядок отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, крім ліцензій, надання яких здійснюється в автоматичному режимі).
Пунктом 2 Розділу XII "Прикінцеві положення" Закону № 3817 установлено, що:
Закон України від 19 грудня 1995 року № 481/95-BP "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі – Закон № 481) втрачає чинність з 1 січня 2025 року, крім статті 8 Закону № 481, яка діє до дня набрання чинності та введення в дію статті 33 цього Закону;
положення Закону № 481 до дня втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням цього Закону.
Відповідно до частини першої ст. 1 Закону № 3817:
Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, - складова інформаційно-комунікаційної системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, що містить перелік суб’єктів господарювання, яким надано ліцензії на право виробництва та/або на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або на право вирощування тютюну, на право ферментації тютюнової сировини (п. 28 частини першої ст. 1 Закону № 3817);
ліцензія - право суб’єкта господарювання на провадження відповідного виду (кількох видів) господарської діяльності (п. 40 частини першої ст. 1 Закону № 3817);
мале виробництво пива – суб’єкт господарювання, що здійснює за повним технологічним циклом виробництво пива в обсязі, що не перевищує 10000 гектолітрів за календарний рік, використовуючи приміщення, які фізично відокремлені від території будь-якої іншої пивоварні, та який не виробляє пиво на підставі договору (ліцензії) про право використання торгової марки або виробничого процесу іншого виробника. Мале виробництво пива не може бути пов’язаною особою у значенні п.п. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу з іншими виробництвами пива. У разі співпраці двох або більше пивоварних заводів (малих виробництв пива), якщо їхній об’єднаний річний обсяг продукції не перевищує 10000 гектолітрів за календарний рік, такі пивоварні заводи (малі виробництва пива) для цілей цього Закону розглядаються як єдиний незалежний пивоварний завод (п. 43 частини першої ст. 1 Закону № 3817).
Вимоги до матеріально-технічної бази малих виробництв пива визначаються Законом № 3817 (частина третя ст. 11 Закону № 3817).
У частині першій ст. 11 Закону № 3817 зазначено, що саме включає матеріально-технічна база малого виробництва пива.
Відповідно до частини четвертої ст. 11 Закону № 3817 мале виробництво пива подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, декларацію відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв пива вимогам законодавства.
Форма декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв пива вимогам законодавства, порядок її подання та реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України (частина п’ята ст. 11 Закону 3817).
Порядок подання та реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв виноробної продукції/малих виробництв дистилятів / малих виробництв пива, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 року № 823 (із змінами та доповненнями) (далі – Порядок).
Цей Порядок визначає процедуру подання та реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв виноробної продукції / малих виробництв дистилятів / малих виробництв пива вимогам законодавства (далі - декларація) (п. 1 Порядку).
................Перейти до повного тексту