1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Індивідуальна податкова консультація


Державна податкова служба України
Індивідуальна податкова консультація
27.12.2024 № 5933/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо порядку використання переплати з податку на прибуток представництва нерезидента, яке було знято з обліку в якості платника податку на прибуток та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Представництво створене за законодавством України Компанією "-" (далі - Компанія), яка діє за законодавством Нідерландів.
Відповідно до вимог Кодексу Компанію 14.05.2021 взято на облік як нерезидента, який здійснює діяльність через постійне представництво. При цьому, Представництво було знято з обліку як платник податку на прибуток.
На вказану дату в інтегрованій картці платника податку Представництва обліковувалась переплата з податку на прибуток іноземних юридичних осіб.
У зв’язку із зазначеним, Представництво звертається з наступними питаннями:
1. Чи є Компанія правонаступником переплати з податку на прибуток Представництва, що сформувалась станом на дату зняття Представництва з обліку як платника податку на прибуток?
2. Чи може сума переплати з податку на прибуток Представництва, що сформувалась станом на дату зняття Представництва з обліку як платника податку на прибуток, бути відображена в інтегрованій картці платника податку Компанії?
3. Якщо відповідь на питання 1-2 позитивна, то які дії та у які строки мають бути вчинені Представництвом, Компанією та податковим органом для перенесення (відображення) Переплати з податку на прибуток Представництва в інтегровану картку платника податку Компанії?
4. Якщо відповідь на питання 1-2 негативна, то чи може переплата з податку на прибуток Представництва бути повернута на його рахунок в банку, враховуючі, що станом на дату подання заяви про таке повернення по Представництву вже знято ознаку платника податку на прибуток?
5. Якщо відповідь на питання 2 та 4 негативна, то яким чином Представництво може повернути чи іншим чином використати переплату з податку на прибуток?
6. Чи враховується при обчисленні 1095-денного строку для подання заяви про повернення надміру сплачених сум грошових зобов’язань, визначеного п. 43.3 ст. 43 та п. 102.5 ст. 102 Кодексу, дні за період з 18.03.2020 по 31.07.2023 (включно)?
Щодо питань 1 – 6.
Відповідно до п. 64.5 ст. 64 Кодексу нерезиденти (іноземні юридичні компанії, організації), які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, або придбавають нерухоме майно або отримують майнові права на таке майно в Україні, або відкривають рахунки в банках України (крім кореспондентських рахунків, що відкриваються банкам-нерезидентам), в інших фінансових установах, у небанківських надавачах платіжних послуг, або відкривають електронні гаманці в емітентах електронних грошей відповідно до ст. 64 Закону України "Про платіжні послуги", або набувають право власності на інвестиційний актив, визначений абзацами третім - шостим п.п. "е" п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, в іншого нерезидента, який не має постійного представництва в Україні, зобов'язані стати на облік у контролюючих органах.
Взяття на облік у контролюючому органі нерезидента здійснюється при настанні першої із подій, визначеної в абзаці першому цього пункту, не пізніше наступного робочого дня з дня надходження від нерезидента відповідної заяви, яку він зобов'язаний подати, зокрема, у десятиденний строк після акредитації (реєстрації, легалізації) на території України відокремленого підрозділу – до контролюючого органу за місцезнаходженням відокремленого підрозділу.
У разі акредитації (реєстрації, легалізації) на території України відокремленого підрозділу іноземної компанії, організації, у тому числі постійного представництва, одночасно із взяттям на облік нерезидента здійснюється взяття на облік відокремленого підрозділу такого нерезидента (п. 64.5 ст. 64 Кодексу).
Пунктом 60 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Кодексу встановлено, що нерезиденти (іноземні компанії, організації), які здійснюють господарську діяльність на території України та/або які до набрання чинності цим Законом належно акредитували (зареєстрували, легалізували) на території України відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, і станом на 1 січня 2021 року не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобов'язані протягом трьох місяців подати до контролюючих органів документи для взяття їх на облік у порядку, встановленому п. 64.5 ст. 64 Кодексу.
Постійні представництва нерезидентів, які були зареєстровані платниками податків (у тому числі податку на прибуток підприємств) у періодах до 1 січня 2021 року, залишаються платниками таких податків відповідно до вимог Кодексу до реєстрації як платники податків (у тому числі податку на прибуток підприємств) відповідних нерезидентів.
Зняття ознаки платника податку на прибуток стосовно постійного представництва нерезидента проводиться після реєстрації нерезидента платником податку на прибуток. Подання постійним представництвом заяви про зняття такої ознаки не вимагається. Зняття ознаки платника податку на прибуток з постійного представництва проводиться контролюючим органом одночасно із внесенням ознаки платника податку на прибуток щодо відповідної іноземної компанії.
Після зняття ознаки платника податку на прибуток постійне представництво нерезидента – відокремлений підрозділ залишається на обліку як платник інших видів податків до його закриття.
За даними інформаційних систем ДПС встановлено, що Представництво з 07.08.2017 перебуває на обліку у податковому органі в якості платника податку на прибуток та включене до Реєстру платників податків – нерезидентів як постійне представництво.
На виконання п. 64.5 ст. 64 та п. 60 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Кодексу на підставі поданих до податкового органу пакета документів для взяття на облік та реєстрації платником податку на прибуток Компанія 14.05.2021 взята на облік у контролюючому органі як нерезидент, який здійснює діяльність в Україні через постійні представництва, зареєстрована платником податку на прибуток та внесена до Реєстру платників податків – нерезидентів.
Після взяття на облік та реєстрації платником податку на прибуток Компанії, як нерезидента, який здійснює діяльність в Україні через постійні представництва, Представництву 14.05.2021 знято ознаку платника податку на прибуток у Реєстрі платників податків – нерезидентів.
Згідно з п. 43.1 ст. 43 Кодексу помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов’язання підлягають поверненню платнику, зокрема, відповідно до ст. 43 Кодексу, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов’язання на рахунок такого платника податків у банку або небанківському надавачу платіжних послуг, або на єдиний рахунок, або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків (п. 43.2 ст. 43 Кодексу).
Обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені (п. 43.3 ст. 43 Кодексу).
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені (далі – заява) у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг (п. 43.4 ст. 43 Кодексу).
Згідно з п. 43.5 ст. 43 Кодексу контролюючий орган не пізніше ніж за п’ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п’яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку.

................
Перейти до повного тексту