1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Індивідуальна податкова консультація


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
31.10.2024 № 5091/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК
Благодійна допомога грошовими коштами безпосередньо військовослужбовцям: що з ПДФО та ВЗ?
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Благодійного фонду "..." (далі - Благодійний фонд) щодо окремих питань оподаткування операцій з надання благодійної допомоги благодійною організацією у статусі неприбуткової організації, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно зі зверненням Благодійним фондом у статусі неприбуткової організації розглядається можливість надання благодійної допомоги у вигляді безоплатної передачі коштів у власність військовослужбовцям на підставі отриманої від них заяви про надання такої допомоги.
Як зазначається, згідно зі статутом Благодійного фонду до сфер благодійної діяльності такого фонду віднесено, зокрема, сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного та воєнного стану.
Враховуючи викладене вище, у зверненні Благодійного фонду поставлено такі запитання для отримання індивідуальної податкової консультації:
1. Чи може Благодійний фонд з урахуванням поточної редакції його статуту та норм чинного законодавства здійснювати благодійну діяльність шляхом безоплатного передання коштів у власність військовослужбовцям?
2. Чи підлягає оподаткуванню благодійна допомога, надана шляхом безоплатного передання коштів у власність військовослужбовцям, і якщо так, то якими саме податками та в якому розмірі?
3. Які документи Благодійний фонд має отримати від військовослужбовців для надання благодійної допомоги?
Щодо запитань 1 - 3
Перш за все зазначимо, що, оскільки відповідно до пп. 191.1.28 п. 19-1.1 ст. 19-1 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання правомірності та порядку проведення операцій з благодійною допомогою не належать до компетенції ДПС.
Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом України від 05 липня 2012 року №5073-VI "Про благодійну діяльність та благодійні організації", зі змінами (далі - Закон №5073), що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.
Відповідно до п. 2 частини першої ст. 1 Закону №5073 благодійна діяльність - це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом №5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.
Бенефіціаром, як установлено п. 1 частини першої ст. 1 Закону №5073, є набувач благодійної допомоги (фізична особа, неприбуткова організація або територіальна громада), що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених цим Законом.
Благодійна програма - комплекс благодійних заходів у сферах, визначених Законом №5073 (п. 4 частини першої ст. 1 Закону №5073).
Законодавство України про благодійну діяльність та благодійні організації базується на Конституції України та складається з Закону №5073, Цивільного кодексу України, міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, та інших нормативно-правових актів (частина перша ст. 2 Закону №5073).
Отже, питання порядку надання благодійної допомоги регулюються законодавством України про благодійну діяльність та благодійні організації.
Щодо оподаткування податком на прибуток благодійної організації у статусі неприбуткової організації повідомляємо таке.
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу визначено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, установлених цим пунктом.
Так, неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає вимогам, установленим пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Обов'язковими умовами для неприбуткової організації є, зокрема:
утворення та реєстрація в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації (абз. другий пп. 133.4.1 п. 133.4 статті 133 Кодексу);
заборона згідно з установчими документами неприбуткової організації (або установчими документами організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб (абзац третій пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу). Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
внесення контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр).
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
Зауважимо, що згідно з п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ "Перехідні положення" Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу передача майна, надання послуг неприбутковою організацією, використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для фінансування видатків, не пов'язаних з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, за умови що такі послуги, майно добровільно перераховані (надані, передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров'я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, та/або грошові кошти, перераховані на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів, та/або наданням благодійної допомоги фізичним особам, які не є засновниками, учасниками таких організацій або пов'язаними з ними особами та які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або вимушено залишили місце проживання у зв'язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах та, в тому числі, взяті у встановленому законодавством порядку на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад.
При цьому зазначимо, що у п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу серед отримувачів благодійної допомоги військовослужбовців не зазначено.
Відповідно до пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені благодійні організації.
Цілі та сфери благодійної діяльності встановлено статтею 3 Закону №5073, згідно з п. 15 частини другої якої до сфер благодійної діяльності віднесено, зокрема, сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану.
Статтею 5 Закону №5073 передбачений перелік видів благодійної діяльності, який включає у тому числі безоплатну передачу у власність бенефіціарів коштів, іншого майна, а також безоплатне відступлення бенефіціарам майнових прав (п. 1 частини першої ст. 5 Закону №5073).
Установчі документи благодійної організації повинні містити, зокрема, цілі та сфери благодійної діяльності, джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійної організації (п. 2 та 6 частини другої ст. 14 Закону №5073).
Метою благодійних організацій не може бути одержання і розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов'язаних з ними осіб, а також серед працівників таких організацій (частина перша ст. 11 Закону №5073).
Як установлено статтею 16 Закону №5073, використання активів (доходів) та правочини благодійних організацій не повинні суперечити актам законодавства та цілям благодійної діяльності.
Отже, проведення благодійною організацією у статусі неприбуткової організації операцій із благодійною допомогою, у тому числі у вигляді надання благодійної допомоги військовослужбовцям, якщо це пов'язано з виконанням благодійних програм у сфері сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану, не є підставою для виключення такої організації з Реєстру за умови, що забезпечується дотримання вимог Закону №5073 для реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами відповідної неприбуткової організації, а також не відбувається розподіл доходів або їхньої частини серед засновників (учасників), працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних із ними осіб.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, установлених пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Для цілей податкового обліку доходи, одержані неприбутковими організаціями, відображаються у рядках 1.1 - 1.11 частини І Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 №553 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 №469) (далі - Звіт), а суми видатків (витрат) - у рядках 2.1 - 2.6 частини І Звіту. Форма Звіту передбачає заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності неприбуткової організації залежно від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
При цьому формування доходів та видатків, що відображаються у Звіті, здійснюється за правилами бухгалтерського обліку.

................
Перейти до повного тексту