- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України
Індивідуальна податкова консультація
14.11.2024 № 5253/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Благодійної організації "Благодійний фонд "_______" (далі – Благодійний фонд) щодо окремих питань оподаткування благодійної організації у статусі неприбуткової організації, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно зі зверненням Благодійний фонд здійснює діяльність відповідно до статутних цілей шляхом реалізації проєктів, що фінансуються благодійниками. При цьому благодійники фінансують конкретні проєкти, реалізація яких регламентується відповідними бюджетами (кошторисами) та положеннями.
Персонал Благодійного фонду (наймані працівники, які працюють на підставі трудових договорів), який задіяно для реалізації благодійних проєктів, повинен мати відповідну кваліфікацію та навички. Але робота в умовах збройної агресії російської федерації проти України спричиняє додаткове психологічне навантаження та необхідність пристосування навичок до стресового стану набувачів благодійної допомоги (у тому числі у формі послуг) та реальної небезпеки внаслідок ракетних та артилерійських обстрілів тощо.
Як зазначається, наведені вище ризики та підвищення здатності працівників виконувати свої трудові обов’язки, як правило, враховуються в умовах договорів зі спонсорами (благодійниками).
Основними благодійниками (спонсорами), які надають цільові кошти Благодійному фонду, є іноземні благодійні організації, у зв’язку з чим Благодійному фонду пропонують включити до статей бюджету відповідних програм витрати для організації навчання з англійської мови для співробітників такого Благодійного фонду, які займають посади, де вимагається володіння англійською мовою.
Крім того, іноземні спонсори наполягають на включенні до умов договорів положень, що передбачають стимулювання працівників шляхом покращення їх добробуту.
Також Благодійний фонд здійснює свою діяльність у тісному співробітництві з релігійними організаціями.
Враховуючи викладене вище, у зверненні Благодійного фонду поставлено такі запитання для отримання індивідуальної податкової консультації:
1. Чи не є витрати коштів благодійної неприбуткової організації на проведення тренінгів (та інших подібних заходів) для персоналу з метою опанування навичок праці в умовах воєнного стану, підвищення кваліфікації тощо підставою для застосування санкцій, визначених п. 133.4 ст. 133 Кодексу у зв’язку з порушенням вимог абз. третього п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу?
2. Чи не буде вважатися порушенням вимог абз. третього п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу отримання послуг із проведення тренінгів (та інших подібних заходів) для персоналу з метою опанування навичок праці в умовах воєнного стану, підвищення кваліфікації тощо, якщо надавачем послуг буде не заклад освіти, а фізична особа – підприємець із видом діяльності згідно з КВЕД 85.59 "Інші види освіти, н.в. і.у."?
3. Чи не є погоджене із спонсором (тобто в межах бюджету) витрачання коштів на організацію курсів англійської мови для співробітників Благодійного фонду, для яких це необхідно за посадою, підставою для застосування санкцій, визначених п. 133.4 ст. 133 Кодексу у зв’язку з порушенням вимог абз. третього п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу?
4. Чи не є заохочення співробітників Благодійного фонду у формі оплати оздоровчих заходів (басейн, фітнес-центр), надання коштів на відпочинок, на придбання побутових приладів або меблів, надання подарункових карток для працівників для придбання товарів та послуг тощо із врахуванням вище наведених умов підставою для застосування санкцій, визначених п. 133.4 ст. 133 Кодексу у зв’язку з порушенням вимог абз. третього п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу?
5. Чи допускається надання нецільової благодійної допомоги від благодійної неприбуткової організації релігійній організації у статусі неприбуткової організації для цілей її утримання, наприклад, надання коштів на оплату послуг з постачання електроенергії, опалення, водопостачання, водовідведення, з вивезення сміття тощо без втрати благодійною організацією неприбуткового статусу?
Щодо запитань 1 – 4
Насамперед зазначимо, що оскільки відповідно до п.п. 19-1.1.28 п. 19-1.1 ст. 19-1 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання порядку організації професійного навчання працівників, регулювання трудових відносин, у тому числі щодо оплати праці працівників та встановлення їм гарантій, компенсацій не належать до компетенції ДПС.
Водночас повідомляємо, що Кодекс законів про працю України (далі – КЗпП) визначає правові засади і гарантії здійснення громадянами України права розпоряджатися своїми здібностями до продуктивної і творчої праці.
КЗпП регулює трудові відносини всіх працівників, як встановлено ст. 1 КЗпП.
Правові, організаційні та фінансові засади функціонування системи професійного розвитку працівників визначено Законом України від 12 січня 2012 року № 4312-VI "Про професійний розвиток працівників" зі змінами (далі – Закон № 4312 ).
Статтею 6 Закону № 4312 передбачено, що організація професійного навчання працівників здійснюється роботодавцями з урахуванням потреб власної господарської або іншої діяльності відповідно до вимог законодавства.
Професійне навчання працівників здійснюється безпосередньо у роботодавця, та на договірній основі у професійно-технічних та вищих навчальних закладах, на підприємствах, в установах або організаціях. При цьому роботодавці можуть здійснювати формальне і неформальне професійне навчання працівників.
За даними інформаційних систем ДПС Благодійний фонд внесено до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр) з присвоєнням коду ознаки неприбутковості 0036 (благодійні організації).
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей абзацу третього п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
................Перейти до повного тексту