1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Індивідуальна податкова консультація


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
21.06.2024 № 3380/ІПК/99-00-21-03-02/ІПК
Щодо порядку оподаткування ПДВ операцій з безоплатного постачання послуг та постачання послуг зі знижкою
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо порядку оподаткування ПДВ операцій з безоплатного постачання послуг та постачання послуг зі знижкою та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство є платником ПДВ та здійснює діяльність у сфері надання послуг з кур'єрської доставки. Для надання послуг Товариство залучає підрядника. Суми ПДВ за придбаними у підрядника послугами Товариство включає до складу податкового кредиту.
Товариство планує здійснювати рекламні заходи, зокрема проводити акції та запровадити бонусну програму.
У межах вказаних акцій Товариство планує надавати послуги безкоштовно або зі знижкою клієнтам, які виконають умови акції.
За умовами бонусної програми Товариство планує нараховувати бонуси під час надання послуг клієнтам. На суму нарахованих бонусів клієнт матиме право отримати знижку при наступному придбанні послуг у Товариства шляхом зменшення вартості таких послуг.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) щодо безоплатного постачання послуг:
1.1) чи вірне припущення Товариства в тому, що у разі якщо вартість безоплатно наданої у межах рекламних заходів послуги включається Товариством до складу вартості послуг з доставки, які підлягають оподаткуванню ПДВ, то така безоплатно надана послуга не розглядається як окрема операція та додаткове нарахування податкового зобов'язання відповідно до пунктів 185.1 статті 185, 198.5 статті 198, 188.1 статті 188 ПКУ розділу V не здійснюється;
1.2) чи вірне припущення Товариства в тому, що операції з безоплатного розповсюдження послуг з доставки в межах рекламних заходів не повинні відображатися в обліку як окремі операції, якщо такі операції відображені у складі вартості оподатковуваних операцій;
2) щодо постачання послуг зі знижкою/нарахування бонусів:
2.1) чи вірне припущення Товариства в тому, що нарахування бонусів клієнтам - учасникам бонусної програми при придбанні ними послуг не є об'єктом оподаткування ПДВ, а тому підстав для нарахування податкових зобов'язань за такою операцією не виникає;
2.2) чи вірне припущення Товариства в тому, що у разі якщо при постачанні Товариством послуг у межах рекламних заходів вартість таких послуг відображається у бухгалтерському обліку за вирахуванням суми знижок/бонусів та дорівнює сумі отриманих коштів від замовника, то база оподаткування ПДВ у такому випадку визначається виходячи з договірної вартості послуг, яка дорівнює сумі отриманих коштів у рахунок оплати вартості таких послуг;
2.3) чи вірне припущення Товариства в тому, що у разі якщо вартість послуги зі знижкою є меншою ніж ціна придбання такої послуги, але Товариство включило суму наданої знижки до складу вартості оподатковуваних операцій, то податкове зобов'язання на різницю між ціною придбання та ціною реалізації послуги не нараховується.
Водночас у зверненні надано суперечливу інформацію щодо порядку відображення Товариством у бухгалтерському обліку вартості наданих послуг із застосуванням знижок/бонусів.
Зокрема, Товариством повідомлено, що вартість послуг відображатиметься у первинних документах та бухгалтерському обліку за вирахуванням знижок та нарахованих бонусів, тобто за вартістю, що дорівнює сумі отриманих коштів від замовника в рахунок оплати вартості таких послуг, у той же час зазначено, що вартість безоплатно наданих послуг та суми наданих знижок у межах рекламних заходів Товариство планує включати до складу вартості операцій з постачання послуг доставки.
Враховуючи зазначене, ДПС надає роз'яснення загальних норм податкового законодавства щодо порушених питань.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 ПКУ).
Пунктом 44.1 статті 44 розділу ІІ ПКУ передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 розділу ІІ ПКУ.
При цьому фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (частина друга статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року №996 XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон №996)).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами "а" і "б" пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V ПКУ.
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності. З метою оподаткування постачанням послуг, зокрема, є постачання послуг іншій особі на безоплатній основі (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Відповідно до підпункту "б" підпункту 14.1.13 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ безоплатно надані роботи, послуги - роботи (послуги), що виконуються (надаються) без висування вимоги щодо компенсації їх вартості.
Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ встановлено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу V ПКУ, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком:

................
Перейти до повного тексту