1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Індивідуальна податкова консультація


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
21.06.2024 № 3394/ІПК/99-00-04-03-03/ІПК
Оренда багаторічних насаджень з незібраним врожаєм - наслідки з ЄП 4-ї групи
Державна податкова служба України на звернення Товариства про надання індивідуальної податкової консультації щодо оренди багаторічних насаджень, оподаткування податком на додану вартість операцій купівлі-продажу незавершеного виробництва рослинництва, визначення доходу сільськогосподарського товаровиробника, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Товариство повідомило, що перебуває на спрощеній системі оподаткування, є платником єдиного податку четвертої групи, платником податку на додану вартість (далі - ПДВ).
Товариство планує отримати права користування земельними ділянками комунальної власності на умовах суборенди. На цих земельних ділянках розташовані виноградники, що створені сторонньою організацією, яка обліковує їх як багаторічні насадження у складі основних засобів.
Оскільки ці об'єкти створені та утримуються іншим підприємством для використання у виробництві сільськогосподарської продукції (виноград, код УКТ ЗЕД 0806), їх використання очікується протягом більше одного періоду, дані виноградники підприємство-орендар обліковує у складі основних засобів, оскільки плодоносна рослина використовується у процесі виробництва сільськогосподарської продукції. Сільськогосподарською продукцією є зібраний виноград.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо питань:
1. Чи буде порушенням податкового законодавства України операція з придбання виноградників суборендарем у орендаря земельної ділянки, на якій ці виноградники розташовані та були створені орендарем з метою ведення господарської діяльності, за ціною не нижче залишкової вартості виноградників Товариства, на підставі акта приймання-передачі земельної ділянки, в якому зазначено, що на цій земельній ділянці знаходиться багаторічне насадження, виноградник, площа цього виноградника, його залишкова (балансова) вартість? Якщо так, то яку норму податкового законодавства буде порушено? Якщо ні, які податкові зобов'язання виникають у суборендаря?
2. Чи буде порушенням податкового законодавства України операція з оренди багаторічних насаджень (виноградників) між суборендарем земельної ділянки та орендарем земельної ділянки, на якій ці виноградники розташовані та були створені орендарем для ведення господарської діяльності, у зв'язку зі зміною користувача земельної ділянки комунальної власності? Якщо так, то яку норму податкового законодавства буде порушено? Якщо ні, які податкові зобов'язання виникають у суборендаря?
3. Чи буде порушенням податкового законодавства України операція з придбання суборендарем в орендаря незавершеного виробництва рослинництва (накопичених Товариством-орендарем витрат, що пов'язані з біологічними перетвореннями для отримання майбутнього врожаю винограду) у зв'язку з набуттям суборендарем права користування земельної ділянки комунальної власності, на якій розташовані багаторічні насадження - виноградники орендаря на стані незавершеного технологічного циклу з отримання сільськогосподарської продукції, тобто до настання біологічних термінів збору врожаю винограду з них? Якщо так, то яку норму податкового законодавства буде порушено? Якщо ні, які податкові зобов'язання виникають у суборендаря?
4. Чи буде порушенням податкового законодавства України зменшення суборендарем податкового зобов'язання з ПДВ на суму ПДВ з операцій з купівлі-продажу незавершеного виробництва рослинництва (накопичених витрат, понесених для отримання майбутнього врожаю), у тому числі за умови, якщо між орендарем та суборендарем укладено окремі договори купівлі-продажу незавершеного виробництва рослинництва? Якщо так, то яку норму податкового законодавства буде порушено? Якщо ні, які податкові зобов'язання виникають у суборендаря?
5. Чи буде порушенням податкового законодавства України зменшення суборендарем податкового зобов'язання з ПДВ на суму ПДВ з операцій з компенсації суборендарем витрат орендарю, що були понесені останнім для отримання майбутнього врожаю, у тому числі за умови, якщо між орендарем та суборендарем укладено окремі договори про надання суборендарем компенсації таких витрат? Якщо так, то яку норму податкового законодавства буде порушено? Якщо ні, які податкові зобов'язання виникають у суборендаря?
6. Чи доцільно дохід від реалізації винограду, який буде зібраний суборендарем земельної ділянки з виноградників орендаря - платника податку на прибуток, вважати доходом сільськогосподарського товаровиробника, отриманий від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва, якщо право користування земельною ділянкою під багаторічними насадженнями суборендар набуває на незавершеному етапі технологічного циклу вирощування винограду та після набуття права користування несе витрати на догляд за виноградниками (хімічний захист, підживлення добривами, операції з виноградними лозами, обробіток грунту, збір врожаю та інше)?
Опис порушених у зверненні питань не дає змоги в повній мірі ідентифікувати фактичну сутність операцій, стосовно яких виникла практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації.
У зв'язку з цим надаємо роз'яснення загальних норм податкового законодавства щодо питань, які належать до компетенції ДПС.
Щодо першого, третього питань
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами (п. 1.1 ст. 1 розділу І Кодексу).
Відповідно до п. 5.3 ст. 5 розділу І Кодексу інші терміни, що застосовуються у Кодексу і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб'єктами господарювання, а також між цими суб'єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання, регулюються Господарським кодексом України (далі - ГКУ).
Статтею 67 ГКУ встановлено, що відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності здійснюються на основі договорів.
Основні засади цінової політики і відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення, регулюються Законом України від 21.06.2012 №5007-VI "Про ціни і ціноутворення" (далі - Закон №5007).
Згідно зі ст. 13 Закону №5007 державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом, зокрема, установлення обов'язкових для застосування суб'єктами господарювання фіксованих цін.
Об'єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди (п. 292-1.1 ст. 292-1 Кодексу).
Відповідно до п. 288.6 ст. 288 розділу ХІІІ Кодексу плата за суборенду земельних ділянок не може перевищувати орендної плати.
Згідно з п. 44.1 ст. 44 глави 1 розділу ІІ Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Тобто платники єдиного податку четвертої групи визначають податкові зобов'язання з цього податку виходячи із площі земельної ділянки, нормативної грошової оцінки одиниці площі земельної ділянки та ставки податку.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 глави 1 розділу ІІ Кодексу.
При цьому фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (частина друга ст. 3 Закону України від 16.07.1999 №996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон №996-XIV)).
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону №996).
Отже, питання відображення в бухгалтерському обліку вказаних операцій належить до компетенції Міністерства фінансів України.
Разом з тим слід зазначити, що надання індивідуальної податкової консультації ДПС не здійснює аналіз господарських операцій та не проводить оцінку правомірності відображення окремих операцій в податковому обліку платника податку, яка може бути досліджена під час проведення документальної перевірки такого платника податку.

................
Перейти до повного тексту