1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
01.06.2023 № 150/445/2077/5/187
Про запровадження та реалізацію пілотного проєкту щодо імплементації міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дитини, у практичну діяльність
Відповідно до частини другої статті 9 Закону України "Про прокуратуру", Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1027-р, пунктів 9, 11 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 878, пункту 10 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 липня 2014 року № 228, пункту 10 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423, з метою імплементації міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дитини, під час здійснення кримінального провадження НАКАЗУЄМО:
1. Запровадити з 01 червня 2023 року в Житомирській, Львівській, Кіровоградській, Черкаській, Чернівецькій областях та місті Києві пілотний проєкт щодо імплементації міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дитини, у практичну діяльність (далі - пілотний проєкт).
2. Затвердити такі, що додаються:
Порядок реалізації пілотного проєкту щодо імплементації міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дитини, у практичну діяльність;
План заходів з реалізації пілотного проєкту щодо імплементації міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дитини, у практичну діяльність.
3. Офісу Генерального прокурора, Міністерству внутрішніх справ України, Міністерству юстиції України, Міністерству соціальної політики України вжити необхідних заходів для забезпечення реалізації пілотного проєкту.
4. Міністерству внутрішніх справ України, Міністерству юстиції України, Міністерству соціальної політики України згідно з компетенцією інформацію про результати реалізації пілотного проєкту до 01 червня 2024 року подати до Офісу Генерального прокурора.
Офісу Генерального прокурора узагальнену інформацію довести до відома всіх суб'єктів реалізації пілотного проєкту.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного оприлюднення.
6. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Генерального прокурора, заступника Міністра внутрішніх справ України, заступника Міністра юстиції України, заступника Міністра соціальної політики України відповідно до розподілу функціональних обов'язків.

Генеральний прокурор

А. Костін

Міністр внутрішніх справ
України


І. Клименко

Міністр юстиції України

Д. Малюська

Перший заступник
Міністра соціальної політики
України



Д. Марчак
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Офісу
Генерального прокурора,
Міністерства внутрішніх
справ України,
Міністерства юстиції України,
Міністерства соціальної
політики України
01 червня 2023 року № 150/445/2077/5/187
ПОРЯДОК
реалізації пілотного проєкту імплементації міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дитини, у практичну діяльність
1. Цей Порядок встановлює механізм реалізації пілотного проєкту імплементації міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дитини, у практичну діяльність (далі - пілотний проєкт).
2. Пілотний проєкт запроваджується з метою забезпечення при здійсненні досудового розслідування, судового розгляду у кримінальних провадженнях за участю неповнолітніх, а також при виконанні покарань щодо неповнолітніх ефективної реалізації існуючих обов'язкових універсальних та європейських стандартів захисту та забезпечення прав дітей, виконання вимог міжнародного законодавства, зокрема:
- Загальної декларації прав людини, 1948;
- Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, 1950;
- Декларації прав дитини, 1959;
- Міжнародного пакту про громадянські та політичні права, 1966;
- Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання, 1984;
- Мінімальних стандартних правил ООН, що стосуються здійснення правосуддя щодо неповнолітніх (Пекінські правила), 1985;
- Конвенції про права дитини, 1989;
- Керівних принципів для запобігання злочинності серед неповнолітніх ООН (Ер-Ріядські керівні принципи), 1990;
- Міжнародних стандартів здійснення правосуддя щодо підлітків, позбавлених волі (Гаванські правила), 1990;
- Мінімальних стандартних правил ООН щодо заходів впливу, не пов'язаних з ув'язненням (Токійські правила), 1990;
- Керівних принципів щодо дій в інтересах дітей в системі кримінального правосуддя (Віденські керівні принципи), 1996;
- Керівних принципів ООН щодо судочинства у питаннях дітей-жертв і дітей-свідків злочинів, 2005;
- Конвенції Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства, 2007;
- Керівних принципів Комітету Міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей, 2010;
- Рекомендації № R (91) 11 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Про сексуальну експлуатацію, порнографію, проституцію, а також торгівлю дітьми та підлітками";
- Рекомендації Rec (2003) 20 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Про нові способи роботи зі злочинністю серед неповнолітніх та роль ювенальної юстиції";
- Рекомендації Rec (2005) 5 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Про права дітей, які проживають у спеціалізованих установах";
- Рекомендації Rec (2006) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Про Європейські пенітенціарні правила";
- Рекомендації CM/Rec (2008) 11 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Про європейські правила стосовно неповнолітніх правопорушників, щодо яких вживаються санкції або заходи";
- Рекомендації CM/Rec (2010) 1 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Про Правила Ради Європи щодо пробації";
- Рекомендації CM/Rec (2018) 8 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Щодо відновного правосуддя у кримінальних справах";
- Директиви 2011/93/ЄС Європейського Парламенту та Ради про боротьбу з сексуальним насильством і сексуальною експлуатацією дітей та дитячою порнографією та заміну Рамкового рішення Ради 2004/68 ЮВС від 13 грудня 2011 року;
- Директиви 2012/29/EU про встановлення мінімальних стандартів щодо прав, підтримки та захисту потерпілих від злочину, а також заміну Рамкового Рішення Ради Європейського Союзу 2001/220/JHA від 25 жовтня 2012 року;
- Директиви (ЄС) 2016/800 Європейського Парламенту і Ради про процесуальні гарантії для дітей, які є підозрюваними або обвинуваченими у кримінальному провадженні, від 11 травня 2016 року,
а також на виконання:
- Стратегії Ради Європи з прав дитини на 2022-2027 роки "Права дитини на практиці: від стабільності реалізації до спільного новаторства" від 23 лютого 2022 року;
- Заключних зауважень Комітету ООН з прав дитини щодо об'єднаних п'ятого та шостого періодичних звітів України від 13 вересня 2022 року.
3. Порядок застосовується під час здійснення кримінального провадження за участю дитини - потерпілої та тієї, яка потрапила у конфлікт із законом.
4. Суб'єкти реалізації пілотного проєкту - Офіс Генерального прокурора, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство юстиції України, Міністерство соціальної політики України.
5. У цьому Порядку застосовуються такі визначення:
- забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров'я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити;
- дитина - малолітня та неповнолітня особа;
- дитина, яка потрапила у конфлікт із законом, - дитина, яка вчинила кримінальне правопорушення чи яка до досягнення віку, з якого може наставати кримінальна відповідальність, вчинила суспільно небезпечне діяння, що підпадає під ознаки діяння, передбаченого законом України про кримінальну відповідальність;
- ювенальний слідчий, дізнавач, прокурор - слідчий, дізнавач органів поліції, уповноважені на здійснення досудового розслідування та дізнання, прокурор, уповноважений на здійснення процесуального керівництва у кримінальних провадженнях за участю неповнолітніх.
6. Реалізація пілотного проєкту ґрунтується на забезпеченні найкращих інтересів дитини, координації та взаємодії суб'єктів реалізації пілотного проєкту з метою напрацювання та впровадження в практичну діяльність уніфікованих підходів до реалізації принципів правосуддя, дружнього до дитини, відповідно до стандартів діяльності фахівців у сфері правосуддя щодо дітей у кримінальному провадженні та при виконанні покарань щодо неповнолітніх, а саме:
Стандарти Суб'єкти
I. Основні процесуальні аспекти
1) Давати оцінку ефективності роботи органу досудового розслідування та прокурора з огляду на дотримання прав дитини та забезпечення найкращих її інтересів Офіс Генерального прокурора
Національна поліція України
Міністерство внутрішніх справ України
2) Здійснювати досудове розслідування у кримінальних провадженнях за участю неповнолітніх осіб (потерпілі та які скоїли кримінальне правопорушення) у строк не більше двох місяців, крім випадків, коли це може негативно позначиться на повноті досудового розслідування Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
3) Здійснювати кримінальне провадження, у разі якщо вік особи не встановлено, але є підстави вважати, що вона є неповнолітньою, до встановлення віку такої особи за правилами, передбаченими щодо неповнолітньої особи Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
4) Роз'яснювати права, у тому числі право на врегулювання конфлікту, за наслідками вчиненого кримінального правопорушення на будь-якій стадії кримінального провадження за допомогою медіації з дотриманням принципів відновного правосуддя та вручати відповідну пам'ятку про права неповнолітньої особи залежно від її процесуального статусу доступною для неї мовою відповідно віку Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
5) Проводити слідчі (процесуальні) дії за участю неповнолітньої особи спеціально уповноваженими ювенальним слідчим, дізнавачем, прокурором, які пройшли спеціальне навчання відповідно до Єдиних стандартів підготовки фахівців у сфері правосуддя щодо дітей; не доручати їм здійснення досудового розслідування, дізнання та процесуального керівництва у кримінальних провадженнях інших категорій Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
6) Визначати законного представника з урахуванням думки неповнолітньої особи, якщо її вік та рівень розвитку дозволяє її висловити щодо близьких родичів чи членів сім'ї особи, з якими у неї склалися довірливі стосунки Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
7) Ініціювати заміну законного представника неповнолітнього у випадках, коли:
1) дії законного представника спрямовані на власні інтереси або ж суперечать інтересам неповнолітнього;
2) є інші обґрунтовані підстави: вчинення законним представником кримінального правопорушення; наявні відомості про заздалегідь необіцяне приховування кримінального правопорушення іншим членом сім'ї або показання як свідка близької особи мають важливе значення у кримінальному провадженні; законний представник унаслідок своєї бездіяльності не реалізує повноважень, наданих йому законом, та/або зловживає ними; вибуття за межі країни на невизначений строк; клопотання законного представника для його заміни та інші причини, через які законний представник не може виконувати свої повноваження (неявка на виклик слідчого, прокурора, відсутність відомостей про місцеперебування тощо)
Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
8) Залучати як законного представника неповнолітньої особи попередньо визначеного органом опіки та піклування представника, який пройшов спеціалізоване навчання, в разі відсутності можливості залучення законних представників неповнолітньої особи з числа осіб, визначених законом Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
9) Обмежувати участь законного представника у проведенні слідчої (процесуальної) дії з урахуванням рекомендацій психолога, якщо це може вплинути на повноту показань або їх надання загалом, а також відповідатиме найкращим інтересам неповнолітнього. При цьому мотивованою постановою слідчого, прокурора залучати до проведення певної слідчої дії іншого законного представника Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
10) Залучати до кримінального провадження, незалежно від віку неповнолітнього, психолога, що має відповідну фахову кваліфікацію, у тому числі психологів системи освіти, соціальної сфери та поліції (враховуючи міжнародні стандарти щодо їхньої кваліфікації - дитячі психологи); за потреби залучати їх як спеціалістів Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
Офіс Генерального прокурора
11) Проводити слідчі (процесуальні) дії за участю неповнолітнього з обов'язковим залученням його законного представника; із залученням лікаря - за наявності даних про порушення розумового чи фізичного розвитку, психічне чи інше захворювання, хворобливий стан або за рекомендацією психолога, а також у разі перебування дитини в закладі охорони здоров'я Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
12) Забезпечувати з урахуванням інтересів неповнолітнього незмінність учасників кримінального провадження, які встановили контакт з ним Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
13) Проводити слідчі (процесуальні) дії за участю неповнолітнього, як правило, у вільний від навчання чи роботи час Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
14) Визначати тривалість допиту неповнолітнього з огляду на його вік, індивідуальні особливості, інтереси та потреби Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
15) Вживати заходів щодо нерозголошення персональних даних про неповнолітніх Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
16) Розглядати у разі вчинення кримінального правопорушення неповнолітнім разом з дорослим у кожному окремому випадку можливість виділення матеріалів кримінального провадження щодо неповнолітнього Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
17) Приймати рішення про відповідальність дорослої особи за втягнення неповнолітнього у злочинну діяльність у кожному випадку Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
18) Застосовувати відновне правосуддя до неповнолітніх, які вчинили кримінальне правопорушення із вжиттям заходів інтеграції, реінтеграції та соціальної адаптації (передусім застосування Програми відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення (далі - Програма відновлення), медіації під час кримінального провадження з дотриманням принципів відновного правосуддя, інших програм відновлення, соціальної інтеграції та реінтеграції, ресоціалізації неповнолітніх, звільнення від кримінальної відповідальності, від покарання, застосування примусових заходів виховного характеру, некаральних методів виправлення, соціальної інтеграції та реінтеграції) Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
Міністерство юстиції України
Міністерство соціальної політики України
19) Вживати заходів для запобігання вчиненню нових кримінальних правопорушень; здійснювати заходи для соціальної інтеграції та реінтеграції неповнолітнього невідкладно, після встановлення причетності його до вчинення кримінального правопорушення Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
20) Вирішувати питання, у тому числі за ініціативою ювенального слідчого, дізнавача чи прокурора, про тимчасове влаштування неповнолітнього у разі встановлення відсутності у нього постійного місця проживання, перебування у складних життєвих обставинах, конфлікту в сім'ї, що стало передумовою або містить ризики вчинення в майбутньому кримінального правопорушення Міністерство соціальної політики України
Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
21) Забезпечити адаптацію умов прийняття заяв, проведення слідчих (процесуальних) дій в умовах дружнього середовища до дитини, а також з урахуванням особливих потреб окремої категорії неповнолітніх -- дітей з інвалідністю, дітей з певними особливостями розвитку Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Міністерство внутрішніх справ України
22) Забезпечити проведення з неповнолітнім роботи дитячим психологом щодо його психологічного стану, за результатами якої надавати письмові рекомендації про можливість здійснення з ним слідчих (процесуальних) дій перед проведенням таких Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
23) Встановлювати обставини, які обтяжують покарання: вчинення кримінального правопорушення щодо малолітньої дитини або у її присутності та вчинення особою, яка перебуває (перебувала) у сімейних або близьких відносинах з дитиною Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
II. Внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань
24) Забезпечити прийняття поданих неповнолітніми заяв, у тому числі усно, щодо порушення їхніх прав і законних інтересів (внесення відповідних відомостей на підставі заяви дитини) Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
25) Під час внесення за заявою неповнолітнього про вчинення стосовно нього кримінального правопорушення відомостей до ЄРДР про фізичних осіб, які потерпіли від кримінальних правопорушень, зазначати, що потерпілою є неповнолітня особа Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
26) Залучати як потерпілого неповнолітнього, незалежно від його віку та наявності законних представників, у разі вчинення стосовно нього кримінального правопорушення Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
27) Забезпечити роз'яснення прав доступною для неповнолітнього мовою відповідно віку і вручення пам'ятки потерпілому неповнолітньому та законному представнику про права, гарантії і соціальні послуги з боку держави, право на безоплатну правову допомогу Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
III. Організація здійснення першочергових заходів під час виявлення кримінального правопорушення, вчиненого стосовно неповнолітнього
28) Виїжджати ювенальному прокурору за рішенням керівника органу прокуратури на місце вчинення стосовно неповнолітнього кримінального правопорушення у разі зґвалтування, очевидного вбивства, розбою та інших особливо тяжких злочинів Офіс Генерального прокурора
29) Вживати слідчому, дізнавачу, прокурору заходів щодо залучення психолога для безпосереднього виїзду на місце події, якщо очевидно, що на місці вчинення кримінального правопорушення присутня неповнолітня особа Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
30) Залучати спеціалізовану пересувну лабораторію експертної служби МВС або спеціалізовану пересувну криміналістичну лабораторію підрозділу криміналістичного забезпечення територіальних органів Національної поліції України та судово-медичного експерта до огляду місця події у разі виникнення об'єктивних обставин, пов'язаних з правопорушеннями проти статевої свободи та статевої недоторканості дітей Національна поліція України
Міністерство внутрішніх справ України
31) Виїжджати на місце події працівнику служби у справах дітей для забезпечення оцінки рівня безпеки дитини за наявності відомостей про те, що кримінальне правопорушення, пов'язане з жорстоким поводженням, у тому числі з домашнім насильством Міністерство соціальної політики України
Національна поліція України
32) Виносити терміновий заборонний припис стосовно кривдника уповноваженими підрозділами Національної поліції України за результатами оцінки ризиків - у разі існування безпосередньої загрози життю чи здоров'ю постраждалої дитини з метою негайного припинення домашнього насильства, недопущення його продовження чи повторного вчинення; у разі його винесення стосовно всіх законних представників дитини унаслідок вчинення ними домашнього насильства організовувати соціальний захист дитини та її тимчасове влаштування Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
33) Забезпечувати службі у справах дітей вжиття заходів і координацію дій уповноважених суб'єктів за місцем проживання/перебування дитини, яка є жертвою кримінального правопорушення, надання їй необхідної комплексної соціальної допомоги, у тому числі психологічної, медичної, безоплатної правової допомоги одразу після отримання повідомлення про вчинення кримінального правопорушення стосовно дитини Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
Національна поліція України
IV. Особливості проведення окремих слідчих дій з неповнолітніми
34) Забезпечувати проведення слідчих дій з урахуванням найменшої травматизації неповнолітнього шляхом застосування такого алгоритму:
- передусім уживати заходів щодо проведення слідчих (процесуальних) дій без участі неповнолітнього, якщо це не перешкодить установленню обставин, які підлягають доказуванню у кримінальному провадженні;
- у разі неможливості вжиття таких заходів проводити якомога менше слідчих дій за участю неповнолітнього у випадках, вкрай необхідних для досягнення цілей кримінального провадження;
- застосовувати відеофіксацію під час проведення слідчих дій за участю неповнолітнього (потерпілого, підозрюваного) за його згодою;
- використовувати можливість здійснення дистанційного досудового розслідування
Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
35) Забезпечувати допит неповнолітнього під час досудового розслідування у судовому засіданні слідчим суддею у порядку, передбаченому статтею 225
, частиною одинадцятою статті 615
КПК України
Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
36) Проводити слідчі (процесуальні) дії не лише за місцем здійснення досудового розслідування, зокрема в умовах, дружніх до дитини, за а) методикою "Зелена кімната" та б) в спеціально облаштованому приміщенні, в) в іншому місці за погодженням особи, яка бере участь у слідчій дії, г) на базі спеціально облаштованих приміщень центрів з надання безоплатної правової допомоги, ґ) приміщенні органу досудового розслідування, дізнання, прокуратури Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
37) Проводити процесуальні дії за участю неповнолітніх - свідків чи потерпілих без необґрунтованих затримок після подій, які стали предметом провадження, однак з урахуванням психологічного стану неповнолітнього та рекомендацій психолога щодо можливості проведення з ними процесуальних дій Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
38) Проводити освідування, відібрання біологічних зразків за згодою неповнолітнього, який досягнув 14 років, а щодо неповнолітнього віком до 14 років - на підставі згоди його та законних представників; забезпечувати обов'язкову присутність законного представника під час здійснення вказаних дій у разі наявності ухвали слідчого судді про примусове відібрання зразків для експертного дослідження Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
39) Не допускати надання свідчень неповнолітніми (свідками та потерпілими) у присутності підозрюваного / обвинуваченого Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
40) Проводити з урахуванням рекомендації психолога всі слідчі (процесуальні) дії за участю неповнолітнього слідчим, дізнавачем (прокурором) тієї самої статі Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
V. Особливості допиту та проведення інших слідчих дій у кримінальних провадженнях стосовно неповнолітніх
41) Здійснювати допит за методикою "Зелена кімната" не лише за місцем проведення досудового розслідування, а й в іншому місці за згодою неповнолітнього (вдома або іншому зручному для дитини місці; проведення слідчих дій в умовах, дружніх до дитини) Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
42) Проводити слідчий експеримент з урахуванням обставин вчинення кримінального правопорушення в умовах, дружніх до дитини (за можливості без шкоди для кримінального провадження, для запобігання травмуванню неповнолітнього не за місцем вчинення кримінального правопорушення, із застосуванням манекенів тощо) Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
43) Встановлювати ювенальному слідчому, дізнавачу до повідомлення неповнолітньому про підозру дані, які характеризують неповнолітнього, його батьків, щодо умов проживання та виховання, наявності негативного впливу в сім'ї, дорослих підбурювачів, ставлення до вчиненого, у тому числі шляхом проведення допитів (батьків, родичів, осіб з близького оточення, друзів, вчителів, сусідів тощо) Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
Офіс Генерального прокурора
44) Допитувати ювенальному прокурору особисто неповнолітнього, який вчинив діяння, що формально підпадає під ознаки кримінального правопорушення, але не досяг 11-річного віку, за участю законного представника (з кола близьких осіб, ураховуючи інтереси дитини і надаючи перевагу тій особі, з якою у дитини склалися довірливі стосунки, у разі відсутності такої особи - за участю представника, визначеного органом опіки і піклування), дитячого психолога, захисника про умови проживання та виховання дитини, наявність негативного впливу в сім'ї та дорослих підбурювачів Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
45) Забезпечувати проведення з неповнолітніми, які вчинили діяння, що формально підпадає під ознаки кримінального правопорушення, але не досягли 11-річного віку, заходів для запобігання вчиненню ними суспільно небезпечних діянь та їх участь у програмах соціальної реабілітації та реінтеграції Міністерство соціальної політики України
Національна поліція України
VI. Забезпечення права на захист, представництво
46) Залучати захисника з моменту встановлення причетності неповнолітнього до вчинення кримінального правопорушення чи неповнолітнього, який не досяг віку, з якого може наставати кримінальна відповідальність, до вчинення суспільно небезпечного діяння, що підпадає під ознаки діяння, передбаченого законом України про кримінальну відповідальність Національна поліція України
Міністерство юстиції України
47) Враховувати передусім думку неповнолітнього, вирішуючи питання про його відмову від захисника чи заміну на іншого Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
48) Роз'яснювати неповнолітньому, який є потерпілим або свідком кримінального правопорушення, та його законним представникам право на безоплатну вторинну правову допомогу відповідно до Закону України
"Про безоплатну правову допомогу". Забезпечити у разі необхідності можливість подання дитиною заяви про надання безоплатної вторинної правової допомоги безпосередньо на місці події / у приміщенні органів поліції тощо, а також невідкладне залучення адвоката центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги
Національна поліція України
Міністерство юстиції України
Офіс Генерального прокурора
VII. Аспекти доказування у кримінальних провадженнях, у яких неповнолітні є потерпілими чи свідками
49) Забезпечувати право неповнолітнього особисто подавати докази у кримінальному провадженні Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
50) Використовувати рекомендації психологів за результатами роботи з неповнолітнім під час вирішення питання щодо заміни або обмеження участі законного представника у слідчих діях, призначення експертиз, можливості та шляхів проведення слідчих дій за участю неповнолітнього. Забезпечувати, за необхідності, допит психологів, які проводили опитування неповнолітніх або були присутніми під час здійснення слідчих дій за участю останніх Міністерство юстиції України
Міністерство соціальної політики України
Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
51) Обґрунтовувати клопотання про допит неповнолітньої особи (потерпілого, свідка) у порядку, передбаченому статтею 225
КПК України, з урахуванням рекомендацій психолога за результатами роботи з нею та психологічних особливостей особи
Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
52) Надсилати на дослідження для проведення судових психологічних експертиз насамперед матеріали кримінального провадження, відеозаписи слідчих дій за участю дитини. Лише у разі неможливості проведення експертиз за наявними матеріалами направляти дитину. Забезпечувати участь спеціаліста під час допиту неповнолітньої особи з метою подальшої можливості проведення судово-психологічної експертизи за матеріалами відеозаписів слідчих дій Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
53) Призначати судово-медичні експертизи невідкладно, крім випадків необхідності витребування і долучення медичної документації Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
54) Уникати призначення судових психіатричних експертиз щодо неповнолітніх потерпілих без наявності достовірних відомостей та/або очевидних підстав вважати, що неповнолітній має психічне захворювання чи затримку психічного розвитку Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
VIII. Застосування заходів забезпечення кримінального провадження
55) Здійснювати затримання неповнолітнього лише у виняткових випадках - за наявності обґрунтованої підозри у вчиненні ним тяжкого чи особливо тяжкого кримінального правопорушення Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
56) При обранні запобіжного заходу стосовно неповнолітнього передусім розглядати:
- передання під нагляд батьків чи адміністрації дитячої установи, в якій перебуває неповнолітня особа;
- особисте зобов'язання;
- домашній арешт;
- у виняткових випадках за наявності ризиків - тримання під вартою.
Переглядати наявність підстав для тримання під вартою неповнолітнього, у разі коли ризики перестали існувати та зібрано докази у кримінальному провадженні, ініціювати питання щодо заміни запобіжного заходу з тримання під вартою на більш м'який
Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
57) Допитувати особисто ювенальному прокурору за участю захисника, законного представника та психолога із застосуванням відеофіксації неповнолітнього перед вирішенням питання:
- про направлення до суду клопотання про поміщення неповнолітнього, який вчинив суспільно небезпечне діяння, що підпадає під ознаки тяжкого чи особливо тяжкого злочину, до приймальника-розподільника для дітей;
- про обрання стосовно неповнолітнього запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
58) Встановлювати при допиті неповнолітнього умови життя та виховання, наявність негативного впливу в сім'ї, дорослих підбурювачів, ставлення до вчиненого кримінального правопорушення, мотиви його вчинення, наявність ризиків у кримінальному провадженні Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
59) Звертатися за погодженням та погоджувати клопотання про обрання неповнолітньому запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою лише за наявності обґрунтованих ризиків (вчинення у майбутньому повторного кримінального правопорушення, вплив на учасників кримінального провадження, переховування чи знищення знарядь вчинення кримінального правопорушення); до клопотання долучати акти обстеження житлово-побутових умов, дані, що характеризують особу неповнолітнього, відомості про негативний вплив на дитину в сім'ї та інші матеріали, зібрані службою у справах дітей та підрозділом ювенальної превенції Національної поліції України Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
60) Ураховувати ризики подальшого впливу підозрюваного на неповнолітнього потерпілого при обранні запобіжного заходу особі, яка скоїла кримінальне правопорушення стосовно нього Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
61) Клопотати перед судом про застосування обмежувальних заходів до підозрюваного при обранні запобіжного заходу у випадках вчинення домашнього насильства стосовно неповнолітньої особи Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
62) Вживати заходів щодо застосування до підозрюваного, який з використанням можливостей обійманої посади вчинив злочин стосовно дитини, заходу забезпечення кримінального провадження у виді відсторонення від посади Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
63) Клопотати перед судом при обранні запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно підозрюваного, обвинуваченого, який вчинив стосовно дитини злочини із застосуванням насильства, не застосовувати заставу Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
IX. Укладання угод
64) Уживати заходів щодо роз'яснення неповнолітнім, їхнім законним представникам права на укладання угод та, за наявності підстав, ініціювати укладання угод про визнання винуватості Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
65) Укладати угоди у кримінальному провадженні безпосередньо з неповнолітнім потерпілим, підозрюваним, обвинуваченим, який досяг 16-річного віку, за згодою його законного представника Офіс Генерального прокурора
Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
66) Укладати угоди у кримінальному провадженні за участю неповнолітнього потерпілого, підозрюваного, обвинуваченого у віці від 14 до 16 років з його законним представником лише за наявності письмової згоди неповнолітнього Офіс Генерального прокурора
Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
67) Укладати угоди у кримінальних провадженнях за участю неповнолітнього потерпілого, який не досяг 14-річного віку, із законним представником лише за наявності усвідомленої згоди дитини, що підтверджується висновком психолога Офіс Генерального прокурора
Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
68) Діяти за таким алгоритмом, узгоджуючи покарання під час укладання угоди про визнання винуватості:
- перевагу надавати покаранню, не пов'язаному з позбавленням волі;
- за наявності підстав застосовувати положення статті 69
КК України, у тому числі щодо призначення більш м'якого покарання, не зазначеного у санкції статті;
- застосовувати звільнення від відбування покарання з випробуванням;
- у разі узгодження покарання у виді позбавлення волі зазначати найнижчу його межу, передбачену санкцією статті, у тому числі із застосуванням ст. 69 КК України (нижче від найнижчої межі, встановленої в санкції статті)
Офіс Генерального прокурора
X. Судовий розгляд
69) Забезпечувати в межах повноважень першочерговий розгляд у суді кримінальних проваджень за участю неповнолітніх (заявляти відповідне клопотання до суду, у тому числі про встановлення графіка судових засідань, про зміну порядку дослідження доказів, забезпечувати явку свідків у судове засідання тощо) Офіс Генерального прокурора
70) Забезпечувати за участю психолога право неповнолітньої особи чути, бути почутою і стежити за ходом судового розгляду, обов'язково враховувати її думку, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити, щодо обставин вчиненого діяння, умов виховання і проживання, ставлення до вчиненого та впливу дорослих Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
71) Клопотати перед судом у підготовчому судовому засіданні, крім випадків, передбачених частиною четвертою
статті 314-1 КПК України, про доручення представнику органу пробації скласти досудову доповідь з метою забезпечення суд інформацією, що характеризує неповнолітнього обвинуваченого, та обрання виду покарання
Офіс Генерального прокурора
72) Заявляти ювенальному прокурору клопотання про здійснення закритого судового розгляду окремої категорії кримінальних проваджень з метою нерозголошення персональних даних про неповнолітніх, а також необхідності забезпечення їхньої безпеки Офіс Генерального прокурора
73) Заявляти клопотання до суду про обов'язкову участь у судовому розгляді кримінальних проваджень щодо неповнолітніх представників служби у справах дітей та підрозділу ювенальної превенції Національної поліції України Офіс Генерального прокурора
Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
74) Ініціювати питання про допит неповнолітнього потерпілого під час судового розгляду поза залом судового засідання в іншому приміщенні з використанням відеоконференції (дистанційне судове провадження) за участю психолога Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
75) Допускати перехресний допит за участю неповнолітнього потерпілого в суді лише у виняткових випадках, коли вичерпано всі інші способи встановлення істини за участю психолога Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Міністерство юстиції України
76) Роз'яснювати неповнолітньому обвинуваченому з метою уникнення чинення психологічного тиску та забезпечення безпеки можливість бути допитаним у суді за відсутності інших (дорослих) обвинувачених. За необхідності подавати до суду клопотання про проведення допиту з використанням відеоконференції під час трансляції з іншого приміщення Офіс Генерального прокурора
77) Встановлювати під час судового розгляду кримінальних проваджень щодо неповнолітніх обставини, передбачені статтею 485
КПК України, та обґрунтовувати в судових дебатах необхідність врахування, за наявності, цих обставин як таких, які пом'якшують покарання неповнолітнім
Офіс Генерального прокурора
78) Керуватися найкращими інтересами дитини під час вирішення питання про відповідальність неповнолітнього, при цьому обирати заходи впливу, передусім ті, які мінімізують ризики для фізичного, розумового, соціального розвитку дитини та труднощів щодо її реінтеграції в суспільство. Вибір здійснювати у такій послідовності:
- звільнення від кримінальної відповідальності із застосуванням Програми відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення;
- звільнення від кримінальної відповідальності;
- звільнення від покарання із застосуванням примусових заходів виховного характеру;
- призначення покарання, не пов'язаного з позбавленням волі;
- звільнення від відбування покарання з випробуванням;
- призначення покарання із застосуванням положень статті 69
КК України, за наявності підстав, у тому числі щодо призначення більш м'якого покарання, не зазначеного у санкції статті;
- призначення покарання у виді позбавлення волі в найнижчій його межі, передбаченій санкцією статті, у тому числі із застосуванням статті 69 КК України (нижче від найнижчої межі, встановленої в санкції статті)
Офіс Генерального прокурора
79) Ініціювати в судових дебатах питання про покладення обов'язків у разі звільнення неповнолітнього обвинуваченого від покарання з випробуванням:
- виконувати заходи, передбачені пробаційною програмою;
- інші, передбачені частиною третьою
статті 76 КК України, які б мали виховний, корекційний вплив та сприяли інтеграції в суспільство та реінтеграції неповнолітнього
Офіс Генерального прокурора
80) Обґрунтовувати ювенальному прокурору у кримінальних провадженнях, де неповнолітня особа є потерпілою, у судових дебатах позицію про:
- ефективні, пропорційні та переконливі санкції щодо правопорушень проти статевої свободи та статевої недоторканості дітей відповідно до ступеня тяжкості правопорушення, які повинні включати покарання у виді позбавлення волі;
- призначення додаткового покарання у виді позбавлення права обіймати посади або займатися діяльністю, пов'язаною із забезпеченням організації та проведення навчально-виховного процесу дітей;
- вжиття заходів щодо включення до Єдиного реєстру осіб, засуджених за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості малолітньої особи;
- застосування обмежувальних заходів до засудженого за вчинення стосовно дитини злочину, пов'язаного із домашнім насильством
Офіс Генерального прокурора
XI. Застосування примусових заходів виховного характеру
81) Вирішувати питання службі у справах дітей про тимчасове влаштування неповнолітнього, який вчинив суспільно небезпечне діяння, у таких випадках:
- у разі відсутності постійного місця проживання дитини;
- неможливості передати дитину законному представнику;
- наявності інших підстав з урахуванням інтересів дитини
Міністерство соціальної політики України
82) Збирати ювенальному слідчому, дізнавачу з моменту встановлення причетності неповнолітнього до вчинення суспільно небезпечного діяння дані, які характеризують дитину, її батьків, щодо умов проживання та виховання, наявності негативного впливу в сім'ї, дорослих підбурювачів, у тому числі шляхом проведення допитів Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
83) Вирішувати питання про поміщення неповнолітнього до приймальника-розподільника для дітей лише у разі вчинення суспільно небезпечного діяння, що підпадає під ознаки діяння, за яке КК України
передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк понад п'ять років, за наявності обґрунтованих ризиків, що свідчать про перешкоджання неповнолітнім кримінальному провадженню
Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Національна поліція України
84) Враховувати під час вирішення питання про застосування примусового заходу виховного характеру, його виду та строку застосування обставини вчиненого, суспільну небезпечність кримінального правопорушення, тяжкість наслідків, розмір завданих збитків, умови життя та виховання, коло осіб, здатних забезпечити нагляд за неповнолітнім та перевиховання, думку представників служби у справах дітей та підрозділу ювенальної превенції Національної поліції України Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
Національна поліція України
85) Надавати перевагу таким примусовим заходам, які можуть мати виховний вплив, а також сприяти відшкодуванню збитків, завданих правопорушенням, та застосовувати:
- передусім передання неповнолітнього під нагляд батьків чи осіб, які їх заміняють, при цьому забезпечити проходження дитиною відповідної програми соціально-психологічної реабілітації у закладах соціального захисту дітей; Офіс Генерального прокурора
- у разі неможливості передання під нагляд батькам передавати під нагляд окремим громадянам на їхнє прохання (посадовим особам закладів соціального захисту дітей, до яких поміщена дитина); Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
- застереження, обмеження дозвілля і встановлення особливих вимог до поведінки неповнолітнього; покладення на неповнолітнього, який досяг 15-річного віку і має майно, кошти або заробіток, обов'язку щодо відшкодування завданих майнових збитків; Офіс Генерального прокурора
Міністерство соціальної політики України
- у виняткових випадках направлення неповнолітнього до спеціальної навчально-виховної установи для дітей і підлітків до його виправлення, обґрунтовуючи необхідний строк такого перебування, але небільше трьох років (вказувати конкретний строк) Офіс Генерального прокурора
86) Отримувати медичний висновок про стан здоров'я неповнолітнього та можливість за станом здоров'я перебувати у спеціальній навчально-виховній установі перед зверненням до суду з клопотанням про застосування до неповнолітнього примусового заходу виховного характеру у виді направлення до спеціальної навчально-виховної установи для дітей і підлітків Національна поліція України
Офіс Генерального прокурора
87) Заявляти ювенальному прокурору у кримінальних провадженнях стосовно неповнолітніх до суду клопотання про обов'язкову участь у судових засіданнях представників служби у справах дітей та ювенальної превенції з метою заслуховування їхніх позицій щодо умов виховання та проживання дитини, здатності батьків здійснювати вплив на дитину з метою перевиховання, думки про вид та строк примусового заходу виховного характеру Офіс Генерального прокурора
Національна поліція України
Міністерство соціальної політики України
88) Ініціювати ювенальному прокурору в судових дебатах направлення судового рішення про застосування примусових заходів виховного характеру до служби у справах дітей для здійснення заходів соціальної реінтеграції з неповнолітнім та ювенальної превенції для взяття на профілактичний облік та проведення заходів індивідуальної профілактики. Офіс Генерального прокурора
89) Ініціювати ювенальному прокурору в судових дебатах поміщення неповнолітнього до приймальника-розподільника для дітей в разі застосування примусового заходу виховного характеру у вигляді направлення неповнолітнього до спеціальної навчально-виховної установи для дітей і підлітків з метою подальшого направлення до навчально-виховної установи Офіс Генерального прокурора
Національна поліція України
XII. Перебування неповнолітнього в установі попереднього ув'язнення, відбування кримінального покарання чи примусових заходів виховного характеру
90) Проводити установам попереднього ув'язнення, виховним колоніям, органам пробації індивідуалізовану профілактичну та психологічну роботу з неповнолітнім, метою якої є його перевиховання та налагодження соціальних зв'язків Міністерство юстиції України
Міністерство соціальної політики України
91) Забезпечувати в СІЗО, у яких утримуються неповнолітні, роз'яснення прав ув'язнених, організацію дозвілля, спрямованого на подолання прокримінального мислення, з метою їх мотивації та перевиховання Міністерство юстиції України
Міністерство соціальної політики України
92) Забезпечувати обов'язкову зайнятість неповнолітнього, засудженого до покарання, не пов'язаного з позбавленням волі, залучення його до тренінгів, просвітницьких програм, волонтерської діяльності (центри соціальних служб, притулки для тварин, геріатричні заклади тощо), сприяти працевлаштуванню та отриманню ним соціальної допомоги Міністерство юстиції України
Міністерство соціальної політики України
93) Забезпечувати органу пробації (за потреби та за наявності волонтерів пробації) волонтерський супровід відвідування неповнолітнім гуртків Міністерство юстиції України
94) Розширити перелік об'єктів, на яких засуджені неповнолітні відбувають покарання у виді громадських робіт, які б ураховували інтереси неповнолітніх та сприяли їх соціальній адаптації та реабілітації у громаді (заклади загальної середньої освіти, бібліотеки, музеї, будинки для літніх людей, притулки для тварин тощо) Міністерство юстиції України
95) Забезпечити можливість, ураховуючи інтереси неповнолітнього, протягом відбування покарання змінити вид громадських робіт Міністерство юстиції України
96) Забезпечити взаємодію зі службою у справах дітей та органами соціального захисту населення, іншими структурними підрозділами місцевих органів з органами пробації щодо надання допомоги не лише неповнолітньому, якого засуджено до покарання, не пов'язаного з позбавленням волі, а й членам його сім'ї як таким, що потрапили в складні життєві обставини, а в разі встановлення факту перебування неповнолітнього у несприятливих умовах вирішувати питання про його тимчасове вилучення із сім'ї Міністерство юстиції України
Міністерство соціальної політики України
97) Здійснювати відповідно до законодавства заходи соціальної реінтеграції та індивідуальної профілактики з дітьми, до яких рішенням суду застосовано примусові заходи виховного характеру Міністерство соціальної політики України
Національна поліція України
98) Направляти до виховної колонії неповнолітніх осіб, засуджених до покарання у виді позбавлення волі, не пізніше 10 днів з дня надходження до СІЗО вироку з розпорядженням про його виконання Міністерство юстиції України
99) Забезпечувати участь неповнолітнього засудженого, передусім того, який перебуває у виховній колонії, у судових засіданнях за можливості та за наявності згоди засудженого шляхом проведення засідань у режимі відеоконференції Міністерство юстиції України
100) Роз'яснювати засудженим, які прибули для виконання покарань до виховної колонії, право на безоплатну первинну та вторинну правову допомогу Міністерство юстиції України

................
Перейти до повного тексту