1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рекомендації


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
від 19.04.2023
Рекомендації ДПС до оформлення пояснення та надання копій підтвердних документів для відновлення реєстрації зупиненої податкової накладної/розрахунку коригування
Основні причини зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування
1. Відповідність операцій п. 1 критеріїв ризиковості здійснення операцій
(Додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165)1
2. Відповідність платника податків критеріям ризиковості
Відповідність операцій п. 1 критеріїв ризиковості здійснення операцій
Причини зупинення:
1. Відсутня зареєстрована в ДПС таблиця даних платника податку на додану вартість, стосується у першу чергу:
а. платників виробників (виробництво/переробна/обробна промисловість),
в. сільськогосподарських товаровиробників,
с. суб'єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері надання послуг, виконання робіт (транспортно-експедиційні послуги, будівництво, програмна інженерія, сфера обслуговування, громадського харчування тощо);
2. Платники, що формують значну торгову націнку на товар, що придбається/імпортується для подальшої реалізації;
3. Податкові накладні, в яких відображаються товари/роботи/послуги, які зазначені у прийнятій ДПС таблиці даних платника податку разом з ТМЦ, що проходять транзитом зі значною націнкою та/або товарами/роботами/послугами, не відображеними у таблиці даних2.
1Під цим критерієм розуміється "відсутність товарів на умовному складі", обрахунок якого ведеться системою в автоматичному режимі за результатами кожної проведеної платником операції.
2Необхідно розділяти такі товарні позиції на окремі податкові накладні.
Рекомендації ДПС до форми та змісту пояснення,які подаються до повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення господарських операцій по зупиненій податковій накладній/розрахунку коригування та/або скарги на рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування
Основні рекомендації до пояснення:
1. Не потрібно вносити в пояснення всі реєстраційні дані, види діяльності, дані свідоцтва платника ПДВ тощо.
2. Не потрібно посилатися на статті Податкового кодексу України та іншого законодавства, відповідно до яких ДПС має зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування.
Пояснення має бути лаконічним та змістовним, за можливості містити (орієнтовно) таку інформацію:
1. Суть господарської операції, по якій відбулась зупинка податкової накладної/розрахунку коригування;
2. Спеціальні дозволи на виконання робіт/послуг тощо (у разі необхідності);
3. Основні засоби, які використовуються у господарській операції (власні/орендовані/залучені):
- Транспорт;
- Устаткування;
- Земельні ресурси;
- Приміщення, виробничі потужності, склади, стоянки, гаражі тощо;
- Інше;
4. Трудові ресурси (основні працівники, сезонні робітники), штатний розпис;
5.За рахунок чого формується податковий кредит
- Товари/роботи/послуги (основні) для подальшої реалізації;
- Товари/роботи/послуги для використання у господарській діяльності.
В поясненні обов'язково вказати перелік документів, які додаються.
Документи згрупувати за категоріями:
- Документи на основні засоби, які використовуються у господарській діяльності (власність, договори оренди тощо). Обов'язково мають бути відображені у податковій та фінансовій звітності, а також у повідомленні за формою/20-ОПП;
- Дозвільна документація на виконання окремих видів робіт/послуг (дозволи, допуски, посвідчення, сертифікати, ліцензії тощо) у разі необхідності;
- Документи на придбання (договори/контракти, специфікації, видаткові накладні, рахунки, акти, банківські виписки/платіжні доручення, сертифікати, митні декларації, товарно-транспортні накладні тощо) у разі необхідності;
- Документи на реалізацію (договори/контракти, специфікації, видаткові накладні, рахунки, акти, банківські виписки/платіжні доручення, сертифікати, митні декларації, товарно-транспортні накладні тощо) у разі необхідності;
- Статистична звітність;
- Інше.
Орієнтовний перелік документів, які надаються до окремих видів діяльності
(перелік не є вичерпним)
Суб'єкти господарювання, що надають транспортні послуги
Загальні документи:
- Пояснення;
- Скарга.
Документи на транспортні засоби:
- Договір купівлі-продажу/оренди/найму транспортного засобу;
- Платіжні документи (які підтверджують придбання/оренду/найм транспортного засобу);
- Свідоцтво реєстрації транспортного засобу;
- Документи на право власності транспортних засобів;
- Документи про проходження техогляду;
Документи на водіїв транспортних засобів:
- Штатний розпис;
- Посвідчення водія;
- Медична експертиза перед виїздом на маршрут (може бути довідка з медичної служби або оплата за медобстеження водіїв перед виїздом на маршрут щоденна/щомісячна чи щоквартальна).
Документи, пов'язані з господарською діяльність (витратні документи):
- Договори на придбання палива/запчастин/послуг обслуговування тощо, рахунки, акти, сертифікати, гарантійні зобов'язання, видаткові накладні, акцизні накладні на паливно-мастильні операції;
- Документи на оплату (платіжні інструкції/банківські виписки).
Обслуговування транспортних засобів:
- Акти монтажу шин, рахунок, видаткова накладна;
- Договір на придбання запчастин, рахунок, акт прийому-передачі запчастин, послуги СТО;
- Документи про оплату (платіжні інструкції, банківські виписки).
Документи, що стосуються провадження господарської діяльності:
- Договір про надання/виконання послуг перевезення;
- Прейскурант вартості комплексу послуг до договору;
- Довіреність;
- Видаткова накладна, акт приймання-передачі, рахунок на оплату послуг, акти звірки розрахунків;
- Товарно-транспортні накладні;
- Подорожні листи;
- Реєстр вантажних перевезень;
- Платіжні доручення та/або виписки з банку про оплату виконаних робіт/наданих послуг.
Копії форм статистичної звітності (може бути надано):
- Звіт про перевезення вантажів та пасажирів автомобільним транспортом (форма 51-авто);
- Звіт про перевезення автомобільним транспортом вантажів за видами вантажів та пасажирів за видами сполучення (форма 31-авто).
Перелік документів не є вичерпним, може бути наданий у скороченому вигляді або розширений на розсуд платника податків. Головною вимогою є підтвердження реальності господарських операцій.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ДПС прийнято рішення про задоволення скарги:
ТОВ "А".
На підприємстві працює 117 працівників, достатній рівень сплати податкових платежів, з/суб'єктами господарювання ризикової категорії не співпрацює, по ланцюгу постачання відсутня підміна товарних позицій.
Податкова накладна на "Автоперевезення вантажів ..."
Комісією ГУ було відмовлено у реєстрації з причини "надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з/урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні".
Слід зазначити, що платником до повідомлення на комісію ГУ було надано неповний пакет документів, зокрема не надано:ліцензію на надання послуг перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, багажу автомобільним транспортом інформаційну картку для водія; посвідчення водія; поліс обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів; протокол перевірки технічного стану транспортного засобу; подорожній лист; лист на повернення коштів". Зважаючи на зазначене, комісією регіонального рівня було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Платником було враховано причини відмови у реєстрації податкової накладної та надано до скарги значну кількість документів на підтвердження реальності проведених господарських операцій, зокрема:
до скарги, поданої платником до ДПС, надано достатній пакет документів:Пояснення; Ліцензію на надання послуг перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, багажу автомобільним транспортом; інформаційна картка для водія; поліс обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів; протокол перевірки технічного стану транспортного засобу; копію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу; водійське посвідчення; договір перевезення вантажу та заявка на перевезення вантажу; рахунок на оплату та акт надання послуг; товарно-транспортні накладні; подорожній лист; акт звірки, оборотно-сальдова відомість; платіжне доручення на оплату; договір оренди приміщення.
За результатами проведеного аналізу пакета наданих платником документів та наявної податкової інформації Комісією ДПС колегіально було прийнято рішення про задоволення скарги платника податку.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ДПС прийнято рішення про відмову у задоволенні скарги:
ТОВ "В".
На підприємстві працює 27 працівників із середньою заробітною платою 7,2 тис. грн.
Податкова накладна на "Транспорті послуги по перевезенню кукурудзи по маршруту ..."
Комісією ГУ було відмовлено у реєстрації з причини"ненадання платником податку копій документів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків".
До повідомлення на комісію регіонального рівня платником надано лише: договір перевезення рахунок на оплату; акт надання послуг.
До скарги, поданої платником до ДПС, надано копії документів:товарно-транспортні накладні; платіжне доручення (без відмітки банку); договір перевезення; рахунок на оплату; акт надання послуг.
При цьому платником до скарги не надано пояснення, документи на транспортні засоби, штатний розпис. Разом з цим в Єдиному реєстрі податкових накладних відсутні зареєстровані податкові накладні на придбання ТОВ "В" транспортних засобів, послуг оренди вантажного автомобіля, послуг вантажних перевезень протягом звітного періоду.
Зважаючи на зазначене, Комісією ДПС колегіально було прийнято рішення про відмову у/задоволенні скарги платника податку.
Суб'єкти господарювання - сільськогосподарські товаровиробники
- Скарга;
- Пояснення:
- відомості про земельні угіддя та паї;
- трудові ресурси (штатний розпис);
- придбання/оренда сільськогосподарської техніки (відповідність даних, зазначених у повідомленні за формою 20-ОПП "Відомості про об'єкти оподаткування" до інформації з податкової та фінансової звітності);
- придбання насіння, добрив, пального;
- інформація щодо обробки землі, посіву, підживлення, збирання та комбайнування врожаю;
- місця для сушіння, зберігання збіжжя;
- інформація щодо реалізації сільськогосподарської продукції за період;
- придбання сільськогосподарського збіжжя для подальшої реалізації;
- основні постачальники та покупці;
- які роботи проводяться в господарстві і яким чином (власні сили, орендовані засоби, сезонні працівники тощо);
- перелік копій документів, що додаються до скарги.
Документи на транспортні засоби:
- Договір купівлі-продажу/оренди/найму транспортного засобу;
- Платіжні документи (які підтверджують придбання/оренду/найм транспортного засобу);
- Свідоцтво реєстрації транспортного засобу;
- Документи на право власності транспортних засобів;
- Документи про проходження техогляду;
- Посвідчення водія;
- Медична експертиза перед виїздом на маршрут (може бути довідка з медичної служби або оплата за медобстеження водіїв перед виїздом на маршрут щоденна/щомісячна чи щоквартальна - у разі необхідності).
Статистичні та інші звіти, що стосуються безпосередньої діяльності сільськогосподарського товаровиробника):
- Копія звіту №4-сг (річна)"Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур";
- Копія звіту №29-сг "Звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур";
- Копія звіту №21-заг (місячна)"Звіт про реалізацію продукції сільського господарства";
- Копія звіту №37-сг "Звіт про збирання сільськогосподарських культур станом на "
- Копія звіту №9-сг (річна)"Звіт про використання добрив і пестицидів під врожай ___ року (площа застосування добрив та пестицидів, вапнування та гіпсування ґрунтів; унесення мінеральних та органічних добрив, застосування пестицидів)";
- Копія звіту №50-сг (річна)"Звіт про основні економічні показники роботи сільськогосподарських підприємств";
- Копія звіту №10-мех (річна)"Звіт про наявність сільськогосподарської техніки в сільськогосподарських підприємствах";
- Копія акта "Витрати насіння і садивного матеріалу" (дод.4, форма №ВЗСГ-4);
- Копія акта списання товару (добрив, насіння тощо)зі складу;
- Договір оренди земельної ділянки;
- Розрахунок орендної плати за земельну ділянку, яка надана в оренду;
- Акт прийому-передачі земельної ділянки до договору оренди земельної ділянки.
Документи, що стосуються безпосередньої діяльності сільськогосподарського товаровиробника):
- надання сільськогосподарських послуг (копія договору, витрати основних виробничих ресурсів на кожному етапі робіт і окремо по кожній сільськогосподарській культурі та дата початку робіт, технологічна карта):
- оранка, дискування, внесення м/д, загрузка/доставка/культивація/посів/внесення засобів захисту рослин/ внесення КАС/збирання врожаю (витрати палива (ціна, обсяг, вартість)) тощо;
- добрива-насіння;
- послуги техніки.
- постачання сільськогосподарських культур (копія договору, акт надання послуги, рахунок, видаткова накладна);
- збір сільськогосподарських культур (копія договору, акт надання послуги, рахунок, видаткова накладна);
- транспортування сільськогосподарських культур (копія договору, акт надання послуги, рахунок, видаткова накладна, товарно-транспортна накладна);
- обмолот сільськогосподарських культур (копія договору, акт надання послуги, рахунок, видаткова накладна);
- сушіння сільськогосподарських культур (копія договору, акт надання послуги, рахунок, видаткова накладна);
- зберігання сільськогосподарських культур (копія договору, акт надання послуги, рахунок, видаткова накладна);
- копії актів прийому-передачі сільськогосподарської продукції;
- оренда складського приміщення (копія договору, акт надання послуги, рахунок, видаткова накладна);
- постачання (акт надання послуги, рахунок, видаткова накладна, товарно-транспортна накладна, довіреність);
- Специфікації;
- Копія банківської виписки (платіжної інструкції);
- Картка аналізу зерна (лабораторне дослідження: аналіз зерна на вологість, смітна домішка, зернова домішка);
- Акт на виконання робіт (надання послуг).
- Складська квитанція на зерно (передача зерна на зберігання на підставі договору);
- Реєстр на здачу зерна (кукурудзи/пшениці тощо)на елеватор;
- Реєстр документів на прихід;
- Акт приймання-передачі на зерновий склад;
- Заявка на завантаження збіжжя зі складу;
- Інвентаризаційний опис товарно-матеріальних цінностей;
- Придбання техніки іншого майна.
Перелік не є вичерпним, при цьому можуть бути надані тільки деякі звіти, що в повному обсязі відображають суть господарської діяльності платника.
Приклад надання інформації платником, за розглядом якої Комісією ДПС прийнято рішення про задоволення скарги:
ТОВ "Б".
На підприємстві працює 5 працівників із середньою заробітною платою 7,6 тис. грн, крім цього у 2022 році було виплачено 526,5 тис. грн доходу фізичним особам (неплатникам податку), у підприємства достатній рівень сплати податкових зобов'язань, у володінні 787 га земельних угідь.
Податкова накладна на"Насіння соняшнику врожаю 2022 року".
Комісією ГУ було відмовлено у реєстрації з причини"надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства (ненадання підприємством документів щодо дебіторської заборгованості платника)".
До повідомлення платником надано достатній пакет документів на підтвердження реальності господарських операцій, зокрема:
- Штатний розпис; Баланс;
- Форма 4-СГ "Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур у 2022 році";
- Форма 29-СГ "Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур";
- Довідки сільських рад щодо орендованих земель;
- Витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності (склади);

................
Перейти до повного тексту