- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРЕЗИДІЯ ФЕДЕРАЦІЇ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
31.10.2022 № П12/1г
Про Основні завдання колективно-договірної роботи на 2023 рік
Найбільш результативною формою соціального діалогу, яка впливає на рівень і якість життя працівників, є укладання та виконання колективних договорів і угод.
На жаль, останнім часом спостерігається стійка тенденція до зменшення кількості колективних договорів. Так, за офіційними даними Державної служби статистики України, у 2021 році укладено 43154 колективних договорів, що складає 84,4% проти 2020 року (було укладено 51125). При цьому кількість працівників, охоплених колективними договорами в 2021 році, становить 5064,4 тис. осіб, що складає 94,35% проти 2020 року.
Серед основних причин неукладання колективних договорів вже традиційно, зокрема, є: спад економіки, проведення адміністративно-територіальної реформи, незацікавленість та відмова роботодавців, процедура санації, банкрутства, неприбутковість підприємств, відсутність профорганізацій, відсутність галузевих (міжгалузевих) угод.
Воєнний стан також вніс свої корективи у чинне законодавство у сфері колективно-договірного регулювання. Так, Законом України від 15.03.2022
№ 2136 "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" (зі змінами внесеними Законом України від 01.07.2022 № 2352 "Про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації трудових відносин") роботодавцям надано право ініціювати зупинення дії окремих положень колективного договору. Саме тому постановами Президії ФПУ від 19.04.2022 № П8/1 "Про роботу ФПУ, членських організацій в умовах воєнного стану" та Ради ФПУ від 30.06.2022 № Р4/2 "Про виклики і завдання ФПУ, її членських організацій щодо забезпечення трудових і соціально-економічних прав працівників в умовах воєнного стану в Україні" поставлено завдання членським організаціям продовжити конструктивну співпрацю із сторонами соціального діалогу на всіх рівнях, особливо на локальному, в частині утримання роботодавцями від односторонніх дій у трудових відносинах з працівниками та зупинення дії окремих положень колективного договору.
З метою збереження існуючих робочих місць, недопущення зниження рівня соціального захисту працівників та більш активного використання основного інструменту захисту прав працівників в умовах воєнного стану на допомогу членським організаціям ФПУ та їхнім організаційним ланкам підготовлено рекомендації щодо Основних завдань колективно-договірної роботи на 2023 рік, які було обговорено на консультативній нараді з представниками членських організацій ФПУ.
Враховуючи зазначене, Президія Федерації професійних спілок України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Схвалити Основні завдання колективно-договірної роботи на 2023 рік (при укладенні галузевих (міжгалузевих), територіальних угод та колективних договорів) (додаються) та домагатися їх реалізації під час укладення, внесення змін та доповнень до колективних договорів та угод, зокрема щодо:
- передбачення гарантій збереження робочих місць за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб з-поміж резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення;
- умов оплати часу простою, зокрема під час запровадження надзвичайного, воєнного стану, карантинних заходів тощо;
- умов підвищення рівня оплати праці у разі збільшення нормальної тривалості робочого часу відповідно до частин першої та другої
статті 6 Закону України № 2136-IX від 15.03.2022 "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану";
- збереження умов та розмірів оплати праці у разі переведення працівників на дистанційну чи надомну роботу;
- порядку виплати заробітної плати, умов запровадження та погодження із профспілковою організацію знижених норм оплати праці у період дії воєнного стану, зокрема, у районах активних бойових дій, на тимчасово окупованих територіях, у разі релокації підприємств;
- запровадження в умовах воєнного стану трудової діяльності під девізом: "Безпечна праця на виробництві - допомога Збройним Силам України";
- вжиття роботодавцями заходів, спрямованих на забезпечення збереження документів/відомостей працівників про роботу (в т. ч. спеціального стажу), заробітну плату і сплачені страхові внески тощо, а також сприяння працівникам в оформленні документів, необхідних для призначення їх пенсії;
- виконання в повному обсязі наданих профспілкам законодавчих повноважень щодо представлення і захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок.
2. Членським організаціям ФПУ:
2.1. Зосередити увагу на Основних завданнях колективно-договірної роботи на 2023 рік під час проведення колективних переговорів щодо укладення галузевих (міжгалузевих), територіальних угод та колективних договорів.
2.2. Вживати заходів для забезпечення виконання зобов'язань Сторін, передбачених у колективних договорах та угодах відповідно до чинного законодавства.
2.3. Розповсюдити Основні завдання колективно-договірної роботи на 2023 рік серед профспілкових організацій усіх рівнів, у тому числі шляхом розміщення на своїх сайтах.
3. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови ФПУ Шубіна О.О.
Додаток
до постанови Президії ФПУ
31.10.2022 № П12/1г
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ
колективно-договірної роботи на 2023 рік (при укладенні галузевих (міжгалузевих), територіальних угод та колективних договорів)
I. З питань розвитку економіки і вітчизняного виробництва, зростання продуктивної зайнятості, збереження і створення робочих місць
1. Передбачення участі представників виборного органу первинної профспілкової організації у прийнятті рішень з питань економічного та соціального розвитку підприємства, в т. ч. під час зміни форми власності, відновлення виробництва, релокації підприємства та/або відновлення платоспроможності (зокрема, формування та виконання фінансових планів, дотримання трудових, соціально-економічних прав та інтересів найманих працівників) тощо.
2. Впровадження заходів щодо запобігання на підприємствах незалежно від форм власності та господарювання масових звільнень працюючих з ініціативи роботодавця (з урахуванням, у тому числі, Меморандуму про співпрацю між Федерацією роботодавців України і Федерацією професійних спілок України щодо збереження трудового потенціалу та забезпечення стабільної роботи підприємств), зокрема:
- використання природного зменшення чисельності працюючих (звільнення за власним бажанням, вихід на пенсію тощо);
- передбачення гарантій збереження робочих місць за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення;
- виконання власними силами обсягу робіт, що виконуються сторонніми організаціями, за умов економічної доцільності, наявності відповідної технічної бази та спеціалістів, які можуть виконувати цю роботу;
- відмовлятися по можливості від укладення строкових договорів, сумісництва, прийому працівників на тимчасову роботу, не застосовувати спрощений режим регулювання трудових відносин.
3. Проведення професійного навчання працівників або необхідної їх перекваліфікації з метою підвищення професійного рівня працівників та їх кваліфікації. Передбачення загальних витрат на ці цілі відповідно до потреб виробництва та вимог актів законодавства у цій сфері.
4. Передбачення одноразової виплати матеріальної допомоги працівникам, з якими припиняються трудові договори.
5. Передбачення додаткових компенсацій залежно від стажу роботи на підприємстві для працівників, які звільняються у зв'язку із скороченням.
II. З питань оплати праці
1. Передбачення:
- щорічного зростання середньомісячної заробітної плати в галузі (на території), на підприємстві (установі, організації) з метою збереження купівельної спроможності працівників;
- термінів виплати заробітної плати (відповідно до
ст. 15 та
24 Закону України "Про оплату праці" забезпечення виплати заробітної плати в першочерговому порядку перед іншими платежами) та контролю за їх виконанням;
- строку виплати заробітної плати працівникам за весь час відпустки (відпускних) до початку відпустки (за три дні);
- зобов'язання роботодавця щодо надання працівникам (зокрема, у письмовому, електронному вигляді) щомісячного підтвердження про нараховану заробітну плату, розміри і підстави відрахувань із заробітної плати, суму заробітної плати, що належить до виплати, суму сплаченого єдиного соціального внеску; у разі наявності - суму заборгованої зарплати та єдиного соціального внеску;
- положень щодо системи стимулювання праці, гарантійних та компенсаційних виплат;
- затвердження переліку і розмірів доплат, надбавок, інших виплат (не нижче ніж визначені у законодавстві, Генеральній (додаток 3), галузевих (міжгалузевих) та територіальних угодах);
- умов оплати часу простою, зокрема під час запровадження надзвичайного, воєнного стану, карантинних заходів тощо;
- умов підвищення рівня оплати праці у разі збільшення нормальної тривалості робочого часу відповідно до частин першої та другої
статті 6 Закону України № 2136-IX від 15.03.2022;
- збереження умов та розмірів оплати праці у разі переведення працівників на дистанційну чи надомну роботу;
- збереження середнього заробітку за час перебування працівників в укритті, якщо таке перебування припадає на робочий час;
- збереження середнього заробітку або виплати щомісячної матеріальної допомоги працівникам підприємства, призваним на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, у період дії правового режиму воєнного стану та/або оголошення стану війни на строк до закінчення правового режиму воєнного стану та/або стану війни або до дня фактичного звільнення працівника з військової служби;
- порядку та розмірів компенсації працівникам вартості послуг зв'язку, електроенергії, обслуговування та експлуатації власного обладнання, пов'язаного з виконанням трудових обов'язків у дистанційному режимі;
- порядку виплати заробітної плати, умов запровадження та погодження із профспілковою організацію знижених норм оплати праці у період дії воєнного стану, зокрема, у районах активних бойових дій, на тимчасово окупованих територіях, у разі релокації підприємств;
- підвищення рівня оплати праці осіб, які працюють на об'єктах критичної інфраструктури, на підприємствах, які забезпечують роботу таких об'єктів.
2. Визначення розміру фонду оплати праці та умов його формування на підприємствах за участі профспілкових організацій.
3. Встановлення:
- розміру тарифної ставки робітника I розряду у відповідній галузевій (міжгалузевій), територіальній угоді та на їх основі у колективному договорі;
- розміру основної заробітної плати (окладу) некваліфікованого робітника (працівника) за повністю виконану норму робочого часу, який працює у нормальних умовах праці, не менше ніж 85 відсотків тарифної ставки (посадового окладу) робітника (працівника) I розряду (пункт 2.7 Генеральної угоди);
- розмірів ставок (окладів), в тому числі працівників, які виконують роботи, не властиві основній діяльності, працівників загальних професій;
- міжпосадових, міжрозрядних співвідношень;
- конкретних строків і умов їх підвищення.
4. Передбачення конкретних заходів для погашення заборгованості з виплати заробітної плати, що утворилася на момент укладення колективного договору (угоди). Проведення постійного моніторингу своєчасності і повноти виплати заробітної плати. Недопущення утворення нової заборгованості із заробітної плати, а у разі її виникнення:
- вжиття оперативних заходів щодо її погашення;
- визначення умов та порядку виплати додаткової, до встановленої законодавством, компенсації у разі несвоєчасної або неповної виплати заробітної плати працівникам;
- передбачення обов'язкового погодження з профспілковою організацією графіків та заходів погашення заборгованості з виплати заробітної плати;
- надання права працівнику призупиняти виконання трудових обов'язків у разі наявності заборгованості із заробітної плати до повного її погашення із збереженням заробітної плати.
5. Забезпечення справедливої диференціації оплати праці та розподілу доходів від господарської діяльності на підприємствах шляхом визначення співвідношення максимальних і мінімальних заробітних плат на підприємстві.
6. Встановлення доплат, надбавок та премій з метою диференціації заробітної плати працівників установ та організацій бюджетної сфери, з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи в залежності від кваліфікації та займаної посади.
Застосування на підприємствах, в установах, організаціях державної та комунальної форми власності, що втратили статус бюджетних установ, умов та розмірів оплати праці, встановлених для працівників бюджетної сфери, як мінімальних гарантій в оплаті праці.
7. Передбачення коригування середньої заробітної плати у разі підвищення тарифних ставок і посадових окладів відповідно до законодавства та колективного договору, як у розрахунковому періоді, так і в періоді, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток (включаючи всі виплати, що враховуються при обчисленні середньої заробітної плати).
8. Включення положень про усунення нерівності в оплаті праці жінок і чоловіків, забезпечення рівної винагороди чоловікам і жінкам за працю рівної цінності.
9. Передбачення підвищеного, порівняно з визначеним законодавством, розміру доходу, що підлягає індексації, та/або зниження порогу індексації.
10. Забезпечення участі представників профспілок в роботі з розпорядниками бюджетних коштів щодо підготовки пропозицій до проекту закону про Державний бюджет України на відповідний рік та/або внесення змін до нього, зокрема щодо обсягів фінансування галузей та розмірів видатків на оплату праці.
11. Забезпечення участі представників профспілок на територіальному рівні в опрацюванні проектів місцевих бюджетів у частині фінансового забезпечення працівників бюджетної сфери соціальними гарантіями, визначеними законами та іншими нормативно-правовими актами, галузевими (міжгалузевими), територіальними угодами.
12. Проведення переговорів та обов'язкового погодження з первинною профспілковою організацією в разі підготовки роботодавцем пропозицій щодо зміни існуючої на підприємстві системи оплати праці. У разі застосування на підприємствах, організаціях небюджетної сфери альтернативних систем оплати праці (безтарифної, грейдової тощо) встановлення нижньої межі оплати за кваліфіковану працю не нижче розміру тарифної ставки робітника I розряду, визначеної генеральною та галузевою (міжгалузевою) угодами. Залучення в обов'язковому порядку представників профспілок до розробки та впровадження систем оплати праці на підприємствах.
13. Забезпечення взаємодії з органами виконавчої влади, органами державного нагляду, органами місцевого самоврядування, організаціями роботодавців тощо з питань реалізації права працівників на повну та своєчасну оплату праці.
14. Здійснення громадського контролю за додержанням на підприємствах, в установах та організаціях вимог законодавства про працю, в тому числі за виконанням договірних гарантій з оплати праці та своєчасністю виплати заробітної плати.
III. З питань умов та охорони праці
1. Забезпечення працівників належними, здоровими, безпечними умовами праці відповідно до вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці, для чого щорічно виділяти кошти на заходи з охорони праці у розмірі не менше ніж 0,5 відсотка від фонду оплати праці за попередній рік або, якщо норми Галузевої угоди передбачають більші витрати, відповідно до норм Галузевої угоди.
У воєнний час організувати роботу під девізом: "Безпечна праця на виробництві - допомога Збройним Силам України".
2. Забезпечення розроблення за участю сторін колективного договору Плану комплексних заходів щодо досягнення встановлених нормативів безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, підвищення існуючого рівня охорони праці, запобігання випадкам виробничого травматизму, професійного захворювання, аваріям і пожежам, визначити необхідні обсяги та джерела фінансування зазначених заходів, забезпечити їх реалізацію та фінансування у повному обсязі.
3. Забезпечення створення та утримання належних виробничих та санітарно-побутових умов в обсягах не менших ніж передбачено чинним законодавством, та встановлення (по можливості) додаткових умов за рахунок роботодавця.
4. На період дії воєнного стану організувати оповіщення працівників про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій, забезпечити працівників відповідним укриттям або організувати можливість перебування працівників в укритті за межами підприємства, установи, організації, розробити Інструкцію щодо дій працівників при загрозі або виникненні надзвичайних ситуацій, забезпечити контроль за її виконанням.
5. Забезпечення за рахунок роботодавця придбання, комплектування, видачу та утримання спецодягу, спецвзугтя, інших засобів індивідуального та колективного захисту (далі - засоби захисту), з врахуванням фактичних небезпек і ризиків, а також мийними, знешкоджувальними та дезінфікуючими засобами, в обсягах, не менших ніж передбачено відповідними нормами та чинним законодавством.
Забезпечити наявність та зберігання у загальновідомих та доступних місцях аптечок домедичної допомоги з необхідним набором медикаментів та кровозупинних засобів.
У разі необхідності забезпечення працівників за рахунок роботодавця додатковими засобами захисту, зокрема:
- засобами захисту від наслідків бойових дій, хімічних, радіаційних аварій тощо (шоломи, каски, бронежилети, протигази, респіратори тощо) /на період дії воєнного стану/;
- засобами захисту від уражень організму шкідливими бактеріями і вірусами, зокрема коронавірусом SARS-CoV-2 /під час дії карантину щодо запобігання поширенню COVID-19/.
6. Забезпечення своєчасного та якісного проведення атестації робочих місць за умовами праці в порядку і строки, що визначаються законодавством (не менше одного разу на 5 років) з обов'язковим залученням до її проведення представників профспілок.
За результатами атестації робочих місць за участю сторін колективного договору розробити та забезпечити реалізацію заходів з поліпшення умов праці, вжиття заходів щодо усунення небезпечних і шкідливих для здоров'я працівників виробничих факторів.
................Перейти до повного тексту