1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА АСОЦІАЦІЯ АДВОКАТІВ УКРАЇНИ|
РАДА АДВОКАТІВ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
01.08.2022 № 58
Про звернення Ради адвокатів України до Ради суддів України, Вищої ради правосуддя та Верховного Суду щодо неприпустимості втручання в діяльність органів адвокатського самоврядування
Рада адвокатів України, розглянувши лист Голови ВКДКА Вилкова С.В. № 940 від 21.06.2022 щодо протиправного втручання в діяльність органів адвокатського самоврядування при розгляді дисциплінарної справи стосовно Черезова І.Ю., заслухавши пояснення заявника, встановила наступне.
Зі змісту звернення вбачається, що 20.06.2022 на адресу ВКДКА надійшла ухвала Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.06.2022 про забезпечення адміністративного позову у справі № 640/8036/22 за позовом Черезова І.Ю. до ВКДКА в особі Голови Вилкова С.В., КДКА Рівненської області про визнання протиправними дій, скасування рішення (далі - Ухвала від 09.06.2022).
Зазначеною Ухвалою від 09.06.2022 суддя Шевченко Н.М. ухвалив задовольнити заяву Черезова І.Ю. про забезпечення позову; заборонити ВКДКА в особі Голови Вилкова С.В., КДКА Рівненської області та іншим кваліфікаційно-дисциплінарним органам НААУ приймати будь-які рішення у дисциплінарній справі за скаргою Жицького Павла Олександровича від 14.02.2022 стосовно адвоката Черезова Ігоря Юрійовича.
Водночас, як повідомив Голова ВКДКА Вилков С.В., суддя Шевченко Н.М. відмовив 07.06.2022 у задоволенні ідентичної заяви Черезова І.Ю. про забезпечення позову, яка була подана позивачем разом із позовною заявою (справа № 640/8036/22). Тобто, досліджуючи однакові заяви Черезова І.Ю., де вказані аналогічні обставини та докази по справі № 640/8036/22, суддя Окружного адміністративного суду м. Києва Шевченко Н.М. виніс дві різні за своєю суттю ухвали (07.06.2022 відмовив у забезпеченні позову; 09.06.2022 задовольнив забезпечення позову) та обґрунтував їх висновками, які є взаємовиключними.
Рада адвокатів України, проаналізувавши зазначене звернення та пояснення заявника, врахувавши пропозиції, зауваження та доповнення членів Ради адвокатів України, в межах повноважень, будучи занепокоєною втручанням в діяльність органів незалежного самоврядного інституту, а також з метою захисту гарантій адвокатської діяльності, акцентує увагу на наступному.
Основним Законом України у статті 131-2 встановлено, що для надання професійної правничої допомоги в Україні діє адвокатура, незалежність якої гарантується.
Адвокатура України являє собою недержавний самоврядний інститут, що забезпечує здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги на професійній основі, а також самостійно вирішує питання організації і діяльності адвокатури в порядку, встановленому цим Законом. Адвокатура є незалежною від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, разом з тим держава створює належні умови для діяльності адвокатури та забезпечує дотримання гарантій адвокатської діяльності (статті 2, 5 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність", далі - Закон).
Законом передбачено функціонування в Україні адвокатського самоврядування, що діє з метою забезпечення належного здійснення адвокатської діяльності, дотримання гарантій адвокатської діяльності, захисту професійних прав адвокатів, забезпечення високого професійного рівня адвокатів, а також вирішення питань дисциплінарної відповідальності адвокатів (стаття 2 Закону).
Згідно зі статтею 46 Закону, адвокатське самоврядування в системі органів Національної асоціації адвокатів України здійснюється через діяльність конференцій адвокатів регіону, рад адвокатів регіону, кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури, Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, ревізійних комісій адвокатів регіонів, Вищої ревізійної комісії адвокатури, Ради адвокатів України, з'їзду адвокатів України.
При цьому законодавцем у Розділі VII Закону чітко визначені повноваження кожного із них, підзвітність, підпорядкованість тощо, а ухваленими на виконання цього Закону рішеннями з'їзду адвокатів України та Ради адвокатів України регламентована діяльність ВКДКА, КДКА та її членів.
Так, відповідно до статті 50 Закону для вирішення питань щодо дисциплінарної відповідальності адвокатів в системі органів Національної асоціації адвокатів України діє спеціальний орган - кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури регіону; відповідно до статті 52 Закону завданням ВКДКА є розгляд скарг на рішення, дії чи бездіяльність кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури.
Адвокат чи особа, яка ініціювала питання про дисциплінарну відповідальність адвоката, має право оскаржити рішення у дисциплінарній справі протягом тридцяти днів з дня його прийняття до Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури або до суду. Оскарження рішення не зупиняє його дії (частина 1 статті 42 Закону).
Також оскарження до ВКДКА та до суду не зупиняє дію рішення кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури про зупинення або про припинення права на заняття адвокатською діяльністю (частина 3 статті 31 та частина 3 статті 32 Закону).
Предметом спору в рамках судової справи № 640/8036/22 є, в тому числі, визнання протиправним та скасування рішення Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Рівненської області № Д/4-17 від 22.04.2022 про порушення дисциплінарної справи відносно адвоката Черезова Ігоря Юрійовича.
У контексті цього Рада адвокатів України вважає за доцільне звернути увагу на правовий висновок, зазначений у постанові Верховного Суду від 24 червня 2020 року, справа № 815/1830/18: "За таких обставин та правового врегулювання Верховний Суд погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, що оскаржуване позивачем рішення про порушення дисциплінарної справи містить попередні висновки щодо наявності в її діях як адвоката ознак дисциплінарного проступку та не встановлює факт вчинення позивачем конкретного проступку, оскільки порушення дисциплінарної справи свідчить лише про те, що викладені у скарзі обставини потребують більш ретельного дослідження задля подальшого підтвердження або спростування певних юридичних фактів".

................
Перейти до повного тексту