1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
08.02.2022 № 44
Про затвердження Концепції розвитку професійного сержантського корпусу Збройних Сил України
Відповідно до Стратегії воєнної безпеки України, затвердженої Указом Президента України від 25 березня 2021 року № 121/2021, Стратегічного оборонного бюлетеня України, затвердженого Указом Президента України від 17 вересня 2021 року № 473/2021, та згідно з Концепцією військової кадрової політики Міністерства оборони України на період до 2025 року, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 14 вересня 2021 року № 280, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Концепцію розвитку професійного сержантського корпусу Збройних Сил України, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства оборони України від 16 серпня 2016 року № 426 "Про затвердження Концепції розвитку професійного сержантського і старшинського складу Збройних Сил України".
3. Наказ ввести в дію з 20 грудня 2022 року.
4. Головнокомандувачу Збройних Сил України до введення в дію наказу організувати відпрацювання проєкту Базового плану реалізації Концепції розвитку професійного сержантського корпусу Збройних Сил України на період до 2025 року та плану реалізації Концепції розвитку професійного сержантського корпусу Збройних Сил України у 2023 році.
5. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.

Міністр оборони України

О. Резніков
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
оборони України
08.02.2022 № 44
КОНЦЕПЦІЯ
розвитку професійного сержантського корпусу Збройних Сил України
1. Загальні положення
1.1. Концепція розвитку професійного сержантського корпусу Збройних Сил України розроблена на виконання положень нормативно-правових актів з питань національної безпеки та оборони в розрізі забезпечення зміцнення кадрового потенціалу Збройних Сил України, комплектування їх підготовленим і мотивованим особовим складом та досягнення сумісності зі збройними силами держав-членів НАТО в частині, що стосується розвитку і професіоналізації сержантського (старшинського) складу.
Концепція розвитку професійного сержантського корпусу Збройних Сил України (далі - Концепція) - це система поглядів Міністерства оборони України та Збройних Сил України на подальший розвиток професійного сержантського корпусу, зорієнтована на виконання оперативних цілей і завдань за основними напрямами її реалізації та у визначені періоди, визначення "візи" майбутнього сержанта (старшини) Збройних Сил України
1.2. Метою Концепції є визначення стратегічного бачення подальшого розвитку професійного сержантського корпусу Збройних Сил України, продовження професіоналізації сержантів (старшин), організації набуття ними спроможностей щодо керівництва підпорядкованими військовослужбовцями та забезпечення виконання підрозділами завдань за призначенням, здійснення підготовки підпорядкованого особового складу, участі у процедурах прийняття рішень та виконання штабних функцій в органах військового управління усіх рівнів, участі в управлінні військами (силами) у складі командних груп на посадах головних сержантів (головних старшин), забезпечення справності та готовності до бойового застосування озброєння і військової техніки, підтримання на належному рівні військової дисципліни та правопорядку у підрозділах, забезпечення збереження житія і здоров'я особового складу.
2. Аналіз поточного стану формування професійного сержантського корпусу Збройних Сил України
У результаті роботи з реалізації завдань, визначених попередньою Концепцією розвитку професійного сержантського і старшинського складу Збройних Сил України, було закладено основи професійного сержантського корпусу, що містять всі атрибути і ознаки, притаманні сержантському корпусу збройних сил провідних держав-членів НАТО.
2.1. Створено повноцінну структуру сержантського корпусу від первинних сержантських (старшинських) посад до посади головного сержанта Збройних Сил України.
Концепцію "командної групи", визначену у NATO Non-Commissioned Officer (NCO) Bi-Strategic Command Strategy and Recommended NCO Guidelines, імплементовано на усіх рівнях військового управління.
Відповідно до STANAG 2116 введено новий перелік військових звань рядового і сержантського (старшинського) складу, що у повному обсязі відповідає сучасній вертикалі посад сержантського корпусу Збройних Сил України та кодам військових звань рядового і сержантського складу збройних сил держав-членів НАТО.
Ієрархію сержантського корпусу розподілено за військовими званнями на молодший, старший та вищий сержантський (старшинський) склад, а за функціональними ознаками - на дві функціональні категорії:
основна - посади сержантського (старшинського) складу командного напряму, що включають в себе також штабні та інструкторські посади і передбачають безпосереднє керівництво особовим складом, здійснення його підготовки (навчання), опрацювання навчальних програм та стандартів підготовки, участь в процесах планування та прийняття військових рішень (інших штабних процедурах), управлінні кар'єрою військовослужбовців рядового і сержантського (старшинського) складу, опрацюванні нормативно-правових актів, що безпосередньо впливають на життєдіяльність та бойову готовність військ (сил);
спеціальна - посади сержантського (старшинського) складу за спеціальностями бойового застосування, логістичного, технічного, інженерного, медичного та інших напрямів (спеціалісти родів військ (сил), фахівці з фізичної підготовки та спорту, музиканти, технічний та обслуговуючий персонал органів військового управління тощо), що не передбачають наявність підпорядкованого особового складу.
2.2. Статутом внутрішньої служби Збройних Сил України визначено обов'язки за типовими посадами сержантського (старшинського) складу військової частини, Головнокомандувачем Збройних Сил України затверджено обов'язки за типовими посадами сержантського (старшинського) складу органів військового управління.
Головнокомандувачем Збройних Сил України затверджено Методичні рекомендації щодо організації головними сержантами (головними старшинами) ефективної системи роботи та налагодження дієвої службової взаємодії з офіцерським складом для забезпечення ефективного виконання головними сержантами (головними старшинами) військових частин і підрозділів їх функціональних обов'язків.
До прав та обов'язків сержантського (старшинського) складу віднесено:
щодо системи військового управління та контролю (Command & Control):
участь головних сержантів (старшин) усіх рівнів військового управління у питаннях проходження військової служби рядовим і сержантським (старшинським) складом, управління ними, здійснення їх підготовки та всебічного забезпечення;
виконання управлінських функцій на начальницьких посадах структурних підрозділів органів військового управління (штабів) усіх рівнів;
щодо забезпечення виконання підрозділами завдань за призначенням:
безпосереднє управління підрозділами до рівня взводу та участь в управлінні підрозділами на рівні роти (батареї) - батальйону (дивізіону), а також в управлінні військовими частинами;
участь у процесах прийняття військових рішень;
організація підготовки особового складу та підрозділів до виконання завдань за призначенням;
виконання обов'язків головних сержантів операцій у процесі здійснення службової діяльності безпосередньо в інтересах командира операції (угруповання військ, контингенту), виконуючи його вказівки у різних районах виконання завдань за призначенням, посилюючи там командний вплив та надаючи допомогу сержантському (старшинському) складу у виконанні найбільш важливих та складних завдань;
щодо бойової підготовки особового складу:
безпосереднє проведення занять з індивідуальної підготовки з рядовим і сержантським (старшинським) складом, участь у плануванні та організації заходів бойової підготовки у військових частинах і підрозділах, здійснення контролю за їх проведенням;
щодо професійної підготовки та військової освіти:
здійснення відбору кандидатів з числа рядового та сержантського (старшинського) складу на навчання у навчальних центрах та закладах Збройних Сил України, а також навчання у навчальних центрах та закладах за кордоном;
безпосереднє здійснення підготовки військовослужбовців рядового та сержантського (старшинського) складу у навчальних центрах, центрах підготовки сержантського складу та закладах фахової передвищої військової освіти (військових коледжах сержантського (старшинського) складу);
керівництво центрами підготовки сержантського складу видів Збройних Сил України та організація навчально-виховного процесу в них;
розробка стандартів і навчальних програм курсів сержантського (старшинського) складу;
щодо управління персоналом:
здійснення відбору кандидатів для призначання на посади сержантського (старшинського) складу;
участь у проведенні щорічного оцінювання військовослужбовців рядового і сержантського (старшинського) складу;
участь в організації кадрового забезпечення та управлінні кар'єрою військовослужбовців рядового і сержантського (старшинського) складу;
організація розгляду та погодження кандидатів з числа рядового та сержантського (старшинського) складу радами сержантів (старшин) щодо призначення на вищі посади сержантського (старшинського) складу, направлення на навчання та підготовку.
2.3. Впроваджено систему багаторівневої підготовки сержантського (старшинського) складу, яка спроможна забезпечити послідовну професіоналізацію сержантів (старшин), дозволяє здійснювати їх необхідну професійну підготовку для призначення на посади різних рівнів, повністю відповідає загальним підходам і вимогам до підготовки зазначеної категорії військовослужбовців у збройних силах держав-членів НАТО, що визначено у Non-Commissioned Officer Professional Military Education Reference Curriculum, та складається з чотирьох рівнів:
базовий - для посад рівнів "молодший сержант" / "старшина 2 статі і" - "сержант" / "старшина 1 статті" (OR-4 - OR-5);
середній - для посад рівнів "старший сержант" / "головний старшина"- "головний сержант" / "головний корабельний старшина" (OR-6 - OR-7);
підвищений - для посад рівня "штаб-сержант" / "штаб-старшина" (OR-8);
вищий - для посад від рівня "майстер-сержант" / "майстер-старшина" (OR-9) та вище.
Впроваджено систему підготовки інструкторського складу, яка дозволяє здійснювати необхідну методичну підготовку сержантів (старшин) для призначення їх на посади інструкторського складу різних рівнів та складається з трьох рівнів:
базовий - інструктори, які мають право здійснювати індивідуальну професійну підготовку рядового складу;
підвищений - інструктори, які мають право здійснювати підготовку сержантського (старшинського) складу за базовим і середнім рівнями, організовувати та проводити заняття з підготовки особового складу в складі підрозділів рівня "відділення - взвод", контролювати роботу інструкторів базового рівня під час проведення ними занять;
академічний - інструктори, які мають право здійснювати підготовку сержантського (старшинського) складу за підвищеним та вищими рівнями, опрацьовувати навчальні програми та стандарти підготовки курсів підготовки рядового і сержантського (старшинського) складу, навчально-методичні матеріали для них, контролювати якість проведення курсів та проводити їх вдосконалення.
З метою надання необхідної компетенції сержантам (старшинам), які призначаються на штабні посади до органів військового управління (штабів) різних рівнів, впроваджено загальний курс штабних сержантів, який є обов'язковим для призначення на сержантські (старшинські) посади у штабах тактичного рівня, а у вищих військових навчальних закладах розгорнуто курси підвищення кваліфікації за різними напрямами штабної діяльності.
За логістичними, технічними та іншими специфічними напрямами службової діяльності, які вимагають наявність у військовослужбовців фахової передвищої освіти, здійснюється навчання сержантів (старшин) у закладах фахової передвищої військової освіти (військових коледжах сержантського (старшинського) складу). Після завершення навчання військовослужбовці отримують ступінь фахової передвищої освіти "фаховий молодший бакалавр" та середній рівень підготовки сержантського (старшинського) складу. До навчальних програм військових коледжів інтегровано дисципліни та заняття за стандартами підготовки курсів лідерства базового і середнього рівнів.
Крім зазначеного вище, з метою підвищення компетентності сержантів (старшин) здійснюється їх направлення:
на заочне навчання до вищих військових навчальних закладів для здобуття ступеня вищої освіти "бакалавр" (за посадами головних сержантів (головних старшин) військових частин та вище наявність ступеня вищої освіти "бакалавр" є обов'язковою);
на курси мовної підготовки за рівнями СМР-1 та СМР-2.
2.4. Визначено порядок та номенклатуру призначення військовослужбовців на посади сержантського (старшинського) складу, вимоги до рівня підготовки та освіти за ними, затверджено паспорти військових посад сержантського (старшинського) складу, встановлено порядок проведення щорічного оцінювання військовослужбовців військової служби за контрактом та систему управління кар'єрою рядового і сержантського (старшинського) складу військової служби за контрактом, ради сержантів (старшин) інтегровано в процес відбору кандидатів для призначення на сержантські (старшинські) посади.
2.5. Вдосконалено порядок грошового забезпечення військовослужбовців, який дозволив розширити розподіл тарифних розрядів за посадами сержантського (старшинського) складу до 25, встановити посадові оклади за деякими посадами сержантів (старшин) на рівні посадових окладів за посадами офіцерського складу, військовослужбовцям рядового та сержантського (старшинського) складу військової служби за контрактом надано право на отримання компенсації за піднайом житла.
2.6. На державному рівні встановлено День сержанта Збройних Сил України, впроваджено церемонію прийняття Кодексу сержанта Збройних Сил України військовослужбовцями, які отримують первинне військове звання сержантського (старшинського) складу, організовано щорічне нагородження кращих сержантів (старшин) видів та окремих родів військ (сил) Збройних Сил України нагрудним знаком Головнокомандувача Збройних Сил України "Кращий сержант (старшина) Збройних Сил України", створено перші клуби сержантів (старшин) у військах (силах), Головнокомандувачем Збройних Сил України затверджено положення та порядок проведення церемоній, урочистих заходів сержантського (старшинського) складу Збройних Сил України, а також Військовий Етос сержантського і старшинського складу Збройних Сил України.
3. Незважаючи на успіхи у формуванні та розвитку професійного сержантського корпусу, існують проблемні питання, які негативно позначаються на забезпеченні досягнення кінцевої мети зазначеної роботи.
Насамперед це недостатня укомплектованість сержантських (старшинських) посад підготовленими на належному рівні та мотивованими військовослужбовцями, які були б спроможні взяти на себе основне навантаження щодо навчання та виховання особового складу, забезпечення заходів повсякденної діяльності та виконання завдань за призначенням. Основними причинами чого є:
значна плинність кадрів сержантського (старшинського) складу, які мають належні морально-ділові якості та рівень професійної компетенції, здатні керувати особовим складом на ефективному рівні, мають бойовий досвід, що не дає можливості створити необхідний кадровий потенціал сержантів (старшин);
існуюча система кадрового менеджменту не гарантує військовослужбовцям планове просування у посадах та військових званнях сержантського (старшинського) складу та не забезпечує ефективне управління їх кар'єрою;
недостатній рівень соціального забезпечення, зокрема незначна різниця у рівнях грошового забезпечення між вищими та нижчими посадами і військовими званнями сержантського (старшинського) складу, що негативно позначається на мотивації військовослужбовців будувати військову кар'єру професійного сержанта (старшини) та проходити військову службу на посадах сержантського (старшинського) складу на довгостроковій основі;
недостатній рівень забезпечення житловими приміщеннями, який міг би вирішити проблему розміщення військовослужбовців та членів їх сімей за місцем проходження ними військової служби;
відсутність дієвих зрушень щодо впровадження у військових частинах та органах військового управління нового стилю керівництва і управління на основі західної культури взаємовідносин між керівниками та підлеглими, змін у ментальності (образу мислення) військовослужбовців у відповідності до європейських морально-етичних цінностей, відсутність налагодженої на достатньому рівні внутрішньої комунікації між командирами та підпорядкованим особовим складом у військових колективах;
високий рівень службового навантаження, пов'язаний насамперед з підготовкою, забезпеченням та безпосереднім виконанням завдань за призначенням, а також недостатнім рівнем укомплектованості особовим складом, великою кількістю добових нарядів, випадками порушення регламенту робочого часу та недотриманням графіків відпусток, що у результаті призводить до гострого дефіциту особистого часу та довготривалого відриву від сімей.
Вирішення вищезазначених проблемних питань е ключовою передумовою подальшої роботи з розвитку професійного сержантського корпусу Збройних Сил України, на що мають бути скеровані основні зусилля керівників усіх органів військового управління, їх структурних підрозділів, командирів та головних сержантів (головних старшин) військових частин, з'єднань та об'єднань військ (сил).
4. Питання, на вирішення яких спрямована Концепція
У XXI сторіччі спостерігається динамічний розвиток засобів ведення бойових дій, сучасні воєнні конфлікти засвідчили домінуючу роль новітніх технологій та озброєння нового покоління для досягнення успіху операції (місії), еволюція воєнного мистецтва вимагає переходу від масових армій до професійних. Основу професійних збройних сил провідних держав світу складає професійний, компетентний, підготовлений, досвідчений і вмотивований сержантський склад.
В умовах розвитку воєнного мистецтва, озброєння та військової техніки роль людського фактору буде залишатися ключовою. Водночас формування військового професіонала є складним та довгостроковим процесом, що потребує витрат відповідних ресурсів, визначальним і найціннішим з яких є час.
4.1. Формування професійного сержанта (старшини) повинно починатися з базової загальновійськової підготовки рекрута та тривати протягом усієї військової кар'єри військовослужбовця. При цьому поряд зі знаннями, уміннями та навичками, які військовослужбовець систематично та послідовно повинен отримувати на курсах професійної підготовки та військової освіти, критично важливим фактором є досвід, який він накопичує, проходячи військову службу у підрозділах військових частин, штабах різних рівнів та навчальних військових частинах і закладах, виконуючи завдання за призначенням в операціях (місіях) на різних театрах воєнних дій, в різних умовах обстановки.
4.2. Поряд із питаннями безпосередньо укомплектованості посад сержантського (старшинського) складу у Збройних Силах України кваліфікованим і досвідченим персоналом, враховуючи сумарний обсяг ресурсів, що необхідно інвестувати у розвиток професійного сержанта (старшини) протягом проходження ним військової служби, постають також питання довготривалого утримання військових професіоналів на військовій службі за контрактом, дієвого управління їх кар'єрою та раціонального кадрового використання, наділення сержантів (старшин) необхідними правами та повноваженнями, належного соціального забезпечення, створення та підтримання матеріальних та нематеріальних мотиваційних чинників проходження військової служби за контрактом на посадах сержантського (старшинського) складу.
4.3. Сержанти (старшини) Збройних Сил України повинні уособлювати високі морально-ділові якості, відданість військовій справі та українському народові, високий рівень відповідальності за свої дії та за виконання поставлених завдань, високий рівень професіоналізму та компетентності, ініціативності та рішучості, високу дисциплінованість, відповідність стандартам поведінки, зовнішнього вигляду та фізичної підготовленості військовослужбовця.
5. Основні напрями, строки та способи реалізації Концепції
5.1. Реалізація Концепції буде здійснюватися за шістьма основними напрямами, а саме:
напрям I - удосконалення структури посад та військових звань сержантського (старшинського) складу за усіма напрямами службової діяльності (далі - структура);
напрям II - розширення прав та повноважень сержантського (старшинського) складу, удосконалення розподілу повноважень між сержантським (старшинським) та офіцерським складом (далі повноваження);
напрям III - розвиток системи професійної підготовки та військової освіти військовослужбовців сержантського (старшинського) складу (далі підготовка та освіта);
напрям IV - вдосконалення порядку проходження військової служби на посадах сержантського (старшинського) складу, запровадження дієвої системи управління кар'єрою сержантів (старшин) за військовими званнями (далі - кадровий менеджмент);
напрям V - підвищення соціальних стандартів військової служби, збільшення матеріальних мотиваційних чинників щодо побудови професійної кар'єри сержантського (старшинського) складу (далі - соціальне забезпечення);
напрям VI - формування почуття професійної єдності сержантського (старшинського) складу, закладання моральних основ та принципів службової діяльності, забезпечення підтримання військових традицій (далі професійна єдність та традиції).
5.2. Реалізацію Концепції передбачається здійснювати у три етапи: перший етап до 2025 року, другий - до 2030 року, третій - до 2035 року.
5.2.1. На першому етапі реалізації Концепції до 2025 року передбачається:
за напрямом I (структура):
уточнення Переліку штатних посад рядового, сержантського і старшинського складу та відповідних їм військових звань і тарифних розрядів посад, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 07 вересня 2020 року № 317, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 вересня 2020 року за № 927/35210, а також розділу II Орієнтовного каталогу штатних посад військовослужбовців Збройних Сил України, затвердженого Міністром оборони України 12 жовтня 2020 року, щодо введення нових (перспективних) посад сержантського (старшинського) складу, уточнення деяких назв окремих посад та військових звань (штатно-посадових категорій) за ними відповідно до їх місця в ієрархії сержантського корпусу та з метою побудови чітких кар'єрних алгоритмів проходження військової служби за ними;

................
Перейти до повного тексту