- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЗАХИСТУ ДОВКІЛЛЯ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Методичних рекомендацій з розроблення регіональних планів управління відходами
1. Затвердити Методичні рекомендації з розроблення регіональних планів управління відходами (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
3. Департаменту з питань поводження з відходами та екологічної безпеки (Олена КОЛТИК) забезпечити розміщення Методичних рекомендації на офіційному вебсайті Міндовкілля та інформування органів виконавчої влади про затвердження.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації СТРІЛЬЦЯ Руслана.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства захисту
довкілля та природних
ресурсів України
10 вересня 2021 року № 586
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з розроблення регіональних планів управління відходами
Розділ I. Загальні положення
1. Методичні рекомендації з розроблення регіональних планів управління відходами (далі - Методичні рекомендації) підготовлено з метою встановлення уніфікованих методологічних підходів до розроблення регіональних планів управління відходами.
Розділ II. Визначення термінів
1. У цих Методичних рекомендаціях терміни вживаються у такому значенні:
відновлення відходів - будь-яка операція, у результаті якої матеріали, отримані з відходів, можуть використовуватися як вторинна сировина, яка здатна замінити первинну сировину, необхідну для виробництва нової продукції, або відходи, підготовлені для заміни первинної сировини;
захоронення відходів - розміщення відходів на поверхні чи в землі, у спосіб, що не становить загрози для здоров'я людини та навколишнього природного середовища і не передбачає їх подальшого оброблення;
інституційна спроможність - ресурсна здатність учасника системи управління відходами самостійно забезпечувати ефективне здійснення власних (самоврядних) або інших повноважень та/чи взятих на себе договірних зобов'язань;
кластер управління відходами (далі - кластер) - локалізована територія суміжних територіальних громад, охоплена спільною системою управління муніципальними відходами, що має взаємоузгоджену інфраструктуру управління відходами та обслуговується одним регіональним полігоном твердих побутових відходів (далі - ТПВ);
комунальний пункт збирання відходів - спеціально обладнаний майданчик, призначений для приймання таких видів відходів: небезпечних відходів у складі побутових; великогабаритних відходів (меблів, великих речей домашнього вжитку тощо); вторинної сировини; відходів електричного та електронного обладнання, відпрацьованих батарейок, батарей та акумуляторів; садових та паркових відходів біологічного походження (трави, листя, гілок тощо); відходів будівельно-ремонтних робіт;
муніципальні відходи:
а) побутові відходи: відходи від домогосподарств, включаючи папір, картон, скло, метали, пластик, біовідходи, деревину, текстиль, упаковку, відходи електричного та електронного обладнання, відпрацьовані батарейки, батареї та акумулятори, а також великогабаритні відходи; відходи з інших джерел, якщо ці відходи подібні за своїм складом до відходів з домогосподарств;
б) відходи інфраструктури населеного пункту: відходи об'єктів благоустрою населених пунктів (включаючи відходи від зелених насаджень); вуличний змет;
оброблення відходів - здійснення операцій з відновлення або видалення відходів, включаючи попередню підготовку до них;
регіональний план управління відходами (далі - РПУВ) - комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, узгоджених за строками та ресурсним забезпеченням з усіма задіяними виконавцями, спрямованих на забезпечення сталого управління відходами в регіоні враховуючи принцип співробітництва органів місцевого самоврядування, та сформованих, виходячи з оцінки поточного стану сфери поводження з відходами й та вже розроблених моделей;
регіональний полігон - полігон твердих побутових відходів, призначений для обслуговування території кластеру управління відходами;
рециклінг - операція з відновлення, коли відходи переробляються у продукцію, матеріали або речовини (яка включає перероблення органічного матеріалу, але не включає відновлення енергії чи перероблення у матеріали, що будуть використовуватися як паливо або матеріали для зворотного заповнення);
сміттєперевантажувальна станція - спеціалізований об'єкт, призначений для перевантаження твердих побутових відходів із сміттєвоза-збирача у приймальний чи накопичувальний бункер або у транспортний сміттєвоз, залежно від вибраного технологічного варіанта застосування сміттєперевантажувальних станцій;
управління відходами - збирання, перевезення, оброблення відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об'єктами видалення відходів.
Розділ III. Розроблення РПУВ
1. РПУВ рекомендується складати з наступних розділів:
Вступ
Роздiл I. Характеристика регіону
Роздiл II. Аналіз поточного стану системи управління відходами в регіоні
Роздiл III. Планування системи управління відходами в регіоні
Роздiл IV. Моніторинг виконання
Роздiл V. Інформація про Стратегічну екологічну оцінку
Інформаційні джерела
Додатки
Структуру РПУВ наведено у Додатку 1 до цих Методичних рекомендацій.
3. У Розділі I "Характеристика регіону" РПУВ відображаються регіональні особливості, які відіграють важливе значення для визначення параметрів системи управління відходами.
3.1. У підрозділі 1.1 Розділу I "Адміністративно-територіальний устрій регіону" РПУВ доцільно навести дані щодо адміністративно-територіального устрою регіону (райони та територіальні громади за відповідними типами громад (міські, селищні, сільські)) та відповідну карту адміністративно-територіального устрою.
3.2. У підрозділі 1.2 Розділу I "Характеристика природно-географічного стану" РПУВ наводяться дані щодо характеристики природно-географічного стану з виділенням територіальних особливостей, що мають значення для вирішення питань управління відходами (наприклад: рельєф; геологічні особливості; сейсміко-тектонічні характеристики; кліматичні умови; ландшафтні особливості рельєфу; гідрологія; природно-ресурсний потенціал; природоохоронні території тощо).
У підрозділі наводяться виключно ті дані, що можуть впливати на прийняття рішень у сфері поводження з відходами. Зазначається, яким чином планується враховувати наведені дані.
3.3. У підрозділі 1.3 Розділу I "Демографічна та соціальна характеристика" РПУВ наводяться дані щодо динаміки та особливостей демографічного та соціального розвитку за останні десять років та прогноз розвитку (чисельність населення за типом поселень, наявні доходи населення загалом та у розрахунку на одного жителя) на період планування.
Фактичні та прогнозні дані щодо чисельності населення регіону наводяться у вигляді таблиць, приклади яких наведено у Додатках 2 та 3 до цих Методичних рекомендацій.
У додатку до РПУВ наводяться деталізовані фактичні та прогнозні дані щодо чисельності населення у розрізі наявних територіальних громад регіону. Дані наводяться у вигляді таблиць, приклади яких наведено у Додатках 2 та 3 до цих Методичних рекомендацій.
Фактичні та прогнозні дані щодо динаміки показників середнього наявного доходу населення регіону наводяться у вигляді таблиць за формами, наведеними у Додатках 4 та 5 до Методичних рекомендацій.
Фактичні значення чисельності населення та середнього наявного доходу наводяться за даними державного статистичного обліку.
Прогнозні значення чисельності та середнього наявного доходу населення наводяться за даними офіційних прогнозів, наявних в регіоні. У разі відсутності в регіоні зазначених прогнозних даних, або якщо ці дані не охоплюють весь період планування, то відповідні прогнози можуть виконуватися розробниками РПУВ самостійно. В РПУВ наводиться інформація щодо методики, яка була застосована для прогнозування. Методику прогнозування визначає розробник РПУВ самостійно.
3.4 У підрозділі 1.4 Розділу I "Економічна характеристика регіону" РПУВ наводяться дані щодо характеристики економічної діяльності в регіоні.
Характеристика економічної діяльності включає дані щодо її галузевої структури в регіоні, динаміки та особливостей економічного розвитку за останні десять років.
Узагальнення даних рекомендується здійснювати за видами економічної діяльності з виділенням наступних видів (за кодами
КВЕД):
сільське, лісове та рибне господарство (код
КВЕД - A);
добувна промисловість і розроблення кар'єрів (код
КВЕД - B);
постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря (код
КВЕД - D);
водопостачання; каналізація, поводження з відходами ( код
КВЕД - E );
інші види економічної діяльності-1.
__________
Аналіз здійснюється із використанням даних статистичного обліку та іншої доступної інформації з посиланням на її джерела. За результатами аналізу здійснюється оцінка перспектив розвитку за видами економічної діяльності у майбутньому, зокрема на період дії РПУВ. Рекомендується використовувати дані наявних прогнозів розвитку регіону, окремих галузей економіки тощо.
Дані наводяться у вигляді таблиць, графіків, карт, схем з коротким узагальненням.
4. У Розділі II "Аналіз поточного стану системи управління відходами в регіоні" РПУВ надається загальна характеристика системи управління відходами; опис поточного стану за видами відходів; здійснюється аналіз земельних ресурсів, SWOT-аналіз стану системи управління відходами в регіоні.
4.1. У підрозділі 2.1 Розділу II "Загальна характеристика системи управління відходами" РПУВ відображаються такі складові: обсяги утворення відходів та наявна інфраструктура; інституційна структура управління відходами; програми, стратегії, плани дій; фінансово-економічне забезпечення функціонування системи управління відходами.
4.1.1. У пункті 2.1.1 підрозділу 2.1 Розділу II "Обсяги утворення відходів та наявна інфраструктура" РПУВ наводяться дані, що характеризують існуючий стан системи управління відходами, у тому числі: утворено відходів, отримано зі сторони, утилізовано, оброблено, спалено, передано на сторону, видалено у спеціально відведені місця та об'єкти, видалено у місця неорганізованого зберігання, накопичено протягом експлуатації, у місцях видалення відходів, утворення відходів за категоріями.
Дані щодо параметрів утворення відходів та управління відходами доцільно узагальнювати за наступними показниками:
утворення відходів за видами економічної діяльності;
утворення та управління відходами за територіальними громадами;
накопичення відходів за територіальними громадами;
утворення та управління відходами за категоріями матеріалів.
Зведені дані щодо наявної інфраструктури оброблення (включаючи видалення) відходів наводяться у вигляді таблиці, приклад якої наведено у Додатку 6 до цих Методичних рекомендацій.
Аналіз здійснюється із використанням даних статистичного обліку та іншої доступної інформації з посиланням на її джерела.
4.1.2. У пункті 2.1.2 підрозділу 2.1 Розділу II "Інституційна структура управління відходами" РПУВ наводиться інформація щодо: розподілу функцій і повноважень структурних підрозділів органів державної влади та місцевого самоврядування, на які покладаються управління відходами та здійснення контролю в цій сфері; функціонування системи інформаційного забезпечення системи управління відходами.
Дані включають аналіз інституційної спроможності структур, відповідальних за управління відходами, наявних проблем, що потребують вирішення.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу, є основою для визначення способів реалізації РПУВ та заходів, необхідних для підсилення інституційної спроможності учасників системи управління відходами.
4.1.3. У пункті 2.1.3 підрозділу 2.1. Розділу II "Програми, стратегії, плани дій" РПУВ відображається інформація щодо планування та реалізації на рівні регіону діяльності у сфері поводження з відходами, яка наводиться за даними програмних документів регіонального рівня (плани, програми, стратегії, із зазначенням їх назви, терміну дії, короткого опису запланованих заходів, що стосуються сфери поводження з відходами) аналізів про їх виконання, звітів щодо виконання заходів у сфері поводження з відходами, інших доступних джерел інформації.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу, можуть бути використані для визначення сценарію розвитку системи управління відходами в регіоні.
4.1.4. У пункті 2.1.4 підрозділу 2.1 Розділу II "Фінансово-економічне забезпечення функціонування системи управління відходами" РПУВ наводиться короткий опис та аналіз фінансування програм та заходів у сфері поводження з відходами, із зазначенням джерел фінансування, стану фінансування чинних програм, заходів, що стосуються управління відходами за останні п'ять років, запланованих обсягів фінансування чинних програм на період до закінчення терміну їх реалізації.
Дані щодо надходження до фондів охорони навколишнього природного середовища (далі - фонд ОНПС) місцевих бюджетів наводяться за формою, наведеною у Додатку 7 до цих Методичних рекомендацій.
Зведені дані щодо фінансування заходів з управління відходами з місцевих бюджетів наводяться за формою, наведеною у Додатку 8 до цих Методичних рекомендацій.
Додатково наводяться дані щодо залучення коштів державного бюджету на фінансування заходів з управління відходами, а також фінансування таких заходів з інших джерел (за наявності такої інформації).
Інформація щодо фінансового забезпечення системи управління побутовими відходами може бути узагальнена за даними звітності за формою 1-ТПВ, затвердженої наказом Мінбуду України від 19.09.2006
№ 308 "Про затвердження форми звітності № 1-ТПВ та Інструкції щодо заповнення форми звітності № 1-ТПВ "Звіт про поводження з твердими побутовими відходами" (далі - форма 1-ТПВ), та наводиться за формою, наведеною у Додатку 9 до цих Методичних рекомендацій.
Деталізована інформація щодо фінансування заходів з управління відходами може наводитися у додатках до РПУВ.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу, використовуються для визначення потенціалу на рівні регіону щодо фінансового забезпечення виконання заходів, передбачених РПУВ.
4.2. У підрозділі 2.2 Розділу II "Опис поточного стану системи за видами відходів" РПУВ відображається детальний аналіз поточного стану системи управління за такими видами відходів:
муніципальні відходи (окремо: побутові відходи; відходи інфраструктури населених пунктів);
небезпечні відходи (окремо: відпрацьовані нафтопродукти; відходи, що містять стійкі органічні забруднювачі);
промислові відходи (окремо: відходи видобувної промисловості);
відходи будівництва та знесення;
відходи сільського господарства;
відходи упаковки;
відходи електричного та електронного обладнання;
відпрацьовані батарейки, батареї та акумулятори;
медичні відходи;
зняті з експлуатації транспортні засоби;
осади стічних вод від комунальних очисних споруд.
Розробником РПУВ може додатково включатися аналіз системи управління за іншими специфічними видами відходів.
Аналіз поточного стану системи управління за кожним з видів відходів включає наступні дані:
джерела утворення та обсяги відходів;
система управління відходами;
інфраструктура оброблення відходів;
проблеми та загрози.
Основою аналізу поточного стану є дані державного статистичного обліку, дані відомчих обліків, державних та відомчих реєстрів. Крім того можуть використовуватися наступні джерела інформації:
дані, отримані від розпорядників відповідної інформації за цільовими запитами, наприклад:
а) Державної екологічної інспекції;
б) Головного управління Держпродспоживслужби;
в) органів місцевого самоврядування;
г) суб'єктів господарювання;
ґ) інших розпорядників інформації;
дані містобудівної документації;
дані стратегій, програм, планів дій, що діють в регіоні та мають взаємозв'язок зі сферою поводження з відходами, а також звітів про їх виконання;
договори співробітництва територіальних громад, що стосуються сфери поводження з відходами;
дані з інших офіційних джерел, що мають публічний статус.
У разі відсутності повної та достовірної інформації про утворення певних видів відходів, можуть бути застосовані розрахункові методи, що ґрунтуються на використанні питомих показників утворення окремих відходів.
У разі застосування розрахункових методів визначення параметрів утворення відходів, розробнику РПУВ рекомендується зазначити про те, які саме припущення були зроблені та навести обґрунтування відповідних припущень.
У частині "Джерела утворення та обсяги відходів" наводяться: дані щодо основних джерел утворення відходів та їх характеристик, динаміка кількісних показників управління відходами в регіоні за десятирічний період, зокрема: обсяги утворення, збирання, вивезення і ввезення (розуміється рух відходів як за межі регіону (у межі регіону), так і країни), оброблення відходів.
У разі відсутності повної та достовірної інформації про параметри утворення окремих видів відходів, про це вказується в РПУВ. Відсутність такої інформації є підставною для включення у РПУВ заходів, спрямованих на створення або вдосконалення системи обліку відповідних відходів.
Також наводиться прогнозна оцінка утворення відходів у майбутньому, зокрема на період дії РПУВ. Прогнози утворення відходів ґрунтуються на даних прогнозів зміни кількості населення, розвитку за видами економічної діяльності тощо, зокрема даних підрозділів РПУВ 1.3 "Демографічна та соціальна характеристика" та 1.4 "Економічна характеристика регіону".
Враховуючи, що дані, отримані з різних джерел, можуть мати різний рівень повноти та достовірності, і можуть не узгоджуватися між собою, розробнику РПУВ рекомендується навести інформацію, які саме параметри утворення відходів та управління ними приймаються за основу для подальшого розроблення технологічних та управлінських рішень РПУВ.
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація, що характеризує збирання, перевезення та оброблення відходів, а також наводиться характеристика системи обліку відходів відповідного виду та ефективності її функціонування.
У разі запровадження принципу розширеної відповідальності виробника у сфері поводження з певними видами відходів, така інформація наводиться у цій частині РПУВ.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" наводиться інформація щодо об'єктів оброблення відходів.
Дані наводяться відносно діючих об'єктів оброблення відходів та таких, що знаходяться на стадії будівництва та введення в експлуатацію, законсервованих та виведених з експлуатації (якщо вони потребують подальшого догляду, впровадження заходів зі зниження навантаження на довкілля тощо).
Об'єкти інфраструктури, що мають значення для подальшого розвитку регіональної системи управління відходами і будуть складовою її майбутньої інфраструктури, наносяться на карту регіону.
У частині "Проблеми та загрози" на основі проведеного аналізу за кожним з видів відходів наводиться перелік основних проблем, які потребують особливої уваги при розробленні РПУВ, та загроз виникнення проблем у майбутньому, зокрема:
санітарно-екологічні (пов'язані з впливом конкретних об'єктів на довкілля та людину);
соціально-економічні (пов'язані з виникненням соціальної напруги та з обмеженням діяльності галузей господарства чи окремих суб'єктів тощо);
інституційні (пов'язані з функціонуванням системи управління, у т.ч. з технологічними аспектами функціонування об'єктів управління відходами).
4.2.1. Пункт 2.2.1 підрозділу 2.2 Розділу II "Муніципальні відходи" РПУВ вміщує підпункти "Побутові відходи" та "Відходи інфраструктури населених пунктів"
4.2.1.1. У підпункті 2.2.1.1 пункту 2.2.1 підрозділу 2.2 Розділу II "Побутові відходи" щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати, що до джерел утворення побутових відходів належать домогосподарства, організації та установи, місця загального користування.
Кількісні та якісні характеристики побутових відходів не є постійними та залежать від джерел їх утворення. У загальному вигляді до складу побутових відходів належать: папір, картон, скло, метали, пластик, біовідходи, деревина, текстиль, упаковка, відходи електричного та електронного обладнання, відпрацьовані батарейки, батареї та акумулятори, а також великогабаритні відходи.
Побутові відходи відповідають коду 20 Європейського класифікатора відходів-2 за винятком тих, що належать до відходів інфраструктури населених пунктів і наведені у таблиці 1.
__________
-2List of Waste referred to in Article 7 of Directive 2008/98/EC. Режим доступу: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02000D0532-20150601
Таблиця 1. Побутові відходи за кодом 20 Європейського класифікатора відходів
Код |
Назва |
20 |
Побутові (муніципальні) відходи (відходи домогосподарств та подібні відходи комерційних організацій, промислових підприємств, установ), включаючи окремо зібрані фракції |
20 01 |
Окремо зібрані фракції (за винятком 15 013) |
20 02 |
Садові та паркові відходи (включаючи відходи кладовищ)-4 |
20 03 |
Інші побутові (муніципальні) відходи |
__________
-3до введення в дію законодавства, що регулює спеціальне управління тарою та упаковкоює, відходи за кодом 15 01 "Упаковка (включаючи роздільно зібрану упаковку з побутових відходів)" може розглядатися, як складова побутових відходів
-4Лише такі, що утворюються в приватних домогосподарствах
Джерелами інформації щодо обсягів утворення побутових відходів та окремих їх компонентів є:
дані фактичного обліку;
розрахункові дані;
При аналізі цієї інформації доцільно звертати увагу на те, яким чином вона була отримана з першоджерел, та ступінь її точності.
Аналіз параметрів утворення побутових відходів та управління ними доцільно проводити окремо для домогосподарств та організацій і установ.
У разі відсутності повної та достовірної інформації про обсяги утворення побутових відходів та їх склад, можуть застосовуватися підходи "прийнятих припущень", що ґрунтуються на питомих показниках утворення таких відходів, наявних даних про кількість та склад відходів у домогосподарствах інших (подібних) населених пунктів.
Ця частина може також містити аналіз даних щодо утворення небезпечних відходів у складі побутових відходів.
У додатках до РПУВ доцільно навести деталізовані дані щодо обсягів утворення побутових відходів та їх ресурсний потенціал за формою, наведеною у Додатку 10 до цих Методичних рекомендацій.
Прогнозні дані щодо кількості утворення побутових відходів у регіоні наводяться у вигляді таблиці за формою, наведеною у Додатку 11 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Система управління відходами" необхідно враховувати такі дані:
охоплення населення послугами у сфері поводження з побутовими відходами;
кількість підприємств, що надають послуги зі збирання побутових відходів (приватних, комунальних);
кількість населених пунктів, в яких впроваджено роздільне збирання побутових відходів, обсяги роздільно зібраних ресурсоцінних компонентів відходів (згідно з даними офіційного обліку);
перелік суб'єктів господарювання, що здійснюють збирання відходів як вторинної сировини;
опис системи збирання небезпечних відходів у складі побутових (чи наявна централізована система збирання / пілотні проекти / пересувні пункти збирання / спеціальні контейнери);
опис системи вивезення великогабаритних, відходів будівництва та знесення від населення;
перелік та характеристики об'єктів інфраструктури збирання побутових відходів (наявних, тих, що знаходяться на стадії будівництва або проектування), зокрема:
а) комунальних пунктів збирання відходів тощо;
б) пунктів збирання для повторного використання товарів, які були у вжитку;
в) центрів із збирання відходів для їх ремонту з метою повторного використання;
г) інших об'єктів;
перелік та характеристики сміттєперевантажувальних станцій (що функціонують, знаходяться на стадії будівництва або проектування, закриті);
середній затверджений тариф на послуги з поводження з побутовими відходами (за даними звітності за
формою 1-ТПВ ).
Дані щодо динаміки кількісних показників управління побутовими відходами у регіоні наводяться у вигляді таблиці за формою, наведеною у Додатку 12 до цих Методичних рекомендацій.
Дані про технічну забезпеченість системи збирання побутових відходів у регіоні наводяться у вигляді таблиці за формою, наведеною у Додатку 13 до цих Методичних рекомендацій. Додатково окремі дані можуть бути деталізовані за територіальними громадами.
Щодо об'єктів інфраструктури збирання побутових відходів зазначається:
назва;
найменування власника;
місце (адреса) розташування;
основні технічні характеристики;
рік введення в експлуатацію (фактичний або плановий);
для об'єктів, що не введені в експлуатацію, зазначається на якому з етапів створення вони перебувають (проектування, будівництво, введення в експлуатацію).
Дані щодо об'єктів інфраструктури збирання побутових відходів узагальнюються за адміністративно-територіальним принципом, тобто за територіальними громадами.
Дані про сміттєперевантажувальні станції наводяться за формою, наведеною у Додатку 14 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" наводиться перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення побутових відходів. Дані відображаються у вигляді таблиць згідно із Додатками 15 - 20 до цих Методичних рекомендацій.
Для полігонів твердих побутових відходів також наводяться переліки об'єктів, що мають бути закриті, можуть продовжувати функціонування та такі, що мають спочатку бути приведені у відповідність до належних вимог. Така інформація щодо полігонів наводиться за результатами проведеної інвентаризації полігонів та сміттєзвалищ з моменту прийняття відповідного законодавства. До прийняття законодавства, яким визначатиметься порядок проведення інвентаризації та критерії віднесення полігонів до категорії тих, що мають бути закриті, доцільно скласти загальний перелік наявних в регіоні полігонів та сміттєзвалищ (за виключенням несанкціонованих).
У цій частині також наводиться аналіз забезпеченості потреби регіону існуючими об'єктами з оброблення побутових відходів, ступеня завантаженості наявних об'єктів та ефективності їх функціонування.
У разі виявлення проблем, пов'язаних із функціонуванням наявних об'єктів оброблення відходів, наводиться інформація про виявлені проблеми та зазначаються їх причини.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених в підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.1.2. У підпункті 2.2.1.2 пункту 2.2.1 підрозділу 2.2 Розділу II "Відходи інфраструктури населених пунктів" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати запропоновані джерела утворення відходів інфраструктури населених пунктів, які відображено у таблиці 2.
Таблиця 2. Джерела утворення відходів інфраструктури населених пунктів
Джерела утворення відходів інфраструктури населених пунктів |
Відходи, що утворюються |
Відповідність коду Європейського класифікатора відходів-5 |
1 |
2 |
3 |
Місця загального користування (сквери, парки, зони рекреації, кладовища тощо) |
Рослинні відходи від утримання зелених насаджень |
20 02 01 біорозкладані відходи |
Ґрунт і каміння |
20 02 02 ґрунт і каміння |
Відходи, що утворюються від відвідувачів відповідних місць загального користування. Такі відходи за складом та характеристиками близькі ТПВ, вони переважно акумулюються в сміттєвих урнах та контейнерах. Предмети ритуальної належності та інші, що використовуються під час поховань, а також при облаштуванні могил |
20 02 03 інші не біорозкладані відходи 20 03 01 змішані комунальні відходи |
Вулично-дорожня мережа |
Відходи від прибирання доріг (вуличний змет; відходи від очищення зливостоків та решіток зливоприймальних колодязів) |
20 03 03 відходи очищення вулиць |
Прибудинкові території |
Рослинні відходи від утримання зелених насаджень |
20 02 01 біорозкладані відходи |
Відходи від прибирання доріг (вуличний змет) |
20 03 03 відходи очищення вулиць |
Інші території загального користування |
Вид відходів залежить від призначення територій загального користування |
20 03 інші муніципальні відходи 20 03 01 змішані комунальні відходи 20 03 02 відходи з ринків 20 03 03 відходи очищення вулиць 20 03 07 великогабаритні відходи 20 03 99 муніципальні відходів, які не вказані іншим чином |
__________
-5List of Waste referred to in Article 7 of Directive 2008/98/EC. Режим доступу: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02000D0532-20150601
У частині "Система управління відходами" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, зазначених у попередньому підпункті.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" наводиться інформація, що характеризує об'єкти оброблення відходів інфраструктури населених пунктів. Перелік та опис характеристик об'єктів оброблення відходів інфраструктури населених пунктів, наводиться у вигляді таблиць згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій. Якщо оброблення відходів інфраструктури населених пунктів здійснюється на об'єктах з оброблення побутових відходів, інформація про це зазначається у підрозділі.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
Враховуючи ту обставину, що частина проблем та загроз для відходів інфраструктури населених пунктів та побутових відходів мають спільний характер, допускається наводити "Проблеми та загрози" в узагальненому вигляді у підпункті "Відходи інфраструктури населених пунктів". У такому випадку у частині "Проблеми та загрози" підпункту "Побутові відходи" розміщується відповідний коментар.
4.2.2. Пункт 2.2.2 підрозділу 2.2 Розділу II "Небезпечні відходи та речовини" РПУВ складається з підпунктів "Небезпечні відходи", "Відпрацьовані нафтопродукти" та "Відходи, що містять стійкі органічні забруднення".
4.2.2.1. У підпункті 2.2.2.1 пункту 2.2.2 підрозділу 2.2 Розділу II "Небезпечні відходи" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати, що небезпечні відходи - це:
відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості-6, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров'я людини, та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними;
__________
-6Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 16.10.2000 р.
№ 165 "Про затвердження Переліку небезпечних властивостей та інструкцій щодо контролю за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацією/видаленням"
-7Постанова Кабінету Міністрів України від 13.07.2000
№ 1120 "Про затвердження Положення про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацією/видаленням".
Рекомендується враховувати те, що небезпечні відходи фактично розподілені між відходами інших видів у складі:
побутових відходів;
промислових відходів;
відходів будівництва та знесення;
відходів сільського господарства;
відходів упаковки;
відходів електричного та електронного обладнання;
відпрацьованих батарейок, батарей та акумуляторів;
медичних відходів;
знятих з експлуатації транспортних засобів.
У цьому підпункті наводяться зведені дані щодо утворення небезпечних відходів в регіоні, основних джерел їх утворення, місць та обсягів накопичення.
За тими видами небезпечних відходів, за якими деталізована інформація наводиться в інших структурних частинах РПУВ, у цьому підпункті зазначаються лише узагальнені зведені дані. Для інших небезпечних відходів інформація наводиться в більш деталізованому вигляді.
Джерелами інформації є: дані статистичного обліку, обласного реєстру об'єктів утворення відходів, обласного реєстру місць видалення відходів та інші джерела.
Наводиться обґрунтування переліку небезпечних відходів, що розглядаються детально, та відносно яких у подальшому плануються заходи з управління.
У частині "Система управління відходами" розміщується інформація, що характеризує збирання, перевезення та оброблення небезпечних відходів.
Наводиться перелік суб'єктів підприємницької діяльності, що здійснюють діяльність у сфері поводження з небезпечними відходами за формою, наведеною у Додатку 21 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Інфраструктура оброблення відходів" відображається інформація, що характеризує інфраструктуру оброблення небезпечних відходів. Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення небезпечних відходів наводиться у вигляді таблиць згідно із Додатком 17 до цих Методичних рекомендацій. Щодо об'єктів інфраструктури оброблення небезпечних відходів, за якими характеристика наводиться в інших структурних частинах РПУВ, зазначаються посилання на відповідні таблиці або додатки.
Дані щодо місць видалення небезпечних відходів наводяться у вигляді таблиць згідно із Додатком 22 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених в підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.2.2. У підпункті 2.2.2.2 пункту 2.2.2 підрозділу 2.2 Розділу II "Відпрацьовані нафтопродукти" РПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати відповідність відпрацьованих нафтопродуктів коду 13 Європейського класифікатора відходів-8, що наведений в таблиці 3.
__________
-8List of Waste referred to in Article 7 of Directive 2008/98/EC. Режим доступу: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02000D0532-20150601
Таблиця 3. Відпрацьовані нафтопродукти відповідають за кодом 13 Європейського класифікатора відходів
Код |
Назва |
13 |
Відходи олив та відходи рідкого палива (за винятком харчових олій, а також зазначених в 05, 12 та 19)-9 |
13 01 |
Відходи гідравлічних олив |
13 02 |
Відходи моторних, індустріальних та мастильних олив |
13 03 |
Відходи олив для ізоляції та теплопередачі |
13 04 |
Трюмні нафтопродукти |
13 05 |
Відходи нафтопродуктово/водних сепараторів |
13 07 |
Відходи рідкого палива |
13 08 |
Відходи нафтопродуктів інші, не визначені тут |
__________
-9Код 05 - Відходи нафтоперероблення, очищення природного газу та піролізу вугілля; код 12 - Відходи формування та фізичного і механічного поверхневого оброблення металів та пластмас; код 19 - Відходи з установок з переробки відходів, окремих установок з оброблення (очищення) стічних вод та підготовки води, призначеної для споживання людьми та води для промислового використання
Відпрацьовані мастила (оливи), включені як небезпечні відходи до розділу А Жовтого
переліку відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2000 р. № 1120 (далі - Жовтий перелік відходів).
У частинах "Система управління відходами" та "Інфраструктура оброблення відходів" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених у підпункті 4.2.1 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.2.3. У підпункті 2.2.2.3 "Відходи, що містять стійкі органічні забруднення" щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати Перелік стійких органічних забруднень (СОЗ), що визначений
Стокгольмською конвенцією про стійкі органічні забруднення (2001 рік)-10, ратифікованої Законом України від 18.04.2007
№ 949-V.
__________
У частинах "Система управління відходами" та "Інфраструктура оброблення відходів" наводиться інформація відповідно до рекомендацій, наведених у підпункті 4.2.2.1 цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" розміщується відповідний аналіз з урахуванням рекомендацій, наведених у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.2.3. Пункт 2.2.3 підрозділу 2.2 Розділу II "Відходи промисловості" складається з підпунктів "Промислові відходи", "Відходи видобувної промисловості" та "Відходи будівництва та знесення".
................Перейти до повного тексту