- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ВИЩА РАДА ПРАВОСУДДЯ
РІШЕННЯ
25.01.2022 № 82/0/15-22
Про надання консультативного висновку щодо законопроєкту № 6180
Вища рада правосуддя розглянула проєкт Закону України "Про внесення змін до статті 133 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо врегулювання конфлікту інтересів", реєстраційний № 6180, внесений 18 жовтня 2021 року на розгляд Верховної Ради України у порядку законодавчої ініціативи народним депутатом України Масловим Д.В.
Відповідно до пункту 15 частини першої
статті 3 Закону України "Про Вищу раду правосуддя" Вища рада правосуддя надає обов'язкові до розгляду консультативні висновки щодо законопроєктів з питань утворення, реорганізації чи ліквідації судів, судоустрою і статусу суддів.
За результатами розгляду вказаного законопроєкту, керуючись
статтею 131 Конституції України,
статтями 3,
34 Закону України "Про Вищу раду правосуддя", Вища рада правосуддя ВИРІШИЛА:
1. Затвердити консультативний висновок щодо проєкту Закону України "Про внесення змін до статті 133 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо врегулювання конфлікту інтересів" від 18 жовтня 2021 року, реєстраційний № 6180, внесеного на розгляд Верховної Ради України народним депутатом України Масловим Д.В.
2. Надіслати консультативний висновок до Верховної Ради України.
В.о. Голови Вищої ради правосуддя | В. Грищук |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Вищої ради правосуддя
25 січня 2022 року № 82/0/15-22
КОНСУЛЬТАТИВНИЙ ВИСНОВОК
щодо законопроєкту № 6180
1. Проєкт Закону України "Про внесення змін до статті 133 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо врегулювання конфлікту інтересів", реєстраційний № 6180 (далі - законопроєкт № 6180), внесений 18 жовтня 2021 року на розгляд Верховної Ради України у порядку законодавчої ініціативи народним депутатом України Масловим Д.В.
З пояснювальної записки вбачається, що законопроєкт подано у зв'язку з необхідністю доповнення
статті 133 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" положеннями щодо таких повноважень Ради суддів України:
здійснювати моніторинг за додержанням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів у діяльності суддів, Голови чи членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Голови Державної судової адміністрації України чи його заступників (наразі Рада суддів України має повноваження здійснювати виключно контроль за дотриманням таких вимог);
надавати суддям та посадовим особам органів та установ системи правосуддя роз'яснення з питань наявності конфлікту інтересів.
Зокрема,
стаття 133 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" доповнюється положеннями, відповідно до яких Рада суддів України наділяється повноваженнями щодо надання роз'яснень про наявність конфлікту інтересів у діяльності суддів, Голови чи членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Голови Державної судової адміністрації України чи його заступників.
2. Вища рада правосуддя відповідно до пункту 15 частини першої
статті 3 Закону України "Про Вищу раду правосуддя" надає обов'язкові до розгляду консультативні висновки щодо законопроєктів з питань утворення, реорганізації чи ліквідації судів, судоустрою і статусу суддів.
Усі проєкти законів, що стосуються статусу суддів, здійснення правосуддя, процесуальних законів, та загалом будь-які законопроєкти, що можуть мати вплив на судівництво, наприклад незалежність судової влади, або можуть обмежити гарантії доступу громадян (у тому числі самих суддів) до правосуддя, повинні розглядатися парламентом лише після отримання висновку судової ради. Ця консультативна функція повинна бути визнана усіма державами та підтверджена Радою Європи як рекомендація-1.
__________
-1Висновок № 10 (2007) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо судової ради на службі суспільства, пункт 87.
При опрацюванні законопроєкту № 6180 Вища рада правосуддя врахувала позицію Верховного Суду, Державної судової адміністрації України та Національної школи суддів України.
3. Прийняття законопроєкту спрямоване на конкретизацію положень Закону України від 2 червня 2016 року
№ 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (далі також - Закон № 1402-VIII) стосовно повноважень Ради суддів України щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності судді та інших представників судової системи. Опрацювавши зазначений законопроєкт, Вища рада правосуддя дійшла висновку про доцільність його схвалення з огляду на таке.
На думку Вищої ради правосуддя, вирішення питань внутрішньої діяльності судів має здійснюватися органами суддівського самоврядування, що має сприяти створенню належних організаційних та інших умов для забезпечення нормальної діяльності судів і суддів, утверджувати незалежність суду, забезпечувати захист суддів від втручання в їхню діяльність.
Зауважимо, що Конституційний Суд України у Рішенні від 27 жовтня 2020 року
№ 13-р/2020 зазначив, що реалізація принципу незалежності судової гілки влади, а отже, і суддів, полягає насамперед у відособленості її від інших гілок державної влади, а це означає формування самостійної, автономної й самоуправлінської судової системи поза структурами законодавчої та виконавчої гілок влади.
Конституційний Суд України також наголосив, що будь-які форми та методи контролю у виді перевірок, моніторингу тощо функціонування та діяльності судів і суддів повинні реалізовуватись лише органами судової влади та виключати створення таких органів у системі як виконавчої, так і законодавчої влади.
Конституційний Суд України в цьому Рішенні дійшов висновків, які стосуються вимог до нормативно-правових актів щодо реалізації контрольних функцій стосовно суддів, посадових осіб органів та установ системи правосуддя. Зокрема, Конституційний Суд України наголошує, що на законодавчому рівні повинні бути створені такі взаємовідносини, які виключали б невиправданий тиск, вплив чи контроль з боку виконавчої або законодавчої влади на судову владу та запобігали б виникненню нормативного регулювання, яке дасть змогу на законодавчому рівні контролювати органи судової влади, а також суддів при здійсненні ними функцій і повноважень, що призведе до втручання у діяльність судової влади та посягання на її незалежність, закріплену в
Основному Законі України. Таким чином, створюючи відповідні органи, запроваджуючи відповідальність (санкції), окремі види контролю, законодавець повинен виходити з принципів незалежності судової влади, невтручання у діяльність судів та суддів.
Адже незалежність судової влади забезпечує кожній особі право на справедливий суд і тому є не привілеєм суддів, а гарантією поваги до прав людини та основоположних свобод, що дає змогу кожній особі відчувати довіру до судової системи-2.
__________
-2Рекомендація CM/Rec (2010) 12 державам-членам щодо суддів: незалежність, ефективність та обов'язки.
Інституційна незалежність судової влади гарантована статтею 1 Основних принципів незалежності судових органів, схвалених резолюціями №№ 40/32 та 40/146 Генеральної Асамблеї ООН від 29 листопада та 13 грудня 1985 року, за якими, зокрема, усі державні та інші установи зобов'язані шанувати незалежність судових органів і дотримуватися її.
Вища ради правосуддя вважає винятково важливим дотримання балансу між необхідністю запровадження антикорупційних механізмів, зокрема щодо врегулювання конфлікту інтересів, та забезпеченням реальних гарантій діяльності інститутів, у яких ці механізми застосовуються. Досягнення цілей подолання корупції не повинно супроводжуватися запровадженням невиправданих процедур, які за своїм змістом є такими, що нівелюють гарантії незалежності чи завдають шкоди авторитету або створюють умови, за яких працівники з високими моральними і професійними якостями та почуттям власної гідності не будуть зацікавлені у продовженні своєї професійної діяльності-3. Саме тому врегулювання на законодавчому рівні відповідних повноважень Ради суддів України щодо вирішення всіх питань, пов'язаних із врегулюванням конфлікту інтересів суддів та посадових осіб органів і установ системи правосуддя, на думку Вищої ради правосуддя, буде сприяти досягненню відповідного балансу у сфері регулювання цих правовідносин.
__________
-3Щорічна доповідь "Про стан забезпечення незалежності суддів в Україні" за 2020 рік, затверджена рішенням Вищої ради правосуддя від 5 серпня 2021 року № 1797/0/15-21 (https://hcj.gov.ua/sites/default/files/field/file/shchorichna_dopovid_za_2020_rik_pro_stan_zabezpechennya_nezalezhnosti_suddiv_v_ukrayini.pdf).
З огляду на викладене розширення повноважень органів суддівського самоврядування і розмежування повноважень Ради суддів України та Національного агентства з питань запобігання корупції повною мірою забезпечать реалізацію принципу незалежності судової влади.
3.2. Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності судді та інших представників судової системи регламентовано
Законом № 1402-VIII та Законом України від 14 жовтня 2014 року
№ 1700-VII "Про запобігання корупції" (далі також - Закон № 1700-VII).
................Перейти до повного тексту