- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Індивідуальна податкова консультація
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
15.11.2021 N 4348/ІПК/99-00-21-02-02-06 |
Державна податкова служба України розглянула звернення (далі - ТОВ) щодо окремих питань застосування положень
Податкового кодексу України (далі - Кодекс) та, керуючись ст.
52 Кодексу, повідомляє наступне.
Як зазначено у зверненні, ТОВ є платником податку на прибуток підприємств та ПДВ, застосовує податкові різниці та квартальний звітний період при поданні податкової звітності з податку на прибуток.
Учасник ТОВ планує прийняти рішення про реорганізацію ТОВ шляхом його приєднання до іншого товариства. Реорганізація буде плануватись ТОВ таким чином, щоб передавальний акт був затверджений не пізніше 01 грудня 2021 року.
У платника виникли наступні питання:
1. Яким буде останній податковий період з податку на прибуток підприємств для юридичної особи, що припиняється шляхом реорганізації у формі приєднання до іншої юридичної особи, у разі затвердження передавального акту 01 грудня 2021 року?
2. Яким буде останній податковий період з ПДВ для юридичної особи, що припиняється шляхом реорганізації у формі приєднання до іншої юридичної особи у разі затвердження передавального акту 01 грудня 2021 року?
3. Яким буде останній податковий період для подання Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску для юридичної особи, що припиняється шляхом реорганізації у формі приєднання до іншої юридичної особи у разі затвердження передавального акту 01 грудня 2021 року?
4. Чи може правонаступник юридичної особи, що припиняється шляхом реорганізації у формі приєднання, виконати обов'язок з подання податкових декларацій, включаючи звіт про контрольовані операції, та сплати грошових зобов'язань за останній звітний період юридичної особи, що припиняється?
5. Чи може правонаступник юридичної особи, що припиняється шляхом реорганізації у формі приєднання, здійснити реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних за операціями юридичної особи, що припиняється, з постачання товарів та послуг?
6. Чи може правонаступник юридичної особи, що припиняється шляхом реорганізації у формі приєднання, врахувати податковий кредит на підставі податкових накладних/розрахунків коригування, складених та зареєстрованих постачальниками юридичної особи, що припиняється, після анулювання її реєстрації як платника ПДВ?
7. Якщо після прийняття рішення про реорганізацію контролюючий орган визначить ТОВ грошові зобов'язання, які будуть ним оскаржуватися, чи може ТОВ надати контролюючому органу план реорганізації, на підставі якого контролюючий орган надасть до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомості про його узгодження?
До питання 1
Приєднання є одним з видів реорганізації юридичної особи, в результаті якої приєднувана юридична особа припиняється. При цьому майно, права та обов'язки переходять до правонаступника - особи, до якої воно приєднується (частина перша ст.
104 Цивiльного кодексу України (далi -
ЦКУ)).
Крім того, після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов'язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами (частина друга ст.
107 ЦКУ).
Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом (частина третя ст.
107 ЦКУ).
Злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади (частина перша ст.
106 ЦКУ).
Відповідно до частини першої та другої ст.
48 Закону N 2275 товариство припиняється внаслідок передання всього свого майна, всіх прав та обов'язків іншим господарським товариствам - правонаступникам шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення або в результаті ліквідації.
Добровільне припинення товариства здійснюється за рішенням загальних зборів учасників у порядку, встановленому цим Законом, з дотриманням вимог, встановлених законодавством. Інші підстави та порядок припинення товариства встановлюються законом.
Приєднанням є припинення одного або декількох товариств з переданням ним (ними) згідно з передавальним актом усього свого майна, всіх прав та обов'язків іншому господарському товариству - правонаступнику (частина перша ст.
50 Закону N 2275).
Протягом 30 днів з дати прийняття рішення про припинення товариства шляхом поділу, перетворення, або про виділ, а в разі припинення шляхом злиття або приєднання - з дати прийняття рішення про це останнім з товариств, що беруть участь у злитті або приєднанні, товариство, що планує виділ, та кожне товариство, що бере участь у припиненні відповідно, зобов'язане письмово повідомити про це всіх відомих йому (їм) кредиторів. Повідомлення про припинення товариства та строк для заявлення кредиторами своїх вимог оприлюднюються на порталі електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань автоматично у режимі реального часу за допомогою програмних засобів Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (частина перша ст.
55 Закону N 2275).
Слід зазначити, що процес реорганізації шляхом приєднання однієї юридичної особи до іншої юридичної особи проходить в три етапи.
На першому етапі відповідно до п. 1, 2 частини десятої ст.
17 Закону України від 15 травня 2003 року N 755-IV " Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон N 755) для державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - відповідним державним органом, подаються такі документи:
примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про припинення юридичної особи;
примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків (або відомості про серію та номер паспорта - для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), строк заявлення кредиторами своїх вимог, - у разі відсутності зазначених відомостей у рішенні учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - у рішенні відповідного державного органу, про припинення юридичної особи.
Згідно частини п'ятої та шостої ст.
105 ЦКУ строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.
Другим етапом є безпосереднє проведення державним реєстратором державної реєстрації новоутвореної юридичної особи, утвореної шляхом приєднання у порядку, встановленому статтями
17 -
28 Закону N 755.
Третім етапом, що наступає після проведення державної реєстрації новоутвореної юридичної особи, є проведення державної реєстрації припинення юридичних осіб, які припиняються шляхом злиття (приєднання), що проводиться в порядку, встановленому частиною чотирнадцятою ст.
17 Закону N 755.
Відповідно до частини п'ятої ст.
104 ЦКУ юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Зокрема повідомляємо, що відповідно до п. 137.4 ст.
137 Кодексу податковими (звітними) періодами для податку на прибуток підприємств, крім випадків, передбачених п. 137.5 ст.
137 Кодексу, є календарні: квартал, півріччя, три квартали, рік. При цьому податкова декларація розраховується наростаючим підсумком. Податковий (звітний) період починається з першого календарного дня податкового (звітного) періоду і закінчується останнім календарним днем податкового (звітного) періоду, крім визначених особливостей.
Так, зокрема, якщо платник податку ліквідується (у тому числі до закінчення першого податкового (звітного) періоду), останнім податковим (звітним) періодом вважається період, на який припадає дата ліквідації (пп. 137.4.3 п. 137.4 ст.
137 Кодексу).
Отже, для платника податку, який ліквідується (у тому числі припиняється шляхом приєднання) останнім податковим (звітним) періодом буде податковий (звітний) період, який починається з першого календарного дня податкового (звітного) періоду і закінчується днем, на який припадає дата ліквідації (дата внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про ліквідацію (припинення)).
До питання 2
Основні правила реєстрації платників податку та порядок їх анулювання, правила визначення податкових зобов'язань, формування податкового кредиту та особливості їх коригування, а також порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті до бюджету чи до відшкодування з бюджету, визначено розділом V Кодексу з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 2 розділу ХХ Кодексу.
Для платників ПДВ, які реорганізуються, Кодексом визначені особливості щодо процедури анулювання реєстрації платників ПДВ та визначення податкових зобов'язань з ПДВ.
Так, відповідно до п. 183.17 ст.
183 Кодексу особа, утворена в результаті реорганізації платника податку (крім особи, утвореної шляхом перетворення), реєструється платником податку як інша новоутворена особа в порядку, визначеному Кодексом, у тому числі у разі, коли до такої особи перейшли обов'язки зі сплати податку у зв'язку з розподілом податкових зобов'язань чи податкового боргу.
Згідно з пп. "б" п. 184.1 ст.
184 Кодексу реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, прийняла рішення про припинення та затвердила ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс відповідно до законодавства за умови сплати суми податкових зобов'язань із податку у випадках, визначених Кодексом.
Анулювання реєстрації на підставі, визначеній у пп. "б" п. 184.1 ст.
184 Кодексу, здійснюється за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу.
Анулювання реєстрації здійснюється на дату:
подання заяви платником податку або прийняття рішення контролюючим органом про анулювання реєстрації;
зазначену в судовому рішенні;
припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції або закінчення строку, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку;
що передує дню втрати особою статусу платника податку на додану вартість;
державної реєстрації припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.
Операції з реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення та перетворення) юридичних осіб не є об'єктом оподаткування ПДВ (пп. 196.1.7 п. 196.1 ст.
196 Кодексу).
На випадки проведення операцій, передбачених пп. 196.1.7 п. 196.1 ст.
196 Кодексу, не поширюються обов'язки з нарахування податкових зобов'язань з ПДВ, передбачені п. 198.5 ст. 198 та ст.
199 Кодексу, та вимоги п. 184.7 ст.
184 Кодексу щодо обов'язку платника податків в останньому звітному (податковому) періоді не пізніше дати анулювання його реєстрації як платника податку визначити податкові зобов'язання по товарах/послугах, необоротних активах, суми податку по яких були включені до складу податкового кредиту, але не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності.
Відповідно до п. 183.17 ст.
183 Кодексу особа, утворена в результаті реорганізації платника податку (крім особи, утвореної шляхом перетворення), реєструється платником податку як інша новоутворена особа в порядку, визначеному Кодексом, у тому числі у разі, коли до такої особи перейшли обов'язки із сплати податку у зв'язку з розподілом податкових зобов'язань чи податкового боргу.
Сума від'ємного значення, що підлягає включенню до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду платника, що реорганізується шляхом приєднання, злиття, перетворення, - підлягає перенесенню до складу податкового кредиту правонаступника у наступному періоді після підписання передавального акта відповідно до законодавства (п. 198.7 ст.
198 Кодексу).
Відповідно до п. 202.1 ст.
202 Кодексу звітним (податковим) періодом є один календарний місяць.
Згідно з п. 184.6 ст.
184 Кодексу у разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається з першого числа місяця, в якому відбулось анулювання, та завершується днем анулювання.
До питання 3
Згідно з пп. "б" п. 176.2 ст.
176 Кодексу особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу (далі - Розрахунок), нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий Розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку - фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.
................Перейти до повного тексту