1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Індивідуальна податкова консультація


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
13.10.2021 N 3831/ІПК/99-00-07-05-02-06
Державна податкова служба України розглянула запит Підприємства, щодо надання податкової консультації, та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.
1.Чи є обов'язковою з 01 жовтня 2021 року для платника податку наявність у фіскальному чеку такого заповненого реквізиту як - цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої, за умови що такі алкогольні напої (строк придатності яких на дату продажу не минув) марковані марками акцизного старого зразка, тобто марками, які не містять двомірного штрих-коду швидкого реагування та лінійного штрих-коду, тому що були придбані платником податку у постачальників до моменту внесення змін до чинного законодавства в частині затвердження нових зразків марок акцизного податку та форми фіскального касового чека на товари (послуги).
2.Чи буде вважатися з 01 жовтня 2021 року для платника податку порушення чинного законодавства факт вiдсутностi у фiскальному чеку такого заповненого обов'язкового реквiзиту як - цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольнi напої, за умови що такі алкогольнi напої (строк придатностi яких на дату продажу не минув) марковані марками акцизного податку старого зразка, тобто марками якi не мiстять двомiрного штрих-коду швидкого реагування та лiнiйного штрих-коду, тому що були придбанi платником податку у постачальникiв до моменту внесення змiн до чинного законодавства в частинi затвердження нових зразкiв марок акцизного податку та форми фiскального касового чекy на товари (послуги).
3.Чи вважаються алкогольнi напої, марковані марками акцизного податку старого зразка, тобто марками, якi не мiстять двомiрного штрих-коду швидкого реагування та лiнiйного штрих-коду, якi були придбанi платником податку у постачальникiв до моменту внесення змiн до чинного законодавства в частинi затвердження нових зразкiв марок акцизного податку для алкогольних напоїв такими, що марковані з відхиленням від вимог положення, затвердженого Кабiнетом Miністрів України, а отже, такими що немарковані.
4.Чи вважається порушенням чинного законодавства продаж (роздрiбна торгiвля) алкогольних напоїв (строк придатностi яких на дату продажу не минув), якi марковані марками акцизного податку старого зразка, тобто, марками, якi не мiстять двомiрного штрих-коду швидкого реагування та лiнiйного штрих-коду, якi були придбанi платником податку у постачальникiв до моменту внесення змiн до чинного законодавства в частинi затвердження нових зразкiв марок акцизного податку для алкогольних напоїв.
5.Чи є обов'язковою з 01 жовтня 2021 року для платника податку наявнiсть у фiскальному чеку такого заповненого реквiзиту як - цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на продаж (роздрiбна торгiвля) алкогольних коктейлiв, якi мiстять алкогольнi напої, марковані рiзними марками акцизного податку для алкогольних напоїв.
6.Чи буде вважатися з 01 жовтня 2021 року для платника податку порушення чинного законодавства факт вiдсутностi у фiскальному чеку такого заповненого обов'язкового реквiзиту як - цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на продаж (роздрiбна торгiвля) алкогольних коктейлiв, якi мiстять алкогольнi напої, якi марковані рiзними марками акцизного податку для алкогольних напоїв.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі - РРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року N 265/95-ВР " Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі - Закон N 265). Його дія поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Статтею 8 Закону N 265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов'язаної із застосуванням РРО або програмних РРО (далі - ПРРО) чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п. 1 розділу I Положення про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 р. N 13 (далі - Положення N 13), визначено, що форми і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, які в обов'язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб'єктами господарювання для підтвердження факту, зокрема: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, мають відповідати його вимогам.
Наказом Міністерства фінансів України від 08.06.2021 р. N 329 "Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів" (далі - наказ N 329), який набув чинності 01 липня 2021 року, внесено зміни до форми фіскального касового чеку на товари (послуги) та фіскального касового чеку видачі коштів і доповнено їх новим реквізитом - "цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої", який зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством (рядок 9).
Також наказом передбачено, що:
- до 01 жовтня 2021 року вимоги до форми і змісту розрахункових документів в частині цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої не поширюються на розрахункові документи, що створюються РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій до дня набрання чинності цим наказом;
- до 01 жовтня 2021 року РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, за наявності технічних можливостей повинні бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону N 265 з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до наказу N 329.
Разом з тим, наразі порядком проведення розрахунків, який визначений статтею 3 Закону N 265, не передбачено обов'язку для суб'єктів господарювання при реєстрації розрахункових операцій зазначати у розрахункових документах цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.
Враховуючи викладене, обов'язок зазначати цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої визначено лише Положенням N 13, в редакції Наказу N 329.
Отже, з 01 жовтня 2021 року підстав для застосування до Підприємства штрафних (фінансових) санкцій за видачу розрахункового документа без зазначення цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої у контролюючих органів не виникне.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 року N 481/95-ВР " Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі - Закон N 481).
Алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного податку в порядку, визначеному законодавством (ст. 11 Закону N 481).
Відповідно до абзацу четвертого частини четвертої статті 11 Закону N 481 у разі зміни зразка марок акцизного податку вже закуплені марки попереднього зразка застосовуються у виробництві алкогольних напоїв та тютюнових виробів до їх повного використання, а марковані такими марками алкогольні напої та тютюнові вироби знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання.
Зміни до цієї статті набирають чинності не раніше ніж через 24 місяці з дня опублікування закону про внесення відповідних змін (абз. 5 частини 4 ст. 11 Закону N 481).
При цьому алкогольні напої та тютюнові вироби, вироблені в Україні або імпортовані в Україну, до набрання чинності внесеними відповідним законом змінами щодо маркування, знаходяться в обігу до їх повної реалізації, в межах терміну придатності для споживання (абз. 6 частини 4 ст. 11 Закону N 481).
Враховуючи викладене та з урахуванням вимог чинного законодавства, алкогольні напої та тютюнові вироби, вироблені в Україні або імпортовані в Україну до набрання чинності внесеними відповідним законом змінами щодо маркування, знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання, а відповідно, з 01 жовтня 2021 року для суб'єкта господарювання наявність у фіскальному чеку такого обов'язкового реквізиту як цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої, за умови що такі алкогольні напої (строк придатності яких на дату продажу не минув) марковані марками акцизного попереднього зразка, тобто марками, які не містять двомірного штрих-коду швидкого реагування та лінійного штрих-коду, не є обов'язковим та не вважається порушенням чинного законодавства.

................
Перейти до повного тексту