- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Індивідуальна податкова консультація
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
10.06.2021 N 2338/ІПК/99-00-21-02-02-06 |
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо питання порядку направлення повідомлення про укладення контракту на здійснення контрольованих операцій з сировинними товарами та, керуючись ст.
52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Відповідно до наданої у зверненні інформації, підприємство здійснює експортні операції з сільськогосподарською продукцією та планує здійснення господарських операції з постачання сировинних товарів нерезидентам, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. При цьому очікується, що річний дохід підприємства від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, не перевищуватиме 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік. Також, передбачається, що обсяг таких експортних операцій підприємства з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищуватиме 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.
У платника виникли питання:
1. чи передбачений порядок повідомлення Державної податкової служби України (її територіальних органів) про укладення контракту на здійснення експортних операцій з сировинними товарами або порядок реєстрації (обліку) таких контрагентів в органах ДПС для підприємств, річний дохід яких від будь-якої діяльності не перевищує 150 млн. грн. за відповідний податковий (звітний) період;
2. якщо порядок передбачений, то яким чином здійснюється повідомлення ДПС (її територіальних органів) про укладення контракту на здійснення експортних операцій з сировинними товарами або порядок реєстрації (обліку) таких контрагентів в органах ДПС для підприємств, річний дохід яких від будь-якої діяльності не перевищує 150 млн. грн. за відповідний податковий (звітний) період;
3. якщо подання повідомлення ДПС (її територіальних органів) про укладення контракту на здійснення експортних операцій з сировинними товарами для підприємств, річний дохід яких від будь-якої діяльності не перевищує 150 млн. грн. за відповідний податковий (звітний) період не передбачено, то чи може платник податків при підтвердженні суми доходів за цінами, визначеними за принципом "витягнутої руки" за методом порівняльної неконтрольованої ціни, вважати підтвердженим, що узгодження суттєвих умов договору (контракту), зокрема характеристик та ціни товарів, обсягу, умов постачання, оплати та відповідальності, здійснювалося сторонами операції на момент укладання такої угоди.
Щодо питань 1 - 3
Відповідно до пп. 134.1.1 п. 134.1 ст.
134 Кодексу об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.
Контрольованими операціями, відповідно до пп. 39.2.1.1 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст.
39 Кодексу, є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків, а саме:
а) господарські операції, що здійснюються з пов'язаними особами - нерезидентами, в тому числі у випадках, визначених підпунктом 39.2.1.5 цього підпункту;
б) зовнішньоекономічні господарські операції з продажу та/або придбання товарів та/або послуг через комісіонерів - нерезидентів;
в) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 цього підпункту, або які є резидентами цих держав;
г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.
ґ) господарські операції (у тому числі внутрішньогосподарські розрахунки), що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні.
Отже, визначальною умовою для визнання операцій контрольованими є вплив таких операцій на об'єкт оподаткування податком на прибуток платника податку.
Відповідно до пп. 39.2.1.4 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст.
39 Кодексу господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених або непідтверджених, що можуть впливати на об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків, зокрема, але не виключно:
операції з товарами, такими як сировина, готова продукція тощо;
операції з надання послуг;
операції з нематеріальними активами, такими як роялті, ліцензії, плата за використання патентів, товарних знаків, ноу-хау тощо, а також з будь-якими іншими об'єктами інтелектуальної власності;
фінансові операції, включаючи лізинг, участь в інвестиціях, кредитах, комісії за гарантію тощо;
операції з купівлі чи продажу корпоративних прав, акцій або інших інвестицій, купівлі чи продажу довгострокових матеріальних і нематеріальних активів.
З урахуванням зазначеного, операції з постачання сировинних товарів враховуються при розрахунку вартісного критерію контрольованої операції.
На виконання пп. "г" пп. 39.2.1.1 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст.
39 Кодексу Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 04 липня 2017 року N480, якою затверджено перелік організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи (далі - Перелік).
Згідно із пп. 39.2.1.7 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст.
39 Кодексу господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:
річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;
обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.
Таким чином, у разі якщо господарські операції платника податку з нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до Переліку, відповідають вартісним критеріям, встановленим пп. 39.2.1.7 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст.
39 Кодексу, то такі операції підпадають під визначення контрольованих.
Відповідно до пп. 39.3.3.5, пп. 39.3.3 п. 39.3 ст.
39 Кодексу платник податків, що здійснює контрольовані операції із сировинними товарами, повідомляє центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про укладення відповідного договору (контракту) за формою та в порядку, передбаченими підпунктом 39.3.3.3 підпункту 39.3.3 цього пункту.
Цей Порядок визначає механізм подання платниками податків Повідомлення про укладання форвардного, ф'ючерсного контракту або контракту на здійснення операцій з сировинними товарами (далі - Повідомлення) у випадках, передбачених пп. 39.3.3.3 та 39.3.3.5 пп. 39.3.3 п. 39.3 ст.
39 Кодексу.
................Перейти до повного тексту