1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Індивідуальна податкова консультація


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
24.05.2021 N 1989/ІПК/99-00-12-01-01-06
Державна податкова служба України розглянула звернення на отримання індивідуальної податкової консультації щодо взяття на облік у контролюючих органах нерезидента, що здійснює господарську діяльність на території України через акредитоване постійне представництво і, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в межах повноважень повідомляє таке.
У представництва (заявника) виникають наступні питання:
Чи виникає обов'язок у нерезидента стати на облік в контролюючих органах України, як платник податку на прибуток та як особа - нерезидент, що здійснює господарську діяльність на території України через акредитоване постійне представництво?
Чи повинно постійне представництво нерезидента бути знятим з обліку в контролюючих органах України як платник податку на прибуток?
Чи зобов'язаний нерезидент відкривати окремі власні рахунки в банках України для виконання зобов'язань з податку на прибуток?
Чи може постійне представництво нерезидента здійснювати з власних рахунків оплату податкових зобов'язань, визначених нерезидентом як платником податку на прибуток в Україні?
Щодо питань 1 та 2 звернення.
Відповідно до вимог абзацу першого пункту 64.5 статті 64 Кодексу нерезиденти (іноземні юридичні компанії, організації) зобов'язані стати на облік у контролюючих органах якщо вони здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва.
У разі акредитації (реєстрації, легалізації) на території України відокремленого підрозділу іноземної компанії, організації, у тому числі постійного представництва, одночасно із взяттям на облік нерезидента здійснюється взяття на облік відокремленого підрозділу такого нерезидента.
Тобто у разі акредитації (реєстрації, легалізації) на території України відокремленого підрозділу нерезидента, підлягають взяттю на облік в контролюючих органах і відокремлений підрозділ нерезидента і сам нерезидент.
Згідно з підпунктом 133.2.2 пункту 133.2 та пунктом 133.3 статті 133 Кодексу нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво є платниками податку на прибуток. Нерезидент реєструється платником податку на прибуток у контролюючому органі за місцезнаходженням свого постійного представництва до початку своєї господарської діяльності через таке представництво. Нерезидент, який розпочав господарську діяльність через своє постійне представництво до реєстрації в контролюючому органі, вважається таким, що ухиляється від оподаткування, а одержані ним прибутки вважаються прихованими від оподаткування.
До зазначених норм Кодексу зміни внесені починаючи з 1 січня 2021 року. При цьому пунктом 60 підрозділу 10 розділу XX Кодексу встановлено, що нерезиденти (іноземні компанії, організації), які здійснюють господарську діяльність на території України та/або які до 1 січня 2021 року належно акредитували (зареєстрували, легалізували) на території України відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, і станом на 1 січня 2021 року не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобов'язані протягом трьох місяців подати до контролюючих органів документи для взяття їх на облік у порядку, встановленому пунктом 64.5 статті 64 Кодексу.
Постійні представництва нерезидентів, які були зареєстровані платниками податків (у тому числі податку на прибуток підприємств) у періодах до 1 січня 2021 року, залишаються платниками таких податків відповідно до вимог Кодексу до реєстрації як платники податків (у тому числі податку на прибуток підприємств) відповідних нерезидентів.
Таким чином, іноземні компанії (організації), відокремлені підрозділи яких перебувають на обліку як постійні представництва - платники податку на прибуток, зобов'язані подати до контролюючих органів документи для реєстрації їх платниками податку на прибуток. Після взяття на облік іноземної компанії (організації) як платника податку на прибуток, її постійне представництво знімається з реєстрації як платник податку на прибуток, але продовжує перебувати на обліку в контролюючих органах як платник інших видів податків.
Підстави, перелік документів та процедури взяття на облік в контролюючому органі нерезидента передбачені пунктом 64.5 статті 64 Кодексу та розділами ІІІ та V Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 р. N 1588, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 р. N 1562/20300 (далі - Порядок).
Отже, після взяття на облік іноземної компанії як платника податку на прибуток її постійне представництво підлягає зняттю з реєстрації як платник податку на прибуток, та продовжує перебувати на обліку в контролюючих органах як платник інших видів податків.
Щодо питань 3 та 4 звернення.
Відповідно до абзацу першого пункту 1.1 статті 1 Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Кодексу визначено, що платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Кодексом та законами з питань митної справи.

................
Перейти до повного тексту