- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Роз"яснення
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РЕКОМЕНДАЦІЙНІ РОЗ'ЯСНЕННЯ
Щодо застосування положень статті - 15-1 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" стосовно реклами лікарських засобів
Загальні положення
(1) Ці Рекомендаційні роз'яснення надаються Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет) відповідно до частини шостої статті
4 Закону України "Про захист економічної конкуренції" з метою однакового застосування норм законодавства про захист економічної конкуренції, в тому числі законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, щодо дій суб'єктів господарювання - учасників фармацевтичних ринків, які можуть містити ознаки порушення, передбаченого статтею -
15-1 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", а також з метою запобігання порушенням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції на ринках лікарських засобів та сприяння розвитку добросовісної конкуренції.
(3) Згідно з частиною першою статті -
15-1 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" поширенням інформації, що вводить в оману, є повідомлення суб'єктом господарювання, безпосередньо або через іншу особу, одній, кільком особам або невизначеному колу осіб, у тому числі в рекламі, неповних, неточних, неправдивих відомостей, зокрема внаслідок обраного способу їх викладення, замовчування окремих фактів чи нечіткості формулювань, що вплинули або можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання (замовлення) чи реалізації (продажу, поставки, виконання, надання) товарів, робіт, послуг цього суб'єкта господарювання.
(4) Відповідно до статті
1 Закону України "Про рекламу" реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
(5) Питання впливу реклами на вибір споживачів особливо гостро постали у 2020 році на ринках лікарських засобів у зв'язку з пандемією гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та установленим на всій території України карантином та низкою обмежувальних заходів.
(6) Враховуючи вищезазначене, протягом 2020 року одним з пріоритетних напрямків діяльності Комітету було здійснення державного контролю за дотриманням суб'єктами господарювання, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та/або продажу чи просування лікарських засобів та є замовниками рекламних матеріалів таких товарів, вимог положень статті -
15-1 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції".
Ознаки недобросовісних практик у рекламуванні лікарських засобів
(7) За результатами вжитих заходів виявлено та припинено низку недобросовісних практик у сфері реклами лікарських засобів, біологічно активних добавок, лікувальних процедур, антисептичних та дезінфекційних засобів. Найчастіше вони полягали у поширенні в рекламі безрецептурних ліків неповної або неточної інформації, що за певних умов впливає або може вплинути на попит споживачів.
(8) Зокрема, за результатами розгляду Комітетом заяв та справ, а також проведеного дослідження-1, виявлено непоодинокі випадки поширення рекламної інформації про той чи інший лікарський засіб, що спрямована на перебільшення його лікувальних властивостей.
____________
-1 Звіт Комітету про недобросовісні практики у сфері реклами лікарських засобів https://amcu.gov.ua/news/amku-zatverdiv-zvit-pro-nedobrosovisni-praktiki-u-sferi-reklami-likarskih-zasobiv
(9) Як наслідок, кінцевий споживач отримує неповну та/або неточну інформацію про властивості, якість чи інші характеристики таких товарів та/або послуг, що підсилюється відповідними маркетинговими гаслами, наголосами, нечіткістю формулювань тощо. Через це у споживача можуть виникати хибні враження та/або завищені очікування стосовно дії таких лікарських засобів.
Поширення неточної інформації щодо швидкості дії лікарських засобів
(11) Частими твердженнями в рекламі є акцентування (як у аудіосупроводі, так і у візуальних ефектах) на швидкому ефекті від прийому відповідного лікарського засобу ("швидка дія", "швидке полегшення", "негайне усунення" симптомів хвороби тощо). Проте така інформація може містити ознаки неточної, оскільки кожен лікарський засіб містить конкретно визначені умови його застосування (у тому числі строки прийому та час дії), які можуть бути неоднаковими у різних клінічних випадках.
(12) Основним документом, що містить інформацію про характеристики лікарського засобу, в тому числі, про часові проміжки його дії і властивості, є інструкція про застосування, яка повинна містити: назву лікарського засобу; загальну характеристику (хімічну назву, основні фізико-хімічні властивості, склад); відомості про фармакологічні властивості; показання для застосування; протипоказання; взаємодію з іншими лікарськими засобами; способи застосування та дози; побічну дію; запобіжні заходи; форми випуску; умови та строки зберігання; умови відпуску).
(13) Таким чином, твердження щодо часових проміжків (швидкості дії) тих чи інших лікарських засобів у рекламі повинні узгоджуватися з інформацією, що міститься в інструкціях про застосування таких лікарських засобів.
(14) Отже, використання таких тверджень як "... долає швидко...", "... швидко знищує...", "... допомагає швидко очистити..." та/або інших варіацій, за умов, коли інструкція для застосування лікарського засобу містить інформацію, зокрема, про абсорбцію відповідного лікарського засобу протягом різних проміжків часу (наприклад, від однієї години до двох) та/або тривалості лікування (наприклад, від 2 до 4 тижнів, а в деяких випадках до 6 місяців), на думку Комітету, є нечітким формулюванням, яке може ввести споживачів в оману. Тому такі дії можуть містити ознаки поширення неточної інформації, що впливає або може вплинути на попит споживачів.
................Перейти до повного тексту