1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
18.05.2017 № 436
Про затвердження пріоритетних напрямів діяльності Міністерства культури України щодо розвитку циркової справи в Україні
У межах повноважень, визначених підпунктом 6 пункту 4 Положення про Міністерство культури України , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2014 року № 495, та відповідно до частини четвертої статті 22 Закону України "Про культуру"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити пріоритетні напрями діяльності Міністерства культури України щодо розвитку циркової справи в Україні, що додаються.
2. Управлінню сценічного і візуального мистецтва (Білаш П.М.) у місячний строк затвердити план заходів з реалізації пріоритетних напрямів діяльності Міністерства культури України щодо розвитку циркової справи в Україні.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на державного секретаря Карандєєва Р.В.
Міністр Є.М. Нищук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
культури України
18.05.2017 № 436
ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ
діяльності Міністерства культури україни щодо розвитку циркової справи в україні
1. Загальні положення
Угодою про асоціацію між Україною та Європейським Союзом (ЄС), Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами встановлено, що Україна, як європейська країна, поділяє спільну історію й спільні цінності з країнами - членами ЄС і налаштована підтримувати ці цінності.
13 жовтня 2005 року Європейський парламент прийняв резолюцію, якою визнав стаціонарні та пересувні цирки частиною європейської культурної спадщини та закликав держав - членів ЄС вживати дії для подальшого визнання цирку невід'ємним елементом культурного надбання.
Українське циркове мистецтво є складовою світового мистецького простору з багатими традиціями, художніми відкриттями, унікальними ноу-хау та авторськими розробками, спеціальною освітою, які визнані в усьому світі. Українські циркові артисти та їх номери постійно стають призерами спеціалізованих міжнародних конкурсів та фестивалів.
На сучасний стан циркового мистецтва в Україні впливають як політичні, соціальні та економічні умови, так і внутрішні проблеми самої циркової справи. За результатами проведеного аналізу сучасного стану циркової справи, що додається, спостерігається уповільнення організаційно-економічного та художньо-творчого розвитку національного циркового мистецтва. Недостатньо активно розвиваються нові напрями циркового мистецтва. Падає престиж професії циркового артиста. Потребує оновлення кадровий склад, вдосконалення програми підвищення кваліфікації і професійної перепідготовки артистів цирку, а також управлінців (менеджерів) у сфері циркового мистецтва. Цирковий майновий комплекс потребує модернізації, реконструкції або капітального ремонту. Деякими органами місцевого самоврядування приймаються рішення щодо заборони діяльності пересувних цирків. У Верховній Раді України зареєстровано законопроекти стосовно повної заборони у цирках тварин.
2. Мета та стратегія розвитку циркової справи в Україні
Метою подальшого розвитку циркової справи в Україні є створення умов для ефективного функціонування в Україні циркової справи, забезпечення розвитку національного циркового мистецтва та посилення його конкурентоздатності.
Для досягнення поставленої мети необхідне вирішення таких завдань:
популяризація циркового мистецтва, збільшення його внеску в культурне життя країни;
збільшення доступності циркових послуг для населення;
посилення взаємодії суб'єктів циркової справи;
підвищення економічної ефективності роботи установ, що працюють в сфері циркового мистецтва;
підвищення якості циркових послуг, використовування сучасних технологій, створення і поширення циркового продукту;
активізація організації зарубіжної гастрольної діяльності українських цирків та прокат програм зарубіжних цирків на території України;
модернізація майнового комплексу циркових організацій;
сприяння розвитку аматорського циркового руху, самоорганізація циркової спільноти, активізація громадських інститутів;
реалізація заходів соціального захисту працівників циркових організацій;
вжиття заходів стосовно збереження в українському цирковому мистецтві номерів з тваринами як одного з основних жанрів, що базується на ненасильницьких принципах дресури, створення для цих тварин належних умов для утримання, годівлі, використання та транспортування, що відповідають їх біологічним та фізіологічним потребам, а також системи контролю за дотриманням їх прав;
вдосконалення системи професійної підготовки артистів-дресирувальників;
підтримка наукових досліджень у сфері циркової справи;
розвиток механізмів фінансування циркової діяльності з різних джерел;
вдосконалення нормативно-правової бази, що регулює здійснення циркової діяльності.
3. Напрями розвитку циркової справи
Розвиток Державної циркової компанії України:
а) вирішення питання з податковим боргом і завершення приєднання до Компанії Української творчої дирекції з підготовки циркових атракціонів та номерів (м. Харків) та Харківського державного художньо-творчого виробничого підприємства.
Після завершення цієї реорганізації Компанія одержить власну постановочну і репетиційну базу;
б) зміна організаційної структури Компанії.
Нова структура, крім традиційних, має містити наступні компоненти: підрозділи з продюсування мистецької продукції, стратегії маркетингу, довгострокового та оперативного планування, залучення позабюджетних коштів (фандрейзингу), пошуків нових ринків збуту мистецької продукції з огляду на євроінтеграцію (у зв'язку з втратою російського ринку);
в) скорочення адміністративного персоналу до 30 %;
г) переведення на контрактну форму роботи художньо-артистичного складу;
д) максимальне обмеження вимушених простоїв;
е) модернізація функцій. Оновлена Компанія крім свого основного завдання - виробляти і просувати український творчий продукт, популяризуватиме українське циркове мистецтво, підтримуватиме український фестивальний цирковий рух, дитячо-юнацькі циркові студії, молодих артистів-початківців;
є) методична підтримка щодо модернізації законодавства в галузі циркового мистецтва. Фахівці Компанії братимуть участь у розробленні Міністерством культури проектів відповідних нормативно-правових актів;
ж) створення офіційного веб-сайту Компанії.
Встановлення порядку взаємодії Державної циркової компанії та державних циркових підприємств передбачає:
а) створення при Державній цирковій компанії художньої ради за участю директорів державних циркових підприємств. Головна мета діяльності - розвиток і присутність у стаціонарних цирках національного контенту, виробленого художньо-артистичним складом компанії;
б) поновлення діяльності Ради директорів державних циркових підприємств, яка візьме на себе конкретні функції із забезпечення розвитку національного циркового мистецтва.
Державним цирковим підприємствам рекомендується укласти багатосторонню угоду про співробітництво, яка міститиме не лише регламент і принципи роботи Ради директорів державних циркових підприємств, механізми формування циркового конвеєра, але й передбачатиме:
активну участь в підготовці конкурентоздатних національних номерів, атракціонів і програм, організації гастролей українських артистів за кордоном, розвитку фестивального руху, підтримці дитячих циркових студій, наданні можливості для творчості і репетицій артистам Компанії в приміщеннях стаціонарних цирків тощо;
пошук і введення нових форм, які стануть альтернативою цирковому конвеєру. Ураховуючи те, що цирковий конвеєр у зв'язку з недостатньою кількістю стаціонарних цирків в Україні повноцінно функціонувати не може, необхідно здійснювати пошук якісно нових підходів до циркового прокату і ефективного використання стаціонарів;
активну співпрацю з Київською муніципальною академією естрадного і циркового мистецтва, іншими навчальними закладами, які здійснюють підготовку артистів цирку і режисерів, залучення талановитих студентів та випускників до участі у постановках номерів, атракціонів, програм з можливістю гастролювати за кордоном, вжиття заходів щодо гідної оплати їх праці, сприяння участі талановитої молоді у престижних міжнародних фестивалях.
пошук позабюджетних коштів, інвестицій для спільних творчих національних проектів;
в) створення інформаційно-рекламного центру (музею) для популяризації українського цирку, який здійснюватиме зв'язок із ЗМІ, розроблюватиме рекламні акції.
Принципова зміна функціонування державних стаціонарних цирків передбачає:
а) нові підходи до менеджменту:
неухильне дотримання керівниками державних підприємств взятих за результатами засідань Ради директорів зобов'язань щодо безперебійного функціонування циркового конвеєру;
самостійне просування продукту, розвиток служб із продажу квитків, робота із залучення глядача, пошук нових груп потенційних глядачів;
збільшення кількості проведених вистав та інших заходів протягом тижня;
запровадження маркетингових досліджень, активної фандрейзингової діяльності, проведення ефективних рекламних кампаній, формування сучасного обличчя українського цирку: модерні афіші, банери, поліграфічна продукція, інтерактивна складова тощо;
залучення до виступів на українських манежах представників кращих зарубіжних шкіл;
б) оптимізація адміністративного штату;
в) збільшення доходів за рахунок готелів при цирках, пошук і залучення інвестицій на їх модернізацію;
г) розроблення і здійснення заходів із збільшення доходів з неосновної діяльності (буфети, продаж сувенірної продукції, оренда тощо);
д) сприяння суб'єктам господарської діяльності в організації і проведенні в манежах, інших приміщеннях заходів, які створюватимуть циркам імідж центрів культурного розвитку.
е) забезпечення доступу до приміщення цирків осіб з обмеженими фізичними можливостями, громадян похилого віку, інших мало мобільних груп населення.
Участь Міністерства культури у формуванні і реалізації державної політики у цирковій галузі:
а) підтримка недержавного сектору циркового мистецтва:
вживання заходів щодо створення механізмів податкового заохочення підтримки діяльності у сфері культури (відповідно до статті 27 Закону України "Про культуру" );
виокремлення циркових проектів (зокрема фестивальний та конкурсний рух в Україні, участь у заходах за кордоном) в окремий сектор і виділення на їх проведення державного фінансування за рішенням відповідної Експертної ради;
надання грантів молодим режисерам і артистам для реалізації творчих циркових проектів;
створення Експериментальних відділень молодих режисерів і артистів цирку з постановочною базою в приміщенні Старого цирку у м. Харків (після завершення ліквідації Української творчої дирекції з підготовки циркових атракціонів і передачі згаданого приміщення на баланс Державної циркової компанії України) та на базі Національного цирку України.
б) підтримка державних циркових підприємств:
забезпечення проведення відповідно до законодавства відповідних процедур з метою призначення на конкурсних засадах кваліфікованих керівників державних циркових підприємств, які будуть реально вмотивовані (зокрема шляхом включення в умови контракту відповідних вимог) брати участь у розвитку українського цирку;
розроблення та забезпечення внесення проектів актів на розгляд Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, прийняття актів Мінкультури щодо підтримки циркової галузі. Зокрема, створення механізмів податкового заохочення підтримки діяльності у сфері культури відповідно до статті 27 Закону України "Про культуру" ;
фінансова підтримка для створення нових програм та номерів.
в) організаційно-методична підтримка циркової освіти, зокрема діяльності Київської муніципальної академії естрадного і циркового мистецтва, опрацювання у встановленому порядку питання щодо можливості залучення вищих навчальних закладів в галузі фізичної культури до підготовки тренерів в окремих циркових жанрах;
г) вжиття заходів щодо затвердження в установленому порядку правил з охорони праці та техніки безпеки у цирку, проведення щорічних курсів з техніки безпеки;
д) затвердження плану заходів з реалізації положень пріоритетних напрямів діяльності Міністерства культури України щодо розвитку циркової справи. У формуванні плану беруть участь Рада директорів державних циркових підприємств, незалежні експерти, представники громадськості та інші.
4. Очікувані результати від реалізації пріоритетних напрямів
Реалізація пріоритетних напрямів дозволить досягти таких результатів:
зміцнення авторитету українського цирку на міжнародній арені;
підвищення суспільного престижу і соціальної ролі циркового мистецтва;
досягнення високого художньо-естетичного рівня циркових програм і вистав, підвищення якості циркових послуг, що надаються населенню;
покращення відвідуваності циркових вистав різними категоріями і віковими групами населення;
розвиток міжнародного співробітництва стосовно створення і поширення циркового продукту;
підвищення економічної ефективності циркової системи;
доведення майнового комплексу цирків до рівня сучасних світових вимог;
підвищення соціальної захищеності працівників цирків, зміцнення їх кадрового складу;
розвиток аматорського циркового руху.
Начальник управління
сценічного і візуального
мистецтва


П.М. Білаш
Додаток
до Пріоритетних напрямів діяльності
Міністерства культури України
щодо розвитку циркової справи в Україні
АНАЛІЗ
сучасного стану циркової справи
Система державних циркових підприємств України
ДП "Державна циркова компанія України"
ДП "Національний цирк України"
ДП "Українська творча дирекція з підготовки циркових атракціонів та номерів"
ДП "Харківське державне художньо-виробниче підприємство"
ДП "Дирекція пересувних циркових колективів"
ДП "Дніпропетровський державний цирк"
ДП "Запорізький державний цирк"
ДП "Криворізький державний цирк"
ДП "Львівський державний цирк"
ДП "Одеський державний цирк"
ДП "Харківський державний цирк імені Ф.Д. Яшинова"
Анексовані, в зоні АТО
ДП "Сімферопольський державний цирк ім. Б.М. Тезікова"
ДП "Ялтинський державний цирк"
ДП "Севастопольський державний цирк"
ДП "Луганський державний цирк"
ДП "Донецький державний цирк"
Економічний стан
Державна фінансова підтримка державних циркових підприємств протягом 2012-2016 р. р (тис. гривень)
2012 2013 2014 2015 2016
ДП "Державна циркова компанія України" 19049 19100 19304 18259 17558
ДП "Національний цирк України" 19533 21811 19031 18412 18021
ДП "Дирекція пересувних циркових колективів" 10450 10813 11489 10759 9667
ДП "Дніпропетровський державний цирк" 5062 5191 6111 5467 4906
ДП "Запорізький державний цирк" 4340 4535 4591 4355 3774
ДП "Криворізький державний цирк" 4850 4893 5458 4898 4454
ДП "Львівський державний цирк" 3940 3891 4579 4143 3757,2
ДП "Одеський державний цирк" 3783 4115 4095 3772 3648,5
ДП "Харківський державний цирк" 4125 4403 4511 4040 3769
Доходи від основної діяльності державних циркових підприємств протягом 2012-2016 р. р. (тис. гривень)
2012 2013 2014 2015 2016
ДП "Державна циркова компанія України" 3884 5546 3541 2955 4853
ДП "Національний цирк України" 21202 21183 21897 37611 41747
ДП "Дирекція пересувних циркових колективів" 3720 3942 4553 5722 7199
ДП "Дніпропетровський державний цирк" 6140 6160 5367 3787 7141
ДП "Запорізький державний цирк" 2475 2373 2935 2946 2847
ДП "Криворізький державний цирк" 3062 1833 3067 3372 2540
ДП "Львівський державний цирк" 1665 2277 3107 4823 6788,9
ДП "Одеський державний цирк" 2552 2486 2485 2669 3238,0
ДП "Харківський державний цирк" 10250 10273 9862 9035 10485
Доходи від власного готелю державних цирків протягом 2012-2016 р. р. (тис. гривень)
2012 2013 2014 2015 2016
ДП "Національний цирк України" 811 821 730 971 1317
ДП "Дніпропетровський державний цирк" 284 344 327 462 660
ДП "Запорізький державний цирк" 19 18 35 56 134
ДП "Криворізький державний цирк" 711 704 788 1015 978
ДП "Львівський державний цирк" 805 1161 1179 1420 1721,3
ДП "Одеський державний цирк"
ДП "Харківський державний цирк" 311 491 376 736 643

................
Перейти до повного тексту