1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Індивідуальна податкова консультація


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
28.01.2021 N 318/ІПК/99-00-21-02-02-06
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо окремих питань з оподаткування податком на прибуток підприємств та подання (заповнення) звітності з податку на прибуток постійним представництвом та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України у редакції, чинній з 01.01.2021 р. (далі - Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні юридична особа - резидент Сполученого королівства Великобританії і Північної Ірландії має на території України представництво, яке взято на облік в ДПС як постійне представництво (далі - Постійне представництво).
До 23.05.2020 р. - дати набрання чинності Законом України від 16 січня 2020 року N 466-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві"(далі - Закон N 466), Постійне представництво визначало податок на прибуток підприємств іззастосуванням до суми отриманого доходу коефіцієнта 0,7 та подавало до органів ДПС відповідний Розрахунок податку на прибуток постійного представництва нерезидента, а також фінансову звітність малого підприємства та звіт про контрольовані операції. Протягом 2020 року Постійне представництво подавало податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за базовим звітним періодом - квартал.
У платника виникли питання:
1. Чи повинно Постійне представництво нерезидента, яке здійснювало контрольовані операції здійснювати обгрунтування дотримання вимог ст. 39 Кодексу?
2. На підставі яких показників фінансового звіту суб'єкта малого підприємства/спрощеного фінансового звіту суб'єкта малого підприємства заповнюються показники податкової декларації з податку на прибуток підприємств Постійним представництвом?
3. Показники яких рядків фінансової звітності суб'єкта малого підприємства слід брати для заповнення рядків 01 та 02 податкової декларації з податку на прибуток підприємств?
4. Як правильно Постійному представництву заповнювати рядок 01 та розраховувати рядок 02 податкової декларації з податку на прибуток підприємств, якщо представництво подає до органів ДПС звіт про контрольовані операції та не коригує фінансовий результат до оподаткування на різниці, передбачені Кодексом?
5. З якого звітного податкового періоду у 2020 році має подаватись декларація з податку на прибуток підприємств Постійним представництвом, яке застосовувало коефіцієнт 0,7?
6. Чи враховуються Постійним представництвом показники нарахованого та сплаченого податку на прибуток підприємств за І квартал 2020 року при заповненні Податкової декларації з податку на прибуток підприємств у наступному звітному податковому періоді?
7. Чи включаються до доходів Постійного представництва кошти, отримані від доходу нерезидента як фінансування на утримання такого представництва, і в якому рядку/додатку до податкової декларації з податку на прибуток підприємств такі кошти відображаються?
8. Чи включаються до доходів Постійного представництва кошти, що надходять на розрахунковий рахунок Постійного представництва від продажу товарів/послуг через агентів у повному обсязі чи тільки у сумі витрат представництва?
9. Чи враховується сума грошового фінансування, отримана від материнської компанії, при розрахунку ліміту для застосування різниць, передбачених Кодексом?
10. За якою формою звітності та за який період вперше застосовуються Постійним представництвом зміни, внесені Законом N 466 до пп. 141.4.7 п. 141.4 ст. 141 Кодексу?
Питання 1, 5, 6, 10
Законом N 466 було внесено зміни до порядку оподаткування прибутків нерезидентів, які провадять свою діяльність на території України через постійне представництво, що набули чинності з 23.05.2020 року.
Так, відповідно пп. 141.4.7 п. 141.4 ст. 141 Кодексу з урахуванням змін, внесених Законом N 466, суми прибутків нерезидентів, які провадять свою діяльність на території України через постійне представництво, оподатковуються в загальному порядку. При цьому таке постійне представництво прирівнюється з метою оподаткування до платника податку, який провадить свою діяльність незалежно від такого нерезидента.
Постійне представництво визначає обсяг оподатковуваного прибутку, отриманого протягом звітного (податкового) періоду, відповідно до принципу "витягнутої руки". Оподатковуваний прибуток постійного представництва має відповідати прибутку незалежного підприємства, що здійснює таку саму або аналогічну діяльність у таких самих або аналогічних умовах і діє в повній незалежності від нерезидента, постійним представництвом якого воно є.
Обсяг оподатковуваного прибутку постійного представництва розраховується відповідно до положень статті 39 цього Кодексу.
Тому постійні представництва починаючи зі звітного податкового періоду -перше півріччя 2020 року, мали застосовувати нові правила визначення оподатковуваного прибутку та подавати Податкову декларацію з податку на прибуток підприємств, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 р. N 897.
У випадку, якщо за підсумками І кварталу 2020 р. постійне представництво визначало оподатковуваний прибуток шляхом застосування до суми отриманого доходу коефіціента 0,7, таке представництво не зобов'язано подавати уточнену звітність за І квартал 2020 р.
Водночас 01.01.2021 р. набув чинності Закон України від 17 грудня 2020 року N 1117-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об'єктів оподаткування" (далі - Закон N 1117).
Згідно з пп. 3 п. 11 розділу І Закону N 1117 пункт 60 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу доповнено, зокрема, пунктом 6011наступного змісту:
"До 31 грудня 2020 року включно норми пп. 141.4.7 п. 141.4 ст. 141 Кодексу застосовуються в такій редакції:
"141.4.7. Суми прибутків нерезидентів, які провадять свою діяльність на території України через постійне представництво, оподатковуються в загальному порядку. При цьому таке постійне представництво прирівнюється з метою оподаткування до платника податку, який провадить свою діяльність незалежно від такого нерезидента.
У разі якщо нерезидент провадить свою діяльність в Україні та за її межами і при цьому не визначає прибуток від своєї діяльності, що ведеться ним через постійне представництво в Україні, сума прибутку, що підлягає оподаткуванню в Україні, визначається на підставі складення нерезидентом окремого балансу фінансово-господарської діяльності, погодженого з контролюючим органом за місцезнаходженням постійного представництва, з урахуванням вимог, визначених ст. 39 цього Кодексу.
У разі неможливості визначити шляхом прямого підрахування прибуток, отриманий нерезидентами з джерелом його походження з України, оподатковуваний прибуток визначається контролюючим органом як різниця між доходом та витратами, визначеними шляхом застосування до суми отриманого доходу коефіцієнта 0,7 з урахуванням вимог, визначених статтею 39 цього Кодексу."
Отже, постійні представництва - платники податку на прибуток підприємств за звітний податковий рік (2020 рік) мають право визначати прибуток як різницю між доходом та витратами шляхом застосування до суми отриманого доходу коефіцієнта 0,7 та складати і подавати до контролюючих органів Розрахунок податку на прибуток постійного представництва нерезидента, визначеного шляхом застосування до суми отриманого доходу коефіцієнта 0,7, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2016 р. N 544.
При цьому постійні представництва на зобов'язані здійснювати уточнення звітності за податкові періоди півріччя та три квартали 2020 року.
Починаючи зі звітних податкових періодів 2021 року постійні представництва нерезидента мають застосовувати норму п. 141.4.7 п. 141.4 ст. 141 Кодексу у редакції, чинній з 01.01.2021 р., та подавати Податкову декларацію з податку на прибуток підприємств, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 р. N 897 (далі - Декларація).
З метою дотримання вимог пп. 141.4.7 п. 141.4 ст. 141 Кодексу щодо визначення постійним представництвом обсягу оподатковуваного прибутку відповідно до принципу "витягнутої руки", воно має:
- визначити об'єкт оподаткування податком на прибуток постійного представництва, розрахований на підставі фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності платника податків відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, із застосуванням коригувань, у визначених Кодексом випадках;
- розрахувати обсяг прибутку, який би отримало незалежне підприємство, що здійснює таку саму або аналогічну діяльність у таких самих або аналогічних умовах і діє в повній незалежності від нерезидента, використовуючи положення статті 39 Кодексу.

................
Перейти до повного тексту