1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
19.10.2020 № 575
Про затвердження Антикорупційної програми Державної податкової служби України на 2020 - 2022 роки
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної податкової служби України № 753 від 23.12.2020 ) ( Наказом Державної податкової служби України № 753 від 23.12.2020 передбачено зміни додатка 2 до Звіту за результатами оцінки корупційних ризиків у діяльності Державної податкової служби України )
Відповідно до вимог статті 19 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII "Про запобігання корупції" (зі змінами), з урахуванням вимог рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 08.12.2017 № 1379 "Про затвердження Порядку підготовки, подання антикорупційних програм на погодження до Національного агентства з питань запобігання корупції та здійснення їх погодження", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22.01.2018 за № 87/31539 (зі змінами),
наказую:
1. Затвердити Антикорупційну програму Державної податкової служби України на 2020 - 2022 роки (далі - Антикорупційна програма), що додається.
2. Керівникам структурних підрозділів ДПС, головних управлінь ДПС в областях та м. Києві, Офісу великих платників податків ДПС, Інформаційно-довідкового департаменту ДПС забезпечити:
2.1. ознайомлення з цим наказом підлеглих працівників у межах проведення внутрішніх навчань.
Термін - два тижні;
2.2. виконання положень Антикорупційної програми та вжиття заходів щодо усунення корупційних ризиків, визначених у додатку 2 до Звіту за результатами оцінки корупційних ризиків у Державній податковій службі України, з метою зменшення ймовірності вчинення корупційних правопорушень;
2.3. надання Управлінню з питань запобігання та виявлення корупції інформації про стан виконання підпункту 2.2 пункту 2 цього наказу.
Термін - щокварталу, до 10 числа місяця, наступного за звітним кварталом.
3. Управлінню з питань запобігання та виявлення корупції (Тишківський Вячеслав) забезпечити:
3.1. направлення Антикорупційної програми до Національного агентства з питань запобігання корупції (далі - Національне агентство) на погодження в установленому порядку.
Термін - протягом 3 днів після затвердження Антикорупційної програми;
3.2. інформування структурних підрозділів ДПС та її територіальних органів про результати погодження Національним агентством Антикорупційної програми.
Термін - протягом 2 днів з дня надходження Антикорупційної програми;
( Підункт 3.3 пункту 3 виключено згідно з Наказом Державної податкової служби України № 753 від 23.12. 2020 , у зв'язку з цим пункти 3.4 та 3.5 вважати пунктами 3.3 та 3.4 )
3.3. підготовку та надання керівництву ДПС Звіту про стан виконання Антикорупційної програми за результатами опрацювання інформації, отриманої відповідно до підпункту 2.3 пункту 2 цього наказу.
Термін - щокварталу, не пізніше останнього дня місяця, наступного за звітним кварталом;
3.4. забезпечити надання необхідної методичної та практичної допомоги структурним підрозділам ДПС та її територіальним органам під час виконання вимог підпункту 2.2 пункту 2 цього наказу.
Термін - постійно.
4. Покласти персональну відповідальність за стан виконання положень Антикорупційної програми, вжиття заходів, спрямованих на зниження впливу корупційних ризиків та зменшення ймовірності вчинення корупційного правопорушення, на керівників структурних підрозділів ДПС та територіальних органів ДПС.
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Голова О. Любченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної податкової служби України
13 жовтня 2020 року № 575
Антикорупційна програма
Державної податкової служби України на 2020 - 2022 роки
I. Засади загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції у Державній податковій службі України, заходи з їх реалізації, а також з виконання антикорупційної стратегії та державної антикорупційної програми
Антикорупційна програма Державної податкової служби України на 2020 - 2022 роки (далі - Антикорупційна програма) розроблена на виконання вимог статті 19 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VIІ "Про запобігання корупції" (зі змінами) (далі - Закон), відповідно до рішень Національного агентства з питань запобігання корупції від 02.12.2016 № 126 "Про затвердження Методології оцінювання корупційних ризиків у діяльності органів влади", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 28.12.2016 за № 1718/29848 (далі - рішення № 126), від 19.01.2017 № 31 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо підготовки антикорупційних програм органів влади" (зі змінами) (далі - рішення № 31) та від 08.12.2017 № 1379 "Про затвердження Порядку підготовки, подання антикорупційних програм на погодження до Національного агентства з питань запобігання корупції та здійснення їх погодження", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22.01.2018 за № 87/31539 (зі змінами) (далі - рішення № 1379), та з урахуванням розпоряджень Кабінету Міністрів України від 05 жовтня 2016 року № 803-р "Деякі питання запобігання корупції в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади" (зі змінами) та від 28 серпня 2017 року № 576-р "Про схвалення Стратегії комунікації у сфері запобігання та протидії корупції" (зі змінами).
Державна податкова служба України (далі - ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Положення про Державну податкову службу України затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227 "Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України" (зі змінами) (далі - Положення про ДПС).
У своїй діяльності ДПС керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи. ДПС є контролюючим органом (податковим органом, органом стягнення).
Основними завданнями ДПС є:
1) реалізація державної податкової політики, здійснення в межах повноважень, передбачених законом, контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, пального, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері контролю за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті в установлений законом строк, дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону;
2) внесення на розгляд Міністра фінансів пропозицій щодо забезпечення формування:
державної податкової політики;
здійснення контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів;
державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, пального;
державної політики з адміністрування єдиного внеску, а також у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань сплати єдиного внеску;
державної політики у сфері контролю за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті в установлений законом строк, дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону.
Підпунктом 2 пункту 5 Положення про ДПС встановлено, що ДПС з метою організації своєї діяльності забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, здійснення заходів щодо запобігання та виявлення корупції і контроль за дотриманням вимог антикорупційного законодавства в апараті ДПС, її територіальних органах, на підприємствах, в установах, організаціях, що належать до сфери її управління.
Безпосередньо завдання (функцію) щодо забезпечення в межах повноважень, передбачених законом, здійснення заходів щодо запобігання та виявлення корупції і контроль за дотриманням вимог антикорупційного законодавства в апараті ДПС та її територіальних органах покладено на Управління з питань запобігання та виявлення корупції Державної податкової служби України (далі - уповноважений підрозділ ДПС) (Положення про Управління з питань запобігання та виявлення корупції Державної податкової служби України, затверджене наказом ДПС від 28.01.2020 № 39 (зі змінами)).
Загальна єдина відомча політика ДПС щодо запобігання та протидії корупції ґрунтується на принципах верховенства права, законності, рівності усіх перед законом, відкритості та прозорості діяльності, дотримання стандартів доброчесності на державній службі, нетерпимості до корупції, створення механізмів партнерства з інститутами громадянського суспільства до здійснення антикорупційних заходів запобігання та виявлення корупції, невідворотності покарання за вчинення корупційних та пов'язаних з корупцією правопорушень, об'єктивності та неупередженості, взаємодії структурних підрозділів ДПС між собою та з територіальними органами ДПС, конкретності, системності, практичної спрямованості.
З метою реалізації пріоритетних напрямів діяльності ДПС наказом ДПС від 30.07.2020 № 376 затверджено План заходів з реалізації стратегічних цілей дальності ДПС до 2022 року, в якому зокрема передбачено заходи щодо виконання таких стратегічних ініціатив як контролю за дотриманням Правил етичної поведінки, а також проведення ідентифікації та оцінки корупційних ризиків.
( Розділ I доповнено новим абзацом сімнадцятим згідно з Наказом Державної податкової служби України № 753 від 23.12.2020 )
Метою Антикорупційної програми є:
забезпечення відповідності діяльності ДПС вимогам антикорупційного законодавства України;
удосконалення системи запобігання корупції в ДПС;
здійснення правових, організаційно-управлінських та практичних заходів, спрямованих на ефективне попередження корупції та зниження її впливу на діяльність ДПС;
поліпшення ефективності діяльності структурних підрозділів ДПС та її територіальних органів щодо запобігання корупції у межах їх компетенції, запровадження об'єктивних критеріїв оцінки діяльності в цій сфері;
посилення управлінського нагляду та відомчого контролю за належним виконанням ДПС антикорупційних заходів;
створення атмосфери неприйняття, осуду та нетерпимості корупції в усіх її проявах працівниками ДПС;
налагодження постійного процесу виявлення й оцінки корупційних ризиків у діяльності ДПС із вжиттям надалі заходів, спрямованих на їх мінімізацію (усунення);
застосування та удосконалення механізмів прозорості діяльності ДПС надалі.
Досягнення мети Антикорупційної програми планується шляхом забезпечення послідовного, системного та оперативного здійснення і виконання уповноваженим підрозділом ДПС та уповноваженими підрозділами з питань запобігання та виявлення корупції територіальних органів ДПС У межах компетенції заходів з реалізації засад загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції в апараті ДПС та її територіальних органах, якими є:
упровадження та реалізація заходів щодо запобігання і виявлення корупційних правопорушень та правопорушень, пов'язаних з корупцією в апараті ДПС та її територіальних органах;
надання структурним підрозділам ДПС та її територіальним органам, а також їх окремим працівникам методичної та консультаційної допомоги з питань дотримання вимог антикорупційного законодавства;
проведення у структурних підрозділах ДПС та її територіальних органах, а також з їх окремими працівниками організаційної та роз'яснювальної роботи із запобігання, виявлення і протидії корупції, а також надання роз'яснень щодо застосування антикорупційного законодавства;
надання працівникам структурних підрозділів ДПС та її територіальних органів допомоги в заповненні декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
контроль за дотриманням в ДПС вимог антикорупційного законодавства, зокрема стосовно обмежень щодо використання службових повноважень чи свого становища, одержання подарунків, сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, спільної роботи близьких осіб, а також запобігання одержанню неправомірної вигоди або подарунка та поводження з ними відповідно до Закону;
здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню, інформування Голови ДПС та Національного агентства з питань запобігання корупції (далі - Національне агентство) про виявлення конфлікту інтересів та заходи, вжиті для його врегулювання;
перевірка факту подання та своєчасного подання працівниками ДПС декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а також декларацій особами, які припиняють/припинили діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, та особами, які претендують на зайняття посад у ДПС;
повідомлення Національного агентства про встановлені факти неподання або несвоєчасного подання декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, працівниками структурних підрозділів ДПС та її територіальних органів та іншими особами, які зобов'язані подавати або у яких виник обов'язок подати такі декларації відповідно до Закону;
забезпечення наявності умов для здійснення працівниками структурних підрозділів ДПС та її територіальних органів, а також іншими особами повідомлень про порушення вимог Закону, зокрема через спеціальні телефонні лінії, офіційний вебпортал ДПС, засобами електронного зв'язку тощо;
розгляд у межах повноважень повідомлень щодо причетності працівників структурних підрозділів ДПС та її територіальних органів до вчинення корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону;
у разі виявлення фактів, що можуть свідчити про вчинення корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень працівниками ДПС, інформування в установленому порядку про такі факти Голови ДПС або особи, яка виконує його обов'язки, керівників територіальних органів ДПС або осіб, які виконують їх обов'язки, спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції, правоохоронних органів відповідно до їх компетенції;
взаємодія з підрозділами з питань запобігання та виявлення корупції державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, правоохоронними органами, спеціально уповноваженими суб'єктами у сфері протидії корупції;
організація діяльності уповноважених підрозділів (осіб) з питань запобігання та виявлення корупції територіальних органів ДПС відповідно до вимог антикорупційного законодавства;
організація взаємодії уповноважених підрозділів (осіб) з питань запобігання та виявлення корупції територіальних органів ДПС з підрозділами з питань запобігання та виявлення корупції державних органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, спеціально уповноваженими суб'єктами у сфері протидії корупції відповідно до вимог антикорупційного законодавства;
організація роботи з оцінки корупційних ризиків у діяльності ДПС;
організація та підготовка антикорупційної програми ДПС, процедур їх періодичного моніторингу виконання та оцінки виконання;
співпраця зі структурними підрозділами ДПС та її територіальними органами, суб'єктами господарювання (у т. ч. фізичними особами) та міжнародними установами й організаціями з метою визначення та усунення корупційних ризиків, відстеження і впровадження передової практики та міжнародних стандартів у сфері протидії корупції у межах підготовки антикорупційної програми ДПС;
забезпечення захисту працівників, які повідомили про порушення вимог Закону, від застосування негативних заходів впливу з боку керівника (роботодавця) відповідно до законодавства щодо захисту викривачів;
організація роботи внутрішніх каналів повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, отримання та організація розгляду повідомленої через такі канали інформації;
співпраця з викривачами, забезпечення дотримання їхніх прав та гарантій захисту, передбачених Законом;
надання працівникам структурних підрозділів ДПС та її територіальних органів або особам, які пов'язані з ДПС, у зв'язку з виконанням ними певної роботи чи проходженням навчання, методичної допомоги та консультацій щодо повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону та захисту викривачів, проведення внутрішніх навчань з цих питань;
здійснення контролю за дотриманням Правил етичної поведінки в органах ДПС, затверджених наказом ДПС від 02.09.2019 № 52.
Під час проведення оцінки корупційних ризиків у діяльності ДПС та підготовки Антикорупційної програми засади антикорупційної політики (Антикорупційна стратегія) на відповідний період Верховною Радою України не визначені. Державна програма з виконання Антикорупційної стратегії, здійснення моніторингу, координації та оцінки ефективності її виконання Кабінетом Міністрів України не затверджена.
Після визначення засад антикорупційної політики на відповідний період та затвердження державної програми з її виконання, здійснення моніторингу, координації та оцінки ефективності її виконання, Антикорупційна програма потребуватиме перегляду з метою вирішення питання приведення її у відповідність до вимог відповідних нормативно-правових актів та забезпечення виконання заходів, які будуть визначені у них.
II. Оцінка корупційних ризиків у діяльності ДПС, причини, що їх породжують, та умови, що їм сприяють
Безпосередньо оцінку корупційних ризиків у діяльності ДПС розпочато відповідно до наказу ДПС від 11.11.2019 № 161 "Про проведення оцінки корупційних ризиків" (зі змінами) (далі - наказ № 161), яким також затверджено Положення про Комісію з оцінки корупційних ризиків у Державній податковій службі України та передбачено формування персонального складу Комісії з оцінки корупційних ризиків у Державній податковій службі України (далі - Комісія ОКР ДПС).
З метою забезпечення прозорості діяльності ДПС, зокрема в частині початку процесу оцінки корупційних ризиків та підготовки Антикорупційної програми, а також залучення до цього процесу представників громадськості та експертів, текст наказу № 161 та відповідне оголошення про формування Комісії ОКР ДПС 11.11.2019 оприлюднено (опубліковано) на офіційному вебпорталі ДПС (http://bit.ly/2GgcbHJ).
Комісію ОКР ДПС утворено та її персональний склад затверджено наказом ДПС від 10.12.2019 № 204 "Про затвердження Складу Комісії з оцінки корупційних ризиків у Державній податковій службі України" (зі змінами).
До складу Комісії ОКР ДПС увійшли працівники керівного складу усіх самостійних структурних підрозділів ДПС, 4 представники громадськості та Голова підкомітету з питань оподаткування податком на додану вартість Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, народний депутат України Леонов Олексій.
Для забезпечення дотримання вимог пункту 2 частини другої статті 13-1 Закону та підпункту 2 пункту 1 розділу II Типового положення про уповноважений підрозділ (уповноважену особу) з питань запобігання та виявлення корупції, затвердженого наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 17.03.2020 № 102/20, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.04.2020 за № 361/34644, щодо організації роботи з оцінки корупційних ризиків у діяльності відповідного органу головою Комісії ОКР ДПС та заступником голови Комісії ОКР ДПС визначено працівників керівного складу уповноваженого підрозділу ДПС.
Персональний склад Комісії ОКР ДПС зазнавав корегування у зв'язку зі змінами Організаційної структури та Штатного розпису апарату ДПС, надходженням депутатського звернення Голови підкомітету з питань оподаткування податком на додану вартість Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, народного депутата України Леонова Олексія, звільненням (переведенням) працівників ДПС, які входили до її складу.
З метою організації роботи Комісії ОКР ДПС у напрямі проведення ідентифікації (виявлення) корупційних ризиків, а також підготовки проєкту Антикорупційної програми 24.06.2020 схвалено Комісією ОКР ДПС та затверджено Головою Комісії ОКР ДПС Робочий план оцінки корупційних ризиків у Державній податковій службі України, яким визначено об'єкти оцінки корупційних ризиків (функції та завдання, покладені на ДПС), джерела інформації для проведення корупційних ризиків, методи, способи та строки оцінки корупційних ризиків, а також осіб, відповідальних за проведення оцінки корупційних ризиків.
У напрямі забезпечення процесу оцінки корупційних ризиків, у тому числі з урахуванням інформації, наданої структурними підрозділами ДПС, складено Перелік нормативно-правових актів та відомчих організаційно-розпорядчих документів, проаналізованих Комісією ОКР ДПС, які також використано як джерела інформації для оцінки корупційних ризиків.
Відповідно до вимог рішення № 126 Комісією ОКР ДПС проведено ідентифікацію (виявлення) корупційних ризиків та здійснено їх формальне визначення.
Результати ідентифікації (виявлення) корупційних ризиків оформлено шляхом складання Таблиці формального визначення корупційних ризиків за результатами їх ідентифікації (далі - Таблиця формального визначення) за формою, запропонованою рішенням № 31, яку схвалено на засіданні Комісії ОКР ДПС 04.08.2020.
Зміни до Таблиці формального визначення схвалені Комісією ОКР ДПС 18.08.2020.
Всього Комісією ОКР ДПС ідентифіковано (виявлено) 36 корупційних ризиків у таких сферах (напрямах) діяльності ДПС, а саме:
загальне діловодство - 1 корупційний ризик;
надання індивідуальних податкових консультацій - 1 корупційний ризик;
здійснення відомчого контролю та внутрішнього аудиту - 2 корупційні ризики;
реалізація контрольно-наглядових функцій - 15 корупційних ризиків;
діяльність з питань правового забезпечення - 2 корупційні ризики;
організація публічних закупівель - 3 корупційні ризики;
організація фінансування та бухгалтерського обліку - 2 корупційні ризики;
управління персоналом - 3 корупційні ризики;
дотримання вимог, заборон та обмежень працівниками органів ДПС - 2 корупційні ризики;
діяльність з розробки програмного забезпечення - 1 корупційний ризик;
робота з податковим боргом - 3 корупційні ризики;
надання електронних довірчих послуг - 1 корупційний ризик.
Надалі Комісією ОКР ДПС забезпечено проведення безпосередньої оцінки ідентифікованих (виявлених) корупційних ризиків за критеріями ймовірності виникнення та наслідків корупційного правопорушення чи правопорушення, пов'язаного з корупцією. На підставі отриманих результатів встановлено пріоритетність (ступінь) корупційних ризиків.
Результати роботи оформлено шляхом складання відповідних таблиць, які схвалено Комісією ОКР ДПС 19.08.2020.
Після безпосередньої оцінки ідентифікованих (виявлених) корупційних ризиків Комісією ОКР ДПС складено Опис ідентифікованих корупційних ризиків у Державній податковій службі України (далі - Опис) (додаток 1* до Звіту за результатами оцінки корупційних ризиків у діяльності ДПС), у якому викладено опис кожного корупційного ризику, а також визначені чинники корупційних ризиків та можливі наслідки корупційного правопорушення чи правопорушення, пов'язаного з корупцією.
Опис розглянуто та схвалено Комісією ОКР ДПС 04.09.2020.
Безпосередньо оцінку корупційних ризиків у ДПС завершено Комісією ОКР ДПС шляхом розробки пропозицій щодо заходів з усунення (зменшення) рівня виявлених корупційних ризиків.
Пропозиції щодо заходів усунення викладені у Таблиці оцінених корупційних ризиків у Державній податковій служби України та заходів щодо їх усунення (додаток 2* до Звіту за результатами оцінки корупційних ризиків у діяльності ДПС), яка схвалена Комісією ОКР ДПС 16.09.2020.
Кінцева мета запропонованих заходів щодо усунення виявлених корупційних ризиків полягає у визначенні можливих механізмів протидії та запобіганні їм. Запропоновані заходи містять шляхи їх реалізації та залежно від конкретного корупційного ризику спрямовані на ліквідацію або мінімізацію умов та причин їх виникнення.

................
Перейти до повного тексту