1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
21.08.2020 № 501
Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта
Державна регуляторна служба України (далі - ДРС) відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" розглянула проект наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України "Про затвердження Гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів тваринного походження" (далі - проект наказу), а також документи, що додаються до проекту наказу, подані листом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 22.07.2020 № 2601-06/45444-03.
За результатами проведеного аналізу проекту наказу та аналізу регуляторного впливу на відповідність вимогам статей 4, 5, 8 і 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон), Державна регуляторна служба України
встановила:
проектом наказу пропонується затвердити обов'язкові вимоги до виробництва та обігу харчових продуктів тваринного походження, які встановлюють належну гігієнічну практику виробництва, переробки, зберігання, транспортування та введення в обіг харчових продуктів тваринного походження (далі - проект вимог).
Однак проект наказу не може бути погоджений ДРС у наданій редакції з огляду на таке.
1. Відповідно до преамбули проекту наказу розроблено на виконання статті 7 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" (далі - Закон про основні принципи).
Так, пунктом 1 статті 7 цього Закону встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, затверджує, зокрема, гігієнічні вимоги до виробництва та обігу харчових продуктів.
Згідно з підпунктом 16 пункту 1 статті 1 Закону про основні принципи "гігієнічні вимоги" - заходи та умови, що необхідні для управління небезпечними факторами і забезпечення придатності харчових продуктів для споживання людиною з урахуванням їх використання згідно з призначенням.
У той же час підпунктом 43 пункту 1 статті 1 цього ж Закону визначено, що "небезпечний фактор у харчовому продукті" - будь-який хімічний, фізичний, біологічний чинник харчового продукту або його стан, що може спричинити шкідливий вплив на здоров'я людини.
Проте проект вимог значно розширяє сферу регулювання та місить значну кількість положень, які не є предметом регуляторного акта та потребують вилучення.
Наприклад, глави 8 та 9 Розділу V проекту вимог "Класифікація м'яса птиці" та "Порядок прийняття рішень щодо невідповідності м'яса птиці та зайцеподібних окремі положенням Розділу V" відповідно, пункти 5 - 9 глави 11 Розділу V проекту вимог, глава 12 Розділу V проекту вимог "Маркування", глави 13 Розділу V проекту вимог "Інформування споживача про методи утримання та годівлі птиці, що впливають на якість м'яса птиці" та інше.
2. Окремі положення проекту вимог містять преференції для певних категорій операторів ринку харчових продуктів по відношенню до інших та потребують додаткових обґрунтувань.
Так, пунктом 4 Розділу I проекту вимог встановлюється, що ці гігієнічні вимоги не застосовують до операторів ринку харчових продуктів, серед іншого, до тих, що здійснюють первинне виробництво, здійснюють виробництво, реалізацію та/або обіг композитних продуктів, крім перероблених харчових продуктів тваринного походження, що входять до складу таких композитних продуктів, виробництво та поводження з якими здійснюють відповідно до цих Гігієнічних вимог, здійснюють пряме постачання невеликих обсягів первинної продукції кінцевим споживачам або місцевим (локальним) закладам роздрібної торгівлі, що постачають її безпосередньо кінцевим споживачам, здійснюють пряме постачання невеликих обсягів м'яса свійської птиці та зайцеподібних, забитих на потужностях, кінцевим споживачам, або місцевим (локальним) закладам роздрібної торгівлі, що постачають таке м'ясо безпосередньо кінцевим споживачам у вигляді свіжого м'яса, є мисливцями, які постачають невеликі обсяги диких тварин або м'яса диких тварин безпосередньо кінцевим споживачам або місцевим (локальним) закладам роздрібної торгівлі, що постачають їх безпосередньо кінцевим споживачам, та інші.
3. Також за результатами аналізу положень пункту 4 Розділу I проекту вимог встановлено, що розробник пропонує врегулювати як сферу виробництва, так і сферу первинного виробництва.
Згідно Закону про основні принципи "виробництво" - діяльність, пов'язана з виробництвом об'єктів санітарних заходів, у тому числі всі стадії технологічного процесу, а саме первинне виробництво, підготовка, змішування та пов'язані з цим процедури, обробка, наповнення, пакування, переробка, відновлення та інші зміни стану об'єкта.
Враховуючи зазначене, положення пункту 4 Розділу I проекту вимог потребують приведення у відповідність до Закону про основні принципи.
4. Ефективність практичного застосування визначень, запропонованих проектом вимог, потребують додаткового обґрунтування, оскільки взяті до уваги розробником значення допускають їх неоднозначне трактування та можливість звуження та/або розширення сфери застосування, наприклад, "бійня", "м'ясо", "потужність із переробки м'яса" та інші.
5. Розділом III проекту вимог передбачається встановити вимоги до операторів ринку харчових продуктів.
Однак цей Розділ потребує суттєвого доопрацювання, оскільки проект наказу стосується виключно вимог до виробництва та обігу харчових продуктів тваринного походження.
Так, наприклад, потребує виключення глава 1 Розділу III проекту вимог "загальні вимоги", як така, що не є регулюванням проекту вимог.
Глави 2 та 3 Розділу III проекту вимог також потребують приведення у відповідність до суті та назви проекту наказу.
6. Проект вимог містить положення, які мають абстрактний характер і не завжди однозначно зрозумілий зміст з точки зору безпосереднього виконання відповідних вимог, а тому потребують доопрацювання.
Так, наприклад, пунктом 5 глави 2 Розділу IV проекту вимог передбачається, що з метою уникнення забруднення м'яса, бійні мають бути забезпечені: достатньою кількістю приміщень, придатних для здійснення належних операцій, пов'язаних із забоєм свійських копитних тварин, окремими приміщеннями для випорожнення та очищення шлунків і кишок, крім випадків, коли здійснення зазначених операцій передбачає можливість їх розмежування в часі, обладнанням, що запобігає виникненню контакту між м'ясом та іншими продуктами забою з підлогою, стінами та іншими конструкціями і нерухомими частинами обладнання та іншим.
7. Наданий розробником Аналіз регуляторного впливу до проекту наказу не відповідає вимогам Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 (далі - Методика).

................
Перейти до повного тексту