- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Індивідуальна податкова консультація
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
30.07.2020 N 3139/ІПК/99-00-05-05-02-06 |
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування податком на доходи нерезидента виплат за кредитним договором та, керуючись ст.
52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненнях, Підприємство планує отримати кредит від банку-резидента республіки Корея за посередництвом материнської компанії - резидента Республіки Сінгапур. За кредитним договором материнська компанія отримує кредит безпосередньо від корейського банку та перераховує кредитні кошти Підприємству. Відсоткова ставка, що належить до сплати корейському банку буде перераховуватись щомісячно з розрахункового рахунку Підприємства на рахунок материнської компанії, яка перераховуватиме відсотки банку. Крім того Підприємство укладає з материнською компанією "Договір про гарантійну комісію".
Тобто Підприємство нараховує та сплачує материнській компанії проценти за кредитним договором, які належать корейському банку, та комісію за надання гарантії та обслуговування кредитного договору.
Платник просить надати роз'яснення щодо оподаткування податком на доходи нерезидента зазначених виплат.
Щодо оподаткування доходів нерезидента у вигляді комісійної винагороди за гарантією за кредитним договором, за доступність кредиту та ведення кредитної справи щодо кредитного договору
Доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними п. 141.4 ст.
141 Кодексу.
Перелік таких доходів, отриманих нерезидентом із джерелом їх походження з України, визначено пп. 141.4.1 п. 141.4 ст.
141 Кодексу.
Згідно з пп. 141.4.2 п. 141.4 ст.
141 Кодексу резидент, у тому числі фізична особа підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб'єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у пп. 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.6 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.
Відповідно до пп. "з" пп. 141.4.1 п. 141.4 ст.
141 Кодексу до доходів, отриманих нерезидентом із джерелом їх походження з України, які оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними п. 141.4 ст.
141 Кодексу відносяться брокерська, комісійна або агентська винагорода, отримана від резидентів або постійних представництв інших нерезидентів щодо брокерських, комісійних або агентських послуг, наданих нерезидентом на території України на користь резидентів.
Отже, виплати нерезиденту у вигляді комісійної винагороди за гарантією щодо кредитного договору підлягають оподаткуванню в порядку і за ставками, визначеними пп. 141.4.2 п. 141.4 ст.
141 Кодексу, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.
Щодо оподаткування доходів нерезидента у вигляді процентів за користування кредитом, сплачених на користь резидента Республіки Корея за посередництвом резидента республіки Сінгапур
Доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними п. 141.4 ст.
141 Кодексу.
Перелік таких доходів, отриманих нерезидентом із джерелом їх походження з України, визначено пп. 141.4.1 п. 141.4 ст.
141 Кодексу.
Для цілей цього пункту під доходами, отриманими нерезидентом із джерелом їх походження з України, розуміються, зокрема, проценти, дисконтні доходи, що сплачуються на користь нерезидента, у тому числі проценти за позиками та борговими зобов'язаннями, випущеними (виданими) резидентом (пп. "а" пп. 141.4.1 п. 141.4 ст.
141 Кодексу).
Отже, виплати нерезиденту у вигляді процентів за кредитним договором підлягають оподаткуванню в порядку і за ставками, визначеними пп. 141.4.2 п. 141.4 ст.
141 Кодексу, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.
Щодо застосування відповідного міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування
Відповідно до ст.
3 Кодексу чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування, є частиною податкового законодавства України. Якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Щодо процентів, які виплачуються Товариством - резидентом України материнській компанії (Сінгапур) та надалі перераховуються цією компанією корейському банку - кредитору, то застосування відповідного міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування -
Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Сінгапур про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи із змінами, внесеними відповідним Протоколом до неї, який набув чинності 04.03.2020 р. (далі - Угода), чи
Конвенції між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Корея про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи та капітал, яка є чинною з 19.03.2002 р. (далі - Конвенція), залежить від того, резидент якої саме країни - Сінгапуру чи Кореї, є бенефіціарним (фактичним) власником отриманого доходу у вигляді процентів, оскільки це передбачено кожним з цих міжнародних договорів.
Так, дія Угоди поширюється на "осіб, які є резидентами однієї чи обох Договірних Держав" (ст.
1 Угоди).
Положеннями пп. 1 та 2 ст.
11 (Проценти) Угоди визначено, що "проценти, що виникають у Договірній Державі й сплачуються резиденту іншої Договірної Держави, можуть оподатковуватись у цій іншій Державі. Однак такі проценти можуть також оподатковуватись у Договірній Державі, в якій вони виникають, і відповідно до законодавства цієї Держави, але якщо особа - фактичний власник процентів є резидентом іншої Договірної Держави, податок, що стягується таким чином, не повинен перевищувати 10 відсотків від загальної суми процентів".
Також, згідно з ст.
1 Конвенції вона "буде застосовуватись до осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав".
Відповідно до пп. 1 та 2 ст.
11 (Проценти) Конвенції "проценти, що виникають в одній Договірній Державі і сплачуються резиденту другої Договірної Держави, можуть оподатковуватись у цій другій Державі. Однак такі проценти можуть також оподатковуватись у тій Договірній Державі, в якій вони виникають, і відповідно до законодавства цієї Держави, але якщо одержувач, що фактично має право на проценти, є резидентом другої Договірної Держави, податок, що стягується, не повинен перевищувати 5 процентів від загальної суми процентів".
Водночас, звертаємо увагу, що п. 8 ст.
11 Угоди та п. 9 ст.
11 Конвенції передбачено, що положення ст. 11 (Проценти) не застосовуються, якщо "головною або однією із головних цілей будь-якої особи, що має стосунок до створення або передачі боргової вимоги (зобов'язання), стосовно якої сплачуються проценти, було одержання переваг цієї статті шляхом такого створення або передачі".
Щодо комісій за надання гарантії (винагорода за надання послуг гарантії) та обслуговування кредитного договору, які за відповідним договором сплачуються Товариством - резидентом України гаранту - резиденту Сінгапуру, то до таких виплат застосовуються положення ст.
7 Угоди, п. 1 якої передбачено, що "прибуток підприємства Договірної Держави оподатковується лише в цій Державі, якщо підприємство не здійснює підприємницької діяльності в іншій Договірній Державі через розташоване в ній постійне представництво. Якщо підприємство здійснює підприємницьку діяльність як зазначено вище, прибуток підприємства може бути оподаткований в іншій Державі, але тільки в тій частині, яка стосується цього постійного представництва".
................Перейти до повного тексту