1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ ДЕРЖАВНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА
Р І Ш Е Н Н Я
17.08.2004 N 37
Про стан житлово-комунального господарства України та забезпечення виконання центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування Основних завдань, затверджених Законом України "Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004 - 2010 роки"
Заслухавши і обговоривши доповідь Голови Держжитлокомунгоспу України із зазначеного питання за участю представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадських організацій, керівників житлово-комунальних підприємств, колегія Комітету відзначає, що проведена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування робота із формування і реалізації державної політики у сфері житлово-комунального господарства, зокрема щодо забезпечення його сталого розвитку і реформування, дозволила досягти певних позитивних зрушень на шляху створення передумов для трансформації цього сектора економіки в ефективно працюючу галузь, основне завдання якої - життєзабезпечення населених пунктів країни, задоволення потреб населення у якісних житлово-комунальних послугах.
По-перше, інтенсифіковано діяльність із розроблення та прийняття нормативно-правових актів, які сприятимуть проведенню системних перетворень у галузі та визначатимуть пріоритетні напрями її розвитку.
Отримані перші результати від започаткованої у минулому році Держжитлокомунгоспом України роботи щодо удосконалення законодавчого поля у сфері житлово-комунального господарства, яка проводилась прозоро із залученням громадських організацій, усіх зацікавлених центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та базувалась на плідній співпраці з народними депутатами України, Комітетом Верховної Ради України з питань будівництва, транспорту, житлово-комунального господарства і зв'язку.
Набрали чинності прийняті Верховною Радою України упродовж червня цього року Закони України: "Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки" (від 24.06.04 N 1869-IV) , "Про житлово-комунальні послуги" (від 24.06.04 N 1875-IV) та "Про міський електричний транспорт" (від 29.06.04 N 1914-IV) .
Прийнято у першому читанні за основу Житловий кодекс України (реєстраційний N 3584 від 04.06.03). Кабінетом Міністрів України подано до Верховної Ради України розроблені Держжитлокомунгоспом проекти Законів України: "Про Загальнодержавну програму "Питна вода України" (реєстраційний N 5222 від 04.03.04) - спрямований на забезпечення безпеки водних ресурсів держави та нормативної якості питної води, "Про внесення змін до Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" (реєстраційний N 5395 від 08.04.04) - передбачає встановлення екологічної броні на водопостачання об'єктів підвищеної небезпеки та економічного механізму забезпечення заборони відключення об'єктів підвищеної небезпеки від водопостачання, "Про благоустрій населених пунктів" (реєстраційний N 5666 від 21.06.04) - визначає правові та організаційні засади діяльності у сфері благоустрою та розмежовує повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у цій сфері.
Упродовж поточного року Держжитлокомунгоспом розроблено низку законопроектів, спрямованих на розмежування повноважень державних органів влади та органів місцевого самоврядування, вирішення проблемних питань у сфері житлово-комунального господарства, зокрема: "Про побутові відходи", "Про внесення змін до деяких законів України з питань застосування концесійних та орендних механізмів у сфері житлово-комунального господарства", "Про затвердження Загальнодержавної програми укріплення берегів поверхневих водних об'єктів і узбережжя морів та їх інженерного захисту".
Кабінетом Міністрів України прийняті дуже важливі для галузі постанови від 4 березня 2004 року "Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами", від 16 червня 2004 року N 777 "Про затвердження типових положень про управління (відділ) житлово-комунального господарства обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної у мм. Києві та Севастополі державної адміністрації", від 29 квітня N 567 "Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 18 травня 2000 р. N 821" щодо упорядкування структури місцевих державних адміністрацій.
Наказами Комітету в установленому порядку введено в дію 16 галузевих нормативно-правових актів, серед яких Типовий статут об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, Типовий договір відносин власників жилих та нежилих приміщень і управителя, Норми витрат матеріалів та обладнання для ремонту і експлуатації систем теплопостачання тощо.
На виконання Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" підготовлена до оприлюднення Національна доповідь про якість питної води та стан питного водопостачання в Україні.
Робота над удосконаленням нормативно-правової бази у сфері житлово-комунальних послуг триває. Вона спрямована на створення ефективної економічної моделі функціонування галузі, забезпечення раціонального використання матеріальних та енергетичних ресурсів тощо.
По-друге, на шляху ринкової трансформації житлово-комунальної сфери відчутно пожвавилась діяльність органів місцевого самоврядування щодо запровадження прогресивних форм управління жилими будинками, цілісними майновими комплексами у сфері водо-, теплопостачання та водовідведення з метою залучення небюджетних інвестицій на утримання, капітальний ремонт та технічне переоснащення цих об'єктів.
Протягом першого півріччя поточного року утворено 475 об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, станом на 1 липня їх налічується 3409 одиниць. Загальна площа житла, якою володіють та управляють об'єднання, становить 15,2 млн.кв.м., або - 3,4% багатоквартирного житлового фонду. Найкраще проводилась робота із створення об'єднань у Дніпропетровській, Львівській, Одеській, Харківській областях.
У містах Євпаторії Автономної Республіки Крим, Краматорську Донецької області, Львові, Одесі, Славутичі Київської області реалізуються проекти управління комунальним житловим фондом шляхом утворення юридичних осіб управителів - служб замовника.
Започатковані процеси корпоратизації у сфері водопостачання, зокрема у м. Києві утворено господарське товариство "АК "Київводоканал".
У м. Одесі за рішенням міської ради переданий в оренду господарському товариству на довготривалий термін цілісний майновий комплекс водопостачання та водовідведення, що дозволило збільшити інвестиції у розвиток водопровідно-каналізаційного господарства, зокрема, упродовж півріччя цього року додатково інвестовано в розвиток системи водопостачання міста понад 5 млн. гривень.
У містах Варві Чернігівської області та Харкові органи місцевого самоврядування залучають у сферу комунальної теплоенергетики приватний сектор, в Києві та Чернігові послуги теплопостачання надають господарські товариства.
Успішно реалізуються пілотні проекти реформування житлово-комунального господарства у Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим, містах Луцьку, Славутичі Київської області, Южноукраїнську Миколаївської та інших.
По-третє, збільшився обсяг інвестицій у сферу житлово-комунального господарства.
Передусім це стало можливим завдяки позиції Уряду щодо надання фінансової підтримки органам місцевого самоврядування для здійснення заходів із запобігання аваріям та техногенним катастрофам, а також на капітальне будівництво об'єктів житлово-комунального господарства. Загалом у Державному бюджеті України на 2004 рік передбачено 400 млн. гривень субвенції місцевим бюджетам на ці цілі.
Протягом першого півріччя поточного року у розвиток та технічне переоснащення житлово-комунальних об'єктів фактично інвестовано за рахунок усіх джерел понад 700 млн. гривень.
В окремих регіонах відбуваються позитивні зміни у реалізації тарифної політики. Органи місцевого самоврядування Волинської, Львівської, Одеської, Хмельницької та Чернігівської областей прийняли рішення про встановлення самоокупних тарифів на житлово-комунальні послуги, які мають стати одним із основних інвестиційних джерел в інноваційні, енергозберігаючі проекти.
Затверджені у м. Одесі тарифи на послуги водопостачання та водовідведення з урахуванням інвестиційної складової дозволили накопичити упродовж 2003 року майже 13 млн.грн. та спрямувати їх на здійснення ресурсо-, енергозберігаючих заходів, заходів з поліпшення якості питної води тощо.
По-четверте, поглиблюються процеси роздержавлення та створення конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг.
У Донецькій та Луганській області передані до комунальної власності цілісні майнові комплекси водопостачання та водовідведення, що перебували у державній власності. Утворено регіональну водну компанію ОКП "Компанія "Луганськвода".
Набувають поширення тендерні процедури та конкурсний відбір підприємств для утримання багатоквартирних будинків. У містах Дніпродзержинську Дніпропетровської області, Комсомольську Полтавської, Краматорську Донецької, Олександрії Кіровоградської, Прилуках та Ніжині Чернігівської, Сумах, Тернополі та інших вже створено конкурентне середовище на ринку послуг з утримання жилих будинків та прибудинкової території. Тут левова частка цього ринку належить приватним підприємствам, що дозволило покращити якість утримання житлового фонду. Всього в Україні 369 приватних підприємств обслуговують понад 58 млн.кв.м. житла, що становить 12,9% багатоквартирного житлового фонду і у 2,2 раза більше порівняно з відповідним періодом минулого року. Упродовж першого півріччя цього року найбільше залучено приватних підприємств до обслуговування житла в Одеській - 36, Черкаській області - 29, Київській - 26 та Житомирській - 12.
Помітним є розвиток ринкових відносин та створення конкурентного середовища у сфері вулично-дорожнього господарства, санітарної очистки та похоронної справи, де із загальної кількості суб'єктів господарювання частка підприємств приватної або колективної власності становить відповідно 39%, 37%, 38%. Крім того на ринку ритуальних послуг працює 636 приватних підприємців.
По-п'яте, значно пожвавилась діяльність органів місцевого самоврядування та підприємств щодо технічного переоснащення об'єктів житлово-комунального господарства, реалізації енергозберігаючих проектів, найяскравіший з яких у м. Хмельницькому, де на міському комунальному підприємстві "Хмельницьктеплокомуненерго" реалізовано проект комбінованого виробництва теплової та електричної енергії загальною вартістю 2,1 млн.грн.- впроваджено газові двигуни-генератори, за рахунок чого власне виробництво забезпечено дешевою електроенергією по 9,3 копійки за кіловат годину.
Мають місце позитивні зрушення у налагодженні системного діалогу з громадськістю.
У містах Євпаторії, Коростені, Комсомольську, Красноперекопську, Новоград-Волинському, Жмеринці проведені громадські слухання з розгляду програм реформування та стратегічних планів розвитку житлово-комунального господарства.
З метою висвітлення ходу реформування галузі, забезпечення гласності та прозорості прийняття рішень з проблемних питань упродовж першого півріччя поточного року у містах Харкові та Одесі проведені семінари - наради. Керівництвом Держжитлокомунгоспу організовано 20 прес-конференцій, дванадцять з яких у регіонах, взято участь у 7 прямих ефірах на радіо та телебаченні, надано 20 інтерв'ю.
Розпочала свою роботу створена при Держжитлокомунгоспі Громадська рада.
У Тернополі щомісяця виходить в ефір інформаційно-аналітична телепрограма "Комунальна галузь - реформа в дії" тощо.
Колегія констатує, що майже в усіх регіонах є позитивний досвід проведення реформ у житлово-комунальній сфері.
Водночас, незважаючи на певні позитивні зрушення, збереглася тенденція до погіршення технічного стану житлового фонду, об'єктів благоустрою, водо-, теплопостачання та водовідведення, міськелектротранспорту, лишається складним фінансово-економічне становище суб'єктів господарювання, не досягнуто бажаного рівня якості житлово-комунального обслуговування населення, що спричинено низькою інвестиційною привабливістю житлово-комунальної сфери, недосконалою тарифною та амортизаційною політикою, катастрофічною нестачею коштів у місцевих бюджетах на реалізацію повноважень органів місцевого самоврядування у цій сфері тощо.
Проте кошти цільової субвенції з державного бюджету, що виділені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2004 року N 510, у частині областей освоюються незадовільно, зокрема, відсоток освоєння коштів станом на 01 серпня коливається від 22% (Миколаївська область) до 79% (Автономна Республіка Крим).
Не розпочато освоєння у Тернопільській області та м. Києві.
Більшість підприємств надають житлово-комунальні послуги населенню за встановленими органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади тарифами, які не в повному обсязі відшкодовують витрати на виробництво цих послуг (рівень відшкодування коливається від 22 до 100%). Триває практика перехресного субсидування під час встановлення тарифів на комунальні послуги для промислових споживачів. Органи місцевого самоврядування, окрім деяких міст, не передбачають у місцевих бюджетах коштів на відшкодування підприємствам різниці у разі встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.
Як наслідок, значна частина підприємств працює збитково. За підсумками роботи у першому півріччі цього року збитки становили близько 450 млн.грн., що на рівні відповідного періоду 2003 року.
Незважаючи на погашення населенням 914 тис. гривень реструктуризованої заборгованості за спожиті житлово-комунальні послуги, в цілому вона не зменшилась і станом на 01 серпня 2004 року становила 5,2 млрд. гривень. На минулорічному рівні залишилась заборгованість госпрозрахункових підприємств - 1,9 млрд. гривень.
Усе це спричиняє недостатні рівні розрахунків житлово-комунальних підприємств за спожиті енергоносії, які в середньому становлять: за електроенергію - 82,6%, за природний газ - 84,1%, неефективне використання амортизаційних відрахувань, зростання заборгованості з виплати заробітної плати.
Станом на 1 липня 2004 року сума невиплаченої заробітної плати на підприємствах галузі зросла на 2,7% і становила 89,7 млн. гривень. З причин невиплати заробітної плати протягом 12 місяців мали місце зупинки у роботі підприємств міськелектротранспорту в містах Костянтинівці Донецької області та Стаханові Луганської.
Незадовільними темпами виконується Державна програма поетапного оснащення наявного житлового фонду засобами обліку та регулювання споживання води і теплової енергії: лічильниками холодної води - 35,5%, гарячої води - 7,5%, теплової енергії - 10,4%, регуляторами температури - 2%.
З метою забезпечення реалізації державної політики у сфері житлово-комунального господарства, основні напрями якої визначені у Програмі діяльності Кабінету Міністрів України "Послідовність. Ефективність. Відповідальність", Загальнодержавній програмі реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004 - 2010 роки, Указах Президента України та постановах Уряду, колегія Держжитлокомунгоспу України
ВИРІШИЛА:
1. Визнати, що незважаючи на наявність позитивних зрушень реформа у сфері житлово-комунального господарства ще не набрала повсюдного та системного характеру.
2. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування вжити заходів щодо організаційного забезпечення та контролю за виконанням Закону України "Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки".
3. Управлінню експлуатації житлового фонду (В.М.Кірюшин), водопровідно-каналізаційного господарства (В.Є.Хомко), благоустрою та комунального обслуговування (Я.А.Стеценко), комунальної теплоенергетики (С.М.Глущенко), економіки, ціноутворення та тарифної політики житлово-комунального господарства (А.А.Кулеша) забезпечити:
- супроводження у Верховній Раді України, відповідно: проекту Житлового кодексу України та проектів Законів України "Про Загальнодержавну програму "Питна вода України", "Про внесення змін до Закону України "Про питну воду та питне водопостачання", "Про благоустрій", "Про теплопостачання", "Про внесення змін до статті 9 Закону України "Про ціни і ціноутворення";
- разом з місцевими органами виконавчої влади щотижневий контроль за станом підготовки житлового фонду, систем водо-, теплопостачання та водовідведення до сталого функціонування в осінньо-зимовий період 2004 - 2005 років.
4. Управлінню стратегії реформування житлово-комунального господарства (О.О.Мільнер) забезпечити:
- підготовку разом із галузевими управліннями (відділами) Комітету та подання до 1 листопада 2004 року в установленому порядку до Кабінету Міністрів України проекту постанови про порядок проведення моніторингу реформування житлово-комунального господарства;
- розроблення ефективного механізму фінансування програм, проектів, заходів з реформування та розвитку житлово-комунального господарства у разі залучення коштів державного бюджету; підготувати проект постанови Кабінету Міністрів України "Про утворення Державного фонду реформування і розвитку житлово-комунального господарства" та Положення про цей Фонд, до 1 жовтня 2004 року подати його в установленому порядку до Кабінету Міністрів України;
- підготовку і проведення разом із галузевими управліннями (відділами) Комітету щорічного конгресу "Інституційні та технічні аспекти реформування житлово-комунального господарства - 2004", що відбудеться у листопаді в м. Києві;
- розроблення до 15 вересня 2004 року методичних рекомендацій щодо підготовки та прийняття регіональних (місцевих) програм реформування і розвитку житлово-комунального господарства;
- підготовку разом із управліннями житлово-комунального господарства Луганської та Чернігівської облдержадміністрацій до 1 січня 2005 року пропозицій щодо удосконалення системи оцінки розвитку та реформування житлово-комунального господарства.
5. Управлінню водопровідно-каналізаційного господарства (В.Є.Хомко) забезпечити:
- розроблення разом з Управлінням комунальної теплоенергетики (С.М.Глущенко) та подання до 1 січня 2005 року в установленому порядку до Кабінету Міністрів України Концепції державного регулювання діяльності суб'єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства;
- розроблення та подання до 1 жовтня 2004 року в установленому порядку до Кабінету Міністрів України проекту постанови "Про затвердження Порядку розроблення та затвердження нормативів питного водопостачання";
- опрацювання упродовж третього кварталу цього року разом з представниками Європейського банку реконструкції та розвитку спільних пропозицій щодо ініціювання реалізації проектів розвитку водопровідно-каналізаційного господарства у містах Вінниці, Дніпропетровську, Луганську та Херсоні в рамках "Програми розвитку комунальних підприємств України";
- запровадження починаючи з IV кварталу 2004 року щоквартального моніторингу реалізації інвестиційних проектів: "Водопостачання та каналізація міста Львова", "Програма інвестицій та розвитку системи водопостачання та очищення води міста Запоріжжя". Щопівроку подавати Голові Комітету узагальнену аналітичну інформацію про стан їх реалізації.
6. Управлінню експлуатації житлового фонду (В.М.Кірюшин) забезпечити:
- підготовку до 1 грудня 2004 року Методичних рекомендацій органам місцевого самоврядування щодо запровадження нових альтернативних форм управління жилими будинками;
- подання до Кабінету Міністрів України до 1 січня 2005 року в установленому порядку проекту постанови "Про затвердження Правил надання населенню послуг з централізованого водопостачання, центрального опалення та водовідведення".
7. Управлінню благоустрою та комунального обслуговування (Я.А.Стеценко):

................
Перейти до повного тексту