1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
22.07.2004 N 12-14/313
Щодо використання бюджетною науковою установою коштів спеціального фонду на покриття збитків за базою відпочинку
ГоловКРУ України розглянуло запит бухгалтерського тижневика "Дебет-Кредит" від 16.07.2004 р. N 1168 щодо використання бюджетною науковою установою частини коштів спеціального фонду на покриття збитків за базою відпочинку, яка не є госпрозрахунковим підрозділом зі статусом юридичної особи, і повідомляє.
Оскільки надання роз'яснень щодо порядку використання бюджетних коштів бюджетними науковими установами не належить до компетенції ГоловКРУ, пропонуємо звернутися із запитом до Міністерства освіти та науки України.
Водночас інформуємо, що загальні регламенти формування та використання бюджетних коштів, у тому числі спеціального фонду, встановлено Бюджетним кодексом України.
Зокрема, статтею 4 "Склад бюджетного законодавства" Бюджетного кодексу України встановлено, що:
"1. Нормативно-правовими актами, що регулюють бюджетні відносини в Україні, є:Конституція України;
цей Кодекс;
Закон про Державний бюджет України;
інші закони, що регулюють бюджетні правовідносини, передбачені статтею 1 цього Кодексу;
нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, прийняті на підставі і на виконання цього Кодексу та інших законів України, передбачених пунктами 3 та 4 частини першої цієї статті;
нормативно-правові акти центральних органів виконавчої влади, прийняті на підставі і на виконання цього Кодексу, інших законів України та нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, передбачених пунктами 3,4 та 5 частини першої цієї статті; рішення органів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, прийняті відповідно до цього Кодексу, нормативно-правових актів, передбачених пунктами 3, 4, 5 і 6 частини першої цієї статті.
2. При здійсненні бюджетного процесу в Україні положення нормативно-правових актів застосовуються лише в частині, у якій вони не суперечать положенням Конституції України, цього Кодексу та закону про Державний бюджет України."
При здійсненні бюджетного процесу бюджетні наукові установи мають дотримуватися положень, зокрема,
- Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. N 228 (далі - Порядок N 228);
- Переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення та напрямів використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2002 р. N 659 (далі - Перелік N 659);
- Переліку платних послуг, які можуть надаватися бюджетними науковими установами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.07.2003 р. N 1180 (далі - Перелік N 1180);
- Порядку та умов надання платних послуг бюджетними науковими установами, затвердженого спільним наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 01.12.2003 р. N 798/657/351 та зареєстрованого в Мінюсті України 16.12.2003 р. за N 1169/8490 (далі - Порядок N 798/657/351);
- іншими нормативно-правовими актами з урахуванням частини другої статті 4 Бюджетного кодексу України.
Відповідно до чинного законодавства, фінансово-господарська діяльність будь-якої бюджетної установи здійснюється за рахунок коштів державного чи місцевого бюджету на підставі єдиного кошторису доходів і видатків (далі - кошторис), який складається відповідно до Порядку N 228.
Кошторис має дві складові: загальний фонд, який містить обсяг надходжень із загального фонду бюджету та розподіл видатків за повною економічною класифікацією на виконання бюджетною установою основних функцій або розподіл надання кредитів з бюджету за класифікацією кредитування бюджету, та спеціальний фонд, який містить обсяг надходжень із спеціального фонду бюджету на конкретну мету та їх розподіл за повною економічною класифікацією на здійснення відповідних видатків згідно із законодавством, а також на реалізацію пріоритетних заходів, пов'язаних з виконанням установою основних функцій, або розподіл надання кредитів з бюджету згідно із законодавством за класифікацією кредитування бюджету (пункт 1 Порядку N 228).
Слід наголосити, що відповідно до підпункту 2 пункту 2 Переліку N 659, у разі створення для провадження господарської діяльності госпрозрахункових підрозділів, які мають статус юридичної особи, їх доходи та видатки не є власними надходженнями бюджетної установи і не включаються до спеціального фонду бюджету.
Пунктом 17 Порядку N 228 встановлено, що обсяги надходжень до спеціального фонду проекту кошторису визначаються на підставі розрахунків, які складаються за кожним джерелом доходів та/або фінансування бюджету чи повернення кредитів до бюджету, що плануються на наступний рік.
За основу цих розрахунків беруться такі показники:
обсяг надання тих чи інших платних послуг, а також інші розрахункові показники (площа приміщень і вартість обладнання та іншого майна, що здаються в оренду, кількість місць у гуртожитках, кількість відвідувань музеїв, виставок тощо) та розмір плати в розрахунку на одиницю показника, який повинен встановлюватися відповідно до законодавства;
прогнозне надходження зборів (обов'язкових платежів) до спеціального фонду бюджету;
прогнозний обсяг повернення коштів до бюджету, що мають цільове призначення.
На підставі зазначених показників визначається сума надходжень на наступний рік за кожним їх джерелом з урахуванням конкретних умов роботи установи. Під час формування показників, на підставі яких визначаються надходження планового періоду, обов'язково враховується рівень їх фактичного виконання за останній звітний рік, а також очікуваного виконання за період, що передує планованому. Показники повинні наводитися в обсязі, зазначеному в розрахунку, і повністю відповідати показникам бухгалтерської звітності за відповідні періоди.
У процесі формування спеціального фонду проекту кошторису планування власних надходжень бюджетних установ здійснюється за групами та підгрупами відповідно до правил, визначених законодавством для цієї категорії доходів бюджету (пункт 18 Порядку N 228. Тобто Порядок N 228 передбачає обов'язкове додержання правил, встановлених Переліком N 659.
Відповідно до п. 19 Порядку N 228, спеціальний фонд проекту кошторису передбачає зведення показників за всіма джерелами надходження коштів до цього фонду та відповідними напрямами їх використання.
Розподіл видатків або надання кредитів з бюджету спеціального фонду проекту кошторису проводиться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень, запланованих на цю мету в зазначеному фонді.
Під час визначення видатків у проектах кошторисів установи повинен забезпечуватися суворий режим економії коштів і матеріальних цінностей. До кошторисів можуть включатися тільки видатки, передбачені законодавством, необхідність яких обумовлена характером діяльності установи (речення 2, З абзацу 2 п. 20 Порядку).
Згідно з пунктом 23 Порядку N 228, видатки спеціального фонду кошторису за рахунок власних надходжень плануються у такій послідовності: за встановленими напрямами використання, на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов'язань за спеціальним та загальним фондом кошторису та на проведення заходів, пов'язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.
При цьому розпорядник бюджетних коштів здійснює коригування обсягів узятих бюджетних зобов'язань за загальним фондом кошторису для проведення видатків з цих зобов'язань із спеціального фонду кошторису відповідно до бюджетного законодавства.
Слід наголосити, що видатки спеціального фонду кошторису здійснюються у послідовності, передбаченій пунктом 23 цього Порядку для їх планування.
Крім того, необхідно враховувати додаткові регламенти використання коштів спеціального фонду, які встановлюються законами про державний бюджет на відповідний рік. Наприклад, пунктом 17 статті 14 Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік" встановлено, що власні надходження бюджетних установ, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету, у тому числі плата за оренду військового майна і майна Національної академії наук України, майна державних професійно-технічних закладів та 50 відсотків плати за оренду іншого майна, що належить бюджетним установам, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету, є джерелами формування спеціального фонду держбюджету на 2004 рік.
Пунктом 18 статті 51 цього Закону визначено, що кошти, отримані до держбюджету за рахунок джерел, визначених пунктом 17 статті 14 цього Закону, спрямовуються на заходи, пов'язані з організацією надання послуг, реалізації продукції та виконання робіт бюджетними установами та організаціями, та інші заходи з утримання цих установ та організацій згідно із законодавством.
Статтею 84 цього Закону визначено, що якщо обсяги власних надходжень бюджетних установ перевищують відповідні витрати, встановлені додатком 3 до цього Закону або рішенням про місцевий бюджет, розпорядник бюджетних коштів передбачає спрямування таких сум у першу чергу на погашення заборгованості з оплати праці, нарахувань на заробітну плату, комунальних послуг та енергоносіїв.

................
Перейти до повного тексту